Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

Een smoothie bowl met aardbeien en banaan. Niet alleen is het voedzaam en lekker zoetig, maar het is ook super gemakkelijk om het te gaan maken.

Een smoothie bowl is vergelijkbaar met een normale smoothie. Maar in plaats van dat je het drinkt vanuit een beker, eet je het met een lepel vanuit een kom. Meestal zijn smoothie bowls daarom ook romiger.

Het is een smaakvolle combinatie van bevroren fruit en yoghurt die vermengd zijn tot een dik en romig mengsel. Heerlijk voor ontbijt of lunch, maar ook als een tussendoortje.

Enige wat je moet doen om een smoothie bowl te gaan maken, is vers bevroren fruit, yoghurt en andere optionele ingrediënten combineren en mixen via een blender totdat het een dikke, maar gladde massa wordt.

Zo makkelijk is het. Maar, waarom moet je deze smoothie bowl met aardbeien en bananen gaan maken?

Allereerst, het is heerlijk. De klassieke combinatie van aardbeien en bananen maken deze smoothie bowl erg lekker.

En naast dat het zo lekker is, is het ook gemakkelijk om het te gaan maken. Want zoals eerder gezegd, heb je niet veel ingrediënten nodig. Denk daarbij aan aardbijen, bananen, vanille yoghurt en wat fijne havermout vlokken als een extraatje.

Wil je volledig creatief zijn en het nog lekkerder gaan maken? Dan kun je extra ingrediënten en toppings toevoegen, zoals:

  • Granola
  • Half gesneden aardbeien (bevroren)
  • Kaneel
  • Chocoladeschilfers
  • Kokos
  • Honing
  • Stukjes fruit (zoals frambozen, bosbessen en bramen)
  • Zaden (chiazaden, lijnzaad, zonnebloempitten en hennepzaden)
  • Nootjes (zoals walnoten, pistachenoten, cashewnoten en amandelen)
  • Of andere stukjes superfoods

Een smoothie bowl is dus anders dan een normale smoothie drankje. Je kunt zoveel toppings erop doen als jij wilt. Daarnaast kun je ze als ontbijt eten, en een gevoel krijgen alsof je een hele maaltijd gehad hebt.

Verder is de smoothie bowl een bron van antioxidanten, vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen.

De voedingsstoffen komen voornamelijk uit aardbeien, bananen, yoghurt en havermout. Maar doe er wat toppings erop, zoals noten en andere stukjes fruit, en je krijgt mogelijk zelfs nog meer vitamines, mineralen en antioxidanten binnen.

De gezonde voordelen van de basis ingrediënten voor deze smoothie bowl zie je onderaan dit artikel.

Zo maak je een gemakkelijke en heerlijke smoothie bowl met aardbeien en bananen:

Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

Smoothie Bowl Recept Met Aardbeien En Banaan

4 from 7 votes
Recipe by Team Fitium Course: LunchCuisine: AmerikaansDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

10

minutes
Cooking time

2

minutes
Calories

180

kcal
Total time

12

minutes

Naast dat je de lekkerste smoothie bowl aardbei en banaan maakt, krijg je ook nog eens 10+ toppings ideeën en paar gezonde voordelen van dit recept.

Ingrediënten

  • 1 bevroren banaan

  • 2 bevroren kopjes aardbeien

  • 2 eetlepel fijne havermout

  • 150 gram vanille yoghurt

Voorbereidingswijze

  • Doe alle ingrediënten in je blender.
  • Mix op een hoge stand, totdat het een goed gladde mengsel wordt.
  • Voeg wat ijs toe. Als het niet dik genoeg is, voeg wat meer ijs toe.
  • Giet het in een kom.
  • Optioneel: Doe je favoriete toppings erop, zoals kaneel, honing, kokos en nootjes.

Notitie

  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.

Smoothie bowl aardbei en banaan tips

Een smoothie bowl kan niet compleet zijn zonder handige tips. Hier zijn paar fantastische tips die een groot verschil kunnen maken op een positieve manier:

  1. Voeg een beetje munt en gember toe. De munt zorgt ervoor dat je beter wakker kunt gaan worden, terwijl de gember ervoor zorgt dat je meer energiek aanvoelt.
  2. Zorg ervoor dat de smaak van de smoothie bowl de prioriteit geeft aan vers fruit. Daarna de noten, granola en andere toppings.
  3. Om de smoothie bowl nog romiger te maken, voeg een halve avocado toe in de blender. Zorg ervoor dat de consistentie dik en romig is en niet soeperig.
  4. Is de smoothie iets te dik? Voeg dan een klein beetje water of melk toe.

Wat heel lekker samen gaat met deze smoothie bowl? Knapperige chocolate chip cookies of een chocolade milkshake.

Smoothie bowl aardbei banaan gezonde voordelen

Je weet nu hoe je een smoothie bowl aardbei en banaan maakt, en dat het voedzaam is.

Maar wat voor gezonde voordelen krijg je dan? Om dit recept helemaal af te maken, staan hier paar bewezen gezondheidsvoordelen.

Zo bevatten aardbeien onder andere vezels, antioxidanten, vitamine C, foliumzuur, kalium en mangaan.

Hierdoor kunnen aardbeien helpen tegen ontstekingen en het slechte LDL cholesterol.[1][2][3]

Bananen zijn één van de meest bekende fruitsoorten ter wereld. Niet alleen zijn ze bekend, maar ze zijn ook voedzaam.

Zo bevatten bananen onder andere vitamine B6, koper, kalium, magnesium, mangaan en antioxidanten.

Bananen kunnen hierdoor de eetlust verminderen en het risico op darmontsteking met wel 40% verminderen.[4]

En dan heb je Griekse yoghurt, wat natuurlijk ook voedzaam is.

Griekse yoghurt is rijk aan eiwitten, probiotica en mineralen. Het kan helpen het risico op diabetes type 2 te verminderen, de bloeddruk verlagen en het geestelijke gezondheid verbeteren.[5][6][7]

Een combinatie van deze ingrediënten, maken deze smoothie bowl naast dat het zo lekker is, ook gezond. Eet smakelijk!