8 Tips: Wat Helpt Tegen Brandend Maagzuur?

Veel mensen hebben last van brandend maagzuur.

Als het een keer gebeurt kan het geen kwaad. Maar regelmatig brandend maagzuur hebben kan oncomfortabel, hinderlijk en soms ook wel schadelijk zijn.

Brandend maagzuur kan op elk moment van de dag komen, maar voor veel mensen komt het voornamelijk in de nacht. Op bed liggen kan namelijk het maagzuur gemakkelijker naar de slokdarm te gaan.

Wanneer het maagzuur herhaaldelijk in jouw slokdarm komt, kan het verschillende symptomen veroorzaken. Deze symptomen variëren van mild tot ernstig.

Voor dat we naar de tips tegen brandend maagzuur gaan, is het belangrijk om te weten wat brandend maagzuur eigenlijk is.

Wat is brandend maagzuur?

Brandend maagzuur is wanneer maagzuur omhoogkomt in de slokdarm. Brandend maagzuur kan klachten veroorzaken, zoals brandend gevoel in de keel of hart.

Tussen de slokdarm en maag zit er een sluitspier die ervoor zorgt dat de maaginhoud niet omhoog kan komen in de slokdarm.

Soms gaat de sluitspier niet goed dicht. Dit kan onder andere komen door:

  • Na een zware maaltijd
  • Zwangerschap
  • Overgewicht
  • Liggen of plotseling bukken

Waarom heet het brandend maagzuur?

De maag heeft een wand die beschermd tegen de zure inhoud. De slokdarm heeft deze beschermende wand niet en daarom zorgt dit ervoor dat je een brandend gevoel kan krijgen.

Brandend maagzuur symptomen

Wat zijn de symptomen bij brandend maagzuur? Hier staan de list van de meest voorkomende brandend maagzuur symptomen:

  • Boeren
  • Keelpijn
  • Misselijkheid
  • Moeite met slikken
  • Ongemakkelijk volheid
  • Opgeblazen gevoel
  • Overgeven
  • Schorre stem
  • Zure smaak

Welke voeding helpt tegen brandend maagzuur?

Het voedsel die je eet kan invloed hebben op de hoeveelheid zuur die jouw maag produceert. Daarom kan het eten van de juiste gezonde voeding helpen met brandend maagzuur.

Het voedsel die hieronder staat, kan helpen de hoeveelheid zuur beter te beheersen. Hierdoor kunnen de brandend maagzuur symptomen verlicht worden.

Geen van deze gezonde voedsel geneest brandend maagzuur. Het kan helpen tegen de symptomen van brandend maagzuur. Probeer het uit, want misschien werkt het gunstig voor je.

1. Havermout

Havermout is een voedzame voeding die door veel mensen als ontbijt wordt gegeten. Het is dan ook geen verrassing dat havermout op de lijst van superfoods hoort.

Havermout is rijk aan voedingstoffen, waaronder vitamines, mineralen, vezels, eiwitten en antioxidanten.

De reden waarom havermout kan helpen tegen brandend maagzuur, is omdat havermout rijk is aan vezels.

Vezelrijke voeding is in verband gebracht om het risico op brandend maagzuur te verminderen.

Verder kan havermout helpen tegen cholesterol, hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel, constipatie en allergie ontwikkeling.

2. Gember

Gember

Gember is niet alleen één van de meest gebruikte kruiden van de wereld, maar ook de gezondste.

Het is bekend dat gember kan helpen tegen misselijkheid, verkoudheid, stress en gewichtsverlies. Maar gember kan ook helpen tegen brandend maagzuur.

Dit komt omdat gember natuurlijke ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Het is ook een natuurlijke behandeling voor gastro-intestinale problemen.

Je kunt geraspte gember stukken toevoegen in een recept of je kunt een lekkere gemberthee drank maken.

Probeer het uit. Als gember niet goed helpt tegen brandend maagzuur, krijg je tenminste andere gezonde voordelen van gember.

Gember is namelijk ook goed tegen spierpijn, menstruatiepijn, indigestie, cholesterol, artrose, ziekte van Alzheimer, obesitas en meer.

3. Groente

Groenten zijn vet- en suikerarm. Hierdoor kunnen groenten helpen brandend maagzuur te verminderen.

Deze groente zijn onder andere:

  • Broccoli
  • Asperges
  • Sperziebonen
  • Bloemkool

4. Eieren

Eieren zijn zeer voedzaam. Eieren zijn rijk aan vitamine A, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B12, fosfor en selenium.

Eieren hebben veel gezonde voordelen. Zo kunnen eieren helpen met eetlust, botmassa, spiermassa, metabolisme en zoveel meer.

Ei koken is gemakkelijk. Hoe lang je een ei moet koken hebben wij namelijk ook beantwoord. Zachtgekookt, hardgekookt, alles zit erin.

5. Avocado

Vervang ongezonde vetten met gezonde vetten, via avocado’s, olijfolie, zonnebloemolie, walnoten enzovoort.

Avocado is een hele voedzame vrucht, waardoor het ook in de lijst van gezondste voeding staat. Zo kan avocado helpen:

  • Opname van voedingsstoffen verbeteren
  • Ooggezondheid verbeteren
  • Afvallen
  • Cholesterol verlagen
  • Artritispijn symptomen verlichten

Wat helpt tegen brandend maagzuur?

Nu weten we wat brandend maagzuur is, de brandend maagzuur symptomen en welke voedingsmiddelen kunnen helpen tegen brandend maagzuur.

Verder staan hier 8 bewezen tips die kunnen helpen tegen brandend maagzuur.

1. Koolhydraatarm dieet

Als er teveel onverteerde koolhydraten in de maag blijven zitten, kun je opgeblazen voelen en gasachtig zijn. Dit is één van de redenen waarom je dan vaker gaat boeren.[1][2]

Onverteerde koolhydraten kunnen voor een overgroei van bacteriën veroorzaken. Dit wordt weer veroorzaakt door een niet goede vertering en opname van koolhydraten.

Een koolhydraatarm dieet kan daarom misschien helpen tegen brandend maagzuur.

2. Overgewicht

Zoals eerder vermeld, is er tussen de slokdarm en maag een sluitspier die ervoor zorgt dat de maaginhoud niet omhoog kan komen in de slokdarm.

Bij mensen die veel buikvet hebben, kan de druk in de buik hoog worden waardoor de onderste slokdarmsfincter naar boven wordt geduwd. Dit heet hiatus hernia.

Daarom hebben mensen met overgewicht of zwangere vrouwen een hogere risico op brandend maagzuur.

Een studie toont aan dat gewichtsverlies brandend maagzuur symptomen kan verlichten.[3]

3. Vermijd cafeïne

Een studie toont aan dat cafeïne de onderste slokdarmsfincter kan verzwakken.[4]

Andere studies tonen aan dat het drinken van cafeïnevrije koffie brandend maagzuur verminderd, vergeleken koffie met cafeïne.[5][6]

Maar wanneer mensen cafeïne met water dronken, had het geen effect op brandend maagzuur. Dus het lijkt erop cafeïne samen met andere stoffen voor brandend maagzuur kan voor zorgen.

De werking of voorbereiding van koffie zelf kan ook een factor zijn.[6]

Er is meer onderzoek nodig naar de rol van koffie, cafeïne en brandend maagzuur.

4. Eet minder

Zoals eerder vermeld, is na het eten van een zware maaltijd één van de grootste reden voor brandend maagzuur.[7]

Bij mensen met brandend maagzuur is de spier dus verzwakt. Als er teveel druk op de spier wordt uitgeoefend, kan de zure maaginhoud terugstromen in de slokdarm.

Daarom is het beter om geen grote maaltijden te eten, zodat je het risico op brandend maagzuur kan verminderen.

5. Kauwgom kauwen

Er zijn meerdere studies die aantonen dat kauwgom kauwen kan helpen de zuur in de slokdarm te verminderen.[8][9]

Dit kan komen omdat kauwgom kauwen meer speeksel produceert. Hierdoor kan het speeksel de zuur in de slokdarm helpen verwijderen.

Een andere studie toont aan dat kauwgom die bicarbonaat bevat, meer effectief blijkt te zijn.[10]

6. Beperk koolzuurhoudende dranken

Het kan beter zijn voor mensen met brandend maagzuur om koolzuurhoudende dranken te beperken.

Een studie toont namelijk aan dat koolzuurhoudend dranken zoals koolzuurhoudend water, de slokdarmsfincter verzwakt, waardoor de zure maaginhoud terug kan stromen in de slokdarm.[11]

Maar de grootste reden is dat mensen vaker boeren. Hierdoor ontsnapt meer van de maaginhoud naar de slokdarm.[12]

7. Beperk alcoholgebruik

Alcohol drinken kan brandend maagzuur verergeren.

Dit komt omdat het de slokdarmsfincter verzwakt. Ook zorgt alcohol ervoor dat de slokdarm niet de zure maaginhoud kan verminderen.[13]

Een studie toont zelfs aan dat bij matige alcoholgebruik een oorzaak kan zijn bij brandend maagzuur.[14]

Andere studies tonen aan dat alcoholische dranken zoals bier, de brandend maagzuur symptomen verergeren vergeleken met het drinken van normaal water.[15]

8. Slaap niet op je rechterzijde

Er zijn studies die aantonen dat slapen op je rechterzijde de brandend maagzuur symptomen kunnen verergeren.[16]

Dit kan komen omdat de slokdarm door de rechterkant van de maag binnenkomt. Als je op je linkerzijde slaapt, zit de slokdarmsfincter boven het maagzuur.

De meeste mensen veranderen van houding tijdens het slapen. Als je op je linkerzijde ligt, kan het misschien zo zijn dat je sneller in slaap valt.