Lekkerste Pruimenjam Maken Recept

Jam is een zoetig mengsel die meestal bestaat uit een vrucht, water en suiker. Maar je hebt ook jam producten die bestaan uit meerdere vruchtensoorten.

Het wordt vaak gebruikt in gebak of als broodbeleg, en dat is geen verrassing. Het is namelijk heerlijk en je kunt het op elk moment van de dag gaan eten.

Je hebt tal van verschillende jam producten, waaronder:

  • Pruimenjam
  • Aardbeienjam
  • Kersenjam
  • Bramenjam
  • Bosvruchtenjam
  • Abrikozenjam
  • Frambozenjam
  • Bosbessenjam
  • Vijgenjam
  • Gemberjam

De klaargemaakte jam producten die verkrijgbaar zijn in de winkels, bevatten vaak hoge hoeveelheden suikers of andere ingrediënten die je liever niet wilt hebben.

Daarom kun je ervoor kiezen om zelf pruimenjam te gaan maken. Maak je geen zorgen, want het is niet moeilijk om zelf pruimenjam te gaan maken met behulp van dit recept.

Maar eerst, wat zijn de voedingswaarden van pruimen? En zijn er daarnaast ook gezonde voordelen van pruimenjam?

Pruimen voedingswaarde

Soorten jam

Wat zijn eigenlijk de macronutriënten (vetten, koolhydraten, vezels en eiwitten) van pruimenjam?

Omdat pruimenjam van pruimen zijn gemaakt, staan hier de voedingswaarde van pruimen. Pruimen met schil, per 100 gram.[1]

Pruimen met schilPer 100 gram
Energie40 kcal
Vet0 gram
Koolhydraten7,3 gram
Voedingsvezel totaal2,2 gram
Eiwit0,8 gram

Zoals je kunt zien, zijn pruimen rijk aan vezels. Vezels zijn niet alleen belangrijk voor de darmgezondheid, maar ze kunnen ook andere gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

Vezels kunnen onder andere:

  • Cholesterol verlagen
  • De eetlust verminderen
  • Een soepele stoelgang bevorderen
  • De bloedsuikerspiegel ondersteunen

Op zoek naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels? Voedsel met veel vezels zijn bijvoorbeeld havermout, avocado, frambozen, appels, kikkererwten en rode bieten.

Daarnaast hebben pruimen ook een hoog watergehalte. Genoeg water drinken is natuurlijk onmisbaar, maar wist je ook dat het gezondheidsvoordelen kan opleveren?

Paar gezonde voordelen van genoeg water drinken zijn:

  • Gewichtsverlies bevorderen
  • Hoofdpijn verlichten
  • Constipatie verlichten
  • Mentale- en fysieke prestaties verbeteren
  • Speeksel produceren

Wil je iets anders drinken dan water? Probeer eens druivensap, koolzuurhoudend water, kurkuma thee, matcha thee, groene thee, citroensap of simpelweg warm water.

Gezonde pruimenjam maken

Gezonde pruimenjam maken

Je wilt pruimenjam maken en je vraagt jezelf af, wat zijn eigenlijk nu de gezondheidsvoordelen van pruimenjam?

Sinds pruimenjam gemaakt zijn van pruimen, kan het potentiële gezonde voordelen bieden voor het lichaam. Dit komt omdat pruimen voedzaam zijn.

Hier staan paar gezonde voordelen van pruimen.

1. Pruimen zijn rijk aan voedingsstoffen

Pruimen bevatten boordevol voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Zo bevatten pruimen onder andere:

  • Vitamine A
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Calcium
  • Kalium
  • IJzer
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Zink

Het lichaam kan deze voedingsstoffen niet zelf aanmaken, waardoor we ze uit voedzame voeding moeten halen. Pruimen bevatten dus tal van deze voedingsstoffen, waardoor ze een goede keuze zijn om deze voedingsstoffen te krijgen.

2. Pruimen kunnen het cholesterol verlagen

Studies tonen aan dat pruimen kunnen helpen om het cholesterol te verlagen. En dit komt voornamelijk door de vezels die ze bevatten.

Een onderzoek bij 41 volwassen mannen die gedurende 8 weken elke dag 12 pruimen aten, werden hun slechte LDL cholesterolgehalte verminderd.[2]

Daarnaast bevatten pruimen ook antioxidanten en de mineraal kalium. Deze stoffen zijn ook in verband gebracht om het cholesterol te verlagen.

3. Pruimen kunnen het immuunsysteem versterken

Omdat pruimen rijk zijn aan vitamine C, kunnen ze helpen het immuunsysteem te versterken.

Vitamine C heeft namelijk een antioxiderend effect, waardoor het kan helpen om het lichaam bescherming te geven tegen infecties en ontstekingen.

Zo toont een onderzoek aan dat pruimen de productie van stikstofoxide in het lichaam kan stimuleren en verschillende aandoeningen kan voorkomen.[3]

We weten dat onder andere satsuma mandarijnen en sinaasappels rijk zijn aan vitamine C. Maar wist je dat een kiwi tot wel 3 keer meer vitamine C kan bevatten dan mandarijnen?

Pruimenjam recept

Pruimenjam recept

We weten nu wat voor voedingswaarde pruimen hebben en welke potentiële gezondheidsvoordelen pruimenjam kan bieden aan het lichaam.

Maar, hoe maak je nu pruimenjam? Voor dit recept, heb je alleen pruimen, suiker en citroensap nodig.

Pectine wordt niet gebruikt voor deze pruimenjam recept, omdat de pruimen al pectine bevatten.

Echter kun je wel pectine toevoegen als je dat wilt, want dit zorgt voor een meer dikkere pruimenjam.

Voordat je pruimenjam maakt, moet je eerst de potjes steriliseren. Dit is belangrijk, want niet alleen wordt de houdbaarheid van de pruimenjam gemaximaliseerd, maar de bacteriën en schimmels worden ook verwijderd.

Zo kun je beter de pruimenjam in de pot beschermen, want anders zal het voedsel besmet raken en sneller bederven.

Potten steriliseren is een snel en gemakkelijk proces en is daarom nooit een geldig reden om het te gaan overslaan. Doe simpelweg de potjes in de vaatwasser of wanneer ze magnetronbestendig zijn, in de magnetron voor een minuut.

Hier staat hoe je zelf heerlijke pruimenjam kunt gaan maken.

Lekkerste Pruimenjam Maken Recept

Lekkerste Pruimenjam Maken Recept

5 from 5 votes
Recipe by Team Fitium Course: BijgerechtCuisine: NederlandsDifficulty: Gemiddeld
Servings

225

servings
Prep time

25

minutes
Cooking time

1

hour 

30

minutes
Calories

35

kcal
Total time

1

hour 

55

minutes

Waarom pruimenjam kopen als je het zelf ook kan maken? Hier staat hoe je de lekkerste pruimenjam recept kunt gaan maken.

Ingrediënten

  • 2 kg pruimen

  • 800 gram kristalsuiker

  • 2 eetlepel citroensap

Voorbereidingswijze

  • Was eerst de pruimen, snijd ze daarna doormidden en verwijder de pitten.
  • Breng de pan op middelhoog vuur en voeg de pruimen, kristalsuiker en citroensap toe.
  • Wanneer de pruimen beginnen te koken, kun je het vuur hoger zetten.
  • Laat de pruimen onbedekt sudderen tot dat de kookthermometer 100 graden Celsius laat zien. Dit is belangrijk, zodat de pruimen hard worden in plaats van vloeibaar.
  • Wanneer het begint te schuimen, hoef je niet te proberen om de schuim continu te verwijderen. Dit gaat namelijk vanzelf weg wanneer het klaar is.
  • Schep de hete pruimenjam in de potten en veeg de randen schoon, zodat er geen pruimenjam op de randen zitten.
  • Draai de deksel erop en plaats de potjes op de kop voor ongeveer 5 minuten.
  • Draai ze daarna om en laat ze verder afkoelen. Plaats een sticker of notitie met daarop de inhoud en datum.

Notitie

  • Je kunt ongeveer 8 potten van 250 ml ermee vullen.
  • Sinds er niet gebruikt gemaakt wordt van pectine, hoef je de pruimen niet in stukken te snijden. Dit komt omdat de pruimen zelf al gaan afbreken tijdens het koken. Als er te veel kleine stukjes zijn overgebleven, kun je altijd een staafmixer gebruiken.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.
  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.

Voor wat kun je pruimenjam gebruiken?

Denk daarbij aan pannenkoeken, crêpe, havermoutpap, broodje gezond, chocolate chip cookies, yoghurt, ijs, gebak en natuurlijk een sneetje brood.

Pruimenjam bewaren

Pruimenjam bewaren

Zelfgemaakte pruimenjam kun je maximaal een jaar bewaren op een donkere, koele plek. Na openen moet je ze in de koelkast bewaren voor maximaal 3 maanden.

Maar wanneer moet je de pruimenjam weggooien, of hoe kun je erachter komen dat het bedorven is? Allereerst, een algemene regel is: wanneer je twijfelt, gooi het dan weg.

Neem niet onnodig de risico. Tekenen van bedorven ingeblikt voedsel zijn onder andere:

  • Wanneer de pot gezwollen is
  • Wanneer de pot lekt
  • Wanneer de pot gebarsten of beschadigd eruit ziet
  • Wanneer er vloeistof uitkomt bij het openen
  • Wanneer de pot schuimt
  • Wanneer de pruimenjam slijmerig, papperig, verkleurd, vies ruikt of beschimmeld is

Bij twijfel, gooi weg.

In het kort: Pruimenjam maken

Verse pruimen

Pruimenjam is heerlijk en bevat tal van onmisbare voedingsstoffen.

En door deze voedingsstoffen kan het verschillende gezonde voordelen bieden. Denk daarbij aan de verlaging van het cholesterol en de versterking van het immuunsysteem.

Let wel op dat ondanks de potentiële gezondheidsvoordelen, pruimenjam nog steeds hoog is in suiker. Eet het daarom in mate om nadelen te voorkomen.

In plaats van om een klaargemaakte pruimenjam product te gaan kopen in de winkels, kun je simpelweg zelf pruimenjam maken. Zo bepaal je zelf welke ingrediënten je gaat gebruiken voor je pruimenjam.

Pruimenjam kun je gemakkelijk in je maaltijden toevoegen. Zo kun je ze lekker gebruiken op pannenkoeken, een sneetje brood, yoghurt of een broodje gezond.

Tenslotte kun je pruimenjam een jaar bewaren op een donkere, koele plek. Wanneer het geopend is, kun je het maximaal 3 maanden bewaren in de koelkast. Eet smakelijk!