Love Handles Wegwerken: 12 Beste Manieren!

Heb jij last van love handles? Je bent niet de enige.

Gelukkig hoef je geen één of andere dure operatie te ondergaan, want je kunt het namelijk zelf love handles wegwerken.

En met dit artikel, leg ik je uit hoe je dat kan doen via 12 manieren.

Love handles is een leuke naam, maar er is eigenlijk niets leuks aan love handles.

Als je de naam love handles intypt op Google, komt love handles wegwerken als eerste resultaat. Dat zegt dus genoeg over love handles.

Je love handles wegwerken is eigenlijk niet zo moeilijk. Je hoeft jezelf niet te verhongeren, thuis de hele tijd fitness oefeningen doen of dure supplementen te nemen.

Wat moet je dan wel doen om je love handles weg te werken? Simpelweg je lichaamsvet te verminderen.

Je hebt vast gehoord over “spot-burning” – het verbranden van vet op een specifiek gedeelte van het lichaam.

Dit is onjuist, want het is niet mogelijk om op een specifiek plek in het lichaam vet te verminderen. Vetverlies is een geheel lichaamsproces.

Het is lastig te zeggen hoeveel vet je precies kan verliezen. Persoonlijke factoren spelen natuurlijk een grote rol. Maar laat dit je niet bang maken.

Hieronder staan de 12 beste manieren om je love handles wegwerken.

Maar voordat je dat eerst doet, is het belangrijk om te weten wat love handles precies zijn. Zo kun je dan zo goed mogelijk je love handles wegwerken.

Wat zijn love handles?

Love handles zijn overmatige vet (vetrolletjes) rond je onderbuik, onderrug en/of heupen. Love handles zijn de moeilijkste vet die je kan verliezen.

Vetcel ophoping gebeurt als je te veel calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt als energie.

In de loop van tijd verhoog je hierdoor het lichaamsvet. Als gevolg van dit, kan het voorkomen dat er vetcellen op bepaalde gebieden ophopen.

Dat je op bepaalde gebieden van het lichaam meer vet krijgt, komt door veel factoren. Sommige van deze factoren zijn:

  1. Leeftijd: Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je een hoger lichaamsvet hebt.
  2. Hormonen: Voornamelijk het stresshormoon cortisol speelt hier een rol.
  3. Fitness: Gebrek aan sporten en trainen.
  4. Voeding: Te veel calorieën (vooral toegevoegde suikers en junkfood).

Love handles zijn niet onschuldig. Ze kunnen namelijk indirect invloed hebben op verschillende gezondheidsproblemen.

Zoals beroertes, hoge cholesterol, diabetes type 2, hartziekten en een hoge bloeddruk.

Waarom indirect? Want als je love handles hebt, is het waarschijnlijk dat je een hoog lichaamsvet hebt. De hoge lichaamsvet is wat het risico’s op al die ziekten verhoogd.

Love handles wegwerken is moeilijk

De reden waarom love handles moeilijker te wegwerken zijn dan de vet van rest van het lichaam, is omdat het veel catecholamines receptoren bevat.

Catecholamines zijn chemische verbindingen. De meest voorkomende catecholamines zijn adrenaline, noradrenaline en dopamine.

Vetverbranding komt door twee processen:

  1. Lipolyse: Hierdoor komt vet van je vetvoorraden los naar in je bloed.
  2. Oxidatie: Na lipolyse, kunnen de cellen die vet opnemen en gebruiken voor energie.

De oorzaak voor lipolyse is dus catecholamines. Zodra catecholamines in je bloed komen, verbinden ze met de receptoren van vetcellen.

Hierdoor kunnen ze gebruikt worden als energie. Dus, lichaamsvet wordt verminderd.

Deze vetcellen worden door verschillende cellen gebruikt. Eén van deze cellen zijn de spiercellen.

Nu denk je vast: Als ik een hoge spiermassa heb, wordt het dan makkelijker om vet te verbranden? Het antwoord is ja.

Een studie toont aan dat mensen met een hoge spiermassa makkelijker vet verliest vanwege deze precieze reden.[1]

Verschil tussen love handles en normale vet

Er zijn twee soorten catecholamines receptoren:

  1. Alpha receptoren – Deze alpha receptoren verhinderen de lipolyse.
  2. Beta receptoren – Deze beta receptoren versnellen de lipolyse.

Lipolyse (vetverbranding) is het proces om vetten (uit voeding of de opgeslagen lichaamsvet) om te zetten in energie.

Dus vet gebieden die meer alpha receptoren bevatten, zijn moeilijker om te verliezen. Dit komt, omdat alpha receptoren de vetverbranding hindert.

Vet gebieden die meer beta receptoren bevatten, zijn dus makkelijker om vet te verliezen.

Love handles bevatten meer alpha receptoren dan beta receptoren. Hierdoor is de vet op je onderbuik, onderrug en/of heupen het moeilijkst om te verliezen.

Daarom verlies je vaak sneller vet op je gezicht, armen en benen dan op je heupen, onderbuik en onderrug.

Dit, omdat vet op je gezicht, armen en benen meer beta receptoren bevatten dan alpha receptoren.

Nu je weet wat love handles zijn, is het tijd om te kijken naar hoe je de love handles weg kan werken.

Love handles wegwerken

Vrouw aan gewichtheffen

Hier is een lijst met de belangrijkste manieren om love handles te verliezen:

  1. Compound oefeningen
  2. HIIT
  3. Intermitterend vasten training
  4. Cafeïne

Na deze manieren krijg je mindere belangrijke tips om love handles weg te werken. Laten we nu naar deze belangrijke manieren grondig bekijken.

1. Compound Oefeningen

Compound oefeningen zijn geweldige oefeningen voor om love handles wegwerken. Wat zijn compound oefeningen?

Je hebt namelijk twee soorten oefeningen:

  1. Isolatieoefeningen – Dit zijn oefeningen waarbij je één spiergroep traint per oefening.
  2. Compound oefeningen – Dit zijn oefeningen waarbij je meerdere gewrichten en spiergroepen tegelijkertijd traint.

Hier is een lijst met isolatieoefeningen (om een goed zicht te krijgen):

  • Bicep curls (traint de biceps)
  • Dumbbell flyes (traint de borstspieren)
  • Triceps extensions (traint de triceps)
  • Leg curls (traint de hamstrings)
  • Lateral raises (traint de schouders)

Hier is een lijst met compound oefeningen:

  • Bankdrukken (traint de borstspieren – triceps als secundair)
  • Shoulder press (traint de schouders – triceps als secundair)
  • Deadlift (traint de posterior chain – bijna de rest van het lichaam als secundair)
  • Squats (traint de quads – bijna de rest van het onderlichaam als secundair)
  • Barbell rows (traint de rug – biceps als secundair)

Waarom love handles wegwerken met compound oefeningen?

Compound oefeningen zijn niet alleen goed voor om spieren te bouwen, maar het helpt ook met vetverlies.

Een studie laat zien dat mensen die met zware gewichten trainen (80 tot 85% van hun 1RM), hun BMR verhoogt was de komende voor drie dagen.

Hiermee hebben ze honderden calorieën extra verbrand.[2]

Studies hebben ook aangetoond dat grotere spieren meer calorieën verbranden dan kleinere spieren.[3]

Dus als je compound oefeningen met zware gewichten traint, gaat niet alleen je metabolisme omhoog, maar je bouwt ook spieren op.

Zo voorkom je om skinny-fat te worden.

2. Aan HIIT doen

HITT (high intensity interval training), is een intervaltraining met hoge intensiteit.

Dit betekent dat je met maximale inspanning traint binnen zeer korte perioden. Elke maximale inspanning duurt van 30 tot 60 seconden en het wordt gevolgd door een korte rustperiode.

HIIT voorbeeld: Zo hard mogelijk sprinten gedurende 30 seconden en daarna in een rustige tempo rennen voor 60 tot 120 seconden.

Herhaal dit voor een periode van maximaal 15-20 minuten in totaal.

Dit kun je ook doen met fietsen, zwemmen en andere voornamelijk cardio sport.

HIIT werkt beter dan low intensity cardio. Een voorbeeld van low intensity cardio is lopen of wandelen.

Studies tonen namelijk aan dat kortere sessies van HIIT beter vet verminderen dan langere sessies van low intensity cardio.[4]

Een andere studie toont aan dat je met HIIT, je beter je spieren behoudt.[5]

3. Intermitterend vasten training

Wat is intermitterend vasten? Intermitterend vasten (Intermittent Fasting of IF), is een dieet waarbij je zoveel uur te vasten en geen calorieën consumeert.

Bij de meeste intermitterend vasten protocollen heb je een vaste aantal uren om te gaan vasten en een vaste aantal uren om te gaan eten.

Eén populair intermitterend vasten protocol is Leangains.

Met Leangains zit je 16 uur per dag te vasten waarbij je op de resterende 8 uur mag eten. Doel is dat je al je dagelijkse calorieën binnen deze 8 uur binnenkrijgt.

Een andere intermitterend vasten protocol is dat je 20 uur moet vasten. Hierdoor krijg je een korte “feeding-window” van 4 uur.

En dan heb je weer een ander protocol waarbij je op afwisselende dagen normaal eet en een dag helemaal niets eet.

Vasten heeft ook voordelen:

  • Systemische ontstekingen kan verminderen.[6]
  • Oxidatieve schade kan verminderen.[7]
  • Insulinegevoeligheid kan verbeteren.[8]
  • De niveaus van groeihormoon kan verhogen.[9]

Kan intermitterend vasten dus helpen met het verminderen love handles en algemene vetverlies? Ja. Wanneer je voedsel eet, stijgt het hormoon insuline. Dit kan van twee tot zes uur duren.[10]

Waarom is dit belangrijk?

Omdat onderzoek aantoont dat als je traint met een lage insuline niveau, lipolyse en oxidatie beter wordt.[11]

Terwijl een ander onderzoek aantoont dat bloedstroom in de onderbuik gedeelte is verhoogd, waardoor je meer vet kan verbranden op dit gebied.[12]

4. Neem cafeïne

Cafeïne brengt meerdere voordelen met zich mee, zoals:

  • Betere spieruithoudingsvermogen.[13]
  • Meer kracht.[14]
  • Verhoogde energieverbruik van het lichaam.[15]

Cafeïne werkt ook geweldig als een pre workout supplement. Als je cafeïne wilt gebruiken om meer energie te krijgen voor je workout, kun je de volgende doen:

Neem tussen 3 en 6 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht. Begin eerst met 3 mg per kg lichaamsgewicht om je tolerantie en gevoeligheid te testen.

Let wel op dat je niet teveel cafeïne in krijgt, door andere voedingsmiddelen zoals koffie, chocolade en gemberthee.

Om de tolerantie voor cafeïne te voorkomen, kun je dit doen:

Eén dag per week helemaal geen cafeïne nemen en 2 lage cafeïne dagen per week.

Een dag geen cafeïne betekent dat het onder de 50 mg moet zijn en de lage cafeïne dagen moeten ongeveer de helft van je normale dagelijkse hoeveelheid zijn.

De overige 8 love handles wegwerken tips staan hieronder.

De extra 8 love handles wegwerken manieren

Ab wheel oefening

Hier zijn de extra 8 love handles wegwerken manieren als een lijst:

  1. Heb genoeg slaap
  2. Zorg voor minder stress
  3. Verminder suiker inname
  4. Eet meer proteïne
  5. Drink minder alcohol
  6. Doe aan cardio
  7. Drink meer water
  8. Eet gezonde vetten

De details over elke love handles wegwerken manier staan hieronder.

1. Heb genoeg slaap

Als je niet genoeg slaap krijgt, stijgt cortisol. Dit kan leiden tot gewichtstoename. Naast gewichtstoename kan het zelfs ook leiden tot een verhoogd risico op obesitas.[16]

Mensen met slaapgebrek hebben waarschijnlijker meer lichaamsvet dan de mensen die voldoende slaap krijgen.

Probeer dus 7 tot 8 uur onafgebroken slaap per nacht te krijgen. Hier staan bewezen slapeloosheid tips.

2. Zorg voor minder stress

Net zoals met slaapgebrek, heeft stress invloed op het hormoon cortisol. Niet alleen dat, maar te langdurige stress heeft ook een negatieve invloed op de algehele gezondheid.

Stress veroorzaakt de productie van cortisol. Dit is normaal, maar bij langdurige stress kun je bijwerkingen krijgen. Sommigen van deze bijwerkingen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Angst
  • Gewichtstoename

Een studie heeft aangetoond dat er een verband is tussen cortisol en gewichtstoename.[17]

En dit vooral rond de love handles gebied.

3. Verminder suiker inname

Stoppen met voedingsmiddelen die toegevoegde suiker hebben is één van de beste manieren om vet te verliezen.

Toegevoegde suiker zitten voornamelijk in:

  • Sportdranken
  • Frisdranken
  • Snoepjes en koekjes
  • Desserts

Niet alleen kan het consumeren van overmatige suiker op een verhoogd lichaamsvet leiden, maar het kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals:

  • Diabetes
  • Hartaandoeningen
  • Tandbederf
  • Depressie
  • Voedselallergieën

Veel suikerhoudende voedingsmiddelen bevatten ook vaak veel calorieën. Als je je suikerinname vermindert, krijg je dus ook veel minder calorieën binnen.

Hierdoor wordt het makkelijker om vet te verliezen (dus ook love handles wegwerken).

4. Eet meer proteïne

Eiwitten geven je een voller gevoel, waardoor je minder gaat eten. Niet alleen dat, maar eiwitten kunnen ook helpen om love handles wegwerken.

Waarom? Het vermindert je lichaamsvet.

Studies hebben aangetoond dat eiwitrijke diëten effectiever zijn dan eiwitarme diëten.[18]

Sommigen eiwitrijke voedingsmiddelen zijn:

  • Noten en zaden
  • Eieren
  • Peulvruchten
  • Vlees

Een goede manier om goedkoop meer eiwitten binnen te krijgen, is om een eiwitshake te gaan drinken. Maar natuurlijk is dit niet verplicht, zie het als een extra zetje.

5. Drink minder alcohol

Het is bewezen dat alcohol een verband heeft met toename van lichaamsvet. Er is een onderzoek gemaakt dat aantoont dat mensen die overmatig alcohol drinken, een hogere risico op obesitas hebben.[19]

Verder verhoogt alcohol het hongergevoel. Hierdoor heb je meer eetlust waardoor je meer onnodige calorieën gaat consumeren.

6. Doe aan cardio

Cardio helpt om lichaamsvet te verminderen, omdat je veel calorieën verbrandt. Cardio is elke activiteit die jouw hartslag versnelt.

Sommige cardio oefeningen zijn hardlopen, fietsen, touwtjespringen, boksen, enzovoort.

Je hoeft niet hoge intensiteit cardio te doen als je dat niet wilt. Je kunt ook low impact cardio doen, zoals wandelen en zwemmen.

Maar de beste keuze zou HIIT zijn.

7. Drink water

We weten dat we genoeg water moeten drinken, maar doe je het dan ook? Water zorgt voor een zo goed mogelijke gezondheid.

Water bevat 0 calorieën. Dus in plaats van om frisdranken of alcoholische dranken te gaan drinken, kun je simpelweg water drinken.

Als je toch een smaak wilt hebben, kun je naturel Stevia flavour drops kopen. Stevia bevat ook nog eens goeie gezondheidsvoordelen.

Probeer dus zo weinig mogelijk met suiker toegevoegde of gezoete dranken te drinken.

Zulke dranken vullen je meestal ook niet, waardoor het makkelijker is om te veel calorieën te gaan consumeren.

Naast water met Stevia flavour drops, kun je ook bruisend water of gemberthee drinken.

8. Eet gezonde vetten

Niet alleen geven gezonde vetten je een voller gevoel, maar ze kunnen ook helpen voor om love handles wegwerken.

Een studie toont aan dat een vetrijk mediterraan dieet, het gewicht van duizenden mensen verminderden.[20]

Ook waren de love handles vermindert vergeleken de mensen met een vetarm dieet.

Gezonden vetten bevatten veel calorieën (9 kcal per gram vet), maar met matige hoeveelheden kunnen ze je helpen om lichaamsvet te verminderen en daardoor ook love handles.

Voorbeelden van gezonde vetten zijn:

  • Olijfolie
  • Noten
  • Avocado
  • Vette vis
  • Zaden

Love handles wegwerken conclusie

Hier is nogmaals een overzicht met de 12 manieren om love handles te kwijtraken:

  1. Compound oefeningen
  2. Aan HIIT doen
  3. Intermitterend vasten training
  4. Neem cafeïne
  5. Heb genoeg slaap
  6. Zorg voor minder stress
  7. Verminder suiker inname
  8. Eet meer proteïne
  9. Drink minder alcohol
  10. Doe aan cardio
  11. Drink meer water
  12. Eet gezonde vetten

Dus love handles wegwerken? Dan moet je de gehele lichaamsvet verminderen. Want spot-burning (vetverlies op specifieke gebieden) is niet mogelijk.

De love handles gaan als laatst weg, sinds er minder beta receptoren zijn op die lichaamsdelen.

Maar geef niet op! Een combinatie van een gezond leven, gezonde eten en de 12 manieren in dit artikel, kun je daarmee prima love handles wegwerken.

Wil je ook trainen, maar je hebt geen gym lidmaatschap? Hier zijn de 15 beste fitness oefeningen voor thuis.

0 Shares