Waarom Is Water Gezond? 12 Redenen

Iedereen weet dat het onmisbaar is om water te gaan drinken. Niet alleen is water drinken nodig, maar natuurlijk is water ook gezond.

Het lichaam bestaat uit ongeveer 60% water. Mannen hebben gemiddeld meer water dan vrouwen. Hier is een tabel dat het waterpercentage laat zien per leeftijdsgroep en geslacht.[1]

Geslacht12 tot 18 jaar oud19 tot 50 jaar oud51 jaar oud en ouder
Man59%59%56%
Vrouw56%50%47%

Het lichaam bevat dus veel water, maar in welke lichaamsdelen zit al dat water? Water zit in onder andere organen en weefsels.[1]

Waar wordt water opgeslagen in het lichaam? De volgende tabel laat zien waar water wordt opgeslagen in het lichaam.

LichaamsdeelWaterpercentage
Longen83%
Spieren79%
Hart en hersenen73%
Huid64%
Botten31%

Water speelt een belangrijke rol in verschillende lichaamsfuncties.

Water wordt gebruikt om afvalstoffen te verwijderen via de urine, gevoelige weefsel beschermen, helpt de gewrichten, behoudt een gezonde lichaamstemperatuur (door zweten), transporteert macronutriënten zoals koolhydraten en eiwitten in het lichaam, enzovoort.

Er zijn veel voedingsmiddelen die een hoog watergehalte hebben en deze voedingen zijn meestal ook de gezondste voeding. Deze voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • Watermeloen
  • Komkommers
  • Spinazie
  • Citrusvruchten
  • Bessen

Zoals eerder vermeld, is water nodig voor het lichaam. Als je niet genoeg water drinkt, vergroot je het risico op uitdroging.

Uitdroging kan zorgen voor verschillende complicaties, waaronder flauwvallen, hitteberoerte, nierstenen, bloeddrukdalingen en meer.

Het is belangrijk om de uitdroging symptomen te herkennen. Deze symptomen zijn onder andere:

  • Donkere urine
  • Verwarring
  • Droge mond
  • Duizelig
  • Vermoeidheid

Dus, hoe gezond is water eigenlijk naast dat water onmisbaar is? Hier staan de gezonde redenen van water drinken.

Water drinken

1. Water kan helpen tegen hoofdpijn

Waarom water kan helpen tegen hoofdpijn heeft met uitdroging te maken. Bij uitdroging kan een persoon namelijk hoofdpijn (of zelfs migraine) krijgen.[2][3]

Daarom kan water drinken helpen tegen hoofdpijn, sinds het helpt tegen uitdroging.[4]

2. Water helpt speeksel produceren

Speeksel is belangrijk om jouw mond gezond te houden.

Het speeksel zorgt ook ervoor dat het voedsel in de mond alvast afbreekt. Dit komt door de enzymen die in het speeksel zijn.

Het lichaam produceert genoeg speeksel, maar dit kan echter afnemen bij uitdroging, bepaalde medicijnen of leeftijd.

Als een hoger waterinname niet helpt om genoeg speeksel te produceren of als je langdurig een droge mond hebt, is het belangrijk om contact op te gaan nemen met jouw (huis)arts.

3. Water helpt met fysieke prestaties

Genoeg gehydrateerd zijn is belangrijk om goed te fysiek kunnen presteren. Niet goed genoeg gehydrateerd zijn kan namelijk ervoor zorgen dat fysieke prestaties eronder lijden.

Sinds sporters meestal veel zweten of trainen in hoge temperaturen, is de kans op uitdroging groter. Je kunt ook niet genoeg gehydrateerd zijn zonder dat je het zelfs weet.

Uitdroging kan leiden tot verminderde motivatie en verminderde mentaal en fysieke prestaties.[5]

Als je intensief traint en daardoor zweet, is het verstandig om meer water te gaan drinken, zodat je beter kan presteren.

4. Water reguleert je lichaamstemperatuur

Water

Uitdroging kan leiden tot veranderingen in lichaamstemperatuur. Gehydrateerd zijn is belangrijk om je lichaamstemperatuur goed op peil te houden.

Een goed voorbeeld is zweten. Als je fysiek traint of in warme plekken bent, zorgt zweet ervoor dat het lichaam koelt. Als je meer water verliest door zweet en niet genoeg drinkt, kun je lichaamstemperatuur stijgen.

Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt als je zweet, want zo kun je uitdroging voorkomen.

5. Water drinken kan constipatie verlichten

Constipatie of verstopping, betekent een moeizame stoelgang. Er zijn verschillende oorzaken voor constipatie, zoals stress, ziekte, slechte voeding en medicijngebruik.

Maar een andere risico oorzaak, is weinig water drinken.[6]

Verder is het mogelijk dat koolzuurhoudende water beter helpt met constipatie vergeleken met niet koolzuurhoudende water.[7]

6. Water helpt jouw hersenen functioneren

Niet gehydrateerd zijn kan een grote impact hebben op jouw hersenfunctie.
Een studie bij mensen, toont aan dat:

  • Mannen die 1,59% vochtverlies hadden, een negatief effect kregen op het werkgeheugen. Ook werden gevoelens zoals vermoeidheid verhoogd.[8]
  • Vrouwen die 1,36% vochtverlies hadden, de concentratie en stemming verlaagd werden. Ook nam de frequentie van hoofdpijn toe.[9]

7. Water drinken kan helpen tegen nierstenen

Water uit kraan

Afvalstoffen in urine worden verwijderd via plassen. Maar wanneer de afvalstoffen niet goed wordt opgelost in de urine, kunnen er steentjes ontstaan. Deze steentjes worden nierstenen genoemd.

Er is beperkt bewijs dat water drinken kan helpen nierstenen voorkomen.[10] Dit komt, omdat grote hoeveelheden water de urine volume verhoogt. Hierdoor kunnen minder snel steentjes ontstaan.

Er is meer onderzoek nodig om erachter te komen of meer water drinken helpt tegen nierstenen.

8. Water kan helpen met afvallen

Water kan helpen met afvallen, omdat water de eetlust kan verminderen en ook de stofwisseling versnellen.

Het klopt dat de timing van water drinken belangrijk is. Een half uur voor de maaltijd water drinken lijkt het meest effectieve manier. Hierdoor wordt je sneller voller waardoor je ook minder extra calorieën consumeert.[11][12]

Het is ook beter om koud water te drinken in plaats van warm water. Het lichaam moet namelijk meer calorieën verbruiken als energie om de koude water op te warmen op lichaamstemperatuur.

En hoe snel kan de stofwisseling versneld worden? Een studie toont aan dat 500 ml water drinken de stofwisseling tot wel 30% voor 1.5 uur.[13]

Veel water drinken kan dus niet alleen de eetlust verminderen, maar ook extra calorieën verbranden door de versnelde stofwisseling.

9. Water kan katers voorkomen

Een kater kun je hebben door te veel nuttigen van alcoholische drank. De gevolgen van kater kunnen onder andere misselijkheid, droge mond, moeheid en hoofdpijn zijn.

Alcohol zorgt ervoor dat de afgifte van water door de nieren wordt bevorderd. Teveel waterverlies kan leiden tot uitdroging.[14]

Niet alleen kan alcohol zorgen voor uitdroging, maar ook een hoge bloeddruk, verschillende kankers, hartaandoening, beroertes, depressie, angst, leveraandoeningen en meer.[15]

10. Water helpt bij opname van voedingsstoffen

Zoals eerder vermeld helpt water speeksel produceren, wat het voedsel in de mond afbreekt.

Maar water helpt ook bij het oplossen van voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Water wordt ook gebruikt om deze stoffen te leveren aan de rest van het lichaam.

11. Water helpt tegen verschillende ziektes

Water drinken kan dus het risico op verschillende ziektes/aandoeningen verminderen of ziektes/aandoeningen voorkomen. Zoals eerder vermeld bij constipatie en hoofdpijn.

Maar water kan ook helpen tegen hypertensie, urineweginfectie en door inspanning veroorzaakt astma.

12. Maakt de huid gezonder

Gehydrateerd zijn kan de productie van collageen bevorderen. Dit kan helpen tegen onder andere rimpels en verouderingen.

Dit betekent niet dat zoveel mogelijk water drinken dit nog beter werkt. Want andere factoren zijn zoals zonbescherming en genetisch.

In het kort

Water hand

Water is dus niet alleen onmisbaar, maar ook nog eens gezond. Hoe gezond is water?

  1. Water kan helpen tegen hoofdpijn
  2. Water helpt speeksel produceren
  3. Water helpt met fysieke prestaties
  4. Water reguleert je lichaamstemperatuur
  5. Water drinken kan constipatie verlichten
  6. Water helpt jouw hersenen functioneren
  7. Water drinken kan helpen tegen nierstenen
  8. Water kan helpen met afvallen
  9. Water kan katers voorkomen
  10. Water helpt bij opname van voedingsstoffen
  11. Water helpt tegen verschillende ziektes
  12. Maakt de huid gezonder