11 Gezonde Voordelen en Risico’s van Nootmuskaat

De nootmuskaat is een populaire specerij die zeer hard is. Dit is dan ook de reden waarom het alleen in geraspte- of poedervorm wordt gebruikt.

Vaak zie je de nootmuskaat terug in de Indiaanse en Indonesische keuken, bijvoorbeeld in soepen, vleesgerechten, nagerechten, desserts en zelfs dranken, zoals chai thee.

Echter wordt het ook in de Nederlandse keuken gebruikt. Denk daarbij aan spinazie, bloemkool, sperziebonen of asperges. Of wat dacht van speculaas, samen met kaneel.

Niet alleen wordt nootmuskaat gebruikt voor recepten, maar het wordt ook gebruikt als een traditioneel geneesmiddel tegen verkoudheid, griep en diarree.

En dat is geen verrassing, omdat nootmuskaat krachtige voedingsstoffen bevat die potentiële gezondheidsvoordelen kunnen bieden aan het lichaam.

Maar eerst, wat zijn eigenlijk de voedingswaarden van nootmuskaat?

Nootmuskaat voedingswaarde

Nootmuskaat voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van nootmuskaat? Hier staan de voedingswaarde van nootmuskaat, per 100 gram.[1]

NootmuskaatPer 100 gram
Energie536 kcal
Vet36 gram
Koolhydraten45 gram
Voedingsvezel totaal4 gram
Eiwit6 gram

Zoals je ziet, bevat de nootmuskaat hoge hoeveelheden calorieën, koolhydraten en vetten.

Echter wordt het slechts in kleine hoeveelheden gebruikt, vanwege de sterke smaak en mogelijke risico’s. Hierdoor krijg je al die calorieën van de nootmuskaat dan ook niet.

Door de sterke smaak is een kleine hoeveelheid al voldoende om het te gaan gebruiken in je recepten. Maar naar wat smaakt de nootmuskaat dan eigenlijk?

Samenvatting:

Een kleine hoeveelheid nootmuskaat is al voldoende voor je recepten, omdat het een sterke smaak heeft die overheersend kan zijn. Daarnaast zijn er ook mogelijke risico’s wanneer het in grotere hoeveelheden wordt gebruikt.

Nootmuskaat smaak

Nootmuskaat smaak

Naast dat de nootmuskaat een sterke smaak heeft die overheersend kan werken, heeft het ook een warme en een beetje nootachtige of kruidige smaak.

Dit is dan ook de reden waarom het vaak toegevoegd wordt in desserts en bepaalde dranken. Soms wordt het ook toegevoegd vanwege de lichte kruidige geur die het afgeeft, wat geweldig kan werken voor bepaalde nagerechten.

De smaak van de nootmuskaat proef je het best wanneer het na de bereiding over het gerecht wordt gestrooid. En doe dit in mate, want het wordt niet voor niets als een krachtige smaakmaker bestempeld.

Maar, voor welke specifieke recepten is de nootmuskaat dan goed voor?

Samenvatting:

De nootmuskaat heeft een sterke en een nootachtige of kruidige smaak. Hierdoor wordt het vaak toegevoegd in bepaalde recepten, waaronder desserts en dranken.

Waar is nootmuskaat goed voor?

Waar is nootmuskaat goed voor

Nootmuskaat is goed voor tal van verschillende recepten. De unieke smaak en geur van de nootmuskaat kan een fantastische toevoeging zijn voor onder andere:

Naast dat de nootmuskaat een goede toevoeging is om meer smaak en geur te krijgen, is het mogelijk dat het ook goed is voor je gezondheid.

Dit komt omdat nootmuskaat bepaalde voedingsstoffen bevat die het lichaam niet kan aanmaken. Deze voedingsstoffen moeten we uit voedzame voedingsmiddelen halen.

En deze bepaalde voedingsstoffen die nootmuskaat bevat, kunnen dus potentiële gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

Samenvatting:

De nootmuskaat kan gebruikt worden voor verschillende recepten, waaronder cakes, taarten, speculaas en smoothies. Daarnaast kan de nootmuskaat ook gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

Is nootmuskaat gezond?

Is nootmuskaat gezond

Ja, nootmuskaat is gezond. Dit komt vanwege de bepaalde voedingsstoffen die het bevat, zoals krachtige antioxidanten. Hier staan de potentiële gezondheidsvoordelen van de nootmuskaat.

1. Nootmuskaat is rijk aan antioxidanten

Zoals net vermeld, is de nootmuskaat rijk aan antioxidanten. Deze zijn voornamelijk flavonoïden en etherische oliën. Etherische oliën worden ook wel als essentiële olie genoemd.

Antioxidanten zijn belangrijk voor het lichaam, maar sommige mensen weten echter niet waarom.

Antioxidanten kunnen tal van gezonde voordelen bieden en het risico op verschillende ziekten verminderen. Zo kunnen antioxidanten helpen om vrije radicalen in het lichaam te bestrijden.

Wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn, kunnen ze leiden tot chronische ziekten. Voorbeelden van deze chronische ziekten zijn onder andere diabetes, ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten en kanker.

Reageerbuis studies tonen aan dat nootmuskaat extract kan helpen tegen deze vrije radicalen.[2][3]

Naast dat ze chronische ziekten kunnen veroorzaken, kunnen ze ook een rol spelen bij een hoge bloeddruk, huidproblemen zoals acne en veroudering.

Samenvatting:

De nootmuskaat bevat krachtige antioxidanten die kunnen helpen tegen vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen kunnen anders leiden tot chronische ziekten.

2. Nootmuskaat heeft antibacteriële eigenschappen

Onderzoeken tonen aan dat nootmuskaat kan helpen tegen bepaalde schadelijke bacteriën, waaronder de bekende E. coli (Escherichia coli) bacterie. E. coli wordt ook wel als de poepbacterie genoemd.

E. coli is een groep bacteriën die van nature aanwezig is in de darmen van mensen. Deze bacteriën kunnen helpen om de groei van schadelijke bacteriën te voorkomen.

Maar, ook zijn er bepaalde E. coli bacteriën die een voedselinfectie kunnen veroorzaken. Echter veroorzaken de meeste E. coli bacteriën geen infecties of ziekteverschijnselen.

Een onderzoek toont aan dat nootmuskaat kan helpen tegen de E. coli bacteriën die schadelijk kunnen zijn.[4]

Terwijl een ander onderzoek aantoont dat nootmuskaat kan helpen tegen schadelijke bacteriën die tandvleesontstekingen en gaatjes kunnen veroorzaken.[5]

Samenvatting:

Vanwege de antibacteriële eigenschappen die nootmuskaat heeft, kan het helpen tegen bacteriën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

3. Nootmuskaat heeft ontstekingsremmende eigenschappen

Niet alleen heeft de nootmuskaat antibacteriële eigenschappen, maar het heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen.

Nootmuskaat bevat bepaalde stoffen die kunnen helpen tegen ontstekingen, waardoor het risico op ziekten verminderd kunnen worden.

Zo toont een onderzoek bij ratten aan dat nootmuskaat olie de ontstekingen en zwellingen sterk verminderde.[6]

Gedacht wordt dat de nootmuskaat bepaalde enzymen stopt die verantwoordelijk zijn voor het bevordering van de ontstekingen.[6]

Samenvatting:

Nootmuskaat heeft eigenschappen die ontstekingen kunnen verminderen. Hierdoor kan het risico op verschillende ziekten verminderd worden.

4. Nootmuskaat kan helpen tegen slapeloosheid

Nootmuskaat gezonde voordelen

Veel mensen hebben last van slapeloosheid, waardoor ze op zoek gaan naar bepaalde middelen die kunnen helpen.

De nootmuskaat kan mogelijk één van deze oplossingen zijn voor dit probleem. Vaak wordt dan ook warme melk met nootmuskaat gedronken om slapeloosheid te verhelpen.

Maar, helpt het dan ook echt?

Een 4 weken gedurende onderzoek waarbij mensen regelmatig nootmuskaat capsules kregen, werden hun moeheid en slapeloosheid verbeterd.[7]

En een ander onderzoek bij kippen toont aan dat nootmuskaat extract ervoor zorgde dat ze een langer en dieper slaap van kregen.[8]

Echter moet er meer onderzoek gedaan naar de werking van nootmuskaat tegen slapeloosheid.

Samenvatting:

Een warme melk met nootmuskaat wordt vaak gedronken tegen slapeloosheid. Onderzoeken tonen aan dat het kan helpen tegen slapeloosheid, maar er is meer onderzoek nodig naar de werking ervan.

5. Nootmuskaat kan de spijsvertering verbeteren

Nootmuskaat heeft veel medicinale eigenschappen en één hiervan is dat het de spijsvertering kan verbeteren.

Naast dat de nootmuskaat gebruikt wordt om slapeloosheid te verhelpen, wordt het ook vaak gebruikt tegen spijsverteringsproblemen, waaronder indigestie.[9]

Naast indigestie, wordt het ook vaak gebruikt bij maagzweren.

Een maagzweer is een wondje in de maag. Een maagzweer komt meestal door een schadelijke bacterie in de maag. Een gezond leefstijl kan de klachten en het risico op maagzweren echter verminderen.

Samenvatting:

Nootmuskaat kan helpen tegen spijsverteringsproblemen en maagzweren. Een gezond leefstijl kan de risico’s op deze aandoeningen verminderen.

6. Nootmuskaat kan de mondgezondheid verbeteren

Vanwege de antibacteriële eigenschappen, kan de nootmuskaat ook helpen de mondgezondheid te verbeteren.

En zoals eerder vermeld, kan de specerij helpen tegen bacteriën die tandvleesontstekingen en gaatjes kunnen veroorzaken.[5]

En volgens hetzelfde onderzoek, kan de nootmuskaat ook helpen om tandbederf te voorkomen. Dit komt vanwege de anti-cariogene eigenschappen die het heeft.

Daarnaast is het ook mogelijk dat nootmuskaat olie chronische ontstekingspijn (kiespijn) kan verlichten.[10]

Samenvatting:

Vanwege de antibacteriële- en anti-cariogene eigenschappen kan nootmuskaat de mondgezondheid verbeteren en het risico op tansvleesontstekingen, gaatjes en tandbederf te verminderen.

7. Nootmuskaat kan de hersengezondheid verbeteren

Nootmuskaat is in verband gebracht met de verbetering van de hersengezondheid en stemming.

Een onderzoek bij ratten toont aan dat nootmuskaat olie de niveaus van dopamine en serotonine kan verhogen in de hippocampus.[11]

Hippocampus is verantwoordelijk voor het geheugen in de hersenen.

Het onderzoek suggereert dat nootmuskaat olie misschien kan helpen tegen hersenziekten, waaronder de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer.

Samenvatting:

Onderzoek toont aan dat nootmuskaat olie de dopamine en serotonine niveaus bij ratten kunnen verhogen. Hetzelfde onderzoek suggereert dat het ook kan helpen tegen bepaalde hersenziekten.

8. Nootmuskaat kan helpen de bloeddruk te reguleren

Nootmuskaat gezond

Het toevoegen van kruiden en specerijen kan helpen om de bloeddruk beter te reguleren. De nootmuskaat valt mogelijk hieronder.

Zo toont een onderzoek aan dat nootmuskaat extract kan helpen tegen diarree en hoge bloeddruk, zonder schadelijke effecten.[12]

Meer onderzoek is nodig naar de verband van nootmuskaat en de bloeddruk. Een simpele manier om de bloeddruk gezonder te houden is door om minder natrium binnen te krijgen.

De meeste ongezonde voedingsmiddelen bevatten namelijk hoge hoeveelheden natrium.

Samenvatting:

Nootmuskaat extract kan mogelijk helpen de bloeddruk te reguleren, maar meer onderzoek is nodig.

9. Nootmuskaat kan helpen de lever te beschermen

Nootmuskaat bevat stoffen die kunnen helpen om de lever te beschermen. Dit komt door verschillende redenen.

Zo kan nootmuskaat extract helpen ontstekingen en vrije radicalen in de lever te verminderen. Deze ontstekingen en vrije radicalen kunnen leiden tot leveraandoeningen.

Echter is er meer onderzoek nodig naar de werking van nootmuskaat in de lever.

Samenvatting:

Nootmuskaat extract kan helpen tegen ontstekingen en vrije radicalen in de lever die anders kunnen leiden tot leveraandoeningen. Meer onderzoek is echter nodig.

10. Nootmuskaat kan helpen tegen diarree

Nootmuskaat wordt vaak in water of thee gedaan om te gaan helpen tegen diarree. Soms wordt ook gember toegevoegd, sinds gember en gemberthee ook kunnen gaan helpen tegen diarree.

Eén van de redenen waarom nootmuskaat kan helpen tegen diarree, is omdat het de spijsvertering kan helpen.

Daarnaast kan het ook dunne waterige ontlasting verminderen, waardoor het gezien wordt als een natuurlijk hulpmiddel tegen diarree.[12]

Samenvatting:

Nootmuskaat wordt vaak in water of thee gedaan, omdat het kan helpen tegen diarree. Het kan namelijk de spijsvertering verbeteren en dunne ontlasting verminderen.

11. Nootmuskaat kan het slechte LDL cholesterol verlagen

Cholesterol is op normale niveaus belangrijk voor het lichaam. Maar wanneer er te veel van is, kan cholesterol het risico op hartaanvallen verhogen.

Een hoog cholesterol komt meestal door de bepaalde voedingsmiddelen die een persoon eet. Denk daarbij aan gefrituurd voedsel, junkfood, verwerkt vlees en desserts.

Er zijn meerdere manieren om het cholesterol te verlagen. Deze zijn onder andere:

  • Meer plantaardige voedingsmiddelen eten
  • Meer vezels eten
  • Meer gaan sporten en bewegen
  • Lichaamsgewicht verliezen als het nodig is
  • De inname van verzadigde vetten verminderen

Nootmuskaat kan waarschijnlijk helpen het cholesterol te verlagen. Dit komt door een bepaalde stof die in de nootmuskaat zit.[13]

Echter moet er meer onderzoek gedaan worden naar de werking van nootmuskaat en het cholesterol.

Samenvatting:

Cholesterol is essentieel voor het lichaam. Wanneer er te veel van is, kan het risico op hartaanvallen worden vergroot. Nootmuskaat kan waarschijnlijk helpen, maar er is meer onderzoek nodig.

Kun je door nootmuskaat high worden?

Nootmuskaat high

Ja, door nootmuskaat is het mogelijk om high te gaan worden. Dit komt vanwege de stof myristicine die een psychoactief werking heeft.

Maar zoals bij elke giftige stof, zijn de risico’s groter dan de voordelen.

Zo zijn er onderzoeken en rapporten beschikbaar die aantonen dat myristicine gevaarlijke bijwerkingen kan veroorzaken, wanneer het in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Een 10 jaar durende rapport toont aan dat nootmuskaat vergiftiging kan leiden tot verwarring, duizeligheid, droge mond, hallucinaties en zelfs op enkele gevallen beroertes.[14]

Andere risico’s die in verband worden gehouden met nootmuskaat intoxicatie zijn onder meer:

  • Overgeven
  • Misselijkheid
  • Lage bloeddruk
  • Verhoogde hartslag
  • Verdoving

Wanneer het overmatig gegeten wordt, kan het leiden tot gevaarlijke situaties. In sommige gevallen hebben overdoseringen van myristicine orgaan falen veroorzaakt.

Kleine hoeveelheden van nootmuskaat in de keuken zijn veilig en zullen niet leiden tot een high gevoel. Je kunt het daarom gerust toevoegen in je recepten.

Samenvatting:

Door de stof myristicine in nootmuskaat is het mogelijk om high te gaan worden. De risico’s zijn echter groot, want grote hoeveelheden van nootmuskaat kan leiden tot onder andere verwarring, duizeligheid en orgaan falen.

Hoeveel nootmuskaat is veilig?

Hoeveel nootmuskaat is veilig

Een kleine hoeveelheid nootmuskaat voor in je recepten wordt in het algemeen veilig gezien. Meeste recepten hebben ongeveer ¼ tot ½ theelepel nootmuskaat nodig.

Dit helpt de mogelijke risico’s en bijwerkingen te minimaliseren.

Onderzoek toont aan dat slechts 5 gram van gemalen nootmuskaat genoeg is om hallucinerende effecten te veroorzaken.[15]

Een ander onderzoek toont aan dat een eetlepel nootmuskaat genoeg kan zijn voor intoxicatie. Het kan daarnaast de lactatie beïnvloeden bij vrouwen die borstvoeding geven.[16]

Samenvatting:

Kleine hoeveelheden nootmuskaat die gebruikt worden in recepten worden in het algemeen veilig gezien. Deze kleine hoeveelheden helpen om de risico’s en bijwerkingen te minimaliseren.

Nootmuskaat allergie

Nootmuskaat allergie

Veel mensen denken dat de nootmuskaat een noot is.

Ondanks de naam, is het eigenlijk een zaad. De naam nootmuskaat komt uit het Latijnse nuces moschatae, wat naar muskus ruikende noten betekent.

Als je een notenallergie hebt, kun je mogelijk nootmuskaat eten zonder enig risico op een allergische reactie.

Maar als je een zaadallergie hebt, moet je waarschijnlijk nootmuskaat vermijden. Dit is omdat het dus een zaad is.

Maar omdat je allergisch bent voor een bepaald zaad, betekent het niet dat je allergisch bent voor alle zaden. Neem altijd eerst contact op met jouw (huis)arts.

Samenvatting:

Ondanks de naam, is de nootmuskaat een zaad en geen noot. Wanneer je een zaadallergie hebt, is het daarom waarschijnlijk beter om de nootmuskaat te vermijden.

Nootmuskaat bewaren

Nootmuskaat bewaren

Nootmuskaat is meestal beschikbaar in een hele vorm of in een gemalen vorm, in de meeste supermarkten.

Wanneer je een hele nootmuskaat koopt, komt het vaak in een pak van 5 tot 7 nootmuskaten.

Doe de nootmuskaat in een luchtdichte container en bewaar het op een koele, droge en donkere plaats om ervoor te zorgen dat het lang houdbaar blijft.

In het kort: Nootmuskaat

Nootmuskaat recepten

Nootmuskaat is specerij met een sterke, nootachtige en kruidige smaak die vaak gebruikt wordt in bepaalde recepten. Deze zijn onder andere pasta, soufflé, appeltaart, speculaas en lasagne.

De nootmuskaat is rijk aan antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam kunnen bestrijden. Deze vrije radicalen kunnen leiden tot chronische ziekten, waaronder diabetes en hart- en vaatziekten.

Het heeft ook antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Hierdoor kan de nootmuskaat helpen schadelijke bacteriën en ontstekingen te verminderen.

Als volgt hiervan, kan de risico’s op infecties, tandvleesontstekingen, gaatjes en zwellingen verminderd worden.

In het algemeen zijn kleine hoeveelheden nootmuskaat die gebruikt worden voor in de keuken veilig. Grote hoeveelheden van nootmuskaat kunnen echter bijwerkingen en vergiftiging veroorzaken.

De nootmuskaat kun je in een luchtdichte container op een koele, droge en donkere plaats bewaren. Hierdoor zorg je namelijk ervoor zorgen dat de nootmuskaat lang houdbaar is.