12 Redenen Waarom Rucola Gezond Is

Je eet een heerlijk broodje gezond die typische ingrediënten bevat, zoals tomaten, kaas, gekookt ei, paprika, uitjes, komkommer en eventueel ook een saus.

De meeste mensen denken over de gezonde voordelen van deze bekende ingrediënten. En hierdoor wordt vaak niet gedacht aan rucola en de gezondheidsvoordelen van rucola.

Het is tenslotte een onderschat ingrediënt. Als je een broodje gezond eet, denk je niet meteen aan rucola. Ondanks dat heeft rucola echter een sterk en een aanwezige smaak.

Rucola is rijk aan voedingsstoffen, waardoor het potentiële gezondheidsvoordelen kan bieden aan het lichaam.

In dit artikel staat alles wat je moet weten over rucola. Maar allereerst, wat zijn eigenlijk de leuke weetjes van rucola?

Rucola weetjes

Wat is een betere manier om te weten wat rucola is dan leuke rucola weetjes. Hier staan een aantal weetjes en feitjes over de bladgroente rucola:

  1. Rucola wordt ook wel zwaardherik of raketsla genoemd.
  2. Meestal heeft het een pittige en kruidige smaak, waardoor het goed combineert kan worden met verschillende recepten.
  3. Deze bladgroente behoort tot de Kruisbloemenfamilie en wordt sinds de Middeleeuwen geteeld in het Middellandse Zeegebied.
  4. In Nederland wordt rucola meestal gebruikt in een broodje gezond, terwijl in Italië het meestal wordt gebruikt als toppings op pizza’s. En in de kust van Slovenië, wordt rucola vaak samen gegeten met gekookte aardappelen, maar het wordt ook in een soep gedaan.
  5. Vanwege de gezondheidsvoordelen, werd rucola ook gebruikt als een geneeskrachtig kruid.
Samenvatting:

Rucola wordt ook wel raketsla genoemd. Het heeft een pittige smaak en wordt in andere landen in verschillende recepten gebruikt, zoals broodje gezond, pizza, gekookte aardappelen en soep.

Rucola voedingswaarde

Rucola voedingswaarde

Wat zijn eigenlijk nu de voedingswaarde van rucola? Hier staan de voedingswaarde van rucola rauw.[1]

Rucola rauwPer 100 gram
Energie22 kcal
Vet0,4 gram
Koolhydraten0 gram
Voedingsvezel totaal1,9 gram
Eiwit3,6 gram

Zoals je ziet, bevat rucola fantastische voedingswaarden. Rucola is koolhydraatarm, waardoor het een goede toevoeging kan zijn voor degenen die koolhydraatarme ingrediënten zoeken om gezond te willen gaan afvallen.

Ook is rucola een goede keuze voor degenen die simpelweg hun gezonde gewicht willen behouden. En natuurlijk is rucola ook een goede keuze voor degenen die gewoon een heerlijke maaltijd willen gaan maken.

Samenvatting:

Rucola heeft geweldige voedingswaarden, waardoor het een goede optie is voor verschillende gelegenheden. Denk daarbij aan gezond afvallen en om recepten lekkerder te gaan maken.

Is rucola giftig?

Rucola giftig

Er zijn weinig aanwijzingen dat rucola giftig is, echter zijn er wel mogelijke bijwerkingen voor een bepaalde groep mensen. De rucola bijwerkingen staan onderaan in dit artikel.

Een mogelijk nadeel van rucola, is dat het een teveel aan nitraten of erucazuur kan bevatten. Daarom kiezen sommige mensen ook voor biologische rucola.

Maar zolang het in mate gegeten wordt, is er geen reden om vergiftigd te worden. De maximale hoeveelheid van al deze stoffen zijn namelijk wettelijk vastgesteld.

Samenvatting:

De maximale hoeveelheid stoffen die vergiftiging kan veroorzaken is wettelijk vastgesteld, waardoor het risico op vergiftiging klein is. Rucola kan wel mogelijke bijwerkingen veroorzaken die verder in dit artikel staan vermeld.

Is rucola ongezond?

Is rucola ongezond

Rucola bevat tal van onmisbare voedingsstoffen, waardoor het gezondheidsvoordelen kan bieden voor het lichaam. Hierdoor is rucola niet ongezond, maar gezond en voedzaam.

Zo is rucola rijk aan onder andere vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels.

Onthoud dat ook al is rucola gezond, kan de recept zelf ongezond zijn. Zo kan een broodje gezond inderdaad gezond zijn, maar als het volop gesmeerd is met vetrijke en suikerhoudende saus, is het waarschijnlijk niet zo gezond als je eraan denkt.

Hetzelfde gaat voor salades die volop met vetrijke saus wordt gegeten. Het klopt dat salades caloriearm zijn, maar de saus zelf kan al honderden calorieën bevatten.

Een gram vet is tenslotte 9 kcal, terwijl een gram eiwit of een gram koolhydraat slechts 4 kcal is.

Samenvatting:

Rucola bevat boordevol belangrijke voedingsstoffen, waardoor het gezond is en niet ongezond. Echter kan de maaltijd zelf ongezond zijn, ongeacht of er rucola erin zit of niet.

Waarom is rucola gezond?

Waarom is rucola gezond

Waarom rucola gezond is, is simpel te beantwoorden.

Rucola bevat onmisbare voedingsstoffen die het lichaam zelf niet kan aanmaken. En deze voedingsstoffen kunnen verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Zo kan rucola potentieel helpen tegen macula degeneratie (afnemende gezichtsscherpte), spijsverteringsproblemen en de afname van botdichtheid.

Dus, hoe gezond is rucola? Hier staan 12 redenen waarom rucola gezond is.

1. Rucola is caloriearm

Met slechts 22 kcal per 100 gram is rucola caloriearm.[1]

Vanwege de lage aantal calorieën in rucola, is rucola een goede optie voor degenen die een dieet volgen. Want om te kunnen gaan afvallen, moet je in een calorietekort zijn.

Dit betekent dat je meer calorieën moet verbranden dan dat je binnenkrijgt. Alleen hierdoor kun je gewicht verliezen.

Het is belangrijk om dit op een gezonde manier te gaan doen door je levensstijl te veranderen, want anders krijg je de mogelijkheid dat je de verloren gewicht terug krijgt.

Het is daarom aanbevolen om niet een dieet te gaan volgen voor een kleine periode, maar om je levensstijl te veranderen. Eet gezonde voedingsmiddelen en beweeg meer.

2. Rucola is rijk aan vitamines en mineralen

Rucola is rijk aan voedingsstoffen, waaronder vitamines en mineralen. Zo bevat rucola onder andere:

  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Vitamine K
  • Kalium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • IJzer
  • Zink

Het lichaam kan deze vitamines en mineralen niet zelf aanmaken, je hebt ze daarom uit voeding nodig. En rucola bevat tal van deze vitamines en mineralen.

Niet alleen zijn deze voedingsstoffen essentieel, maar ze kunnen ook verschillende gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

3. Rucola is rijk aan vezels

Rucola bevat 1,9 gram vezels per 100 gram. Per portie rucola is de vezelinhoud relatief weinig.

Echter, wanneer rucola als een basis ingrediënt wordt gebruikt in je salade, gebruik je waarschijnlijk veel meer rucola. Kies bijvoorbeeld om een rucola-salade te gaan maken.

Vezels zijn belangrijk voor de darmgezondheid en kunnen daarnaast verschillende gezondheidsvoordelen opleveren.

Deze potentiële gezonde voordelen van vezels zijn bijvoorbeeld:

  • Cholesterol verlagen
  • Eetlust verminderen
  • Een soepelere stoelgang verzorgen

Andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, zijn avocado, bananen, peren, appels, broccoli, havermout, frambozen, wortelen, rode bieten en kikkererwten.

4. Rucola is rijk aan antioxidanten

Rucola bevat fytonutriënten die antioxiderende effecten hebben in het lichaam.

Fytonutriënten zijn bioactieve stoffen die alleen uit plantaardige voeding voorkomen. Deze stoffen kunnen cel schade voorkomen die anders kan leiden tot hart- en vaatziekten.[2]

Fytonutriënten kunnen ook helpen om de ontstekingen te verminderen, DNA beschermen tegen beschadigingen, het immuunsysteem versterken en helpen de hormonen te reguleren.

Daarnaast is rucola ook rijk aan de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, die het gezichtsvermogen verbeteren.

5. Rucola heeft een hoog watergehalte

Met 92,3 gram water per 100 gram rucola, heeft rucola een hoog watergehalte. Goed gehydrateerd zijn is belangrijk om uitdroging te voorkomen.

Uitdroging kan leiden tot verschillende problemen, waaronder:

  • Nierstenen
  • Hitteberoertes
  • Bloeddrukdalingen

Het is daarom belangrijk om de uitdroging symptomen vroeg te herkennen. Deze zijn onder andere vermoeidheid, donkere urine, droge mond, verwarring en duizeligheid.

Door genoeg water te gaan drinken verminder je zo het risico op uitdroging.

Heb je moeite om genoeg water te drinken? Probeer eens water met citroensap, kurkuma thee, groene thee, gemberthee, matcha thee, warm water of koolzuurhoudend water.

Je kunt daarnaast ook natuurlijk voedingsmiddelen eten die een hoog watergehalte hebben. Deze zijn onder andere watermeloen, pruimen, snijbonen, spinazie, spinazie smoothie en druivensap.

6. Rucola kan de eetlust verminderen

De eetlust verminderen is een sleutelstrategie om te gaan afvallen of om te voorkomen dat je aankomt. Als je namelijk een verminderde eetlust hebt, zul je waarschijnlijk ook minder gaan eten.

Rucola heeft een hoog watergehalte en bevat daarnaast ook vezels.

Niet alleen kunnen vezels voor een langzamere vertering van het voedsel in de maag verzorgen, maar ze kunnen ook de productie van ghreline verminderen.[3]

Ghreline is een hongerhormoon die de eetlust opwekt. Door deze redenen kan rucola helpen de eetlust te verminderen en je een sneller gevoel van volheid geven.

7. Rucola kan de gezondheid van het hart verbeteren

Het is bekend dat diëten rijk aan (blad)groenten en salades het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen.

Zo toont een meta-analyse aan dat deze voedingsmiddelen in verband zijn gebracht met een verminderd risico op cardiovasculaire problemen.[4]

En dit komt voornamelijk door de plantaardige stoffen die in deze voedingsmiddelen zitten, waaronder polyfenolen.

Polyfenolen zitten onder andere in fruit, groenten, peulvruchten, noten, kruiden en specerijen. Polyfenolen kunnen verschillende gezondheidsvoordelen bieden, zoals:

  • Helpen tegen spijsverteringsproblemen
  • Gewichtsbeheersing ondersteunen
  • Helpen diabetes te behandelen

8. Rucola kan de botten versterken

Rucola bevat verschillende voedingsstoffen die kunnen helpen om de botten te versterken. Paar van deze voedingsstoffen zijn vitamine K en calcium.

Vitamine K is nodig voor de botgezondheid, want het helpt met de opname van calcium in de botten. Verder helpt vitamine K ook voor een goede bloedstolling.

Calcium is nodig om sterke botten te behouden. Vrijwel alle calcium wordt opgeslagen in botten en tanden, waar het de structuur en hardheid van de botten en tanden ondersteunt.

Het lichaam heeft calcium ook nodig om de spieren, zenuwen en het hart goed te kunnen laten functioneren.

9. Rucola kan helpen tegen osteoporose

Omdat rucola kan helpen de botten te versterken, kan het dus ook helpen tegen osteoporose.

Bij osteoporose neemt de botdichtheid af en wordt de structuur van de botten veranderd. Dit kan leiden tot andere complicaties, waaronder botbreuken.

Rucola bevat naast vitamine K en calcium, ook kalium. Kalium kan de kalkverlies van het bot verminderen, wat voordelig kan zijn voor de botdichtheid.

Een onderzoek bij Koreaanse oudere mannen en postmenopauzale vrouwen toont aan dat de inname van kalium via voeding geassocieerd werd met een verbeterde botdichtheid.[5]

10. Rucola kan de gezondheid van de ogen verbeteren

Rucola bevat de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, waarvan het bekend is dat ze de gezondheid van de ogen kunnen verbeteren.

Luteïne en zeaxanthine kunnen het risico op chronische oogaandoeningen verminderen, waaronder leeftijdsgebonden macula degeneratie (LMD).

LMD is een oogaandoeningen waar naarmate je ouder wordt, het gezichtsvermogen geleidelijk verminderd wordt.

Maar de luteïne en zeaxanthine in rucola zijn niet de enige stoffen die dit doen, want vitamine A is ook belangrijk voor de ondersteuning van de ogen. En zoals eerder vermeld, bevat rucola vitamine A.

Vitamine A helpt met verschillende functies in het lichaam, zoals:

  • Ondersteuning van de celgroei
  • Ondersteuning van het immuunsysteem
  • Ondersteuning van het gezichtsvermogen

Onderzoeken tonen aan dat een tekort aan vitamine A kan leiden tot huidproblemen, blindheid en een groter risico op infecties die kunnen leiden tot sterven.[6][7]

Rucola is rijk aan luteïne, zeaxanthine en vitamine A, waardoor het kan helpen de gezondheid van de ogen te ondersteunen en verbeteren.

11. Rucola kan de sportprestaties verbeteren

Rucola bevat een stof genaamd nitraat. Het gebruik van nitraat voedingssupplementen is in de laatste jaren gestegen in populariteit.

Een aantal onderzoeken tonen namelijk aan dat nitraten kunnen helpen met:

  • De bloedvaten verwijden, waardoor het bloeddrukverlagend werkt
  • En de hoeveelheid zuurstof die je nodig hebt tijdens het sporten verminderen

Nitraten kunnen ook helpen de weerstand tegen vermoeidheid en de efficiëntie van de oefeningen te verbeteren.[8]

Een lunch met rucola als basis zou daarom een goede keuze zijn als je daarna gaat sporten. Je kunt dan namelijk harder of langer trainen.

12. Rucola kan helpen tegen diabetes

Zoals eerder vermeld, kan rucola vanwege de vezels en polyfenolen helpen tegen diabetes.

Groenten eten zijn in verband gebracht met een verminderde risico op diabetes type 2. En volgens een onderzoek, zijn bladgroenten gunstiger dan andere soorten groenten.[9]

En dan heb je natuurlijk de vezels, die kunnen helpen om de insulineresistentie te verminderen en helpen de bloedglucose te reguleren.

Hoeveel rucola per dag?

Hoeveel rucola per dag

Ook al bevat een portie rucola tal van onmisbare voedingsstoffen, zijn de hoeveelheid van bepaalde stoffen weinig (met name van vezels). Een salade met rucola als basis is echter een goede en gemakkelijke oplossing.

Er is een gebrek aan onderzoeken naar overmatig eten van rucola en de mogelijke bijbehorende risico’s.

Het heeft ook geen nut om een bepaald voedingsmiddel te veel van gaan eten. Een bepaald voedingsmiddel heeft niet alle voedingsstoffen die het lichaam nodig moet hebben.

Er bestaan inderdaad voedingsmiddelen die ook wel als superfoods worden genoemd, maar ook deze voedingsmiddelen bevatten niet alle voedingsstoffen.

Volg een gevarieerd en gebalanceerd dieet en eet elke voedingsmiddel in mate.

Samenvatting:

Je kunt rucola dagelijks eten, zolang het maar in mate is en een toevoeging is voor een gevarieerd en gebalanceerd dieet. Een bepaald voedingsmiddel te veel van eten zorgt er niet voor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

Is rucola gezonder dan sla?

Rucola gezonder dan sla

Rucola is niet per se gezonder dan sla, omdat elk voedingsmiddelen eigen unieke voedingsstoffenprofiel bevat.

Zo bevat rucola meer vitamine A, vitamine K, calcium, magnesium, luteïne en zeaxanthine. Terwijl ijsberg sla meer vezels, foliumzuur, kalium, fosfor en natrium bevat.

Hoe kun je beide voedingsmiddel tegelijkertijd eten en de voedingsstoffen krijgen?

Combineer simpelweg beide rucola en ijsberg sla in je salade of broodje gezond en je krijgt gemakkelijk boordevol voedingsstoffen van beide bladgroenten.

Samenvatting:

Rucola en ijsberg sla hebben elk een eigen voedingsstoffenprofiel. Je kunt ze samen gebruiken in je recept om de voedingsstoffen van beide bladgroenten binnen te krijgen.

Rucola bijwerkingen

Rucola bijwerkingen

Rucola kan mogelijke bijwerkingen veroorzaken voor sommige mensen.

Zo is rucola rijk aan vitamine K. Het is bekend dat vitamine K bloed verdunnende medicatie kan beïnvloeden.

Alhoewel een portie of twee rucola in meeste gevallen veilig is, is het altijd verstandig om eerst met je (huis)arts te gaan overleggen.

Mensen met een rucola allergie moeten natuurlijk rucola vermijden. Je bent mogelijk vatbaar voor een allergische reactie als je in het verleden allergieën hebt gehad voor graspollen (graspollenallergie).

Verreweg de meeste mensen hebben dit niet, en kunnen ze veilig rucola eten.

Samenvatting:

Bepaalde groepen mensen, zoals degenen die bloed verdunnende medicatie nemen of een bepaald allergie hebben, moeten mogelijk rucola consumptie verminderen of vermijden.

Rucola bewaren

Rucola bewaren

Hoe kun je rucola op de beste manier bewaren? Rucola bewaar je in de koelkast, want rucola moet je na de aankoop altijd gekoeld bewaren om de kwaliteit te behouden.

Om de houdbaarheid van de rucola te maximaliseren, is het verstandig om de rucola in een goed geslote zak te bewaren en alleen het te gaan wassen wanneer het klaar is om gebruikt te worden.

Als je de rucola goed bewaart, kan het ongeveer 2 tot 3 dagen mee gaan. Het is niet aanbevolen om de rucola in de vriezer te bewaren, vanwege kwaliteitsdoeleinden.

Gooi de rucola weg als het een slechte geur of uiterlijk heeft. Of natuurlijk als het natuurlijk over datum is.

Samenvatting:

Bewaar de rucola in de koelkast voor 2 tot 3 dagen. Was de rucola alleen als het klaar is om gebruikt te worden. Doe de rucola niet in de vriezer, vanwege kwaliteitsdoeleinden.

In het kort: Hoe gezond is rucola?

Hoe gezond is rucola

Rucola bevat boordevol onmisbare voedingsstoffen, waaronder vitamine A, vitamine B2, vitamine B6, vitamine C, vitamine K, kalium, fosfor, magnesium, ijzer, zink, antioxidanten en vezels.

Vanwege deze voedingsstoffen, kan rucola potentiële gezondheidsvoordelen bieden aan het lichaam. Paar van deze gezonde voordelen zijn:

  • Het hartgezondheid verbeteren
  • De botten versterken
  • Het gezichtsvermogen verbeteren
  • De sportprestaties verbeteren

Rucola kun je gemakkelijk toevoegen in je salade, broodje gezond of een andere maaltijd. Door de pittige en kruidige smaak, maakt rucola jouw maaltijd een stuk lekkerder. Eet smakelijk!