Saliethee Maken: 8 Gezonde Voordelen en Risico’s

We kennen de normale (kruiden)theesoorten, zoals gemberthee, zwarte thee, matcha thee en groene thee. Maar, hoe zit het dan met salie en saliethee?

Salie wordt vaak als kruid gebruikt in de mediterrane keuken, vanwege de warm en kruidig smaak. De smaak van salie kan makkelijk andere kruiden overheersen, daarom wordt het vaak in mate gebruikt.

Salie wordt naast een kruid ook gebruikt in alternatieve en traditionele geneeskunde, want salie bekend om zijn geneeskrachtige en ontsmettend werking.

En dan heb je saliethee dat gemaakt is van salie. Maar wat is precies saliethee?

Wat is saliethee?

Saliethee is een extract gemaakt van de bladeren van salie. Salie zelf is een plant in de mint-familie. Salie bevat potentiële gezonde voordelen, daarom is er saliethee gemaakt om deze potentiële voordelen te krijgen.

Natuurlijk wordt saliethee niet alleen gedronken vanwege de gezonde voordelen, want het is ook een heerlijke thee alternatief voor je normale thee.

Daarnaast is saliethee van nature cafeïnevrij en kan het op elk moment gedronken worden, waaronder voor het slapen. Ongeacht of het warm of ijskoud is.

Saliethee heeft een muntachtig en licht stimulerend smaak. Dit is te vergelijken met gemberthee, daarom wordt het meestal aanbevolen om een klein beetje honing toe te voegen om de smaak te verzachten.

Qua hoge gehalte aan aanwezige antioxidanten is saliethee vergelijkbaar met groene thee. Beide theeën zijn rijk aan antioxidanten die kunnen helpen tegen vrije radicalen in het lichaam.

Eén van de antioxidanten die saliethee bevat, is ellaginezuur. Ellaginezuur zit ook onder andere frambozen, aardbeien en walnoten in.

Saliethee kan een goed alternatief zijn voor veel mensen, omdat het geen vet, cholesterol, natrium, suiker of calorieën bevat. Daarom kan saliethee helpen bij mensen met bepaalde gezondheidsproblemen.

Denk daarbij aan afvallen, keelpijn, slapeloosheid, brandend maagzuur en wondgenezing. Dus, hoe gezond is saliethee eigenlijk?

Samenvatting:

Saliethee is een extract gemaakt van de bladeren van het plan salie, wat bij de mint-familie hoort. Saliethee heeft een muntachtig smaak, is cafeïnevrij en bevat veel potentiële gezonde voordelen.

Waar is saliethee goed voor?

Saliethee kan goed zijn voor onder andere keelpijn, mondgezondheid, wondgenezing, stemming en diabetes.

Onderzoek naar de gezonde voordelen van saliethee beperkt. Echter zijn er aanwijzingen dat het drinken van saliethee bepaalde gezonde voordelen kan bieden.

Hier is een overzicht van verschillende potentiële gezondheidsvoordelen van saliethee.

1. Saliethee bevat antioxiderende stoffen

Zoals eerder vermeld bevat saliethee antioxidanten, die kunnen helpen tegen vrije radicalen in het lichaam.

Dit is belangrijk, want een ophoping van schadelijke stoffen kunnen leiden tot chronische ziekten zoals diabetes type 2.

Naast dat saliethee de antioxidant ellaginezuur bevat, bevat het ook een polyfenol genaamd rozemarijnzuur.

Onderzoeken bij dieren tonen aan dat rozemarijnzuur kan helpen tegen ontstekingen. Ook kan het helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.[1]

Saliethee bevat vanwege deze antioxidanten ontstekingsremmende eigenschappen. Ook bevat het andere stoffen, zoals kamfer en carnosol.

Deze stoffen en antioxidanten in saliethee kunnen helpen de gezondheid te bevorderen.

Samenvatting:

Saliethee bevat antioxidanten, waaronder ellaginezuur, rozemarijnzuur, kamfer en carnosol. Hierdoor bevat saliethee ontstekingsremmende eigenschappen en kan het verschillende gezondheidsvoordelen aanbieden.

2. Saliethee kan wondgenezing bevorderen

Wis je dat salie een veelgebruikt ingrediënt is in natuurlijke huidverzorgingsmiddelen? Dit komt vanwege de geweldige antioxidanten en stoffen in salie.

Volgens een onderzoek bij dieren kan carnosinezuur door zon veroorzaakte huidbeschadiging behandelen.[2]

Een ander onderzoek bij de huid van muizen, bleek het stofje kamfer een gezonde groei van huidcellen te bevorderen. Ook zorgde kamfer er voor de rimpelvorming te verminderen.[3]

Saliethee kan potentieel ook dezelfde gezonde voordelen aanbieden.

Verder werkt salie ook ontsmettend, zoals eerde vermeld. Het kan daarom bepaalde schadelijke bacteriën doden. Deze bacteriën kunnen de huid beschadigen.

Samenvatting:

Vanwege de antioxidanten kan salie huidbeschadiging behandelen, gezonde groei van huidcellen bevorderen, rimpelvorming verminderen en bepaalde schadelijke bacteriën doden die de huid kunnen beschadigen.

3. Saliethee kan helpen tegen keelpijn

Degenen die eerder van saliethee hebben gehoord, weten waarschijnlijk al dat saliethee kan helpen tegen keelpijn. Dit is namelijk de bekendste reden waarom mensen saliethee drinken.

Saliethee en andere kruiden worden al lang gebruikt als een natuurlijk middel tegen keelpijn. Vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen, kan saliethee:

  • Helpen tegen keelontsteking.
  • Helpen tegen de zwelling.
  • Helpen de irritatie en pijn te verminderen.

Saliethee heeft daarnaast ook antibacteriële eigenschappen, die kunnen helpen de ziekteverwekkers die keelpijn veroorzaken elimineren.

Groene thee, matcha thee en gemberthee kunnen ook helpen tegen keelpijn. Ook deze theesoorten bevatten antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen.

Samenvatting:

De antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen in saliethee, kunnen helpen de ziekteverwekkers elimineren. Het kan ook helpen de zwelling en pijn te verlichten.

4. Saliethee kan de bloedsuikerspiegel verbeteren

Saliethee kan helpen de bloedsuikerspiegel verbeteren en daardoor helpen diabetes type 2 te voorkomen of behandelen. Het is daarom ook geen verrassing dat salie vaak in natuurlijke bloedsuikermedicijnen in zit.

Een onderzoek bij muizen toont aan dat saliethee de bloedsuikerspiegel kan verbeteren in een nuchtere staat, wat kan aanwijzen om diabetes te behandelen.[4]

Een ander onderzoek bij volwassen met diabetes type 2 toonde aan dat salie extract de bloedsuikerspiegel verbeterde, wat weer een reden is dat salie diabetes kan behandelen.[5]

Dus meerdere onderzoeken tonen aan dat salie extract of saliethee diabetes type 2 kan helpen voorkomen of behandelen, door de bloedsuikerspiegel te verbeteren.

Samenvatting:

Het ingrediënt salie in natuurlijke bloedsuikermedicijnen kan helpen de bloedsuikerspiegel te verbeteren, wat aantoont dat saliethee diabetes type 2 kan helpen voorkomen of behandelen.

5. Saliethee kan de mondgezondheid bevorderen

We weten nu dat salie antibacteriële, ontstekingsremmende en wond genezende eigenschappen bevat. We weten ook dat salie kan helpen tegen keelpijn.

Daarom is saliethee een geweldig natuurlijke middel om de mondgezondheid te bevorderen.

Salie wordt eigenlijk vaak gebruikt in tandheelkunde, omdat het kan helpen tegen pijn, ontstekingen, bacteriën en slechte adem. Daarom kan salie ook in mondwater toegevoegd worden.

Samenvatting:

Vanwege de antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen, kan saliethee helpen de mondgezondheid te bevorderen. Salie wordt vaak gebruikt in tandheelkunde.

6. Saliethee kan helpen tegen diabetes

Zoals eerder vermeld, kan saliethee helpen de bloedsuikerspiegel te verbeteren en diabetes type 2 te voorkomen of behandelen.

Zo werd een onderzoek bij 80 diabetespatiënten opgesplitst in twee groepen, waarbij de ene groep salie kreeg en de andere groep een placebo.

De groep die salie kreeg, vertoonden een lagere bloedglucosespiegel en een afname van het totale cholesterolgehalte.[6]

Salie kan dus ook helpen tegen cholesterol, waardoor het de hartgezondheid kan bevorderen. Lees verder.

Samenvatting:

Saliethee kan helpen de bloedglucosespiegel en het totale cholesterolgehalte verlagen, wat voordelen kan bieden voor de hartgezondheid en tegen diabetes.

7. Saliethee kan de hartgezondheid verbeteren

Er zijn studies die aanwijzen dat salie kan helpen triglyceriden- en cholesterolniveaus te verbeteren. Dit kan vervolgens het risico op hartziekten verminderen.

Denk daarbij aan de groep die salie kreeg, wat niet alleen de bloedglucosespiegel verbeterde, maar ook het totale cholesterolgehalte verlaagd werd.[6]

Een ander klein onderzoek bij 6 vrouwen die twee keer per dag 300 ml saliethee dronk, werd het totale cholesterol met 16% en het slechte LDL cholesterol met 20% verlaagd. Terwijl het goede HDL cholesterol 38% hoger werd.[7]

Echter is het onderzoek te klein om concrete conclusies te trekken. Meer onderzoek is nodig naar de werking van saliethee en de hartgezondheid.

Samenvatting:

Saliethee heeft de mogelijk om cholesterol te verlagen en het goede HDL cholesterol te verhogen. Echter is er meer onderzoek nodig naar de werking van saliethee en de hartgezondheid.

8. Saliethee kan de stemming verbeteren

Salie wordt niet alleen vaak in tandheelkunde of natuurlijke huidverzorgingsmiddelen gebruikt, maar ook als alternatieve geneeskunde.

De antioxidant rozemarijnzuur kan de vorming van plaques in de hersenen voorkomen, waardoor het risico op de ziekte van Alzheimer verminderd wordt.[8][9]

Een warme saliethee drinken is heerlijk, wat kan helpen je ontspannen en de stemming te verbeteren.

Maar je hoeft niet per se salie extract te nemen of saliethee te drinken, sinds het ruiken van salie ook kan helpen de stemming te stimuleren. Dit is vergelijken met aromatherapie.

En over salie extract gesproken, tonen meerdere onderzoeken aan dat salie extracten ken helpen de stemming, hersenfunctie, focus en het geheugen te verbeteren.[10][11]

Samenvatting:

Saliethee kan helpen de hersengezondheid te verbeteren, zo kan het onder andere de stemming en het geheugen verbeteren. De antioxidant in saliethee kan helpen het risico op de ziekte van Alzheimer te verminderen.

Hoeveel saliethee mag je drinken?

Al deze potentiële gezonde voordelen klinken geweldig, maar hoeveel saliethee mag je drinken om bijwerkingen te voorkomen? Kort gezegd: 3 tot 6 kopjes saliethee mag je drinken.

Waarom 3 tot 6 kopjes saliethee? Lees verder…

Salie bevat een stof genaamd thujone die in hoge doses giftig kan zijn. Het overmatig eten van salie of drinken van saliethee kan daarom problemen veroorzaken in de lange termijn.

Volgens een onderzoek is de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) 0.11 mg per kilogram lichaamsgewicht per dag.[12]

Dit zou niet haalbaar zijn voor consumenten, zelfs al ze hoge niveaus van thujone bevattende voedingsmiddelen consumeren.

Daarom kun je veilig 3 tot 6 kopjes saliethee drinken, zonder de toxicologische drempels te bereiken.[13]

Echter is het niet aanbevolen om etherische salie olie te gebruiken in je thee, omdat slechts 10-12 druppels al giftig kan zijn.

Saliethee is in mate veilig te drinken. Maar, let wel op dat er een gebrek aan onderzoek is.

Het is altijd goed om contact op te gaan nemen met je lokale medische autoriteit voor vragen of als je je zorgen maakt.

Samenvatting:

Je kunt 3 tot 6 kopjes saliethee drinken, sinds de aanvaardbare dagelijkse inname 0.11 mg per kilogram lichaamsgewicht per dag is. Overmatig salie consumeren kan giftig werken.

Saliethee bijwerkingen

Bijwerkingen en risico’s kunnen ontstaan vanwege de stof thujone. Een teveel aan thujone kan onder andere misselijkheid, overgeven, nierbeschadiging en hartproblemen veroorzaken.

Zoals eerder vermeld zou het niet haalbaar zijn voor consumenten om vergiftigd te worden door thujone. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is.

Eet en drink voedingsmiddelen daarom altijd in mate. Zorg voor een gezonde en varieerde dieet.

Mag je saliethee tijdens zwangerschap drinken?

Een veelgestelde vraag is of je saliethee tijdens zwangerschap mag drinken. Het antwoord is nee, vanwege de stof thujone.

Dit komt namelijk omdat thujone ook in verband is gebracht met een hoge bloeddruk en miskraam. Echter is er meer onderzoek nodig.

Van de meeste kruidentheeën wordt het aangenomen dat ze in mate veilig te drinken zijn tijdens de zwangerschap.

Maar, probeer niet elke dag dezelfde kruidenthee te gaan drinken, want kruidenthee bevat plantaardige chemicaliën die ook worden gebruikt in kruidengeneesmiddelen. Zorg daarom voor een beetje afwisseling.

Een voordeel van kruidenthee is dat er meestal geen cafeïne erin zit. Het is aanbevolen om cafeïne te vermijden bij zwangerschap, sinds cafeïne kan leiden tot uitdroging.

Kruidentheeën zoals gemberthee, muntthee en kamillethee bevatten geen cafeïne. Terwijl normale theeën zoals groene thee, matcha thee en zwarte thee wel cafeïne bevatten.

Raadpleeg altijd eerst met je lokale medische autoriteit.

Samenvatting:

Vanwege de stof thujone is het niet aangeraden om saliethee te gaan drinken tijdens de zwangerschap. Thujone is in verbrand gebracht met een hoge bloeddruk en miskraam.

Saliethee maken recept

Nu weet je wat saliethee is, de saliethee gezonde voordelen en mogelijke bijwerkingen. Hoe maak je nu saliethee?

Saliethee maken is makkelijk. Zorg ervoor dat je de volgende ingrediënten hebt:

  • 5 gram droge of 15 gram verse salie
  • 250 ml water

Voorbereidingswijze:

  1. Breng het water aan de kook.
  2. Voeg de salie toe en laat het ongeveer 5 minuten trekken.
  3. Zeef om de bladeren te verwijderen en giet het in een glazen beker.

Optioneel: je kunt ook honing of citroensap toevoegen voor meer smaak. En zoals eerder vermeld, kun je saliethee zowel warm als koud drinken.

Je kunt ook saliethee zakjes aanschaffen in de meeste winkels.

  1. Azevedo, M. F., Lima, C. F., Fernandes-Ferreira, M., Almeida, M. J., Wilson, J. M., & Pereira-Wilson, C. (2011). Rosmarinic acid, major phenolic constituent of Greek sage herbal tea, modulates rat intestinal SGLT1 levels with effects on blood glucose. Molecular nutrition & food research, 55 Suppl 1, S15–S25. https://doi.org/10.1002/mnfr.201000472
  2. Reuter, J., Jocher, A., Hornstein, S., Mönting, J. S., & Schempp, C. M. (2007). Sage extract rich in phenolic diterpenes inhibits ultraviolet-induced erythema in vivo. Planta medica, 73(11), 1190–1191. https://doi.org/10.1055/s-2007-981583
  3. Tran, T. A., Ho, M. T., Song, Y. W., Cho, M., & Cho, S. K. (2015). Camphor Induces Proliferative and Anti-senescence Activities in Human Primary Dermal Fibroblasts and Inhibits UV-Induced Wrinkle Formation in Mouse Skin. Phytotherapy research : PTR, 29(12), 1917–1925. https://doi.org/10.1002/ptr.5484
  4. Lima, C. F., Azevedo, M. F., Araujo, R., Fernandes-Ferreira, M., & Pereira-Wilson, C. (2006). Metformin-like effect of Salvia officinalis (common sage): is it useful in diabetes prevention?. The British journal of nutrition, 96(2), 326–333. https://doi.org/10.1079/bjn20061832
  5. Kianbakht, S., Nabati, F., & Abasi, B. (2016). Salvia officinalis (Sage) Leaf Extract as Add-on to Statin Therapy in Hypercholesterolemic Type 2 Diabetic Patients: a Randomized Clinical Trial. International journal of molecular and cellular medicine, 5(3), 141–148.
  6. Kianbakht, S., & Dabaghian, F. H. (2013). Improved glycemic control and lipid profile in hyperlipidemic type 2 diabetic patients consuming Salvia officinalis L. leaf extract: a randomized placebo. Controlled clinical trial. Complementary therapies in medicine, 21(5), 441–446. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.07.004
  7. Sá, C. M., Ramos, A. A., Azevedo, M. F., Lima, C. F., Fernandes-Ferreira, M., & Pereira-Wilson, C. (2009). Sage tea drinking improves lipid profile and antioxidant defences in humans. International journal of molecular sciences, 10(9), 3937–3950. https://doi.org/10.3390/ijms10093937
  8. Cheng, B., Gong, H., Li, X., Sun, Y., Chen, H., Zhang, X., Wu, Q., Zheng, L., & Huang, K. (2013). Salvianolic acid B inhibits the amyloid formation of human islet amyloid polypeptide and protects pancreatic beta-cells against cytotoxicity. Proteins, 81(4), 613–621. https://doi.org/10.1002/prot.24216
  9. Airoldi, C., Sironi, E., Dias, C., Marcelo, F., Martins, A., Rauter, A. P., Nicotra, F., & Jimenez-Barbero, J. (2013). Natural compounds against Alzheimer’s disease: molecular recognition of Aβ1-42 peptide by Salvia sclareoides extract and its major component, rosmarinic acid, as investigated by NMR. Chemistry, an Asian journal, 8(3), 596–602. https://doi.org/10.1002/asia.201201063
  10. Scholey, A. B., Tildesley, N. T., Ballard, C. G., Wesnes, K. A., Tasker, A., Perry, E. K., & Kennedy, D. O. (2008). An extract of Salvia (sage) with anticholinesterase properties improves memory and attention in healthy older volunteers. Psychopharmacology, 198(1), 127–139. https://doi.org/10.1007/s00213-008-1101-3
  11. Kennedy, D. O., Pace, S., Haskell, C., Okello, E. J., Milne, A., & Scholey, A. B. (2006). Effects of cholinesterase inhibiting sage (Salvia officinalis) on mood, anxiety and performance on a psychological stressor battery. Neuropsychopharmacology : official publication of the American College of Neuropsychopharmacology, 31(4), 845–852. https://doi.org/10.1038/sj.npp.1300907
  12. Lachenmeier, D. W., & Uebelacker, M. (2010). Risk assessment of thujone in foods and medicines containing sage and wormwood–evidence for a need of regulatory changes?. Regulatory toxicology and pharmacology : RTP, 58(3), 437–443. https://doi.org/10.1016/j.yrtph.2010.08.012
  13. Walch, S. G., Kuballa, T., Stühlinger, W., & Lachenmeier, D. W. (2011). Determination of the biologically active flavour substances thujone and camphor in foods and medicines containing sage (Salvia officinalis L.). Chemistry Central journal, 5, 44. https://doi.org/10.1186/1752-153X-5-44

Exit mobile version