Dit is wat warm water drinken doet met je lichaam

Natuurlijk weten we allemaal dat we water moeten gaan drinken. Helaas zijn toch veel mensen die niet genoeg water drinken, terwijl zij denken van wel.

Naast dat water een onmisbare rol speelt in verschillende functies van het lichaam, wordt water ook gebruikt om afvalstoffen te verwijderen, een gezonde lichaamstemperatuur behouden en macronutriënten transporteren in het lichaam.

Niet genoeg water drinken kan uitdroging veroorzaken. Uitdroging kan dan weer verschillende complicaties veroorzaken, zoals hitteberoertes, nierstenen en bloeddrukdalingen.

Daarom is het belangrijk om de symptomen van uitdroging te herkennen. Deze zijn onder andere droge mond, donkere urine, vermoeidheid, duizeligheid en verwarring.

Genoeg water drinken hoeft niet moeilijk te zijn. Naast het drinken van (warm) water, bevatten sommige voedingsmiddelen een hoog watergehalte. Denk daarbij aan watermeloen, komkommers, bessen en fruit.

Zo krijg je bewust of onbewust toch meer water binnen.

Water drinken is dus belangrijk en gezond. Maar hoe zit het met warm water drinken? Is warm water drinken beter dan koud water of andere gezonde dranken?

Waarom warm water drinken?

Koud water

De redenen voor warm water drinken kan van alles zijn. Sommige mensen drinken warm water omdat het meer rustgevend is dan koud water of koolzuurhoudend water, zoals vroeg in de ochtend of voor het slapen.

Terwijl anderen warm water drinken vanwege de potentiële gezonde voordelen. Voor deze reden doen ze vaak citroensap of een ander ingrediënt erbij.

Warm water kan verschillende voordelen hebben vergeleken met koud water. Zo kan bijvoorbeeld warm water de spijsvertering verbeteren, vergeleken met koud water.

Echter is er meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Hoe dan ook, of het nou warm water of koud water is, blijft het lichaam gehydrateerd en gezond.

Maar, hoe zit het nou met de gezonde voordelen van warm water drinken? Lees verder.

Samenvatting:

Waarom warm water drinken in plaats van koud water, ligt aan de persoon. Sommigen drinken warm water omdat rustgevend is, terwijl anderen warm water drinken vanwege de potentiële gezondheidsvoordelen.

Is warm water drinken gezond?

Ja, warm water drinken is gezond. Als het gaat om gehydrateerd zijn, is er geen verschil tussen warm water, koud water of kamertemperatuur water.

Hoeveel water je moet drinken ligt aan de persoon. Zo moeten sporters en vrouwen die zwanger zijn meer water drinken, maar het ligt ook aan het geslacht, lichaamsgewicht en de omgeving waar de persoon woont (warm of koud klimaat).

Hier zijn de potentiële gezonde voordelen van warm water drinken.

1. Kan de spijsvertering bevorderen

Sommigen denken dat het drinken van warm water kan helpen de spijsvertering te bevorderen.

Water drinken helpt het lichaam beter de afvalstoffen af te voeren, omdat het water door het spijsverteringssysteem beweegt.

Nu denken sommigen dat warm water beter kan helpen het voedsel te oplossen. Hoewel er tot nu toe geen onderzoek is over dit theorie, kan het geen kwaad om warm water te drinken.

Meer water drinken helpt tenslotte de spijsvertering, of het nou koud- of warm water is.

Samenvatting:

Water bevordert de spijsvertering. Er is geen onderzoek gedaan of warm water beter is voor de spijsvertering dan koud water.

2. Kan helpen bij afvallen

Water drinken kan helpen met afvallen, door onder andere de volgende redenen:

  • Water drinken helpt de eetlust te verminderen, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt.
  • Water drinken kan de stofwisseling bevorderen.
  • Water drinken helpt je gehydrateerd te zijn, waardoor je watergewicht kan verliezen.

Sommigen denken dat wanneer je warm water drinkt, het lichaam de stofwisseling activeert. Dit kan mogelijk kloppen.

Want een studie bij 14 gezonde mensen, laat zien dat wanneer ze 500 ml warm water dronken, hun stofwisseling met 30% versnelde.[1]

Echter is het een kleine studie, dus is er meer onderzoek nodig naar de rol van warm water en de stofwisseling.

Samenvatting:

Water drinken kan helpen bij afvallen door verschillende factoren. Warm water daar in tegen, kan helpen de stofwisseling versnellen, volgens een klein onderzoek.

3. Kan helpen gifstoffen verminderen

Wanneer je warm water drinkt, stijgt het lichaamstemperatuur tijdelijk. Als volgt is het mogelijk dat je gaat zweten.

Zweten is belangrijk, want door zweten kan het lichaam gifstoffen verwijderen. Niet iedereen vindt zweten leuk en dat is volkomen begrijpelijk.

Denk daarbij aan als je op kantoor zit, op school of op een andere plek. Heb je last van zweten? Probeer eens katoenen of linnen kleding te dragen, sinds het vocht snel kan worden verdampt en het nauwelijks zichtbaar is.

Een warm bad nemen kan ook de soortgelijke voordelen als warm water drinken hebben. Daarnaast werkt het ook heerlijk rustgevend.

Samenvatting:

Warm water drinken of een warm bad nemen kan helpen de gifstoffen uit het lichaam te verwijderen, door middel van zweten.

4. Kan de bloedsomloop verbeteren

Als je een warm bad of douche neemt, worden de (slag)aders groter, waardoor het effectiever is om het bloed door het lichaam te transporteren.

Het drinken van warm water kan soortgelijke effecten hebben. Maar, er is een gebrek aan onderzoek.

Een gezonde bloedsomloop is belangrijk, omdat het de kans op hart- en vaatziekten enorm verlaagt. Wandelen en zwemmen zijn simpele oefeningen om de bloedsomloop te verbeteren.

Er zijn ook voedingsmiddelen die de bloedsomloop kunnen verbeteren. Deze zijn onder andere: avocado, cayennepeper, kaneel, vette vis (zoals zalm), kurkuma, walnoten, tomaten, gember en watermeloen.

Samenvatting:

Warm water drinken kan de bloedsomloop verbeteren, net zoals een warm bad nemen. Echter is er weinig onderzoek of dit effectief is.

5. Kan pijn verlichten

Zoals eerde vermeld is het mogelijk dat warm water de bloedsomloop kan verbeteren. Dit betekent ook dat de doorbloeding beter naar geblesseerde spieren kan gaan.

Hetzelfde geldt ook voor spierpijn.

Let wel op dat warmte zwellingen kunnen verergeren. Het kan de pijn verlichten, maar ook negatieve gevolgen hebben.

Ook voor dit is er gebrek aan onderzoeken. Als je het comfortabel vindt om warm water te drinken voor pijn verlichting, ga dan door.

Samenvatting:

Door een verbeterde doorbloeding kan warm water de pijn verlichten bij geblesseerde spieren of spierpijn. Er is wel een gebrek aan onderzoek.

6. Helpt constipatie verlichten

Water drinken helpt constipatie te verlichten. Constipatie is een van de veel voorkomende symptomen van uitdroging.

Warm water drinken lijkt een betere manier te zijn om constipatie te verlichten. Zodra je warm water drinkt, kunnen de darmen samentrekken. Als gevolg hiervan kan het overgebleven afvalstoffen in de darmen het lichaam verlaten.

Voorkom uitdroging en constipatie door genoeg water te drinken. Eet ook genoeg vezels, sinds een vezelarm dieet ook een veelvoorkomende oorzaak kan zijn voor constipatie.

Samenvatting:

Constipatie is een veelvoorkomend symptoom van uitdroging. Het drinken van (warm) water kan helpen de constipatie te verlichten en voorkomen. Vezelrijke voeding eten helpt ook tegen constipatie.

7. Helpt tegen een verstopte neus

Een glas warm water zorgt voor stoom en deze stoom kan helpen tegen een verstopte neus. Een gratis, simpel en effectief tijdelijke oplossing tegen een verstopte neus.

Warm water drinken kan ook helpen tegen keelpijn, die veroorzaakt wordt door ophoping van slijm.

Wil je geen warm water drinken, maar wel een warm drank hebben tegen een verstopte neus? Probeer dan eens het volgende (met recepten):

Elk soort (kruiden)thee heeft ook een eigen unieke samenstelling van voedzame stoffen, zoals antioxidanten. Zo krijg je meer gezondheidsvoordelen en bevorder je de algemene gezondheid.

Samenvatting:

Warm water of een ander warm drank kan helpen tegen een verstopte neus en een zere keel.

Hoeveel warm water drinken?

Water gezond

Warm water is gewoon water, dus drink zoveel je wilt (natuurlijk wel in mate). Het is belangrijk voor de algemene gezondheid om goed gehydrateerd te zijn en ook zodat je uitdroging kan voorkomen.

In het algemeen is warm water drinken veilig en bevat het geen schadelijke gevolgen.

Een te heet water drinken kan echter wel schadelijke gevolgen hebben. Zo kan een te heet water de slokdarm beschadigen en de tong verbranden.

Water dat aangenaam aanvoelt op de vingers, kan alsnog de keel of tong verbranden. Vermijd altijd water dat bijna kookt en neem altijd een klein slokje om te testen of het water genoeg afgekoeld is om te gaan drinken.

Om het risico op morsen en brandwonden te verminderen, doe het warm water in een goed afgedekte en geïsoleerde beker.

Samenvatting:

Warm water drinken kun je zo vaak mogelijk doen, zolang het in mate is. Pas op dat je niet te heet water drinkt, sinds het de slokdarm kan beschadigen en de tong verbranden.

Is dagelijks warm water drinken goed voor je?

Als je door warm water dagelijks meer water drinkt, dan ja zeker. Door meer water te drinken, verlaag je het risico op uitdroging.

Of het water nou warm, koud of op kamertemperatuur is, maakt niet zo veel uit. Het belangrijkste is dat je goed en genoeg gehydrateerd bent, zeker als je zweet.

Probeer eens water met natuurlijke Stevia, om het makkelijker en leuker te maken. Wat dacht je van water met citroensap, of de vele met of zonder cafeïne houdende theesoorten.

Samenvatting:

Dagelijks water drinken is niet alleen goed voor je, maar noodzakelijk voor de algemene gezondheid. Als je hiermee moeite hebt, probeer dan water te vervangen door thee of water met een smaakje, zoals Stevia of citroensap.

Warm water drinken voor slapen

Slapen

Warm water drinken voor het slapen gaan kan een goede manier zijn om sneller in slaap te vallen. Voor sommige mensen zorgt namelijk een warme drank namelijk dat de persoon meer relaxed wordt.

De stressniveaus worden verlaagd en het kan voor het lichaam een teken zijn om klaar te maken voor het slapen gaan.

Je kunt ook een warme thee gaan drinken, maar let op dat je een thee drinkt zonder cafeïne, sinds cafeïne een oorzaak kan zijn voor slapeloosheid.

Samenvatting:

Warm water drinken voor het slapen gaan kan voor sommigen een goed hulpmiddel zijn om sneller in slaap te gaan vallen.

Warm water drinken in de ochtend

Waterfles

Warm water drinken in de ochtend is een uitstekende manier om je dag ermee te gaan beginnen.

Zoals eerder vermeld, kan warm water drinken helpen de darmen samen te trekken. Het helpt vrije radicalen in het lichaam te verminderen en het zorgt ook ervoor dat je al aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid water werkt.

Daarnaast kan je natuurlijk ook de potentiële gezonde voordelen krijgen van warm water drinken.

Samenvatting:

In de ochtend warm water drinken is een goede manier om je dag te beginnen. Het helpt darmen beter te samentrekken, waardoor het lichaam beter in staat is om de afvalstoffen te verwijderen.

Warm water drinken uit de kraan

Water uit kraan

Het is afgeraden om warm water te gaan drinken die rechtstreeks uit de kraan komt. Dit komt omdat het mogelijk is dat metalen in het warme water oplossen in de leidingen. En deze metalen zijn kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid.

Sommige drinkwaterbedrijven raden vanwege deze reden ook af om warm water te drinken uit de kraan.

Als je warm water wilt gaan drinken, is het aanbevolen om het water met een waterkoker (of op een ander manier) op te warmen.

Deze metalen kunnen ook op koud water oplossen, maar dit gebeurt meestal alleen als het water enkele dagen of een week stil heeft gestaan. Spoel daarom de kranen even door wanneer dit gebeurt.

Samenvatting:

Drink geen warm water uit de kraan, sinds metalen kunnen oplossen in de leidingen. Verwarm daarom het water met een waterkoker.

Warm water drinken met citroen

Warm water met citroen

Terwijl warm water drinken prima is voor sommige mensen, kiezen anderen om het toch maar wat leuker en lekkerder te maken.

En een de manieren om dit te doen is warm water drinken met citroen. Daarnaast krijg je ook meer gezonde voordelen, vanwege de citroen. Deze zijn onder andere:

  1. Vitamine C.
  2. Kan helpen tegen infecties, vanwege de antibacteriële eigenschappen.
  3. Rijk aan mineralen, zoals magnesium, calcium en kalium.
  4. Kan helpen tegen keelpijn, vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen.
  5. Het levert elektrolyten aan het lichaam.
  6. Het kan helpen bij de spijsvertering.

Als je warm water wilt gaan drinken, maar je vindt het niet lekker vanwege de flauwe smaak, probeer dan eens warm water met citroen(sap).

Samenvatting:

Warm water drinken kan lekkerder worden als je citroen(sap) toevoegt. Daarnaast kan je ook meer gezondheidsvoordelen krijgen, vanwege de citroen.