Vijgen: Gezond, Risico’s en Recepten

Vijgen zijn een unieke vruchtsoort. Ze zijn gevuld met honderden kleine zaadjes, hebben een eetbare schil en hebben een eigen unieke en zoete smaak.

Zo worden ze gegeten als een delicatesse, maar ook als een tussendoortje. Als je ze met een paar andere ingrediënten combineert, zul je de vijgen op de beste manier proeven.

Vijgen hebben boordevol voedingsstoffen, waardoor ze voedzaam zijn. Ook hebben vijgen een hoog natuurlijk suikergehalte, waardoor ze tot de zoetste vruchten behoren.

In dit artikel zul je alles over de vijg lezen: soorten vijgen, wat de gezondheidsvoordelen zijn, de nadelen, hoe je vijgen kunt gaan eten, vijgen recepten en meer.

Maar eerst, wat zijn vijgen precies en waar komen ze vandaan?

Wat zijn vijgen?

Vijgen soorten

Vijgen (de wetenschappelijke naam is Ficus carica) zijn vruchten zo groot als ongeveer je duim. Ze kunnen in verschillende kleuren en smaken komen.

Het vruchtvlees is meestal roze met een milde, maar zoete smaak.

Vijgen zitten boordevol onmisbare voedingsstoffen en bieden daardoor verschillende gezonde voordelen, die verder in dit artikel staan.

Vijgen kunnen vers of gedroogd gegeten worden. Je kunt vijgen ook gebruiken als ingrediënt voor onder andere fruitsalade, sorbetijs, noten (zoals walnoten, amandelen, cashewnoten, pistachenoten en hazelnoten) en geitenkaas, magere kwark en yoghurt

Samenvatting:

Vijgen zijn voedzame, die variëren in kleuren en smaken. Het heeft een zoete smaak en kan goed gecombineerd worden bij verschillende recepten.

Waar komen vijgen vandaan?

De vijgenbomen groeien op droge en zonnige plaatsen. Oorspronkelijk komen vijgenbomen uit het Midden-Oosten.

Vijgen in Nederland komen meestal uit Zuid-Europa. In Nederland kun je ook vijgen gaan oogsten, echter moet de vijgenboom wel op een beschutte plaats staan.

Hierdoor zijn Nederlandse vijgen vaak niet verkrijgbaar in de winkel. Vroegst zijn de Nederlandse vijgen in augustus of september beschikbaar.

Samenvatting:

De vijgen in Nederland komen meestal uit Zuid-Europa, maar je kunt ook zelf vijgen oogsten in Nederland. Oorspronkelijk komen vijgen uit het Midden-Oosten.

Soorten vijgen

Zoals eerder vermeld zijn er verschillende soorten vijgen, met elk een ander kleur en smaak. Hier staan soorten vijgen die bekendst zijn.

  1. Adriatic vijgen – deze vijgen zijn groen/geel kleurig en worden ook wel witte vijgen genoemd, vanwege de lichte kleur die ze hebben. Adriatic vijgen extra zoetig.
  2. Black Jack vijgen – de Black Jack vijgen hebben een donker paars kleur en een donker rood vruchtvlees.
  3. Black Mission vijgen – ook deze vijgen zijn in heel hoge mate zoetig. Ongeacht de naam Black Mission, zijn deze vijgen niet zwart. Ze hebben een diepe paarse-blauwe kleur.
  4. Brown Turkey vijgen – deze vijgen hebben een bruine-paarse kleur, een milder smaak (veel minder zoetig dan de Adriatic en Black Mission vijgen) en zijn een betere optie voor salades.
  5. Calimyrna vijgen – de Calimyrna vijgen zijn groter dan de andere vijgen. Deze vijgen hebben een groenige kleur en hebben een sterker noten smaak.

Er zijn letterlijk honderden soorten vijgen, met elk (grote) verschillen in kleuren en smaken.

Samenvatting:

Er zijn honderden soorten vijgen en deze vijgen kunnen allemaal (grote) verschillen hebben in kleur, grootte en smaak.

Vijgen voedingswaarde

Hier zijn de voedingswaarde van verse en gedroogde vijgen.[1]

Vijgen vers, per 100 gram:

Vijgen versPer 100 gram
Energie (kcal)84 kcal.
Eiwit1 gram
Koolhydraten19 gram
Vet0 gram
Voedingsvezels totaal2 gram

Vijgen gedroogd, per 100 gram:

Vijgen gedroogdPer 100 gram
Energie (kcal)259 kcal.
Eiwit3.3 gram
Koolhydraten54.1 gram
Vet0.9 gram
Voedingsvezels totaal9.8 gram

Hoe eet je vijgen?

Vijgen recept

Allereerst moet een persoon de vijgen goed spoelen. Daarna is het mogelijk om ze meteen te eten, sinds rauwe vijgen eetbaar zijn.

Hetzelfde geldt voor gedroogde vijgen. Gedroogde vijgen kun je ook eten zoals ze zijn.

Beide verse en gedroogde vijgen kun je gebruiken in verschillende recepten. Verder in dit artikel staan paar gemakkelijke vijgen recepten, zoals een vijgen fruitsalade en vijgen smoothie.

Verse of gedroogde vijgen eten?

Verse of gedroogde vijgen klinken ongeveer hetzelfde als het gaat om voedingswaarde, maar zoals je net de voedingswaarde hebt gezien, zijn er toch paar grote verschillen.

Zo bevat gedroogde vijgen veel meer suikers en calorieën, vergeleken verse vijgen. Dit komt omdat de suikerconcentratie hoger is bij gedroogde voedingsmiddelen dan verse.

Het hangt af van iemands voorkeur voor het kiezen van verse of gedroogde vijgen. Het kan zijn dat iemand gedroogde vijgen lekker vindt, terwijl de ander verse vijgen nodig moet hebben voor een bepaald recept.

Hoe kun je vijgen bewaren?

Probeer vijgen binnen een dag of twee na aankoop op te gaan eten. Vijgen houden het beste op kamertemperatuur met voldoende luchtcirculatie, zo kun je vijgen het best bewaren.

Vijgen zijn wat langer houdbaar in de koelkast, echter wordt wel hun smaak een beetje aangetast.

Zijn vijgen gezond?

Vijgen gezond

Nu weet je wat vijgen zijn, de verschillende soorten vijgen en het verschil tussen verse en gedroogde vijgen.

Maar, zijn vijgen gezond en zo ja, welke gezondheidsvoordelen kunnen vijgen bieden? Hieronder staan de gezonde voordelen van vijgen.

1. Vijgenextract kan de bloedsuikerspiegel verbeteren

Onderzoek toont aan dat dranken met vijgenextract een lagere glycemische index (GI) hebben dan dranken zonder vijgenextract.

Dit betekent dat de dranken met vijgenextract een gunstiger effect kan hebben op de bloedsuikerspiegel, vergeleken met dranken zonder vijgenextract.[2]

Dit geldt specifiek over vijgenextract. Vijgen, vooral gedroogde vijgen, zijn hoog in suikers. Vanwege deze suikers kunnen vijgen de bloedsuikerspiegel snel laten verhogen.

Als het om vijgen gaat, is het daarom aanbevolen om de vijgen inname te beperken, om de hoge bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Samenvatting:

Vijgenextract heeft een lage glycemische index (GI), waardoor het gunstig kan zijn voor de bloedsuikerspiegel. De vijgen zelf zijn hoog in suikers, waardoor het tegenovergestelde kan werken.

2. Vijgen kunnen de hartgezondheid verbeteren

Een onderzoek bij ratten toont aan dat vijgen de bloeddruk in ratten verlaagden. Dit gebeurde bij ratten met een hoog bloeddruk, maar ook bij ratten met een normaal bloeddruk.[3]

In andere dierenstudies kon vijgenextract het totale cholesterol verlagen en tegelijkertijd het goede HDL cholesterol verhogen.[4]

Cholesterol is een belangrijke factor voor hartaandoeningen. Vijgen kunnen de bloeddruk en cholesterol verbeteren, waardoor het risico op hartaandoeningen kan worden verlaagd.

Echter is er meer onderzoek bij mensen nodig om duidelijke conclusies te trekken over het verband tussen vijgen en de hartgezondheid.

Samenvatting:

Vijgen(extract) kan de bloeddruk en cholesterolgehalte verlagen bij dieren. Echter moet het meer onderzocht worden.

3. Vijgen kunnen de huid verbeteren

Je hebt vast van gezicht crèmes gehoord met vijgen als basis ingrediënt. Het neemt tenslotte sterk in populariteit toe.

Een onderzoek bij een combinatie van vijgenextract, granaatappelextract, ginkgo biloba extract en witte moerbei extract, toonde het volgende voordelen aan.[5]

  1. Het helpt rimpels te verminderen
  2. Het helpt de afbraak van collageen te verminderen (gezichtshuid versteviging)
  3. Het kan antioxiderende effecten hebben op de huidcellen

Maar, het is moeilijk te bepalen of deze voordelen ook alleen uit vijgenextract kan komen, sinds deze voordelen uit een combinatie van meerdere fruitextracten afkomstig zijn.

Daarom is er meer onderzoek nodig of vijgen inderdaad de huid kan verbeteren.

Samenvatting:

Vijgenextract hebben potentieel gezonde voordelen voor de huid. Echter is er meer onderzoek nodig.

4. Vijgen kunnen helpen met de haar gezondheid

Vijgen kunnen niet alleen de huidgezondheid verbeteren, maar waarschijnlijk ook de gezondheid van de haar.

Dit komt omdat vijgen boordevol ijzer bevatten. IJzer is een belangrijk mineraal voor het behouden van gezond haar.

IJzer is een onmisbaar mineraal. Zo helpt ijzer met veel vitale functies in het lichaam te behouden, waaronder:

  • Het immuunsysteem
  • Algemene energie
  • Algemene focus
  • Regulering van de lichaamstemperatuur
  • Aanmaak van hemoglobine (een eiwit in rode bloedcellen dat zuurstof van de longen naar de rest van het lichaam transporteert)
  • Aanmaak van myoglobine (een eiwit dat de spieren van zuurstof voorziet)

Zonder voldoende ijzer kan als gevolg daarvan bloedarmoede en kortademigheid ontstaan. Vaak worden de voordelen van ijzer niet opgemerkt, totdat iemand een ijzertekort heeft.

Samenvatting:

Naast dat ijzer de haar gezondheid kan verbeteren, helpt ijzer met veel vitale functies in het lichaam.

5. Vijgen kunnen helpen met de spijsvertering

Vijgen zijn een traditioneel huismiddel voor spijsverteringsproblemen. Vijgen kan helpen met de spijsvertering, sinds het rijk aan vezels is.

Vezels kunnen de spijsvertering bevorderen door meer volume toe te voegen en de ontlasting te verzachten. Hierdoor kunnen vezels ook helpen constipatie te verminderen.

Zo toont een studie onder 150 mensen met verstopping dat degenen die 4 gedroogde vijgen tweemaal per dag aten, een sterk vermindering van symptomen kregen, waaronder een opgeblazen gevoel en pijn.[6]

Vezels werken ook gunstig voor een hoge cholesterol. Daarnaast kan het de eetlust en de bloedsuikerspiegel verminderen.

De aanbevolen dagelijks hoeveelheid vezels voor volwassen is 30 tot 40 gram per dag.

Samenvatting:

Vijgen zijn rijk aan vezels, waardoor het gunstige effecten kan hebben tegen symptomen van constipatie (verstopping).

Vijgen risico’s

Vijgen hebben ook potentiële risico’s en bijwerkingen. Zo kunnen vijgen bij sommige mensen spijsverteringsproblemen en diarree veroorzaken.

Ook kunnen vijgen bloed verdunnende medicijnen beïnvloeden, sinds het rijk is aan vitamine K. Hierdoor kunnen vijgen deze medicijnen minder effectief maken.

Een vijgen allergie is daarnaast ook mogelijk.

Vijgen recept

Verse vijgen zijn vol van smaak en hoeven niet veel voorbereid te worden. Vijgen zijn heerlijk in salades en vergeet natuurlijk ook niet in simpele smoothies.

Hier zijn een paar lekkere recepten met vijgen, die je thuis gemakkelijk kunt gaan maken.

Vijgen fruitsalade

Fruitsalade Recept

Fruitsalades zijn meestal caloriearm, terwijl ze boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Dit is waarom fruitsalades zeker in de lijst van superfoods behoren.

Een fruitsalade bestaat uit allerlei verschillende stukken fruit en vruchten. Doe daar wat verse of gedroogde vijgen erbij en je hebt een super simpele vijgen recept.

Vergeet daarnaast natuurlijk niet de extra’s, zoals noten, honing, yoghurt en kruiden. Je kunt helemaal creatief aan de gang gaan.

Kies de soorten fruit die je wilt, zoals aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen, appels, bananen en kiwi’s. Was eerst alle fruit en snij daarna het grote fruit in gelijke stukjes.

Doe de in stukjes gesneden fruit in een kom en maak het af met een salade dressing.

Vijgen smoothie

Hou je van smoothies of een smoothie bowl? Dan is waarschijnlijk de vijgen smoothie iets voor jou. Het is een heerlijke, dikke en zoete smoothie met een plakkerige textuur van de vijgen.

Zo maak je een vijgen smoothie.

Ingrediënten:

  • 6 grote verse vijgen
  • 2 medium bevroren bananen
  • 150 ml sinaasappelsap
  • 150 ml melk

Voorbereidingswijze:

  1. Doe de vijgen, bananen, sinaasappelsap en melk in een blender.
  2. Dek de blender af en mix het tot het een gladde massa wordt.
  3. Giet de vijgen smoothie in glazen om het te gaan serveren.

Vijgen in siroop

Het kan zijn dat de vijgen die je hebt minder zoet zijn dan je ze wilde hebben. Als dit zo is, kun je de vijgen koken met andere ingrediënten waardoor ze zoetig worden.

Daarna kun je de vijgen toevoegen in bijvoorbeeld sandwiches of pannenkoeken. Zo kun je het doen:

  1. Voeg wat suiker, kaneel en andere kruiden samen in een pan.
  2. Kook totdat ze beginnen te sudderen.
  3. Voeg daarna de vijgen toe en laat het ongeveer vijf minuten koken.

Vijgen Panna Cotta

Panna cotta maken

Panna Cotta is een Italiaans nagerecht. Het is een zoetig, fruitig en romige dessert die werkelijk heerlijk is. En daarom passen vijgen perfect in dit recept.

Je hebt slechts een paar ingrediënten nodig om een zoete Panna Cotta te maken. Daarnaast kun je natuurlijk ook toppings erop doen, zoals:

  • Kaneel
  • Sprinkels
  • Chocolade siroop
  • Fijngehakte nootjes
  • Hagelslag
  • Kokos
  • Slagroom

Het mooiste van Panna Cotta, is dat je volledig creatief kunt zijn. Voeg sauzen toe of maak zelf een saus. Misschien zijn stukjes verse fruit ook een perfecte combinatie voor jouw persoonlijke Panna Cotta.

Chocolate chip vijgen cookies

Chocolate chip cookies

Chocolate chip cookies, maar dan met vijgen erbij. Ongeacht hoe je denkt, is het niet moeilijk om het te gaan maken.

Vergeet natuurlijk niet de grote stukjes chocolade op de koekjes. Je kunt ook zelfs de gesmolten chocolade met stukjes vijgen erin maken.

Knapperig, smaakvol, boterachtig en zoet. Geen zoetstoffen of conserveermiddelen. Gewoon lekkere chocolate chip vijgen cookies.

Hier zijn extra ingrediënten ideeën om jouw cookies nog lekkerder te gaan maken:

  • Pinda’s
  • Karamel
  • Kaneel
  • Fijngehakte pistachenoten
  • (Witte) chocoladeschilfers
  • Kokos
  • Mini marshmallows
  • Toffee

In het kort

Vijgen zijn voedzaam en lekker. Er zijn veel verschillende vijgen soorten, met elk een ander kleur en smaak.

Er zitten boordevol voedingsstoffen in vijgen, zoals vitamines, mineralen en vezels. Deze voedingsstoffen zijn onmisbaar voor de gezondheid.

En vanwege deze voedingsstoffen, biedt vijgen verschillende gezonde voordelen.

Vijgen kun je gemakkelijk toevoegen in talloze recepten. Ze maken een gezonde en zoetige toevoeging voor jouw recept. Hierdoor zijn vijgen ook een goede suikervervanger.