15 Bewezen Tips: Wat Helpt Tegen Misselijkheid?

Misselijkheid is wanneer je het gevoel krijgt dat je moet overgeven. Misselijkheid gaat vaak gepaard met overgeven (braken), maar je kunt ook een lichte misselijkheid hebben. Dan heb je niet het gevoel van overgeven.

De oorzaken van misselijkheid kan verschillen. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor bepaalde medicijnen, terwijl anderen misselijk worden door bepaalde voeding. Hier zijn de bekendste oorzaken van misselijkheid:

  • Virus of een bacterie
  • Reisziekte (zeeziekte, wagenziekte en luchtziekte)
  • Stress
  • Migraine
  • Voedselvergiftiging
  • Griep
  • Overmatig eten
  • Alcohol drinken
  • Zwangerschap
  • Pijn

Dus, wat helpt tegen misselijkheid voor degenen die misselijk zijn? Hieronder staan 15 bewezen tips die helpen tegen misselijkheid.

1. Drink meer

Uitdroging kan optreden als je niet kan eten of drinken tijdens je misselijk bent. Misselijkheid is zelfs een symptoom van uitdroging, dus probeer genoeg te gaan eten en drinken. Meer drinken helpt tegen misselijkheid.

Let wel op dat je het niet overmatig doet, want een volle maag kan de misselijkheid zelfs verergeren. De beste manier om meer te gaan drinken, is gedurende dag (kleine) slokjes drinken te gaan nemen.

2. Eet gember

Gember is een hele bekende manier die helpt tegen misselijkheid. Dit komt vanwege de unieke eigenschappen die gember bevat.

Je kan een klein beetje verse (gekonfijte) gember gaan eten, maar je kan ook zelf gemberthee maken en dat gaan drinken. Experimenteer welke methode de beste werkt voor jou.

3. Doe aan ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen werken goed tegen stress en paniek, maar ook tegen misselijkheid. Diep ademen helpt ook om je beter te laten kalmeren.

Een studie toont aan dat ademhalingsoefeningen het parasympatische zenuwstelsel activeert.[1] Dit helpt de respons die bewegingsziekte veroorzaakt onder controle.

Hoe doe je een ademhalingsoefening? Je kan gebruikmaken van de volgende video:

Box breathing ademhalingsoefening

4. Gebruik etherische oliën

Etherische oliën (ook wel essentiële oliën genoemd), zijn kalmerende aromatische geuren. Etherische oliën helpen tegen stress, maar volgens een studie kan etherische oliën ook helpen tegen misselijkheid.[2]

Om etherische oliën te gaan gebruiken, heb je wel een aroma diffuser nodig. De volgende oliën kunnen goed helpen tegen misselijkheid:

  • kamille
  • kruidnagel
  • lavendel
  • pepermunt

5. Ruik aan een gesneden citroen

Het kan misschien raar klinken, maar citroengeuren kunnen daadwerkelijk helpen tegen misselijkheid. Dit is vergelijkbaar met etherische oliën.

Een studie bij 100 zwangere vrouwen toont aan dat vrouwen die aan de citroen roken 9% minder misselijk waren dan de placebo groep.[2]

Als je een citroen snijdt, dan komt de geur van de citroen in de lucht. Probeer het een keer uit als je misselijk wordt en wellicht kan je de citroen gelijk gebruiken om gemberthee te gaan maken.

6. Gebruik een vitamine supplement

En met een vitamine supplement bedoel ik vitamine B6. Waarom vitamine B6? Omdat meerdere studies aantonen dat vitamine B6 ken helpen tegen misselijkheid.[3][4][5]

Natuurlijk hoef je geen vitamine B6 supplement als je al genoeg vitamine B6 binnenkrijgt door gezonde voeding. Een overmatig gebruik van vitamines, maar ook alle andere voedingsstoffen en voedingsmiddelen kunnen gevaarlijk zijn.

7. Zit recht op

Zit recht op en vermijd voorover gebogen te gaan zitten. Vermijd ook om te gaan liggen na het eten, want de maagzuur kan omhoog gaan waardoor je misselijkheid erger kan worden.

Als je voorover gebogen zit met een bolle rug, comprimeer je jouw maag wat niet goed is voor als je misselijk bent. In plaats van dat kan je achterover gaan leunen en ontspannen zonder teveel te gaan bewegen.

8. Gebruik kruidnagel

Kruidnagel kan helpen tegen misselijkheid die voornamelijk wordt veroorzaakt door reisziekte. Je kan heel simpel een kruidnagelthee maken. Hier is een stappenplan:

  1. Voeg kokendheet water toe in een glas met een theelepel kruidnagel.
  2. Wacht 8 tot 10 minuten en je kan het gaan drinken.

9. Focus op iets anders

Als je meer gefocust bent op je misselijkheid, kan het erger worden. Soms zit het ook gewoon in je hoofd en ben je niet “echt” misselijk.

Als je misselijk bent, focus op iets anders. Kijk bijvoorbeeld een filmpje of speel een spelletje op je smartphone. Op kantoor werken kan ook, zolang je maar probeert niet te veel fysiek zwaar gaat bewegen.

10. Zorg voor een frisse lucht

Doe het raam open of ga naar buiten, een frisse lucht kan wellicht je helpen tegen misselijkheid. Frisse lucht helpt namelijk de misselijkheid te verlichten, onder andere door de misselijkmakende geuren die je ruikt.

11. Vermijd frisdranken

Er is een bekende mythe dat frisdranken zoals cola tegen misselijkheid helpt. Dit is onjuist, sinds het eigenlijk de complete tegenovergestelde kan doen.

Het drinken van frisdranken kunnen opgeblazen gevoel creëren. Ook kunnen frisdranken brandend maagzuur verergeren. Deze gevolgen kunnen dus misselijkheid veroorzaken.

Vergeet ook niet dat de meeste frisdranken veel toegevoegde suikers heeft, wat absoluut niet helpt tegen misselijkheid.

12. Eet meer eiwitten

Meer eiwitten eten kan helpen tegen misselijkheid. Een studie bij zwangere vrouwen die toont aan dat eiwitrijke maaltijden kunnen helpen tegen misselijkheid.[6]

Probeer het ieder geval uit en kijk of het werkt tegen jouw misselijkheid. Ook al werkt het slecht of helemaal niet, heb je nog steeds gezonde voordelen gekregen door de eiwitten.

Wil je weten hoeveel eiwitten per dag je moet eten? Dan raad ik het volgende artikel aan: Hoeveel eiwit per dag?

13. Eet droge crackers

Droge crackers in de ochtend eten kan helpen tegen misselijkheid. Dit komt omdat de droge crackers helpen de maagzuur te absorberen. Als je dus ochtendmisselijkheid hebt, probeer het uit. Je begint je dag tenminste goed met wat koolhydraten en calorieën voor energie.

14. Wordt niet gestrest

Stress gerelateerde misselijkheid bestaat. Een beetje stress is goed, maar langdurige en/of ernstige stress niet. Langdurige en ernstige stress kan zelfs ziekten en andere aandoeningen veroorzaken, zoals:

  • Diabetes type 2 verhogen
  • Slapeloosheid veroorzaken
  • Chronische stress kan drugsmisbruik veroorzaken
  • Bloeddruk verhogen
  • Slecht voor het hart
  • Heeft negatieve invloed op de menstruatiecyclus
  • Kan spijsvertering problemen veroorzaken

Klik op de volgende artikelen als je meer wilt weten over stress:

15. Blijf rustig en ontspan

Proberen te gaan ontspannen kan helpen tegen misselijkheid, sinds je rustiger en minder paniekerig wordt.

Een goede ontspanning methode is mindfulness. Mindfulness is onder andere cognitieve gedragstherapie en meditatie die verschillende gezonde voordelen heeft. Denk daarbij aan meer gefocust en meer productiever zijn.

Verder kan mindfulness zelfs helpen tegen depressie en angst.[7][8] Probeer mindfulness daarom uit, misschien kan het helpen tegen misselijkheid.

Wat helpt tegen misselijkheid? Conclusie

Misselijk

Hier is nogmaals het overzicht van de bewezen tips die helpen tegen misselijkheid:

  1. Drink meer
  2. Eet gember
  3. Doe aan ademhalingsoefeningen
  4. Gebruik etherische oliën
  5. Ruik aan een gesneden citroen
  6. Gebruik een vitamine supplement
  7. Zit recht op
  8. Gebruik kruidnagel
  9. Focus op iets anders
  10. Zorg voor een frisse lucht
  11. Vermijd frisdranken
  12. Eet meer eiwitten
  13. Eet droge crackers
  14. Wordt niet gestrest
  15. Blijf rustig en ontspan

Wil je dit artikel opslaan op één van jouw Pinterest borden? Dan kan je de volgende afbeelding gebruiken. Klik op de Pin knopje onder het scherm.