Satsuma Mandarijn: 8 Gezonde Voordelen en Risico’s

Satsuma mandarijnen zijn bekend om hun gemakkelijk te verwijderen schil. Ze bevatten nauwelijks of geen pitjes en het vruchtvlees is friszoet van smaak.

De kleur van de satsuma varieert van lichtoranje tot groengeel. Satsuma mandarijnen die een groengeel schil hebben, lijken zuur. Dit is echter niet zo.

Het is heeft geen zure, maar een frisse smaak, waardoor het een eigen unieke smaak heeft.

Ze bevatten tal van onmisbare voedingsstoffen. En vanwege deze voedingsstoffen, kunnen ze verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Zijn satsuma mandarijnen gezond?

Satsuma mandarijnen zijn zeker gezond voor je. Dit komt omdat ze verschillende voedingsstoffen bevatten die het lichaam nodig moet hebben en het zelf niet kan aanmaken.

Zo bevat een medium satsuma mandarijn onder andere de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Fosfor
  • Kalium
  • Calcium
  • Koper
  • Magnesium
  • Antioxidanten

Net zoals andere citrusvruchten met soortgelijke voedingsstoffen, kunnen satsuma mandarijnen vanwege deze voedingsstoffen gezonde voordelen bieden.

Hier zijn 8 (potentiële) gezonde voordelen van de satsuma mandarijn.

Samenvatting:

Satsuma mandarijnen zijn rijk aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze voedingsstoffen heeft het lichaam nodig, sinds het niet zelf kan aanmaken.

Satsuma gezondheidsvoordelen

Satsuma mandarijnen

Vanwege de onmisbare voedingsstoffen, kunnen satsuma mandarijnen gezonde voordelen bieden voor het lichaam. Hieronder is een lijst van (potentiële) gezondheidsvoordelen van satsuma mandarijnen.

1. Satsuma mandarijnen zijn rijk aan vitamine C

Citrusvruchten, zoals satsuma mandarijnen, zijn rijk aan vitamine C. Een medium satsuma mandarijn bevat al ongeveer 25% van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van vitamine C.

Vitamine C kan verschillende voordelen bieden. Zo toont een onderzoek aan dat vitamine C het cholesterol kan verlagen bij mensen die een vitamine C tekort hebben.[1]

Een ander onderzoek toont aan dat vitamine C voor een snellere genezing kan verzorgen bij snij- en schaaf wonden.[2]

Daarnaast kan vitamine C de opname van ijzer bevorderen en lichaamscellen beschermen tegen schade.

2. Satsuma mandarijnen zijn rijk aan antioxidanten

Satsuma mandarijnen zijn rijk aan antioxidanten, met name flavonoïden. Flavonoïden kunnen verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Zo is er een groeiend hoeveelheid bewijs dat flavonoïden kan helpen tegen verschillende ziekten.[3]

Ook kunnen flavonoïden helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen een rol spelen bij het risico op hartaandoeningen en veroudering.[4]

Flavonoïden zitten meestal in groenten, fruit, zaden en noten.

3. Satsuma mandarijnen kunnen helpen met afvallen

Satsuma mandarijnen bevatten weinig calorieën, terwijl ze rijk zijn aan vezels. Ook hebben ze een hoog watergehalte.

Hierdoor kunnen satsuma mandarijnen helpen de eetlust verminderen. Als de eetlust verminderd wordt, zul je minder gaat eten en daardoor weer minder calorieën binnenkrijgen.

En omdat satsuma mandarijnen weinig calorieën bevatten, werkt dit nog beter voor gewichtsverlies.

Let op dat satsuma mandarijnen eten niet hetzelfde is als een mandarijnensap drinken. Deze fruitsapjes bevatten geen vezels en hebben hoge hoeveelheden van suikers en calorieën.

Op lange termijn kunnen fruitsapjes slechte effecten hebben voor de gezondheid.

4. Satsuma mandarijnen kunnen de darmgezondheid verbeteren

Omdat satsuma mandarijnen rijk zijn aan vezels, kunnen ze de darmgezondheid verbeteren.

Ongeveer de helft van de vezels in satsuma mandarijnen zijn oplosbaar. Oplosbare vezels worden in een kleverige en gelachtige substantie gevormd wanneer ze worden opgelost.

Deze vezels kunnen onder andere het volgende doen:

  • De vertering van voedsel vertragen, waardoor je een langer gevoel van volheid hebt
  • De bloedsuikerspiegel onder controle te houden
  • Het cholesterolgehalte verlagen
  • De stoelgang bevorderen

Mandarijnen hebben ook onoplosbare vezels. Deze vezels prikkelen de darmen, waardoor de ontlasting naar buiten gewerkt kan worden.

Onoplosbare vezels worden niet verteerd en verlaten het lichaam onveranderd. Hierdoor leveren ze ook geen calorieën op.

5. Satsuma mandarijnen kunnen het immuunsysteem versterken

Vitamine C kan velen gezonde voordelen bieden, waaronder ook voor het immuunsysteem.

Een onderzoek toont aan dat vitamine C immuuncellen kunnen helpen versterken tegen oxidatieve stress.[5]

Oxidatieve stress is wanneer vrije radicalen de cellen aanvallen. Het wordt gezien als een van de belangrijkste factoren voor veroudering.[6]

6. Satsuma mandarijnen kunnen het risico op nierstenen verminderen

Er zijn verschillende redenen voor de vorming van nierstenen, zoals een overschot aan calcium of een tekort aan citraat.

Satsuma mandarijnen kunnen helpen bij een tekort aan citraat. Naast satsuma mandarijnen, kunnen ook andere citrusvruchten helpen.

Zo toont een onderzoek aan dat citrusvruchten het citraat gehalte in de urine kan verhogen.[7]

Citrusvruchten zijn daarom een goede keuze om het risico op nierstenen te verminderen. Andere citrusvruchten zijn onder andere:

  • Citroen
  • Limoen
  • Sinaasappel
  • Grapefruit
  • Kumquat

7. Satsuma mandarijnen kunnen de hersenen beschermen

Zoals eerder vermeld, kunnen flavonoïden het risico op verschillende ziektes te verminderen. Dit geldt ook voor hersenziekten, zoals de ziekte van Alzheimer.

Dit komt omdat flavonoïden ontstekingsremmend werken. Ziekten zoals de ziekte van Alzheimer worden deels veroorzaakt door ontstekingen.

In reageerbuisstudies en studies bij muizen, kunnen flavonoïden de hersencellen beschermen en verbeteren.[8]

Er is echter meer onderzoek nodig naar de rol van flavonoïden en de hersenengezondheid.

8. Satsuma mandarijnen kunnen de hartgezondheid verbeteren

Flavonoïden kunnen niet alleen de hersenen beschermen, maar ze kunnen ook de hartgezondheid verbeteren. Vezels kunnen dit ook doen.

Dit komt omdat ze het slechte LDL cholesterol kunnen verlagen en positieve effecten kunnen bieden aan het hart.[9][10]

Andere citrusvruchten met vergelijkbare voedingswaarden kunnen ook de hartgezondheid verbeteren.

Hoeveel satsuma mandarijnen per dag eten?

Satsuma mandarijn

Het advies voor volwassen is om 2 porties fruit per dag te eten. Twee satsuma mandarijnen tellen mee voor 1 portie fruit.

Zoals je nu weet kunnen de geweldige voedingsstoffen van satsuma mandarijnen verschillende gezonde voordelen bieden voor het lichaam.

Ze zijn daarom een goede toevoeging voor je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit.

Andere lekkere fruitsoorten die goed samen gaan met satsuma mandarijnen zijn kiwi’s, aardbeien, bananen, watermeloen, bramen, papaya en druiven.

Samenvatting:

Satsuma mandarijnen zijn een goede keuze voor het advies om 2 porties fruit per dag eten. Twee satsuma mandarijnen gelden voor 1 portie fruit.

Groene satsuma mandarijnen

Satsuma mandarijnen zijn groen wanneer ze groeien, en veranderen daarna van kleur wanneer de zomer eindigt en koeler wordt.

De schilkleur van citrusvruchten is niet altijd een nauwkeurige teken van rijpheid. De kleur wordt namelijk beïnvloed door aan aantal factoren, waaronder temperatuur en vochtgehalte.

Zo kunnen rijpe, zoete satsuma mandarijnen nog grotendeels groen zijn, terwijl een geeloranje nog steeds vrij zuur kan smaken.

Over het algemeen zijn satsuma mandarijnen echter geeloranje als ze klaar zijn met groeien. Commercieel kunnen ook kleurstoffen gebruikt worden om de schillen van citrusvruchten te verkleuren.

Samenvatting:

De kleur van de schil wordt beïnvloed door een aantal factoren. Een satsuma mandarijn die grotendeels groen is, hoeft daarom niet per se zuur te zijn.

Satsuma mandarijnen nadelen

Groene mandarijn

Satsuma mandarijnen zijn dus voedzaam en gezond, maar er kunnen paar risico’s verbonden zijn.

Sommige mensen denken namelijk dat sinds satsuma mandarijnen gezond zijn, ze fruitsapjes ervan kunnen gaan maken en grote hoeveelheden drinken.

Hele fruiten en fruitsappen zijn niet hetzelfde.

Fruitsappen bevatten meer vitamines, maar ook meer suikers en calorieën vergeleken hele fruiten. Daarnaast zijn er ook geen vezels in fruitsappen, waardoor je minder gezondheidsvoordelen krijgt.

Citrusvruchten kunnen ook het risico op gaatjes vergroten, omdat het zuur het tandglazuur aantast.[11]

Eet daarom fruit niet gedurende hele dag, maar in bepaalde momenten van de dag.

Samenvatting:

Een fruitsap van satsuma mandarijnen kan nadelen hebben, vanwege de hoge hoeveelheid suikers en calorieën. Probeer daarom bij hele fruit te blijven.

Satsuma mandarijnen bewaren

Satsuma mandarijnen kun je tot een week op kamertemperatuur bewaren. Geschilde satsuma mandarijnen moeten daar in tegen in de koelkast bewaard worden.

Geschilde satsuma mandarijnen kunnen tot 4 weken goed blijven in de koelkast.

Omdat satsuma mandarijnen een hoog watergehalte hebben, is het niet aanbevolen om ze te bewaren onder 0 °C.

Samenvatting:

Satsuma mandarijnen kun je tot een week op kamertemperatuur bewaren. Geschilde satsuma mandarijnen kunnen tot 4 weken in de koelkast bewaard worden. Bewaar de satsuma mandarijnen niet onder vriestemperaturen.

In het kort: Satsuma mandarijn

Satsuma mandarijn bewaren

Satsuma mandarijnen zijn heerlijk, voedzaam en bieden verschillende gezondheidsvoordelen. Ze behoren bij het advies om dagelijks twee porties fruit te eten.

Vanwege de voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten, kunnen satsuma mandarijn onder andere helpen met:

  • Cholesterol verlagen
  • De eetlust verminderen
  • Het risico op nierstenen verminderen
  • Ontstekingen verminderen
  • Darmgezondheid verbeteren

Over het algemeen zijn satsuma mandarijnen gezond. Satsuma mandarijnen die in fruitsappen zijn verwerkt, kunnen verschillende risico’s vergroten.

Voor de meeste mensen zijn satsuma mandarijnen een heerlijke en gezonde toevoeging voor je gezondheid.