Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

Een smoothie bowl met aardbeien en banaan maken. Niet alleen is het lekker zoet en gezond, maar het is ook super makkelijk om het te gaan maken.

Een smoothie bowl is vergelijkbaar met een normale smoothie. Maar in plaats van dat je het drinkt vanuit een beker, eet je het met een lepel vanuit een kom.

Het is een smaakvolle combinatie van bevroren fruit en yoghurt, die vermengd zijn tot een dik en romig mengsel. Heerlijk voor ontbijt of lunch.

Enige wat je moet doen is vers bevroren fruit, yoghurt en optionele ingrediënten combineren en mixen via een blender totdat het een dikke maar gladde massa wordt.

Zo makkelijk is het. Maar waarom moet je deze smoothie bowl met aardbeien en bananen gaan maken?

Allereerst, het is heerlijk. De klassieke combinatie van aardbeien en bananen maken deze smoothie bowl erg lekker.

Naast dat het lekker is, is het zo makkelijk om het te gaan maken. Je hebt maar paar ingrediënten nodig zoals eerder vermeld.

Zoals aardbijen, bananen, vanille yoghurt en wat fijne havermout vlokken.

Wil je het nog lekkerder maken, of je wilt volledig creatief zijn? Dan kun je extra ingrediënten en toppings toevoegen. Denk daarbij aan:

  • Granola
  • Half gesneden aardbeien (bevroren)
  • Kaneel
  • Chocoladeschilfers
  • Kokos
  • Honing
  • Stukjes fruit (zoals frambozen, bosbessen en bramen)
  • Zaden (chiazaden, lijnzaad, zonnebloempitten en hennepzaden)
  • Nootjes (zoals walnoten, pistachenoten, cashewnoten en amandelen)
  • Of wetenschappelijk bewezen stukjes superfoods

Een smoothie bowl is anders dan een normale smoothie drankje.

Smoothie bowls zijn namelijk veel dikker, romiger en je kunt zoveel toppings erop doen als je wilt. Daarnaast kun je ze als ontbijt eten en een gevoel krijgen alsof je een hele maaltijd hebt gehad.

Verder is de smoothie bowl een bron van antioxidanten, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen.

Dit komt vanwege onder andere aardbeien, bananen, yoghurt en havermout. Doe er wat toppings erop zoals noten en stukjes fruit, en je krijgt zelfs nog meer gezonde voordelen.

De gezonde voordelen van de basis ingrediënten voor deze smoothie bowl zie je onderaan dit artikel.

Zo maak je een makkelijke en heerlijke smoothie bowl met aardbeien en bananen:

Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

Recipe by Team FitiumCourse: LunchCuisine: AmerikaansDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

10

minutes
Cooking time

2

minutes
Calories

180

kcal
Total time

12

minutes

Naast dat je de lekkerste smoothie bowl aardbei en banaan maakt, krijg je ook nog eens 10+ toppings ideeën en paar gezonde voordelen van dit recept.

Ingrediënten

  • 1 bevroren banaan

  • 2 bevroren kopjes aardbeien

  • 2 eetlepels fijne havermout

  • 150 gram vanille yoghurt

Voorbereidingswijze

  • Doe alle ingrediënten in je blender.
  • Mix op een hoge stand, totdat het een goed gladde mengsel wordt.
  • Voeg wat ijs toe als het niet dik genoeg is.
  • Giet het in een kom.
  • Optioneel: Doe je favoriete toppings erop. Wees creatief of doe van alles en nog wat erop.

Notitie

  • Het aantal calorieën is afhankelijk van de ingrediënten, extra toppings en portiegrootte.

Smoothie bowl aardbei en banaan tips

Een smoothie bowl kan niet compleet zijn zonder handige tips. Hier zijn paar fantastische tips die een groot verschil kunnen maken op een positieve manier:

  1. Voeg een beetje munt en gember toe. Hierdoor smaakt het meer frisser, waardoor je beter wakker kan gaan worden, terwijl de gember ervoor zorgt dat je je energiek voelt.
  2. Zorg ervoor dat de smaak van de smoothie bowl de prioriteit geeft aan vers fruit. Daarna de noten, granola en andere toppings.
  3. Voeg een halve avocado toe in de blender, hierdoor wordt de smoothie bowl nog meer romiger. Zorg ervoor dat de consistentie dik en romig is en niet soeperig.
  4. Is de smoothie iets te dik? Voeg dan een klein beetje water of melk toe.

Wat heel lekker samen gaat met dit smoothie bowl?

Smoothie bowl aardbei banaan gezonde voordelen

Je weet nu hoe je een smoothie bowl aardbei en banaan maakt. Maar wat voor gezonde voordelen krijg je dan? Om dit recept helemaal af te maken, staan hier paar bewezen gezondheidsvoordelen.

Aardbeien bevatten vezels, antioxidanten, vitamine C, foliumzuur, kalium en mangaan. Aardbeien kunnen helpen ontstekingen, slechte LDL-cholesterol en kanker.[1][2][3]

Bananen zijn één van de meest bekende fruitsoorten ter wereld. Ze bevatten vitamine B6, koper, kalium, magnesium, mangaan en antioxidanten.

Bananen kunnen de eetlust verminderen en het risico op darmontsteking met wel 40% verminderen.[4]

Griekse yoghurt, is rijk aan eiwitten, probiotica en mineralen. Het kan helpen het risico op diabetes type 2 te verminderen, de bloeddruk verlagen en het geestelijke gezondheid verbeteren.[5][6][7]

0 Shares