Radijs Gezond? 11 Gezonde Voordelen van Radijs

De radijs is waarschijnlijk niet de eerste groente waar je aan denkt, maar het is wel één van de meest gezonde groenten die er zijn.

Dit komt omdat radijs boordevol voedingsstoffen bevat die tal van verschillende gezonde voordelen kan bieden aan het lichaam.

En naast dat radijs gezond is, is het natuurlijk ook heerlijk. Je kunt ze gemakkelijk toevoegen in je salade of broodje gezond, sinds je ze rauw kunt gaan eten.

Het is knapperig en heeft een frisse en pittige smaak. Maar, wat is eigenlijk dan de voedingswaarde van radijs?

Radijs voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van radijs? Hier staat de voedingswaarde van radijs rauw, per 100 gram.[1]

Radijs rauwPer 100 gram
Energie22 kcal
Vet0 gram
Koolhydraten4 gram
Voedingsvezel totaal0,9 gram
Eiwit1 gram

Radijs is zeer caloriearm, met slechts 22 calorieën per 100 gram.

Uiteraard eet je geen 100 gram radijs voor bepaalde recepten, zoals broodje gezond. Hierdoor krijg je in feite nog minder calorieën binnen.

Ondanks dat het weinig calorieën bevat, is het een bron van boordevol onmisbare voedingsstoffen, waaronder vezels, vitamines en mineralen.

Sommige van deze voedingsstoffen kan het lichaam niet zelf aanmaken, waardoor we ze uit voedzame voeding moeten halen. Radijs is gelukkig één van deze voedzame voeding.

Hierdoor is radijs een uitstekende keuze voor degenen die gezond willen gaan afvallen of een gezond lichaamsgewicht willen behouden.

Samenvatting:

Radijs heeft geweldige voedingswaarde, sinds het boordevol voedingsstoffen bevat en laag is in calorieën. Het is een goede keuze voor degenen die willen gaan afvallen of hun gezonde lichaamsgewicht willen behouden.

Waarom is radijs gezond?

Zoals eerder vermeld, is de radijs een bron van belangrijke voedingsstoffen.

Niet alleen zijn deze voedingsstoffen nodig voor de normale werking van het lichaam, maar ze kunnen ook potentiële gezondheidsvoordelen bieden.

Hier staan 11 potentiële gezonde voordelen van de radijs.

1. Radijs is rijk aan vitamines

De radijs is rijk aan verschillende vitamines, waaronder vitamine B1, foliumzuur (vitamine B11) en vitamine C.

Vitamine B1 is nodig om koolhydraten om te gaan zetten naar energie. Daarnaast speelt het ook een rol bij de goede werking van het hart en het zenuwstelsel.

Vitamine B11 is de oude benaming van foliumzuur. Foliumzuur speelt een rol bij de zenuwen en het bloed.

Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem, omdat het functioneert als een antioxidant. Vitamine C speelt ook een belangrijke rol bij de wondgenezing en de gezondheid van de huid.

Samenvatting:

Radijs is rijk aan vitamines, zoals vitamine B1 en vitamine C. Deze vitamines spelen een rol in verschillende functies van het lichaam.

2. Radijs is rijk aan mineralen

Niet alleen is radijs rijk aan vitamines, maar ook mineralen. Deze mineralen zijn onder andere calcium, kalium, ijzer en mangaan.

Calcium is de bouwsteen voor de aanmaak van botweefsel. Het is daarom onmisbaar voor de opbouw en het onderhoud van je gebit en botten.

Kalium is een mineraal, maar het functioneert ook als een elektrolyt. Hierdoor speelt het een belangrijke rol bij onder andere:

  • Samentrekken van de spieren
  • Vochtbalans reguleren in het lichaam
  • Zenuw impulsen
  • Spijsvertering
  • Hartslag

IJzer is ook een onmisbaar mineraal. Wanneer er een tekort aan ijzer is, kan er bloedarmoede optreden. Het is daarom belangrijk om ijzerrijke voeding te gaan eten om bloedarmoede te voorkomen.

Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel, net zoals calcium. Maar mangaan functioneert ook als een antioxidant.

Hierdoor speelt het een rol bij de bescherming van lichaamscellen tegen oxidatieve stress.

Samenvatting:

Radijs is rijk aan mineralen, waaronder calcium, kalium, ijzer en mangaan. Deze mineralen spelen een belangrijke rol in het lichaam en kunnen bepaalde aandoeningen voorkomen, zoals bloedarmoede.

3. Radijs is rijk aan vezels

Ondanks dat vezels belangrijk zijn, krijgen te veel mensen nog steeds niet genoeg vezels binnen. Paar sneetjes volkorenbrood is namelijk niet voldoende.

Vezels kunnen de darmgezondheid verbeteren, maar ze kunnen ook andere gezonde voordelen bieden. Deze gezonde voordelen zijn met name:

  • De eetlust verminderen, waardoor je gemakkelijker kunt gaan afvallen
  • Voor een soepelere stoelgang verzorgen
  • Het cholesterol verlagen
  • Helpen de bloedsuikerspiegel te stabiliseren

Niet alleen is de radijs rijk aan vezels, maar ook frambozen, koolrabi, sinaasappel, gedroogde abrikozen, havermout, avocado, rucola, veenbessen, kiwano en vlierbessen.

Samenvatting:

De radijs bevat vezels, wat veel mensen een tekort aan hebben. Vezels kunnen helpen om de eetlust te verminderen en voor een soepelere stoelgang verzorgen.

4. Radijs bevat ook andere voedingsstoffen

Naast de genoemde vitamines en mineralen, bevat radijs ook andere voedingsstoffen in kleinere hoeveelheden.

Deze voedingsstoffen zijn:

  • Vitamine B6
  • Vitamine K
  • Fosfor
  • Koper
  • Natrium
  • Magnesium
  • Zink
Samenvatting:

Radijs bevat ook andere voedingsstoffen, zoals vitamine K en magnesium. Deze voedingsstoffen komen echter in kleinere hoeveelheden voor.

5. Radijs kan helpen tegen ontstekingen en infecties

De radijs heeft ontstekingsremmende en schimmelwerende eigenschappen.

Een onderzoek toont aan dat radijs sap kan helpen om ontstekingen te verminderen en het branderige gevoel tijdens het plassen verlichten.[2]

Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat radijs infecties kan remmen in de nieren en urinewegen. Hierdoor kan het helpen tegen verschillende urinewegenaandoeningen.[2]

Een ander onderzoek toont aan dat radijs kan helpen tegen een veel voorkomende schimmel die bekend staat om infecties te veroorzaken in de mond.[3]

Samenvatting:

Radijs heeft ontstekingsremmende en schimmelwerende eigenschappen, waardoor het kan helpen tegen infecties in de nieren, urinewegen en mond.

6. Radijs kan helpen om de spijsvertering te verbeteren

Vanwege de vezels die het bevat, kan radijs helpen om de spijsvertering te verbeteren.

De vezels zorgen namelijk ervoor dat ze volume toevoegen aan de stoelgang, wat kan helpen tegen obstipatie (verstopping).

Een Koreaans onderzoek toont aan dat radijsblad poeder kan helpen tegen maag-darmstelsel infecties en tegen symptomen van diarree.[5]

De radijs helpt ook om de productie van urine te stimuleren. Het is daarom een goede ondersteuning voor een goede spijsvertering, lever, nieren en galblaas.

Samenvatting:

De vezels in radijs kunnen helpen om de spijsvertering te verbeteren. Ook kan de radijs helpen tegen infecties in het maag-darmstelsel en tegen symptomen van diarree.

7. Radijs kan helpen met afvallen

De radijs is rijk aan vezels en bevat ook een hoog watergehalte. Hierdoor kunnen ze helpen de eetlust verminderen en een sneller gevoel van volheid te geven.

Als volgt zul je minder gaan eten. Daarnaast bevatten ze ook weinig koolhydraten. Hierdoor is de radijs een goede optie om gezond te gaan afvallen.

En het helpt natuurlijk ook dat radijs de spijsvertering kan verbeteren en voor een betere stoelgang kan verzorgen.

Het is daarom een voedzame toevoeging voor je broodje gezond of salades

Samenvatting:

Radijs kan helpen om de eetlust te verminderen, vanwege de vezels en hoog watergehalte die het bevat. Door minder te gaan eten, zul je ook minder calorieën binnenkrijgen.

8. Radijs kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen

De radijs is dus rijk aan vitamines en mineralen, maar ook antioxidanten genaamd flavonoïden. Deze flavonoïden kunnen tal van gezonde voordelen bieden.

Zo is radijs in een positief verband gebracht met het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten verminderen.[5][6]

Flavonoïden helpen namelijk tegen vrije radicalen in het lichaam die oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Dit kan leiden tot chronische ziekten, waaronder diabetes.

Samenvatting:

Radijs bevat antioxidanten genaamd flavonoïden die kunnen helpen tegen vrije radicalen. Een teveel van vrije radicalen kan leiden tot ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

9. Radijs kan het risico op diabetes verminderen

Radijs bevat organische verbindingen zoals glucosinolaten. Deze organische verbindingen kunnen helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Radijs kan ook de productie van een bepaald hormoon bevorderen die kunnen helpen beschermen tegen insulineresistentie.

Bij insulineresistentie ben je minder gevoelig voor het hormoon insuline.

Insuline zorgt ervoor dat suikers (glucose) opgenomen wordt in de lichaamscellen, zo kan het als energiebron worden gebruikt.

En daarnaast bevat radijs ook een vitamine-achtige co-enzym genaamd Q10, wat een antioxidant is die de vorming van diabetes kan tegengaan.

Samenvatting:

Radijs bevat verschillende stoffen die kunnen helpen tegen diabetes, waaronder glucosinolaten en Q10. Hierdoor kan radijs het risico op diabetes verminderen.

10. Radijs kan de bloeddruk verlagen

Sinds radijs een goede bron is van kalium, kan het helpen de bloeddruk te verlagen.

Kalium is een mineraal die functioneert als een elektrolyt. Hierdoor kan kalium de bloedvaten ontspannen en daardoor de bloedstroom bevorderen.[7]

Verder speelt kalium ook een rol in onder andere het samentrekken van de spieren en het reguleren van de vochtbalans in het lichaam.

Samenvatting:

Sinds radijs kalium bevat, kan het helpen de bloeddruk te verlagen. Kalium kan namelijk de bloedvaten ontspannen en de bloedstroom bevorderen.

11. Radijs kan de huid verbeteren

Radijs bevat vitamine C, waardoor het goed is voor de huid. Niet alleen is vitamine C nodig voor wondgenezing, maar het kan ook helpen tegen acne en rimpels.

Vitamine C is namelijk een antioxidant die vrije radicalen in het lichaam bestrijdt. Deze vrije radicalen kunnen leiden tot chronische ziekten, maar ook huidproblemen.

Door een vermindering van vrije radicalen, kan het helpen om de rimpels en ouderdomsvlekken te verminderen en het verouderingsproces te vertragen.[8]

Daarnaast helpt het ook om de elasticiteit van de huid te verbeteren.[8]

Op zoek naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C? Probeer eens kiwi, satsuma mandarijn, sinaasappel, aardbeien, paprika, broccoli, tomaten, aardappelen en bessen.

Samenvatting:

Radijs kan de gezondheid van de huid verbeteren, sinds het een bron is van vitamine C die als een antioxidant functioneert. Hierdoor kan het helpen om rimpels en ouderdomsvlekken te verminderen.

Is radijs gezond voor de lever?

Een veelvoorkomende vraag is of radijs gezond is voor de lever. Ja, radijs is gezond voor de lever vanwege meerdere redenen.

Zo toont een onderzoek aan dat witte radijs enzym extracten kan helpen de lever te beschermen, tegen stoffen van medicijnen die de lever kunnen beschadigen.[9]

Echter is het onderzoek uitgevoerd op proefdieren en niet mensen. Er is daarom meer onderzoek nodig. Ondanks dat, wordt radijs gunstig beschouwd voor de lever.

Samenvatting:

Radijs kan gunstig werken voor de lever, vanwege de voedzame voedingsstoffen die het bevat. Echter moet er meer onderzoek gedaan worden naar de rol van radijs en de lever.

Hoeveel radijsjes per dag?

Radijs is dus gezond en kan tal van verschillende gezonde voordelen bieden aan het lichaam. Maar, hoeveel radijsjes per dag moet je dan eten?

Meestal wordt er twee radijsjes per dag gegeten, maar er is geen exacte hoeveelheid radijsjes die je moet gaan eten. Radijs heeft een frisse en pittige smaak, wat niet voor iedereen is.

Radijsjes hebben nauwelijks calorieën, dus je kunt ze gerust toevoegen in je recepten, gerechten of maaltijden.

Voeg naast radijsjes ook andere groenten toe en je krijgt gemakkelijk nog meer verschillende voedingsstoffen binnen. Maar, wat zijn dan handige manieren om meer radijs te gaan eten?

Samenvatting:

Er is geen exacte hoeveelheid voor hoeveel radijsjes per dag je kunt gaan eten. Voeg een goede hoeveelheid toe in je recepten en gerechten, want het bevat nauwelijks calorieën terwijl het boordevol voedingsstoffen bevat.

Manieren om radijs te gaan eten

Wat zijn manieren om meer radijs te gaan eten? Radijs is veelzijdig, waardoor je het in tal van verschillende recepten kunt gaan toevoegen.

Denk daarbij eens aan:

  • Broodje gezond of sandwiches
  • Salades, zoals kipsalade, tonijnsalade of groentesalade
  • Taco’s
  • Burgers met plakjes gegrilde radijs
  • Romige yoghurt
  • Soepen
Samenvatting:

Radijs is veelzijdig waardoor je het op verschillende manieren het kunt gaan eten, zoals in je broodje gezond of salade.

Radijs bewaren

Radijs kun je in de koelkast bewaren voor een paar weken. Je kunt radijs ook invriezen door ze simpelweg eerst te gaan snijden en daarna ze te gaan blancheren.

Blancheren is een kooktechniek die meestal bij fruit en groenten wordt uitgevoerd.

Bij blancheren wordt voor een minuut of twee het voedsel gekookt waarna het in koud water wordt geplaatst. Hierdoor stopt namelijk het kookproces.

Ontdooide radijsjes kun je het beste gebruiken om ermee te gaan koken en niet in salades of andere verse maaltijden te gaan toevoegen.

Samenvatting:

Je kun radijs bewaren in de koelkast voor een paar weken. Je kunt radijs ook gaan invriezen door ze eerst te gaan snijden en daarna te gaan blancheren.

In het kort: is een radijs gezond?

De radijs is een bron van voedingsstoffen, waaronder vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.

Deze voedingsstoffen zijn belangrijk en kunnen verschillende gezonde voordelen bieden aan het lichaam. Zo kan radijs onder andere:

  • Helpen tegen ontstekingen
  • Helpen de spijsvertering verbeteren
  • Helpen het risico op hart- en vaatziekten verminderen
  • Helpen de gezondheid van de huid te verbeteren

Daarnaast is de radijs natuurlijk ook heerlijk. Het heeft een frisse en pittige smaak, waardoor het goed toegevoegd kan worden in je salade of broodje gezond.

Zo kun je radijs ook gebruiken voor je burgers, taco’s en soepen.

Verder kun je radijs simpelweg bewaren in de koelkast voor een paar weken. Radijs kun je ook gaan invriezen, door ze eerst te gaan snijden en daarna te gaan blancheren.

  1. NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.
  2. Mazdak, Hamid & Nikkar, Mohammad & Linda, Ghanea. (2007). Evaluation of the Raphanus sativus effect on urinary pH. Journal of Research in Medical Sciences. 12.
  3. Thevissen, K., de Mello Tavares, P., Xu, D., Blankenship, J., Vandenbosch, D., Idkowiak-Baldys, J., Govaert, G., Bink, A., Rozental, S., de Groot, P. W. J., Davis, T. R., Kumamoto, C. A., Vargas, G., Nimrichter, L., Coenye, T., Mitchell, A., Roemer, T., Hannun, Y. A., & Cammue, B. P. A. (2012). The plant defensin RsAFP2 induces cell wall stress, septin mislocalization and accumulation of ceramides in Candida albicans. Molecular Microbiology, 84(1), 166–180. https://doi.org/10.1111/j.1365-2958.2012.08017.x
  4. Jang, Hyun-Seo & Ahn, Jung-Mo & Ku, Kyung-Hyung & Rhee, Soon-Jae & Kang, Shin-Kwon & Choi, Jeong-Hwa. (2008). Effect of Radish Leaves Powder on the Gastrointestinal Function and Fecal Triglyceride, and Sterol Excretion in Rats Fed a Hypercholesterolemic Diet. Journal of The Korean Society of Food Science and Nutrition. 37. 1258-1263. 10.3746/jkfn.2008.37.10.1258.
  5. Wallace T. C. (2011). Anthocyanins in cardiovascular disease. Advances in nutrition (Bethesda, Md.), 2(1), 1–7. https://doi.org/10.3945/an.110.000042
  6. Muleke, E. M., Fan, L., Wang, Y., Xu, L., Zhu, X., Zhang, W., Cao, Y., Karanja, B. K., & Liu, L. (2017). Coordinated Regulation of Anthocyanin Biosynthesis Genes Confers Varied Phenotypic and Spatial-Temporal Anthocyanin Accumulation in Radish (Raphanus sativus L.). Frontiers in plant science, 8, 1243. https://doi.org/10.3389/fpls.2017.01243
  7. Haddy, F. J., Vanhoutte, P. M., & Feletou, M. (2006). Role of potassium in regulating blood flow and blood pressure. American journal of physiology. Regulatory, integrative and comparative physiology, 290(3), R546–R552. https://doi.org/10.1152/ajpregu.00491.2005
  8. Hegedú´s, A., Engel, R., Abrankó, L., Balogh, E. ´., Blázovics, A., Hermán, R., Halász, J., Ercisli, S., Pedryc, A., & Stefanovits-Bányai, É. (2010). Antioxidant and Antiradical Capacities in Apricot (Prunus armeniaca L.) Fruits: Variations from Genotypes, Years, and Analytical Methods. Journal of Food Science, 75(9), C722–C730. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2010.01826.x
  9. Lee, S. W., Yang, K. M., Kim, J. K., Nam, B. H., Lee, C. M., Jeong, M. H., Seo, S. Y., Kim, G. Y., & Jo, W. S. (2012). Effects of White Radish (Raphanus sativus) Enzyme Extract on Hepatotoxicity. Toxicological research, 28(3), 165–172. https://doi.org/10.5487/TR.2012.28.3.165

Exit mobile version