Waarom Krijg Je Buikpijn? Buikpijn Oorzaken

Wij allemaal hebben wel eens buikpijn. Soms is de buikpijn verklaarbaar, maar soms ook weer niet.

Daarnaast zijn niet alle buikpijnen hetzelfde. Bij de ene persoon kan er een opgeblazen gevoel zijn, terwijl de ander obstipatie heeft.

Buikpijn kun je verdelen in acute en chronische buikpijn. We praten over chronische buikpijn wanneer er een langdurige aanhoudende pijn aanwezig is bij de buik.

Er zijn veel verschillende oorzaken van buikpijn. Zo kan buikpijn komen onder andere door stress, obstipatie/verstopping, zware maaltijd, ongesteldheid, cafeïne of buikgriep.

Hieronder staat de lijst met de meest voorkomende buikpijn oorzaken. Als je wilt weten wat tegen buikpijn kan helpen, lees het volgende artikel: Wat helpt tegen buikpijn?

Buikpijn na eten

Waarom krijg je buikpijn na eten?

Het is mogelijk dat je na het eten buikpijn kan krijgen. Als je buikpijn krijgt na het eten en gaat daarna vanzelf weer weg, is eten meestal de oorzaak van de buikpijn.

Er zijn veel verschillende redenen waarom dit gebeurt.

Waarom krijg je buikpijn na het eten?

fruit eten

Hieronder staan de meest voorkomende oorzaken van buikpijn na het eten.

1. Alcohol

Alcohol heeft veel nadelige effecten, waaronder een opgeblazen gevoel. Ook kan alcohol brandend maagzuur verergeren.

2. Cafeïne

Cafeïne is een stimulerend middel die niet alleen de hersenen stimuleren, maar ook de maag. Zo kan het de maag irriteren en bij mensen ongemak veroorzaken.

Cafeïne zit meestal in koffie, thee, chocolade en energiedranken. Je kunt cafeïnevrije alternatieven kiezen zoals cafeïnevrije thee en cafeïnevrije koffie, zodat je alsnog kan genieten.

3. Hoge zuurgraad (lage pH waarde)

Voedingsmiddelen die een lage pH waarde hebben, kunnen de maag irriteren. Deze voedingsmiddelen zijn onder andere cola, energiedranken, chocolade en smeltkaas.

4. Pittige voedsel

Pittig eten of pittige kruiden zoals chilipepers, bevatten een stof genaamd capsaïcine die het hete gevoel veroorzaakt. Dit stof kan de maag irriteren.

5. Voedselallergie

Mensen met een voedselallergie of intolerantie, kunnen door specifieke voedsel hun maag geïrriteerd worden.

Soms kan het zelfs pijn veroorzaken. Een intolerantie is een mildere vorm van een allergie. De veel voorkomende intoleranties zijn gluten, lactose en tarwe.

6. Voedselvergiftiging

Het belangrijkste symptoom van voedselvergiftiging is buikpijn. Andere symptomen van voedselvergiftiging zijn misselijkheid, diarree, hoge lichaamstemperatuur en moeheid.

7. Zware maaltijd

Regelmatig veel eten waardoor de maag continu vult is niet goed voor de gezondheid. Als je ongemak voelt na het eten, kan het een teken zijn dat je te veel eet.

Buikpijn bij ontlasting

Waarom krijg je buikpijn bij ontlasting?

Er zijn verschillende oorzaken van buikpijn bij ontlasting. Meestal is dit het prikkelbaredarmsyndroom (PDS).

Bij PDS heeft een persoon last van chronische darmklachten. De oorzaak is niet precies bekend, maar het is wel belangrijk om een onderliggende ziekte uit te sluiten.

Het meest voorkomende symptomen bij PDS zijn:

  • Buikkrampen
  • Buikpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Verstopping (problemen met poepen)
  • Winderigheid

De meeste mensen met PDS geven aan dat voeding van invloed is op hun klachten en dat bepaalde voedsel de klachten van PDS kunnen verergeren.

De symptomen kunnen dagen, weken of zelfs maanden achter elkaar duren.

Er is geen remedie voor PDS, maar medicijnen en dieet veranderingen helpen wel vaak om de symptomen onder controle te houden.

Andere symptomen van PDS zijn vermoeidheid, misselijkheid of problemen met urineren.

Hier zijn tips voor buikpijn bij ontlasting, die kunnen helpen met de PDS symptomen:

  • Verminder stress
  • Langzaam eten
  • Koolzuurhoudende dranken vermijden
  • Genoeg water drinken
  • Regelmatig bewegen of sporten

Buikpijn na alcohol

Waarom krijg je buikpijn na alcohol?

Alcohol irriteert jouw spijsvertering. Zelf een beetje alcohol kan ervoor zorgen dat jouw maag meer zuur produceert dan normaal. Dit kan een maagontsteking veroorzaken genaamd gastritis.

Hierdoor kun je misselijkheid, diarree, brandend maagzuur en buikpijn krijgen. Op de lange termijn kan het risico op lip-, tong-, mond-, keel-, darm-, en maagkanker verhogen.

Mensen die het prikkelbaredarmsyndroom hebben, zullen gaan merken dat alcohol hun symptomen verergeren.

Hoe kun je buikpijn na alcohol verlichten?

Hier zijn paar tips die kunnen helpen om de symptomen van buikpijn na alcohol te verlichten:

1. Drink water

Het drinken van alcohol zorgt ervoor dat je uitdroogt, omdat je meer urineert. Water, maar ook sportdrankjes die kalium en natrium bevatten, kunnen helpen je beter te gaan hydrateren.

2. Eet suikers

Het drinken van alcohol veroorzaakt een lage bloedsuikerspiegel. Eet een maaltijd die koolhydraten bevat of drink een vruchtensap dat suikers bevat.

Dit kan helpen om jouw bloedsuikerspiegel weer op normale niveaus te laten komen, terwijl de alcohol het lichaam verlaat.

3. Drink koffie

Alcohol verzorgt ervoor dat de bloedvaten verwijden, hierdoor krijg je meestal hoofdpijn.

De cafeïne in koffie is een stimulerend middel, die de bloedvaten vernauwt en de hartslag verhoogt. Ook kan cafeïne je meer energie geven.

4. Eet bananen

Bananen bevatten kalium, net zoals sportdrankjes. Kalium speelt een rol bij het regelen van de bloeddruk en vochtbalans in het lichaam.

5. Drink niet nog een keer

Het lichaam probeer de alcohol te verwijderen uit het lichaam. Als je in de ochtend nog een alcoholische drank drinkt, gaat dat absoluut niet helpen.

Want zo verhoog je jouw alcoholpromillage in het bloed weer.

Hoe kan je buikpijn na alcohol voorkomen?

De beste manier om buikpijn na alcohol te voorkomen is in de eerste plaats geen alcohol te gaan drinken.

Buikpijn na vettig eten

Waarom krijg je buikpijn na het eten van vettig voedsel? Buikpijn krijgen na het eten van vettig voedsel is niet iets unieks, het komt vaker voor dan je denkt.

Vettig voedsel is niet alleen te vinden bij fastfoodrestaurants, maar ook op restaurants, op je werk, scholen en natuurlijk ook thuis.

Deze vettige voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • Pizza
  • Patat/frietjes
  • Aardappelchips
  • Burgers
  • Donuts
  • Hotdogs
  • Gefrituurde kip

Vettig voedsel kan naast buikpijn andere complicaties veroorzaken. Zo kan overmatig vettig voedsel ook diarree, opgeblazen gevoel, obesitas en acne veroorzaken.

Daarnaast kan vettig voedsel invloed hebben of het risico verhogen op het volgende: darmgezondheid, hartgezondheid, beroertes, diabetes, hersenfunctie en immuunrespons.

Buikpijn na sporten

Waarom krijg je buikpijn na sporten?

Er zijn meerdere oorzaken van buikpijn na sporten. Meestal zijn deze oorzaken onder andere uitdroging, dieet, weeromstandigheden of de workout zelf.

Dus, waarom krijg je buikpijn na het sporten?

1. Uitdroging

Uitdroging kan zeker een invloed hebben op het maag-darmkanaal. Niet alleen dat, maar uitdroging kan ook andere complicaties veroorzaken.

Zo kan uitdroging ook hitteberoerte, nierstenen, flauwvallen of bloeddrukdalingen veroorzaken. Het is daarom belangrijk om de uitdroging symptomen te herkennen.

Deze uitdroging symptomen zijn onder andere:

  • Duizeligheid
  • Donkere urine
  • Verwarring
  • Vermoeidheid
  • Droge mond

Drink daarom genoeg water want niet alleen helpt het om uitdroging te voorkomen. Water brengt ook veel gezonde voordelen met zich mee.

De gezonde voordelen van water zijn onder andere:

  • Kan helpen tegen hoofdpijn
  • Helpt speeksel produceren
  • Helpt fysiek te presteren
  • Reguleert het lichaamstemperatuur
  • Helpt constipatie verlichten
  • Kan helpen met afvallen
  • Kan helpen tegen nierstenen
  • Helpt de hersenen beter functioneren

2. Dieet

Zoals eerder vermeld is voedsel één van de voornaamste redenen waarom iemand buikpijn krijgt.

Een grote maaltijd met veel vetten en eiwitten, vertragen het maag-darmstelsel en kan daardoor buikpijn veroorzaken. Eiwitten en vetten verteren namelijk relatief langzamer.

Bij een intensieve training of een marathon, is het belangrijk dat je oplet wat en hoeveel je eet.

Koolhydraten en suikers worden makkelijker afgebroken, verteerd en opgenomen. Eiwitten, vetten en vezels daar in tegen niet.

Eet de dag vooraf niet te veel of plan het uit. Dit helpt meestal om buikpijn na het sporten te voorkomen.

3. Weeromstandigheden

Sporten in koude (weer)omstandigheden kan een rol spelen bij buikpijn na sporten.

Door het koude weer vermindert de doorbloeding in je spieren, waardoor de kans op spierspanning in de buik toeneemt.

Je kunt eerst binnen warming-up oefeningen doen, zoals paar buikspieroefeningen. Daarnaast kun je gepaste kleding dragen die helpt om de warmte vast te houden.

4. Hoge intensiteit trainingen

Sporten met een hoge intensiteit kan ook buikpijn na sporten veroorzaken.

Als je niet gewend bent om met hoge intensiteit te gaan trainen, zal je waarschijnlijk jezelf overbelasten.

Werk langzaam naar het gewenste intensiteitsniveau toe. Door het lichaam goed te conditioneren, krijg je meestal minder last van buikpijn na sporten op een hoge intensiteit.

Denk daarbij aan professionele atleten die in het buitenland wedstrijden hebben. Deze atleten passen zich aan hun omstandigheden.

Buikpijn na noten eten

Pistachenoten

Waarom kun je buikpijn krijgen na het eten van noten?

Noten zijn zeer voedzaam en daardoor goed voor je. De gezonde voordelen van noten zijn onder andere:

  • Kan het risico op hartziekten bij diabetes type 1 patiënten verminderen.
  • Kan het risico op depressie verminderen.
  • Kan het risico op ziekte van Alzheimer verminderen.
  • Kan tot wel 55% het risico op darmkanker verminderen.

Maar waarom kunnen sommige mensen buikpijn krijgen na het eten van noten? Ook al zijn noten gezond en voedzaam, hebben ze nadelen wanneer je te veel eet.

Noten zijn rijk aan gezonde vetten, maar vanwege de vetten zijn ze hoog in calorieën.

Als mensen gedurende dag de hele tijd noten eten, kunnen ze gemakkelijk te veel calorieën binnenkrijgen. En naarmate van tijd kan dit zorgen voor gewichtstoename.

Omdat noten rijk aan vetten zijn, kunnen ze ook buikpijn of diarree veroorzaken. Andere symptomen zoals een opgeblazen gevoel of winderigheid zijn ook mogelijk.

Geroosterde en gezouten noten kunnen het verergeren. Niet geroosterde en ongezouten noten zijn gezondere alternatieven.

Tenslotte zijn noten ook een veel voorkomende voedingsallergie.

Buikpijn na yoghurt

Yoghurt met bessen en noten

Waarom krijg je buikpijn na yoghurt?

Yoghurt zit in de lijst van voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je PDS hebt. Het ligt aan de persoon, sinds sommigen het prima kunnen eten zonder problemen.

De voornamelijk reden waarom een persoon buikpijn krijgt na het eten van yoghurt, is vanwege lactose intolerantie.

Naast lactose intolerantie kan ook een melkallergie de oorzaak zijn van buikpijn na yoghurt.

De symptomen van buikpijn na het eten van yoghurt kan variëren van mild tot ernstig. Meestal duurt het slechts een uur of twee.

Als je buikpijn hebt van indigestie (ongemakkelijk, brandend en opgeblazen gevoel in het bovenste deel van de maag), kan yoghurt wellicht helpen om je symptomen te verlichten.

Buikpijn na melk

lactose melksuiker

Waarom krijg je buikpijn na drinken van melk?

Meestal krijg je buikpijn na het drinken van melk door lactose intolerantie, net als bij yoghurt.

Wat is lactose intolerantie precies?

Als lactose niet (volledig) verteert, is er een sprake van lactose intolerantie. Dit betekent niet dat je helemaal moet stoppen met het eten of drinken van yoghurt of melk.

Om lactose te verteren, is er een enzym genaamd lactase nodig. Dit enzym wordt in de darmwand aangemaakt.

Dus wanneer er te weinig lactase is aangemaakt, wordt lactose daarom niet (volledig) verteerd. Maar dit betekent niet dat ja altijd klachten krijgt, want het ligt aan de hoeveelheid lactase die is aangemaakt.

Buikpijn na eten ei

Waarom krijg je buikpijn na het eten van een ei?

Als je buikpijn krijgt na het eten van een ei, heeft dit meestal met een ei intolerantie te maken. Je kunt een intolerantie hebben voor het eiwit, eigeel of beide.

Als een persoon inderdaad een ei intolerantie heeft, dan zijn de gevolgen meestal buikpijn, winderigheid, opgeblazen gevoel of diarree.

Een ei intolerantie kan op elke leeftijd komen en kan jaren duren. Sommigen hebben een ei intolerantie voor de rest van hun leven.

Veel denken dat een ei intolerantie hetzelfde is als een ei allergie, dit is fout. Er is sprake van een ei allergie wanneer het immuunsysteem slecht reageert op de eiwitten van een ei.

Na het eten van een ei bij een persoon met een ei allergie, krijgt die persoon bijna meteen een reactie zoals zwelling en jeukende huiduitslag. Meestal komt het rond het gezicht en keel.

Het ei intolerantie symptomen zijn:

  • Opgeblazen gevoel
  • Buikpijn
  • Wazigheid
  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Krampen

Buikpijn na eten brood

Waarom krijg je buikpijn na het eten van brood?

Als je buikpijn krijgt na het eten van brood, kun je wellicht gevoelig zijn voor tarwe. Dit betekent dus dat je een tarwe intolerantie of tarweallergie hebt. Meestal is het de eerste.

Naast buikpijn kunnen er andere klachten er zijn, zoals een opgeblazen gevoel, braken en diarree.

Sommige mensen komen erachter dat bepaalde voedsel moeilijker te verteren zijn. Vaak komt het vanwege de tarwe.

Er zijn drie soorten gluten gerelateerde aandoeningen. Deze gluten gerelateerde aandoeningen zijn:

  1. Tarweallergie
  2. Coeliakie
  3. Glutensensitiviteit of gluten intolerantie

Buikpijn na koffie

Waarom krijg je buikpijn na het drinken van koffie?

Zoals eerder vermeld is dit waarschijnlijk de cafeïne. Cafeïne is een stimulerend middel die de maag stimuleert. Hierdoor kan het de maag irriteren.

Maar het kan ook de melk in de koffie zijn of een combinatie van beide. Kies voor een cafeïnevrije koffie en let goed op of je buikpijn of ongemak krijgt.

Buikpijn na buikgriep

Buikgriep

Waarom krijg je buikpijn na buikgriep?

Een buikgriep is een vervelende ontsteking in de darmen als gevoel van een infectie. Buikgriep symptomen zijn onder andere misselijkheid, buikpijn, diarree, buikkrampen, hoofdpijn of vermindert eetlust.

Buikgriep duurt tot wel 10 dagen lang. Na die periode kun je nog last hebben van de symptomen. Wellicht kan dit komen vanwege uitdroging of moeheid.

Het is belangrijk om genoeg te gaan rusten en veel water te gaan drinken om uitdroging te voorkomen.

Je kunt paar maatregelingen nemen om het risico op buikgriep te verminderen. Raak je gezicht niet aan, was regelmatig je handen en maak het toilet goed schoon.

Dit is, omdat buikgriep veroorzaakt wordt door een virus, bacterie of parasiet. Tenslotte is buikgriep besmettelijk, dus probeer zoveel mogelijk afstand te gaan houden van andere mensen.