Handig Overzicht: Witlof Koken

Witlof is een veelzijdige groente waarmee je tal van verschillende recepten kunt gaan maken. Je kunt witlof namelijk niet alleen gekookt eten, maar ook rauw.

Vaak zie je witlof dan ook gebruikt worden in salades of broodje gezond recepten. Maar wat nog meer kun je witlof voor gebruiken?

Met witlof kun je onder andere het volgende maken:

  • Witlof ovenschotel
  • Witlof gratin dauphinois
  • Geroerbakte witlof
  • Witlofsalade
  • Gegrilde witlof
  • Witlof frittata
  • Gevulde witlofbladeren

De witlof heeft een licht bittere smaak, waardoor het perfect past voor in de stamppot of in salades met granaatappel en rozijnen.

Om een heerlijk witlof te gaan koken, begint het bij de witlof zelf. Kies daarom een stevig en wit witlof, want beschadigde bladeren kunnen snel bruin worden.

Maar eerst, is er een verschil tussen rauwe- en gekookte witlof?

Witlof voedingswaarde

Witlof voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van rauwe- en gekookte witlof? Zit er een verschil wanneer de witlof gekookt wordt?

Hier staan de voedingswaarde van witlof rauw, per 100 gram.[1]

Witlof rauwPer 100 gram
Energie19 kcal
Vet0,2 gram
Koolhydraten2,4 gram
Voedingsvezel totaal1,2 gram
Eiwit1,3 gram

Hier staan de voedingswaarde van witlof gekookt, per 100 gram.[1]

Witlof gekooktPer 100 gram
Energie16 kcal
Vet0,2 gram
Koolhydraten2 gram
Voedingsvezel totaal2 gram
Eiwit1,2 gram

Zoals je kunt zien, is er nauwelijks een verschil tussen rauwe- en gekookte witlof. Echter verliest gekookte witlof wel bepaalde voedingsstoffen, vanwege het kookproces die het ondergaat.

Dit gebeurt bij elk voedingsmiddel.

Aan de andere kant bevat witlof geen vitamines. Als witlof geen vitamines bevat, is witlof dan wel gezond? Het is tenslotte een groente.

Samenvatting:

Er is nauwelijks een verschil in de voedingswaarden wanneer rauwe witlof gekookt wordt. Onthoud wel dat wanneer voedingsmiddelen gekookt worden, ze bepaalde voedingsstoffen verliezen.

Is gekookte witlof gezond?

Is gekookte witlof gezond

Ja, gekookte witlof is gezond, ondanks dat het geen vitamines bevat. Witlof is namelijk een groente die rijk is aan mineralen, waaronder:

  • Fosfor
  • Calcium
  • Kalium
  • Magnesium
  • Zink

Deze mineralen kan het lichaam niet zelf aanmaken, waardoor we ze uit voedzame voedingsmiddelen moeten halen. Witlof is één van deze voedzame voedingsmiddelen.

Zo helpen fosfor en calcium bij het stevigheid van tanden en botten, terwijl kalium een mineraal en een elektrolyt is die belangrijk is voor de vochtbalans in het lichaam.

Magnesium speelt een rol in onder andere spieren en hart- en bloedvaten, terwijl zink een rol speelt met name voor de opbouw van eiwitten en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem.

Samenvatting:

Ondanks dat witlof geen vitamines bevat, is het wel rijk aan onmisbare mineralen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Hierdoor is gekookte witlof gezond en voedzaam.

Witlof voorbereiden

Witlof voorbereiden

Voordat je witlof gaat koken, moet je het eerst natuurlijk gaan voorbereiden. Witlof voorbereiden is makkelijker dan je denkt.

Controleer of je witlof bruine bladeren heeft. Zo ja, verwijder deze bruinde bladeren door ze gemakkelijk van de witlof te gaan aftrekken.

Spoel daarna de witlof met koud water af om eventuele vuil te verwijderen.

Snijd daarna de harde kern af. Je kunt optioneel ook de groene delen wegsnijden, want in deze delen zitten namelijk de meeste bittere smaak.

Wanneer je de witlof niet meteen gaat koken, loop je het risico dat het bruin gaat verkleuren. Dit kun je gemakkelijk oplossen door citroensap eroverheen te gaan besprenkelen.

En dit is hoe je witlof kunt gaan voorbereiden. Maar, voor hoe lang moet je het dan gaan koken?

Samenvatting:

Verwijder eventuele bruine bladeren van de witlof door ze af te gaan trekken. Spoel daarna de witlof met koud water en snijd de harde kern eraf. Je kunt citroensap erop sprenkelen om te voorkomen dat het bruin wordt, wanneer je niet van plan bent om het meteen te gaan koken.

Hoe lang witlof koken?

Hoe lang witlof koken

Witlof koken duurt ongeveer 12 tot 15 minuten. Dit is afhankelijk van hoe klein witlof gesneden is. Een kleingesneden witlof duurt 12 minuten, terwijl halve stronken 15 minuten duren.

Witlof kan zoals het is niet direct in de pan in, je moet het namelijk eerst snijden.

Hiervoor heb je een snijplank, mes en natuurlijk een witlof nodig. Je kunt de witlof in reepjes of blokjes snijden, dit is afhankelijk voor hoe jij je witlof wilt hebben of wat er in het recept staat.

Dus, hoe kun je witlof koken?

Handig Overzicht: Witlof Koken

Handig Overzicht: Witlof Koken

4 from 6 votes
Recipe by Team Fitium Course: KokenCuisine: NederlandsDifficulty: Makkelijk
Servings

2

servings
Prep time

5

minutes
Cooking time

15

minutes
Calories

40

kcal
Total time

20

minutes

Je wilt dus witlof bakken in de pan, oven of airfryer. Hoe kun je dit het beste gaan doen? Hier is een overzicht om witlof te gaan bakken.

Ingrediënten

  • 500 gram witlof

  • zout (optioneel)

Voorbereidingswijze

  • Spoel eerst de witlof af in koud water en verwijder eventueel de bruine bladeren.
  • Snijd de witlof in de lengte doormidden om reepjes te gaan maken. Je kunt het ook in kleine blokjes snijden.
  • Breng een pan met water aan de kook en voeg de gesneden witlof toe.
  • Kook voor 12 tot 15 minuten, afhankelijk van hoe je klein je de witlof gesneden hebt.
  • Giet de witlof goed af met een vergiet om al het overtollige vocht te verwijderen.

Notitie

  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.
  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.

Witlof koken in oven

Liever witlof koken in de oven in plaats van in de pan? Witlof koken in de oven is gemakkelijk om te gaan doen. Het gaat heerlijk samen met zalm, koolrabi of aubergine.

Verzamel deze ingrediënten:

  • Witlof
  • Olijfolie
  • Citroensap (optioneel)
  • Zout (optioneel)
  • Peper (optioneel)

Hier staan de instructies om witlof te gaan koken in de oven:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
  2. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  3. Snijd de witlof in de lengte doormidden om reepjes te maken. Besprenkel de witlof met olijfolie en citroensap. Bestrooi daarna met zout en peper.
  4. Bak de witlof 20 tot 25 minuten gaar tot dat de randjes goudbruin worden.

Witlof koken in magnetron

Heb je geen tijd om witlof te gaan koken in een pan of oven? Dan kun je de witlof ook koken in de magnetron. Dit is snel en simpel gedaan.

Verzamel deze ingrediënten:

  • Witlof
  • Water

Hier staan de instructies om witlof te gaan koken in de magnetron:

  1. Maar eerst de witlof schoon zodat eventuele vuil verwijderd kan worden.
  2. Snijd de witlof doormidden in lengte en voeg een beetje water toe.
  3. Leg de witlof met de harde uiteinden naar buiten in een magnetron bestendige bord.
  4. Kook de witlof afgedekt voor 4 tot 8 minuten op 750 Watt. De kooktijd is afhankelijk van de versheid.
  5. Prik met een satéprikker in het dikke gedeelte om te controleren of de witlof bijna gaar is.

Witlof koken in airfryer

Heb je een airfryer en wil je witlof daarmee gaan koken? Dan heb je geluk, want witlof kun je ook in de airfryer koken in plaats van de oven of magnetron.

Ingrediënten:

  • 4 witlofstronken
  • Kaas (optioneel)

Voorbereidingswijze:

  1. Maak eerst de witlof schoon en verwijder daarna de buitenste blaadjes. Snijd de onderkant eraf en kook de witlof in de pan volgens de instructies in dit artikel.
  2. Verwarm ondertussen de airfryer voor op 200 graden Celsius.
  3. Wanneer de witlof klaar is met koken, snijd het dan doormidden.
  4. Doe de kaas op de witlof en kook het voor 5 tot 6 minuten in de voorverwarmde airfryer.

Witlof koken kruiden

Witlof koken kruiden

Witlof is lekker en veelzijdig, waardoor je het dus in tal van verschillende recepten kunt gaan gebruiken.

Maar wist je dat je het zelfs nog lekkerder kunt gaan maken door smaakmakers te gaan toevoegen, zoals verse kruiden?

Deze verse kruiden zijn onder andere:

  • Basilicum
  • Dille
  • Korianderzaden
  • Peterselie
  • Rozemarijn
  • Salie
  • Tijm
Samenvatting:

Je kunt witlof nog lekkerder maken met behulp van smaakmakers, zoals verse kruiden. Deze kruiden zijn onder andere peterselie, salie en tijm.

Witlof bewaren

Witlof bewaren

Heb je rauwe witlof over? De beste manier om rauwe witlof te bewaren, is het in de koelkast te gaan doen. Rauwe witlof kan ongeveer een week bewaard worden in de koelkast.

Wil je de rauwe witlof langer bewaren dan een week? Dan kun je de rauwe witlof bewaren in de vriezer. Je moet de rauwe witlof echter wel eerst gaan blancheren.

Zo bewaar je rauwe witlof in de vriezer:

  1. Maak de witlof schoon en snijd het in reepjes.
  2. Blancheer de witlofreepjes voor ongeveer 2 minuten in kokend water.
  3. Laat de witlofreepjes afkoelen, doe ze in diepvrieszakjes en bewaar ze in de vriezer.

Houd er rekening mee dat ingevroren witlof niet meer knapperig worden wanneer je ze gaat eten.

Samenvatting:

Rauwe witlof kun je ongeveer een week bewaren in de koelkast. Wanneer je het voor een langere periode wilt gaan bewaren, kun je de witlof eerst blancheren en daarna in de vriezer bewaren.

In het kort: Witlof koken recept

Witlof koken recept

Witlof is een mineraalrijke groente die je rauwe- en gekookt kunt gaan eten. Omdat het veelzijdig is, kun je het gebruiken in verschillende recepten, waaronder:

  • Witlof ovenschotel
  • Geroerbakte witlof
  • Witlofsalade

Voeg naast zout en peper verse kruiden toe, zoals basilicum, peterselie, salie of rozemarijn en je witlof recept wordt nog lekkerder en uniek.

Naast dat je witlof in de pan kunt gaan koken, kun je het ook koken in de oven, magnetron of airfryer koken. Bepaalde recepten smaken soms beter wanneer ze gekookt worden via een bepaalde kookmethode.

Verder kun je de rauwe witlof bewaren in de koelkast voor ongeveer een week. Je kunt het ook eerst blancheren en daarna invriezen, zodat het langer bewaard kan worden.