13 Bewezen Tips: Wat Helpt Tegen Stress?

Wat betekent stress precies en wat helpt tegen stress?

Het komt steeds vaker voor dat mensen gestrest worden, terwijl ze niet weten wat de oorzaak is of welke methoden helpen tegen stress.

Stress betekent spanning en stress treedt op als een reactie op externe spanning. Gebeurtenissen in jouw leven zijn voornamelijk de oorzaak voor die (heftige) stress die je krijgt.

Denk daarbij aan de volgende situaties:

  • Ongelukkig zijn
  • Vaak overuren moet werken
  • Baanverlies
  • Te veel zorgen maken
  • Trouwen of scheiden
  • Te veel verantwoordelijkheden
  • Onder veel druk staan

Je hoeft niet één stressoorzaak te krijgen om gestrest te worden, sinds een combinatie van gebeurtenissen ook vaak zorgt voor stress.

Zelfs meerdere en kleinere stressmomenten kunnen ophopen waardoor je ook erg gestrest kunt worden.

Stress symptomen kun je verdelen in vier categorieën, namelijk:

  1. Cognitieve stress
  2. Emotionele stress
  3. Fysieke stress
  4. Gedrag stress

Als je meer wilt weten over deze stress categorieën, het stresshormoon cortisol en de risico’s van stress, raad ik het volgende artikel aan: Stress verminderen.

Wat helpt tegen stress? Hieronder staan de 13 bewezen tips die helpen tegen stress.

1. Breng tijd door met je vrienden

Een goede vriendennetwerk kan fantastisch werken tegen stress. Je krijgt namelijk sociale steun van je vrienden waardoor je makkelijker door stressvolle omstandigheden kunt gaan.

En dit werkt ook nog eens heel goed. Een studie bij mensen met de minst sociale connecties, toonde aan dat deze groep mensen een hogere risico hadden op depressie en angst.[1]

2. Schrijf een dagboek

Het bijhouden van een dagboek klinkt misschien iets voor tieners of kinderen, maar het is bewezen dat het goed kan helpen voor de gezondheid.

Je kunt namelijk jouw gedachten loslaten door het schrijven van een dagboek. Als je dus ratelende gedachten hebt wat bijvoorbeeld slapeloosheid veroorzaakt, kan dit jouw helpen. Hierdoor vermindert de stress en wordt je meer ontspannen.

Schrijf waarvoor je dankbaar bent of wat je momenteel in je gedachten hebt. Dit is een goede manier die wellicht jou kan gaan helpen.

3. Doe aan ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn niet alleen voor degenen die in paniek raken. Het kan ook goed werken tegen stress.

De reden waarom ademhalingsoefeningen werken, is omdat ze zorgen dat je ontspannen wordt. Waarom is dit belangrijk? Als je strest bent, krijg je een snellere hartslag.

Met behulp van de ademhalingsoefeningen kalmeer je jezelf, waardoor de hartslag langzamer gaat kloppen.

Probeer te gaan concentreren op je ademhaling tijdens een ademhalingsoefening. Haal diep adem via je neus en zet je longen volledig uit.

Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen. Hier is een voorbeeld:

4. Doe aan mindfulness

Mindfulness is onder andere (cognitieve) gedragstherapie en meditatie. Mindfulness heeft verschillende gezonde voordelen:

  • Helpt tegen stress
  • Maakt je meer gefocust
  • Werkt ontspannend
  • Maakt je productiever

Mindfulness kan ook helpen tegen angst en depressie.[2][3]

Daarom kan het niet kwaad om mindfulness een keer gaan proberen.

5. Gebruik etherische oliën

Etherische oliën zijn rustgevende aromatische geuren. Een studie toont aan dat etherische oliën positief werken tegen stress, omdat je beter kan ontspannen.[4]

Om gebruik te kunnen maken van etherische oliën, moet je eerst een aroma diffuser hebben. Daarna kun je verschillende etherische oliën geuren gebruiken. Etherische oliën voorbeelden zijn:

  • Kamille
  • Lavendel
  • Amandelhout
  • Pepermunt
  • Sinaasappel
  • Aloë Vera
  • Amandel
  • Gember

6. Zoek een hobby

Hobby’s kunnen helpen tegen stress sinds het een activiteit voor plezier is. Een hobby is tenslotte een bezigheid ter ontspanning voor in de vrije tijd.

Je kunt samen met je vrienden een nieuwe hobby zoeken of nieuwe vrienden maken door je nieuwe hobby.

Hier zijn wat hobby voorbeelden:

  • Zwemmen
  • Golfen
  • Voetballen
  • Schaatsen
  • Lezen
  • Gamen
  • Tekenen
  • Wandelen
  • Schaken

7. Begin met kauwgom kauwen

Een makkelijkere methode tegen stress kan niet. Kauwgom kauwen is een lekkere manier dat kan helpen tegen stress. Een studie toont aan kauwgom kauwen goed kan helpen tegen stress.[5]

Is dezelfde studie staat er ook dat mensen die kauwgom kauwden, minder angstig waren, minder vermoeid, minder depressief en een positievere stemming kregen.

8. Consumeer minder cafeïne

Minder cafeïne consumeren kan helpen tegen stress. Want cafeïne consumeren in hoge doseringen kan de angstgevoelens versterken.[6]

Cafeïne zit niet alleen in koffie, energie dranken en thee zoals veel mensen dat denken. Cafeïne kan ook in chocolade, ijs, bevroren yoghurt, pudding, warme chocolademelk, enzovoort.

Cafeïne heeft ook invloed op je slaap, waardoor het slapeloosheid kan veroorzaken. Naar mate van tijd kun je hierdoor weer meer stress krijgen. Als je denkt dat je problemen krijgt met cafeïne, probeer het dan te gaan verminderen.

9. Speel met jouw huisdier

Heb je een kat, hond, papegaai of een ander huisdier? Zo ja, dan kun je met jouw huisdier spelen, wat helpt tegen stress. Een studie toont aan dat de stress hormoon cortisol sterk verlaagde na slechts tien minuten.[7]

Als je geen huisdier hebt, kun je ook proberen om naar je familie of vrienden te gaan. Ben je van plan om een huisdier te gaan nemen?

Bereid je of goed voor, want een huisdier nemen is natuurlijk geen kleine beslissing.

10. Sport meer

Sporten is één van de beste manieren om gezonder te worden, waardoor het ook helpt tegen stress.

Sporten helpt de stress hormoon cortisol te verminderen, terwijl je meer geluk hormonen produceert. Je slaapkwaliteit wordt beter, je wordt zelfverzekerder, je krijgt meer energie, je stemming wordt verbeterd, enzovoort.

Als je geen abonnement hebt bij de sportschool, kun je ook gewoon thuis fitness oefeningen doen. Je kunt ook simpelweg buiten wandelen, hardlopen, schaatsen, dansen, etc.

11. Niet je taken uitstellen

Als je continu je taken uitstelt, kan het leiden tot ongecontroleerd stress. Het hebben van een uitstelgedrag speelt vaak een rol bij stress.

Hoe kun je dit oplossen? Maak een lijst met taken gebaseerd op prioriteit. Hierdoor heb je een betere controle, stel je minder of niet je taken uit en het helpt tegen stress.

Vergeet niet om jezelf realistische deadlines te geven. Voer je taken stap bij stap uit, zodat al je taken niet samen ophopen en weer stress veroorzaakt.

12. Gebruik supplementen tegen stress

Sommige supplementen zijn bewezen dat ze helpen tegen stress op één of andere manier. Hier is een lijst van supplementen tegen stress:

  1. Groene thee
  2. Omega 3
  3. Melatonine
  4. L-Theanine
  5. B vitamines
  6. Ashwagandha kruid

13. Begin met nee te gaan zeggen

Zeg je tegen alles en iedereen ja? Dit kan stress veroorzaken.

Voor sommige mensen is nee zeggen lastig. Hierdoor krijgen ze extra taken of verantwoordelijkheden die ze eigenlijk niet wilden, wat stress kan veroorzaken.

Hierdoor krijg je dus geen controle over welke taken je wel en welke niet wilt gaan nemen.

Kies zelf welke taken je wilt gaan doen, zo kun je taken die je niet wilt doen vermijden. Hierdoor voorkom je dat te veel taken op elkaar ophoopt. Dit helpt tegen stress.

Wat helpt tegen stress? Conclusie

Stress risico

Iedereen heeft stress en een beetje stress is goed. Maar teveel stress kan leiden tot ziekten en andere negatieve nadelen.

Als je weet wanneer je gestrest wordt, kun je proberen jezelf te gaan helpen met deze 13 bewezen tips.

Hier zijn nogmaals de 13 tips tegen stress:

  1. Breng tijd door met je vrienden
  2. Schrijf een dagboek
  3. Doe aan ademhalingsoefeningen
  4. Doe aan mindfulness
  5. Gebruik etherische oliën
  6. Zoek een hobby
  7. Begin met kauwgom kauw
  8. Consumeer minder cafeïne
  9. Speel met jouw huisdier
  10. Sport meer
  11. Niet je taken uitstellen
  12. Gebruik supplementen tegen stress
  13. Begin met nee te gaan zeggen
4 Shares