Kun je vet verbranden tijdens je slaap?

Zou het niet fantastisch zijn als je vet kon verbranden tijdens je slaap? Geen fitness, cardio of diëten, maar simpelweg slapen.

Hier en daar lees je dat als je bepaalde producten gebruikt voor het slapen en na het wakker worden dat je calorieën verbrandt, en daardoor gewicht kan verliezen.

Vaak is dit gewoon een marketingtrucje om een product te verkopen.

Bedrijven spelen namelijk vaak op de emoties van mensen, hierdoor verkopen ze veel producten die eigenlijk weinig tot niets doen.

Denk daarbij aan nieuwe dieet trends die beloven dat je kilo’s kan afvallen in een zeer korte tijd, het koekjesdieet is daar een voorbeeld van.

Of wat dacht je van voedingssupplementen die op één of andere manier ervoor moeten zorgen dat je snel gewicht verliest.

Maar de vraag is nu, kun je iets doen wat ervoor kan verzorgen dat je kan afvallen tijdens het slapen?

Kun je vet verbranden tijdens je slaap?

Ja, je kunt indirect vet verbranden tijdens je slaap. Maar niet vanwege de redenen die jij denkt. Als je probeert te gaan afvallen, is een goede slaap belangrijk. Net zoals diëten en trainen.

Toenemende bewijs toont namelijk aan dat slapen belangrijk is, wat veel mensen totaal niet wisten.

Helaas zijn er te veel mensen die slecht slapen. Dit kan komen door het blauwe schermlicht (via telefoon of TV), slechte hoofdkussen, cafeïne consumptie of andere redenen.

Dus, hoe zit het met afvallen tijdens het slapen? Hieronder staan de redenen waarom slaap belangrijk is voor gewichtsverlies.

1. Hoger calorie inname

Portiegrootte

Mensen die slecht slapen krijgen meer calorieën binnen, dan de mensen die wel goed slapen.

Zo toont een studie aan dat wanneer de deelnemers van het onderzoek slechts vier uur sliepen, ze gemiddeld 560 meer calorieën consumeerden in een dag vergeleken de andere deelnemers.[1]

De andere deelnemers die acht uur sliepen, aten dus gemiddeld 560 calorieën minder. Dit zijn hoop calorieën die een grote verschil kunnen maken op lange termijn.

Dit kan vanwege verschillende redenen komen. Het is mogelijk dat minder slaap een rol speelt bij de eetlust, maar het kan ook zijn dat ze langer wakker zijn.

Want als je langer wakker bent, heb je een groter kans dat je meer gaat eten. Hierdoor krijg je natuurlijk meer calorieën binnen.

Een ander onderzoek toont aan dat slaapgebrek de portiegrootte beïnvloedt.[2]

In het onderzoek kozen jonge mannen vaker voor grotere portiegroottes. Ook hadden ze meer honger en hadden ze hogere levels van het hongerhormoon ghreline.

Samenvatting:

Studies tonen aan dat slaapgebrek ervoor kan zorgen dat je meer calorieën eet, en grotere portiegroottes kiest.

2. Meer eetlust

Meer eetlust

Zoals eerder vermeld, kan slaapgebrek het hongerhormoon ghreline verhogen. Er zijn andere studies die soortgelijke resultaten aantonen.[3][4]

Dit komt omdat het lichaam meer ghreline aanmaakt, terwijl er tegelijkertijd minder leptine vrijkomt. Leptine komt vrij uit vetcellen en signaleert volheid. Het onderdrukt het hongergevoel.

Bij slaapgebrek maakt het lichaam dus meer ghreline aan en minder leptine. Hierdoor krijg je meer honger en neemt de eetlust toe.

Een studie toont aan dat degenen die minder sliepen, bijna 15% hogere ghreline levels hadden en 15,5% mindere leptine levels. Ook hadden ze daarnaast een hogere BMI.[5]

En als dat niet genoeg slecht nieuws is, geeft het lichaam ook meer cortisol vrij. Cortisol is een stresshormoon die de eetlust kan verhogen.

Samenvatting:

Slaapgebrek kan meer eetlust veroorzaken, door hogere ghreline en cortisol levels, en lagere leptine levels.

3. Minder energie

Vermoeidheid

Dit komt niet als een verrassing, sinds we al vanuit persoonlijke ervaring weten dat slaapgebrek minder energie veroorzaakt.

Slaapgebrek kan vermoeidheid veroorzaken, waardoor je minder beweegt en minder gemotiveerd bent om te gaan sporten.

Ook al sport je wel, is er een grotere kans dat je eerder moe wordt en sneller stopt. Zo verbrandt je minder calorieën.

Het is bewezen dat als je goed en genoeg slaapt, mentale en fysieke prestaties verbeterd worden. Hierdoor kun je beter gaan sporten, en als gevolg meer calorieën kunt verbranden.

Een interessant onderzoek bij basketbalspelers toont het volgende aan:

Basketbalspelers moesten vijf tot zeven weken lang elke nacht minimaal 10 uur in bed blijven. Als gevolgd werden de spelers sneller, hun vermoeidheid nam af, hun reactietijd werd verbeterd en hun nauwkeurigheid nam toe.[6]

Samenvatting:

Slaapgebrek veroorzaakt vermoeidheid, waardoor je minder beweegt en sport. Als gevolgd hier van verbrandt je minder calorieën.

4. Risico op gewichtstoename

Slecht slapen is een grote risicofactor voor gewichtstoename. Hierdoor wordt het risico op gewichtstoename, maar ook obesitas verhoogd.

Een meta-analyse toont aan dat een korte slaapduur de kans op obesitas verhoogt met:[7]

  • 55% bij volwassenen
  • 89% bij kinderen

Een andere studie bij 16 volwassenen toont aan dat wanneer ze voor vijf nachten slechts vijf uur sliepen, ze gemiddeld 1 kilo aankwamen.[8]

En hier komt de valstrik, want sinds slaapstoornissen gewichtstoename kan veroorzaken, kan de gewichtstoename weer slaapstoornissen veroorzaken.[9]

Het is een herhaling die moeilijk is om te ontsnappen. Onderschat daarom slaapgebrek niet.

Samenvatting:

Het risico op gewichtstoename wordt verhoogd door slaapgebrek. Een slechte slaapkwaliteit of een korte slaapduur kan ook het risico op obesitas verhogen.

Hoeveel vocht verlies je ’s nachts?

Volgens een onderzoek kun je ’s nacht wel 83% vocht verliezen van de totale gewichtsverlies tijdens het slapen.[10]

Als je na het wakker worden jezelf weegt, heb je vast gemerkt dat je minder weegt dan op een later moment in de dag.

Dit betekent niet per se dat je vet hebt verloren tijdens het slapen. Zoals eerder vermeld, is de grote gedeelte watergewicht.

Dit betekent ook niet dat je geen calorieën verbrandt tijdens het slapen, want dit doe je namelijk wel. Het lichaam heeft energie nodig sinds het voortdurend werkt om jou in het leven te houden.

Daarnaast verlies je ook watergewicht door te gaan zweten, en zelfs door ademhaling.

Samenvatting:

Tijdens het slapen verlies je tot wel 83% vocht. Hierdoor kan het lijken dat je lichaamsvet hebt verloren, terwijl het slechts watergewicht is.

Tips om in slaap te vallen

Nu weet je of je vet kan verbranden tijdens je slaap, en wat er kan gebeuren als je slecht slaapt.

Als je last hebt van slapeloosheid, zijn hier paar praktische tips die jou kunnen gaan helpen.

1. Kijk niet naar de klok

Naar de klok kijken kan de frustratie van slapeloosheid versterken. Dit wordt ook wel time monitoring behaviour (TMB) genoemd.

Dit gedrag kan frustratie en zelfs angst veroorzaken vanwege de obsessie om te proberen te slapen.

Wanneer dit regelmatig gebeurt, kan het lichaam een routine van maken. Dit zal dan elke nacht herhalen.

Probeer daarom niet continu naar de klok te gaan kijken.

2. Probeer aromatherapie

Aromatherapie (essentiële oliën) is een manier om te gaan ontspannen.

Aromatherapie betekent dat ontspannende geuren verspreid worden in de kamer. Dit wordt gedaan via een aroma diffuser.

Je hebt verschillende soorten ontspannende geuren, zoals:

  • Kamille
  • Lavendel
  • Pepermunt
  • Kruidnagel
  • Citroen
  • Sinaasappel
  • Kaneel
  • Gember

3. Drink een kalmerende drank

Het is belangrijk om niet gestrest te worden, daarom is naast aromatherapie een kalmerende drank ook een goede oplossing die voor jou kan gaan werken.

Let wel op dat je geen cafeïne houdende drank drinkt, dit kan namelijk ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap kan gaan vallen.

Kalmerende dranken zijn onder andere:

  • Kamille thee
  • Gouden kurkuma melk
  • Amandelmelk
  • Warm water

4. Slaap supplementen

Je kunt ook gebruik maken van slaap supplementen. Deze supplementen zijn bijna overal verkrijgbaar, zonder een recept.

Onder andere de volgende supplementen kunnen helpen:

  • Melatonine
  • Magnesium
  • Theanine
  • GABA

5. Neem een warme douche voor het slapen

Een warme douche kan heerlijk ontspannend werken, maar dat is niet de enige reden waarom je een warme douche kan gaan nemen om te kunnen gaan slapen.

Warm douchen zorgt ervoor dat het lichaamstemperatuur stijgt. Als je hierna dan naar een koude kamer gaat, daalt het lichaamstemperatuur snel.

Hierdoor gaat de stofwisseling langzamer, en kan het lichaam zich beter voorbereiden om te gaan slapen. Probeer het eens uit en kijk of het werkt.

In het kort: afvallen tijdens het slapen

Vet verbranden tijdens slaap

Goed eten en sporten is niet genoeg om te gaan afvallen, want een goede nachtrust is ook belangrijk.

Slechte slaap of slaapgebrek heeft een grote invloed op hoe het lichaam reageert op voedsel.

Hierdoor kun je onbewust kiezen voor grotere portiegroottes, en kun je meer calorieën consumeren.

Hoe minder je slaapt, hoe meer je kunt gaan aankomen. En hoe meer je aankomt, hoe moeilijker het kan worden om te gaan slapen.

Maar als je jouw slaapprobleem oplost, wordt het ook veel makkelijker om te gaan afvallen. En zo werkt indirect afvallen tijdens het slapen.