Welke voedingsmiddelen verbranden buikvet?

Het verliezen van buikvet is waarschijnlijk het moeilijkste gedeelte om vet te gaan verliezen vergeleken andere lichaamsdelen.

Vaak wordt er (onbewezen) vetverbranders (fat burners) gepromoot om buikvet te verliezen. De meeste vetverbranden supplementen zijn echter niet effectief, ondergedoseerd of zelfs onveilig.

En waarom een voedingssupplement gebruiken, als je ook natuurlijke en gezonde voedingsmiddelen kan gaan eten?

Deze voedingsmiddelen die kunnen helpen de buikvet te verbranden zijn niet alleen gezond, maar ook nog eens voedzaam.

Zo bevatten ze onder andere vitamines, mineralen en antioxidanten die gezonde voordelen kunnen bieden aan het lichaam, waaronder de bevordering van gewichtsverlies.

Maar allereerst, wat wordt er bedoeld met voedingsmiddelen die de buikvet kunnen verbranden?

Hiermee bedoelen we de volgende dingen:

  • Stofwisseling stimulering
  • Eetlust vermindering

Alle voedingsmiddelen stimuleren de stofwisseling, maar er zijn sommige voedingsmiddelen die de stofwisseling nog beter stimuleren.

Er zijn ook voedingsmiddelen die de eetlust kunnen verminderen. Eiwitten zijn de beste macronutriënt die dit kunnen doen.

Waarom is het verminderen van de eetlust goed? Zo wordt het namelijk makkelijker om overmatig eten te vermijden. Je hebt tenslotte minder honger, waardoor je ook minder gaat eten.

Natuurlijk kunnen deze voedingsmiddelen zelf niet lichaamsvet verminderen. Je moet namelijk in een calorietekort zitten.

Dit is hoe het werkt:

  • Als je meer calorieën verbrandt dan je eet, verlies je lichaamsvet
  • Als je meer calorieën eet dan je verbrandt, kom je aan

Als je meer bewezen tips wilt weten over het verliezen van buikvet, raadt ik het volgende artikel aan: Love handles.

Hier zijn de 15 bewezen voedingsmiddelen die kunnen helpen buikvet verbranden.

1. Koffie

Iedereen kent natuurlijk de koffie, het is tenslotte één van de meest gedronken dranken van de wereld. Maar wist je ook dat koffie kan helpen met het verbranden van buikvet?

En met koffie, bedoel ik voornamelijk het ingrediënt cafeïne.

Een studie toont aan dat na cafeïne consumptie jouw stofwisseling tot wel 13% sneller kan werken.[1][2][3]

Het ligt natuurlijk aan de persoon hoe goed cafeïne werkt. Denk daarbij aan cafeïne gevoeligheid of cafeïne resistentie.

Let wel op dat je niet teveel cafeïne inneemt, vanwege de mogelijke bijwerkingen. Cafeïne bijwerkingen kunnen zijn:

  • Slapeloosheid
  • Rusteloosheid
  • Maagirritatie
  • Misselijkheid
  • Verhoogde hartslag

Test daarom eerst of je goed reageert op cafeïne. Probeer tussen de 100 – 400 mg cafeïne per dag te blijven, dit kan 1 tot 5 koppen koffie zijn (ligt aan de sterkte).

Verder kun je ook een goed spieruithoudingsvermogen en meer kracht krijgen door het gebruik van cafeïne.[4][5]

Hierdoor kun je extra hard trainen en meer calorieën verbranden tijdens je trainingssessie.

2. Noten

Pistachenoten

Noten zijn zeer voedzaam, sinds ze rijk zijn aan eiwitten en gezonde vetten. Hierdoor hebben noten meerdere gezondheidsvoordelen, zoals:

  • Noten kunnen cholesterol verlagen.
  • Noten kunnen het risico op darmkanker verminderen.[6]
  • Noten kunnen het risico op depressie verminderen.[7]
  • Noten kunnen het risico op ziekte van Alzheimer verminderen.[8]

En ja, noten kunnen ook helpen met je dieet.

Een 12 weken durende studie toont aan dat het toevoegen van noten, het dieet een betere kwaliteit verzorgde. De mensen werden niet zwaarder.[9]

3. Vette vis

Vette vissen zoals zalm en haring zijn heerlijk. En je weet waarschijnlijk ook al dat vette vissen rijk zijn aan gezonde omega 3 vetten, net zoals noten.

En deze omega 3 vetten kunnen helpen met afvallen.

Een studie bij 44 volwassen die omega 3 vetten supplement namen, verloren gemiddeld 0,5 kg gedurende 6 weken. Ook werd de stress hormoon cortisol verlaagt, die een rol speelt bij het opslaan van vet.[10]

Naast dat vette vis rijk is aan omega 3 vetten, is vette vis ook rijk aan eiwitten. En een onderzoek toont aan dat eiwitten de stofwisseling sneller kunnen stimuleren dan koolhydraten of vetten.[11]

Echter zijn vette vissen prijzig. Het kan ook natuurlijk zijn dat je vette vissen niet lekker vindt.

Een oplossing om nog steeds aan je omega 3 vetten te komen, is het gebruik maken van een goede kwaliteit omega 3 supplement.

4. Groene thee

Ja, je hebt vast wel vaker gehoord over groene thee en allerlei (bizarre) claims van gezondheidsvoordelen.

Sommige claims zijn juist, terwijl andere fout of mythes zijn. Maar de claim dat groene thee kan helpen met verbranden van buikvet? Dat is juist.

Groene thee bevat namelijk EGCG (epigallocatechinegallaat), een antioxidant die helpt met afvallen en buikvet verbranden.[12]

De klinische effectieve doseringen zijn tussen de 400 tot 500 mg per dag. Oftewel 5 tot 10 kopjes groene thee per dag.

Verder bevat groene thee andere gezondheidsvoordelen, en is het natuurlijk ook erg lekker.

5. Gemberthee

Gemberthee Recept

Lust je geen groene thee of wil je iets anders proberen? Neem dan gemberthee. Gemberthee heeft tal van gezonde voordelen, waaronder buikvet verbranden.

Mannen die gemberthee dronken, hadden een minder eetlust.[13]

Hierdoor gingen ze minder eten (dus ook minder calorieën consumeren), waardoor het makkelijker werd om te gaan afvallen.

Een meta analyse toont aan dat gemberthee een significante effect heeft op verbranden van buikvet (voornamelijk love handles).[14]

Verder kan de gingerolen in gember helpen de bloedsuikerspiegel beter te stabiliseren. Een stabiele bloedsuikerspiegel is een grote factor voor afvallen.[15]

6. Kokosnootolie

Het is een goede keuze om jouw normale kookolie te gaan vervangen met kokosnootolie. Kokosnootolie kan goed tegen hoge hitte, dus het is een goed voedingsmiddel om ermee te gaan koken.

Kokosnootolie kan het goede HDL cholesterol verhogen en het kan ook helpen met afvallen.[16][17]

Dit komt vanwege de vetten in kokosnootolie. Deze vetten heten MCTs en kunnen de eetlust verminderen, terwijl ze ook nog eigenschappen van vetverbranding bevatten.[18][19]

Hierdoor is kokosnootolie een goede keuze die je gemakkelijk kunt gaan gebruiken voor jouw doel om buikvet te gaan verbranden.

7. Eieren

Eieren hebben helaas een slechte naam gekregen als het gaat over cholesterol.

Mensen denken dat eieren het slechte LDL cholesterol kan laten verhogen, volgens meerdere onderzoeken is dit niet waar.

Je kunt zonder problemen 1 tot 3 eieren per dag eten. Dit is een gezonde keuze, want eieren kunnen eigenlijk het goede HDL cholesterol verhogen.[19][20]

Maar is een ei dan een goed voedingsmiddel die buikvet kan verbranden? Absoluut, volgens meerdere onderzoeken:

  • Een studie bij 21 mannen die gedurende 8 weken drie eieren als ontbijt aten, hadden 16% minder lichaamsvet dan een andere groep die bagels aten.[21]
  • Dit komt omdat eieren de eetlust kunnen verminderen. Een studie toont aan dat wanneer mensen met overgewicht en obesitas het hongergevoel wordt verminderd, ze beter kunnen gaan afvallen.[22]

Dit komt waarschijnlijk omdat eieren rijk zijn aan eiwitten. Eiwitten heb je ook nodig voor spieropbouw en tal van andere lichaamsprocessen.

Dus eieren als ontbijt? Een goede keuze om indirect buikvet te gaan verbranden.

8. Chilipepers

Chilipepers zijn pittige rode pepers die je gemakkelijk kan toevoegen in je recepten. Denk daarbij aan:

  • Curry’s
  • Chili con carne
  • Salsa
  • Salade dressing

Chilipepers bevatten een antioxidant genaamd capsaïcine. Dit antioxidant kan helpen om de eetlust te verminderen, lichaamsvet te verliezen, overmatig eten te voorkomen en meer calorieën verbranden.[23][24]

Verder toont een systematische review aan dat dit antioxidant tot wel 50 calorieën extra kan verbranden per dag, zonder iets te doen.[25]

Dus om af en toe chilipepers toe te voegen in je maaltijden, is een slimme keuze.

9. Olijfolie

Olijvenmix

Net zoals kokosnootolie, is olijfolie een goede keuze om ermee te gaan koken.

Olijfolie vermindert de eetlust en verlaagt het slechte LDL cholesterol, terwijl het de goede HDL cholesterol verhoogt.[26]

Ook kan olijfolie volgens een onderzoek helpen met vet verlies.[27]

Hoe kun je gemakkelijk olijfolie toe voegen in je dieet? Druppel olijfolie in je salade, kook je voedsel met olijfolie of voeg het toe in je havermoutpap.

10. Griekse yoghurt

Yoghurtijs met bosvruchten

Griekse yoghurt is voedzaam, sinds het rijk is aan eiwitten en mineralen. Sinds het rijk is aan eiwitten, kan Griekse yoghurt dus de eetlust verminderen.

Griekse yoghurt bevat daarnaast ook een stof genaamd CLA (geconjugeerd linolzuur). Dit stof kan helpen met afvallen en vet verbranden bij mensen met overgewicht of obesitas.[28][29]

Maar let wel op dat alleen volle Griekse yoghurt rijk is aan CLA. Vetarme Griekse yoghurt bevat dit nauwelijks tot niet.

Verder bevat Griekse yoghurt natuurlijk ook andere gezondheidsvoordelen.

Zo kan Griekse yoghurt de bloeddruk verlagen, het risico op diabetes type 2 verminderen en de geestelijke gezondheid verbeteren.[30][31][32]

11. Tonijn

Tonijn is zeer rijk aan eiwitten, terwijl ze bijna geen koolhydraten en vetten bevatten. Als jij dus een snelle eiwitrijke voeding wilt hebben, is tonijn een fantastische keuze.

Wil je meer eiwitrijke voedingen weten? Dan raad ik het artikel 36 eiwitrijke voeding lijst aan.

12. Bonen

Net zoals tonijn, zijn bonen ook rijk aan eiwitten. Maar ze zijn ook rijk aan vezels, die ook kunnen helpen de eetlust verminderen.

Dus een combinatie van eiwitten en vezels, kan het jou veel gemakkelijker worden om te gaan stoppen met overmatig te gaan eten.

Door te gaan stoppen met veel te gaan eten, krijg je veel minder calorieën binnen. Daarom zijn bonen ook een goed voedingsmiddel die buikvet kan verbranden.

13. Avocado

Hoe gezond is avocado

Avocado’s zijn één van mijn favorieten fruit. Dit is omdat avocado’s kunnen helpen met onder andere:

  • Afvallen
  • Cholesterol verlagen
  • Voedingsstoffen beter opnemen
  • Oog gezondheid verbeteren
  • Artritis pijn verlichten

Probeer daarom meer avocado’s te gaan eten. Ben je op zoek naar een avocado recept? Probeer eens de heerlijke avocado toast met gepocheerd ei recept.

14. Grapefruit

Grapefruit is een geweldig fruit die jou kan helpen met buikvet verbranden.

Zo toont een studie bij 91 mensen die obesitas zijn, door simpelweg een halve grapefruit te gaan eten voor maaltijden ze 1,6 kg verloren.[33]

Daarnaast zijn grapefruit een goede keuze om het advies van 2 porties fruit per dag te gaan volgen.

15. Chiazaden

Chiazaden zijn voedzaam, omdat ze rijk zijn aan vezels, omega 3 vetten, eiwitten en mineralen.

Hierdoor kunnen chiazaden helpen de eetlust verminderen en de stofwisseling stimuleren. Ook kunnen ze helpen het risico op diabetes te verminderen. Daarnaast zorgt de calcium ervoor dat de botten sterk blijven.

Je kunt chiazaden gemakkelijk toevoegen in je dieet of zelfs onderweg nemen als een lekkere gezonde snack.