Welke voedingsmiddelen verbranden buikvet?

Het verliezen van buikvet is lastiger dan vet op andere delen van het lichaam.

En waarom een (vaak onbewezen) vetverbrander gebruiken als je ook natuurlijke en gezonde voedingsmiddelen kan gaan eten?

Daarnaast zijn de meeste vetverbrander niet effectief, onder gedoseerd of zelfs onveilig.

Deze voedingsmiddelen die jouw buikvet verbranden zijn niet alleen gezond, maar ook nog eens lekker en voedzaam sinds je vitamines, mineralen en antioxidanten binnenkrijgt.

Maar, wat wordt er bedoeld eigenlijk dat voedingsmiddelen jouw buikvet kunnen verbranden?

Als we over voedingsmiddelen die buikvet verbranden praten, bedoelen we de volgende dingen:

  • Stofwisseling stimuleren
  • Eetlust verminderen

Alle voedingsmiddelen stimuleren de stofwisseling, maar er zijn sommige voedingsmiddelen die de stofwisseling zelfs nog beter stimuleren.

Er zijn ook voedingsmiddelen die de eetlust kunnen verminderen. Eiwitten zijn de beste macronutriënt die dit kunnen doen.

Waarom is het verminderen van de eetlust goed? Zo wordt het namelijk makkelijker om overmatig eten te vermijden.

Natuurlijk kunnen deze voedingsmiddelen zelf niet lichaamsvet verminderen. Je moet namelijk naar de totale aantal calorieën kijken die je hebt geconsumeerd gedurende dag.

  • Als je meer calorieën verbrandt dan je eet, verlies je lichaamsvet.
  • Als je meer calorieën eet dan je verbrandt, kom je aan.

Als je meer bewezen tips wilt weten over het verliezen van buikvet (ook wel love handles genoemd), raadt ik het volgende artikel aan: Love handles wegwerken.

Hier zijn 15 bewezen voedingsmiddelen die buikvet verbranden.

1. Koffie

Iedereen kent koffie, het is tenslotte één van de meest gedronken dranken van de wereld. Maar wist je ook dat koffie kan helpen met het verbranden van buikvet?

En met koffie, bedoel ik voornamelijk het ingrediënt cafeïne.

Een studie toont aan dat na cafeïne consumptie jouw stofwisseling tot wel 13% sneller kan gaan.[1][2][3]

Het ligt natuurlijk aan de persoon hoe goed cafeïne werkt. Denk daarbij aan cafeïne gevoeligheid of cafeïne resistent.

Let wel op dat je niet teveel cafeïne inneemt, vanwege de bijwerkingen. Cafeïne bijwerkingen kunnen zijn:

  • Slapeloosheid
  • Rusteloosheid
  • Maagirritatie
  • Misselijkheid
  • Verhoogde hartslag

Test daarom eerst of je goed reageert met cafeïne. Probeer tussen de 100 – 400 mg cafeïne per dag te blijven, dit kan 1 tot 5 koppen koffie zijn (ligt aan de sterkte).

Verder kun je ook een goed spieruithoudingsvermogen en meer kracht krijgen door het gebruik van cafeïne.[4][5]

2. Noten

Pistachenoten

Noten zijn zeer voedzaam, sinds ze rijk zijn aan eiwitten en gezonde vetten. Hierdoor hebben noten meerdere gezondheidsvoordelen, zoals:

  • Noten kunnen cholesterol verlagen.
  • Noten kunnen het risico op darmkanker verminderen.[6]
  • Noten kunnen het risico op depressie verminderen.[7]
  • Noten kunnen het risico op ziekte van Alzheimer verminderen.[8]

En ja, noten kunnen ook helpen met je dieet. Een studie toont aan dat het toevoegen van noten in je dieet de gedurende 12 weken het dieet een betere kwaliteit verzorgde. De mensen werden niet zwaarder.[9]

3. Vette vis

Vette vissen zoals zalm en haring zijn echt heerlijk. En je weet vast ook wel dat vette vissen rijk zijn aan gezonde omega 3 vetten, net zoals noten.

De omega 3 vetten kunnen helpen met afvallen. Een studie bij 44 volwassen die omega 3 vetten supplement namen, verloren gemiddeld 0,5 kg gedurende 6 weken. Ook werd de stress hormoon cortisol verlaagt, die een rol speelt bij het opslaan van vet.[10]

Naast dat vette vis rijk is aan omega 3 vetten, is vette vis ook rijk aan eiwitten. En het is bewezen dat eiwitten de stofwisseling sneller versneld dan koolhydraten of vetten.[11]

Echter zijn vette vissen prijzig. Het kan ook zijn dat je vette vissen niet lekker vindt of geen tijd voor hebt.

Een oplossing om nog steeds aan je omega 3 vetten te kopen is het gebruik maken van een omega 3 supplement.

4. Groene thee

Ja, je hebt vast wel vaker gehoord over groene thee en allerlei (bizarre) gezondheidsvoordelen claims.

Sommige claims zijn juist, terwijl andere claims fout zijn. Maar de claim dat groene thee kan helpen met verbranden van buikvet? Dat is juist.

Groene thee bevat EGCG (epigallocatechinegallaat), een antioxidant die helpt met afvallen en ook buikvet verbranden.[12]

De klinische effectieve doseringen zijn tussen de 400 tot 500 mg per dag. Oftewel 5 tot 10 kopjes groene thee per dag.

Verder bevat groene thee andere gezondheidsvoordelen en is het natuurlijk ook erg lekker.

5. Gemberthee

Gemberthee Recept

Lust je geen groene thee of wil je iets anders proberen? Neem dan gemberthee. Gemberthee heeft de gezonde voordelen, waaronder buikvet verbranden.

Mannen die gemberthee dronken, hadden een minder eetlust.[13] Hierdoor gingen ze minder eten (minder calorieën) waardoor het makkelijker werd om te gaan afvallen.

Een meta analyse toont aan dat gemberthee een significante effect heeft op verbranden van buikvet (voornamelijk love handles).[14]

Verder kan de gingerolen in gember helpen de bloedsuikerspiegel beter te stabiliseren. Een stabiele bloedsuikerspiegel is een grote factor voor afvallen.[15]

6. Kokosnootolie

Het is een goede keuze om jouw normale kookolie te gaan vervangen met kokosnootolie. Kokosnootolie kan goed tegen hoge hitte, dus het is een goed voedingsmiddel om ermee te gaan koken.

Kokosnootolie kan de goede HDL cholesterol verhogen en kokosnootolie kan ook helpen met afvallen.[16][17]

Dit komt vanwege de vetten in kokosnootolie. Deze vetten heten MCTs en kunnen de eetlust verminderen, terwijl ze ook nog vetverbranding eigenschappen bevatten.[18][19]

Hierdoor is kokosnootolie een goede keuze, die je makkelijk kunt gaan gebruiken voor jouw doel om buikvet te gaan verbranden.

7. Eieren

Eieren hebben helaas een slechte naam gekregen als het gaat over cholesterol.

Mensen denken dat eieren de slechte LDL cholesterol kan laten verhogen, volgens meerdere onderzoeken is dit gelukkig niet waar.

Je kunt zonder problemen 1 tot 3 eieren per dag eten. Dit is een gezonde keuze, want eieren kunnen de goede HDL cholesterol verhogen.[19][20]

Maar is een ei dan een goed voedingsmiddel die buikvet kan verbranden? Absoluut:

  • Een studie bij 21 mannen die gedurende 8 weken drie eieren als ontbijt aten, hadden 16% minder lichaamsvet dan een andere groep die bagels aten.[21]
  • Dit komt, omdat eieren de eetlust kunnen verminderen. Een studie toont aan dat mensen met overgewicht en obesitas het hongergevoel vermindert, wordt gedurende meerdere uren.[22]

Vergeet ook niet dat eieren rijk zijn aan eiwitten. De macronutriënt eiwit bevat ook talloze gezonde voordelen, waaronder een verminderde eetlust, afvallen en voor spieropbouw.

Dus eieren als ontbijt? Een gezonde en goede keuze om indirect buikvet te gaan verbranden!

8. Chilipepers

Chilipepers zijn pittige rode pepers, die je kan toevoegen in je recepten. Denk daarbij aan:

  • Curry’s
  • Chili con carne
  • Salsa
  • Salade dressing

Chilipepers bevatten een antioxidant genaamd capsaïcine. Dit antioxidant kan helpen met eetlust verminderen, lichaamsvet verliezen, overmatig eten voorkomen en meer calorieën verbranden.[23][24]

Verder toont een systematische review aan dat dit antioxidant tot wel 50 calorieën extra verbranden per dag.[25]

Dus om af en toe chilipepers toe te voegen in je maaltijden, is een slimme keuze.

9. Olijfolie

Olijvenmix

Net zoals kokosnootolie, is olijfolie een goede keuze om ermee te gaan koken.

Olijfolie vermindert de eetlust en verlaagt de slechte LDL cholesterol, terwijl het de goede HDL cholesterol verhoogt.[26]

Ook kan olijfolie helpen met vet verlies.[27]

Hoe kun je makkelijk olijfolie toe voegen in je dieet? Druppel olijfolie in je salade, kook je voedsel met olijfolie, voeg het toe in je havermout met kwark recept, enzovoort.

10. Griekse yoghurt

Yoghurtijs met bosvruchten

Griekse yoghurt is voedzaam. Het is rijk aan eiwitten en mineralen zoals calcium. Sinds het rijk is aan eiwitten, kan Griekse yoghurt de eetlust verminderen, zoals eerder vermeld.

Griekse yoghurt bevat een stof genaamd CLA (geconjugeerd linolzuur). Dit stof kan helpen met afvallen en vet verbranden bij mensen met overgewicht of obesitas.[28][29]

Maar let wel op dat alleen volle Griekse yoghurt rijk is aan CLA. Vetarme Griekse yoghurt bevat dit nauwelijks tot niets.

Verder bevat Griekse yoghurt andere gezondheidsvoordelen.

Griekse yoghurt kan de bloeddruk verlagen, het risico op diabetes type 2 verlagen en de geestelijke gezondheid verbeteren.[30][31][32]

Goed, hieronder staan de extra 5 voedingsmiddelen die (indirect) kunnen helpen met buikvet verbranden.

11. Tonijn

Tonijn is zeer rijk aan eiwitten, terwijl er bijna geen koolhydraten en vetten zijn.

Als jij dus een snelle eiwitrijke voeding wilt hebben, is tonijn in water een fantastische keuze.

Wil je meer eiwitrijke voedingen weten? Dan raad ik het volgende artikel aan: 36 Eiwitrijke voeding lijst.

12. Bonen

Net zoals tonijn, zijn bonen rijk aan eiwitten. Maar ze zijn ook rijk aan vezels, die de eetlust verminderen.

Dus een combinatie van eiwitten en vezels, maken jou veel makkelijker om lichaamsvet te gaan verliezen.

Daarom zijn bonen ook een goed voedingsmiddel die buikvet kan verbranden.

13. Avocado

Hoe gezond is avocado

Avocado’s zijn één van mijn favorieten fruit.

Avocado’s kunnen helpen met:

  • Afvallen
  • Cholesterol verlagen
  • Voedingsstoffen beter opnemen
  • Oog gezondheid
  • Artritis pijn verlichten

Als je meer wilt weten over avocado’s, raad ik dit artikel aan: Hoe gezond is avocado?

14. Grapefruit

Grapefruit is een geweldig fruit die jou kan helpen met buikvet verbranden.

Een studie bij 91 mensen die obesitas zijn, toont namelijk aan simpelweg een halve grapefruit eten voor maaltijden ze 1,6 kg verloren.[33]

15. Chiazaden

Als laatste, chiazaden. Chiazaden zijn voedzaam, omdat ze onder andere erg rijk zijn aan vezels.

Je kunt chiazaden makkelijk toevoegen in je dieet, of zelfs onderweg als een lekkere gezonde snack eten.