Vlierbessen: 8 Gezonde Voordelen en Risico’s

Vlierbessen zijn niet zo populair vergeleken andere soorten bessen, waaronder bosbessen, frambozen, bramen, veenbessen, goji bessen of zwarte bessen.

En dit is onterecht, want vlierbessen bevatten boordevol onmisbare voedingsstoffen en worden zelfs honderden jaren gebruikt vanwege hun potentiële geneeskrachtige voordelen.

Ondanks dat het minder populair is, stijgt het echter wel in populariteit. Dit komt voornamelijk door vlierbessensap en vlierbessen thee.

Dit artikel bespreekt de potentiële gezonde voordelen, bijwerkingen, risico’s en giftigheid van vlierbessen. Maar als eerst, zijn vlierbessen gezond en zo ja, waarom?

Zijn vlierbessen gezond?

Zijn vlierbessen gezond

Ja, vlierbessen zijn gezond. Dit komt vanwege de verschillende voedingsstoffen die ze bevatten. Deze zijn onder andere vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.

Het lichaam kan deze onmisbare voedingsstoffen niet zelf aanmaken, dus we moeten ze uit voedzame voedingsmiddelen halen.

Deze voedingsstoffen kunnen potentiële gezondheidsvoordelen bieden aan het lichaam. Ook kunnen ze de risico’s op verschillende klachten en ziekten verminderen.

Hier staan de potentiële gezonde voordelen van vlierbessen.

1. Vlierbessen zijn rijk aan vitamines

Vlierbessen zijn rijk aan meerdere vitamines, waaronder vitamine A, vitamine B11 (foliumzuur) en vitamine C.

Vitamine A helpt het immuunsysteem te versterken, waardoor het lichaam beter kan optreden tegen infecties en ziekten. Het helpt ook bij de ondersteuning van het gezichtsvermogen.

Vitamine B11 of foliumzuur, helpt het lichaam om rode bloedcellen te produceren.

Deze bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof en koolstofdioxide naar weefsels in het lichaam. Ook helpt foliumzuur om het risico op aangeboren afwijkingen te verminderen.

En dan heb je vitamine C, wat helpt de cellen te beschermen. Vitamine C helpt ook bij de wondgenezing en de ondersteuning van botten, gezonde huid en bloedvaten.

Samenvatting:

Vlierbessen zijn rijk aan vitamine A, vitamine B11 (foliumzuur) en vitamine C. Deze vitamines kunnen onder andere het immuunsysteem versterken en helpen met de ondersteuning van gezonde botten, huid, bloedvaten en het gezichtsvermogen.

2. Vlierbessen zijn rijk aan antioxidanten

Niet alleen zijn vlierbessen rijk aan vitamines, maar ook krachtige antioxidanten.

Vlierbessen bevatten de antioxidanten flavonoïden, fenolzuren en anthocyanen. Deze antioxidanten helpen tegen ontstekingen en oxidatieve stress.

Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door te veel vrije radicalen die in het lichaam aanwezig zijn. Deze vrije radicalen kunnen een rol spelen bij verschillende klachten en ziekten.

Denk daarbij aan:

  • Hoge bloeddruk
  • Hartziekten
  • Diabetes
  • Veroudering
  • Ziekte van Alzheimer
Samenvatting:

Vlierbessen bevatten antioxidanten, waaronder flavonoïden, fenolzuren en anthocyanen. Deze antioxidanten bestrijden tegen vrije radicalen in het lichaam die anders klachten en ziekten kunnen veroorzaken.

3. Vlierbessen kunnen verkoudheid symptomen verlichten

Dat vlierbessen de symptomen van verkoudheid en griep kunnen verlichten, is waarschijnlijk de bekendste potentiële gezondheidsvoordeel van vlierbessen.

Maar, hoe goed werkt dit dan eigenlijk?

Een onderzoek bij 60 mensen met griep die gedurende 5 dagen vier keer 15 ml vlierbessensiroop per dag dronken, werd hun griepsymptomen gemiddeld met 4 dagen eerder verlicht, vergeleken de groep die dit niet deed.[1]

In een ander onderzoek bij 300 reizigers die drie keer 300 mg vlierbessen extract per dag innamen, kregen degenen die ziek werden lichtere symptomen.[2]

Deze bevindingen moeten echter worden bevestigd in een grotere studie.

Samenvatting:

Onderzoeken tonen aan dat vlierbessensiroop en vlierbessen extract kunnen helpen tegen griep- en verkoudheid symptomen. Echter moeten deze bevindingen worden bevestigd met grotere studies.

4. Vlierbessen kunnen het hartgezondheid verbeteren

De antioxidanten in vlierbessen kunnen helpen de gezondheid van het hart te verbeteren. Zo toont een onderzoek aan dat flavonoïden het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen.[3]

En zoals eerder vermeld, helpen antioxidanten tegen vrije radicalen, oxidatieve stress en ontstekingen. Deze problemen kunnen later bijdragen aan hartaandoeningen.

Vlierbessen zijn ook rijk aan vezels en deze vezels kunnen helpen het cholesterol te verlagen.

Vezelrijke diëten zijn in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen voor het hart. Een lagere bloeddruk en verminderde ontstekingen, zijn paar voorbeelden hiervan.

Samenvatting:

Vlierbessen bevatten antioxidanten en vezels die gunstig kunnen gaan werken voor het hart. Zo kunnen deze voedingsstoffen helpen tegen vrije radicalen, ontstekingen en cholesterol.

5. Vlierbessen kunnen het immuunsysteem versterken

Meerdere onderzoeken hebben diëten die rijk zijn aan antioxidanten in verband gebracht met een boost voor het immuunsysteem.[4]

En dat is geen verrassing, want als je kijkt naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, tonen onderzoeken aan dat ze mogelijk het immuunsysteem kunnen versterken.

Deze voedingsmiddelen zijn onder andere bosbessen, bieten, broccoli, gember, gemberthee, groene thee, knoflook, uien, kurkuma, kurkuma thee, spinazie en uien.

Vlierbessen bevatten polyfenolen, waardoor het ook mogelijk is dat ze het immuunsysteem kunnen versterken. Echter is er meer onderzoek nodig.

Samenvatting:

De antioxidanten, waaronder polyfenolen, kunnen helpen het immuunsysteem te versterken. Een antioxidant rijk dieet is namelijk in verband gebracht met een sterker immuunsysteem. Deze bevindingen moeten worden bevestigd met meer onderzoek.

6. Vlierbessen kunnen helpen tegen schadelijke bacteriën

Vlierbessen hebben antivirale en antimicrobiële eigenschappen die kunnen helpen om schadelijke bacteriën en virussen te bestrijden.

Er zijn geen klinische onderzoeken gepubliceerd over de preventie van de griepvirus met vlierbessen, maar het is wel aangetoond dat vlierbessen extract kan helpen het vermogen van de virussen om te gaan infecteren te blokkeren.[5]

En dit komt weer voornamelijk door de flavonoïden die vlierbessen bevatten. Meer onderzoek is nodig om de werking van vlierbessen en griepvirussen in kaart te brengen.

Samenvatting:

Vlierbessen kunnen mogelijk helpen tegen schadelijke bacteriën en griepvirussen, vanwege de antivirale en antimicrobiële eigenschappen. Echter is er meer onderzoek nodig.

7. Vlierbessen kunnen helpen tegen acne

De flavonoïden in vlierbessen werken tegen ontstekingen. En zoals eerder vermeld, kunnen deze antioxidanten helpen de cellen te beschermen tegen vrije radicalen in het lichaam.

Deze vrije radicalen spelen een rol bij huidproblemen. Daarom kunnen vlierbessen door de antioxidanten die ze hebben, helpen tegen acne.

Dit is dan ook de reden waarom er huidverzorging producten bestaan die vlierbessen als basis ingrediënt kiezen. Deze producten zijn echter niet populair in Nederland.

Samenvatting:

De antioxidanten in vlierbessen kunnen helpen tegen vrije radicalen die een rol spelen bij huid problemen, waaronder acne.

8. Vlierbessen kunnen rimpels verminderen

Net zoals dat vlierbessen kunnen helpen tegen acne, kunnen ze ook helpen tegen rimpels.

Vlierbessen zijn rijk aan vitamine A. Veel gezicht verzorgende producten bevatten vitamine A, omdat deze vitamine kan helpen tegen ouderdomsvlekken en rimpels.

In verzorgingsproducten vind je vitamine A terug onder de naam retinol. Retinol helpt en bevordert de productie van elastine en collageen, hierdoor blijft je huid elastisch en sterk.

Retinol is daarnaast een van de best onderzochte huidverzorgingsingrediënten.

Samenvatting:

Een huidverzorgingsproduct op basis van vlierbessen kan helpen de ouderdomsvlekken en rimpels te verminderen. Dit komt voornamelijk door retinol, een stof die de productie van elastine en collageen bevordert.

Zijn vlierbessen giftig?

Zijn vlierbessen giftig

In het algemeen worden vlierbessen als veilig gezien, als het in kleine porties wordt gegeten. Dit geldt echter niet voor onrijpe of ongekookte vlierbessen.

Ze kunnen namelijk voor maagproblemen veroorzaken zoals misselijkheid, overgeven en diarree. En grotere hoeveelheden kunnen zelfs een ernstige vergiftiging veroorzaken.

Vermijd de bladeren, wortels, takken en zaden. Ze bevatten cyanogene glucosiden die in het lichaam omgezet wordt in cyanide (een gifstof).

Daarom moet je eerst de vlierbessen koken, want dit verwijdert de giftige stoffen. Dit geldt alleen voor de vlierbessen, en niet voor de andere delen van de vlierbessen plant, zoals bladeren en takken.

Commerciële voorbereide en gekookte vlierbessen bevatten geen cyanide. Verder zijn vlierbessen niet aangeraden voor de volgende mensen:

  • Mensen onder de 18 jaar
  • Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen met immuunsysteem problemen die een reactie kunnen krijgen van vlierbessen
  • Mensen met mogelijke allergieën

Er is namelijk niet genoeg onderzoek gedaan om de veiligheid te garanderen. Neem altijd eerst contact op met jouw (huis)arts als je vlierbessen wilt gaan eten.

Samenvatting:

Commerciële voorbereide en gekookte vlierbessen worden in het algemeen als veilig gezien als het in mate wordt geconsumeerd, maar dit geldt niet voor bepaalde groepen mensen. Vermijd daarnaast onrijpe of ongekookte vlierbessen en gebruik niet de andere delen van de vlierbessen plant.

In het kort: Vlierbessen

Vlierbessen thee

Vlierbessen zijn heerlijke bessen die boordevol onmisbare voedingsstoffen bevatten die het lichaam zelf niet kan aanmaken. Zo bevatten vlierbessen onder andere vitamines, antioxidanten en vezels.

Vanwege deze voedingsstoffen, kunnen vlierbessen potentieel verschillende gezondheidsvoordelen bieden. Paar van deze gezonde voordelen zijn:

  • Versterking van het immuunsysteem
  • Verlichting van de griep- en verkoudheid symptomen
  • Ondersteuning van de huidelasticiteit
  • De verbetering van het hartgezondheid
  • De groei van schadelijke bacteriën verhinderen

Eet alleen gekookte vlierbessen of commercieel voorbereide vlierbessensap.

Onrijpe of ongekookte vlierbessen kunnen vergiftiging veroorzaken. Sommige mensen moeten daarnaast vlierbessen simpelweg ook vermijden.