Kun je vet verbranden tijdens je slaap?

Zou het niet fantastisch zijn als je vet kon verbranden tijdens je slaap? Geen fitness, cardio en diëten, maar lekker slapen.

Hier en daar lees je dat als je bepaalde producten neemt voor het slapen gaan dat je calorieën verbrandt en daardoor je gewicht verliest.

Vaak is dit gewoon een marketingtrucje om een product te verkopen.

Bedrijven spelen vaak op de emoties van mensen, hierdoor verkopen ze veel producten die eigenlijk weinig tot niets doen.

Denk daarbij aan nieuwe dieet trends die beloven dat je kilo’s kan afvallen in een zeer korte tijd. Of voedingssupplementen die op één of andere manier ervoor zorgt dat je snel gewicht verliest.

Maar de vraag is nu, kun je iets doen wat ervoor zorgt dat je kan afvallen tijdens je slaap?

Kun je vet verbranden tijdens je slaap?

Ja, je kunt indirect vet verbranden tijdens je slaap. Maar niet vanwege de redenen die jij denkt.

Als je probeert te gaan afvallen is een goede slaap belangrijk, net zoals diëten en trainen.

Toenemende bewijs toont namelijk aan dat slapen belangrijk is, wat veel mensen totaal niet wisten of verwachtten.

Helaas zijn er te veel mensen die slecht slapen. Dit kan komen door het blauwe schermlicht (via telefoon of TV), slechte hoofdkussen, cafeïne of andere redenen.

Dus hoe zit het met afvallen tijdens slaap? Hieronder staan de redenen waarom je goed moet gaan slapen om beter te kunnen gaan afvallen.

En als laatst zijn er paar tips om snel in slaap te kunnen vallen, meegenomen uit het 13 Bewezen tips: Hoe kun je in slaap vallen artikel.

1. Hoger calorie inname

Portiegrootte

Mensen die slecht slapen krijgen meer calorieën binnen, dan de mensen die wel goed slapen.

Een studie toont aan dat wanneer de deelnemers van het onderzoek slechts vier uur sliepen, ze gemiddeld 560 meer calorieën consumeerden in een dag.[1]

De andere deelnemers die acht uur sliepen, aten dus gemiddeld 560 calorieën minder. Dit zijn hoop calorieën die een grote verschil kunnen maken.

Dit kan vanwege verschillende redenen komen. Het is mogelijk dat minder slaap een rol speelt, maar het kan ook zijn dat ze langer wakker zijn.

Want als je langer wakker bent, heb je een grotere kans dat je meer gaat eten. Hierdoor krijg je natuurlijk meer calorieën binnen.

Een ander onderzoek toont aan dat slaapgebrek de portiegrootte beïnvloedt.[2]

In het onderzoek kozen jonge mannen vaker voor grotere portiegroottes. Ook hadden ze meer honger en hadden ze hogere levels van het hongerhormoon ghreline.

Samenvatting:

Onderzoeken tonen aan dat slaapgebrek ervoor kan ervoor zorgen dat je meer calorieën eet en grotere portiegroottes kiest.

2. Meer eetlust

Meer eetlust

Zoals eerder vermeld kan slaapgebrek het hongerhormoon ghreline verhogen. Er zijn andere studies die hetzelfde resultaat vermelden.

Andere studies tonen aan dat slaapgebrek ook de eetlust kan verhogen.[3][4]

Dit komt, omdat het lichaam meer ghreline aanmaakt, terwijl er tegelijkertijd minder leptine vrijkomt.

Leptine komt vrij uit vetcellen en signaleert volheid. Het onderdrukt het hongergevoel.

Bij slaapgebrek, maakt het lichaam dus meer ghreline aan en minder leptine. Hierdoor krijg je meer honger en neemt de eetlust toe.

Een studie toont aan dat degenen die minder sliepen, bijna 15% hogere ghreline levels had en 15,5% mindere leptine levels. Ook hadden ze een hogere BMI.[5]

En als dat niet genoeg slecht nieuws is, geeft het lichaam ook meer cortisol vrij. Cortisol is een stresshormoon, die ook de eetlust kan verhogen.

Als je last van stress hebt, kun je hier 13 bewezen tips zien die helpen tegen stress.

Samenvatting:

Slaapgebrek kan voor meer eetlust verzorgen, door hogere ghreline en cortisol levels en lagere leptine levels.

3. Minder energie

Vermoeidheid

Dit komt niet als een verrassing, sinds we al weten dat slaapgebrek minder energie veroorzaakt.

Slaapgebrek kan vermoeidheid veroorzaken, waardoor je minder beweegt en minder gemotiveerd bent om te gaan sporten.

Ook al sport je wel, is er een grotere kans dat je eerder moe wordt en sneller stopt. Zo verbrandt je minder calorieën.

Het is bewezen dat als je goed en meer slaapt, mentale en fysieke prestaties verbetert worden. Hierdoor kun je beter gaan sporten en als gevolg meer calorieën verbranden.

Een interessant onderzoek bij basketbalspelers toont het volgende aan:

Basketbalspelers moesten vijf tot zeven weken lang elke nacht minimaal 10 uur in bed blijven. Hierdoor werden de spelers sneller, de vermoeidheid nam af, reactietijd werd verbeterd en hun nauwkeurigheid nam toe.[6]

Samenvatting:

Slaapgebrek veroorzaakt vermoeidheid, waardoor je minder sport, minder gemotiveerd bent en minder calorieën verbrandt.

4. Risico op gewichtstoename

Slecht slapen is een grote risicofactor voor gewichtstoename. Hierdoor wordt het risico op gewichtstoename en zelfs ook obesitas wordt verhoogd.

Een meta analyse toont aan dat een korte slaapduur de kans op obesitas verhoogt met[7]:

  • 55% bij volwassenen
  • 89% bij kinderen

Een andere studie bij 16 volwassenen toont aan dat ze in vijf nachten met vijf uur slaap, ze bijna gemiddeld 1 kilo aankwamen.[8]

En hier komt de valstrik, want sinds slaapstoornissen gewichtstoename kan veroorzaken, kan de gewichtstoename weer slaapstoornissen veroorzaken.[9]

Het is een herhaling die moeilijk is om te ontsnappen. Onderschat daarom slaapgebrek niet.

Samenvatting:

Het risico op gewichtstoename wordt sterk verhoogt door slaapgebrek. Een korte slaapduur kan het risico op obesitas verhogen.

Hoeveel vocht verlies je ’s nachts?

Volgens een onderzoek kun je ’s nacht wel 83% vocht verliezen van de totale gewichtsverlies tijdens het slapen.[10]

Als je na het wakker worden jezelf weegt, heb je vast gemerkt dat je minder weegt dan op een later moment in de dag.

Dit betekent niet per se dat je vet hebt verloren tijdens het slapen. Zoals eerder vermeld, is de grootte gedeelte watergewicht (vocht).

Dit betekent ook niet dat je geen calorieën verbrandt tijdens het slapen. Dit doe je namelijk wel. Het lichaam heeft energie nodig, sinds het voortdurend werkt om jou in het leven te houden.

Calorieën verbranden doet het lichaam niet alleen tijdens het slapen, sinds het lichaam dat continu doet.

Daarnaast verlies je ook watergewicht door zweet en zelfs door ademhaling.

Samenvatting:

Tijdens het slapen verlies je watergewicht. De hoeveelheid ligt aan de lichaamssamenstelling en stofwisseling.

Tips om in slaap te vallen

Nu weet je of je vet kan verbranden tijdens je slaap en wat er kan gebeuren als je een slechte slaap hebt.

Als je last hebt van slapeloosheid, zijn hier paar bewezen tips die jou kunnen gaan helpen. Deze tips komen uit de slapeloosheid tips artikel.

1. Kijk niet naar de klok

Naar de klok kijken kan de frustratie van slapeloosheid versterken. Dit wordt ook wel time monitoring behaviour (TMB) genoemd.

Dit gedrag kan frustratie en zelfs angst veroorzaken vanwege de obsessie om te proberen te slapen.

Wanneer dit regelmatig gebeurt, kan het lichaam een routine van maken. Dit zal dan elke nacht herhalen.

2. Probeer aromatherapie

Aromatherapie (essentiële oliën) is een manier om te gaan ontspannen.

Aromatherapie betekent dat ontspannende geuren verspreid worden in de kamer. Dit wordt gedaan via een aroma diffuser.

Je hebt verschillende soorten ontspannende geuren, zoals:

  • Kamille
  • Lavendel
  • Pepermunt
  • Kruidnagel
  • Citroen
  • Sinaasappel
  • Kaneel
  • Gember

3. Drink een kalmerende drank

Het is belangrijk om niet gestrest te worden, daarom is naast aromatherapie een kalmerende drank ook een goede oplossing.

Let wel op dat je geen cafeïne houdende drank drinkt, dit kan namelijk ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap kan gaan vallen.

Kalmerende dranken zijn onder andere:

  • Kamille thee
  • Gouden kurkuma melk
  • Amandelmelk
  • (Warme) water

4. Slaap supplementen

Je kunt ook gebruik maken van slaap supplementen. Deze supplementen zijn bijna overal verkrijgbaar.

Zoek naar het volgende supplementen:

  • Melatonine
  • Magnesium
  • Theanine
  • GABA

5. Neem een warme douche voor het slapen

Een warme douche kan heerlijk ontspannend werken, maar dat is niet de enige reden waarom je een warme douche moet gaan nemen.

Warm douchen zorgt ervoor dat het lichaamstemperatuur stijgt. Als je hierna dan naar een koude kamer gaat, daalt het lichaamstemperatuur snel.

Hierdoor gaat de stofwisseling langzamer en kan het lichaam zich beter voorbereiden om te gaan slapen. Probeer het eens uit en kijk of het werkt.

In het kort: afvallen tijdens het slapen

Vet verbranden tijdens slaap

Goed eten en sporten is niet genoeg om te gaan afvallen, want een goede nachtrust is ook belangrijk.

Slechte slaap of slaapgebrek heeft een grote invloed op hoe het lichaam reageert op voedsel. Zo kies je onbewust bijvoorbeeld voor grotere portiegroottes en consumeer je meer calorieën.

Hoe minder je slaapt, hoe meer je aankomt. Dit herhaalt zich, maar als je jouw slaapprobleem oplost, wordt het ook veel makkelijker om te gaan afvallen.

En zo werkt indirect afvallen tijdens het slapen.