Het Koekjesdieet: Werkt Het Echt?

Er zijn vele soorten diëten. Sommige diëten werken en zijn gezond, terwijl andere puur voor commerciële belangen zijn gemaakt.

Daardoor zie je vaak dat commerciële diëten gewaagde claims hebben. Denk daarbij aan:

  • Overnacht afvallen
  • Binnen een week veel afvallen (op een ongezonde manier)
  • Het nemen van supplementen (wat alleen maar geld kost)
  • Detoxen

Vaak worden deze diëten geclassificeerd als een rage dieet. Een rage dieet is een dieet dat voor een tijdje erg populair is.

Echter is het probleem met rage diëten dat het geen voedingsaanbeveling heeft en vaak veelbelovend, onredelijk snel gewichtsverlies belooft.

Een paar rage diëten voorbeelden zijn:

  • Rauwe eten dieet
  • Alkaline dieet
  • Bloedtype dieet
  • Vijf happen dieet
  • Babyvoeding dieet

Deze diëten zijn vaak niet bewezen of slecht voor de gezondheid. Niet alleen limiteer jezelf op een zeer ongewone manier, maar je mist vaak de onmisbare voedingstoffen die het lichaam nodig heeft.

En dan komt het koekjesdieet. Dit dieet vervangt ontbijt, snacks en lunch met speciale samengestelde koekjes van de eigenaar van het koekjesdieet.

Deze koekjes zijn speciaal gemaakt om maaltijden te gaan vervangen, waardoor je kan gaan afvallen.

Het is gemaakt met het idee dat je nog steeds kan genieten van lekkernijen, terwijl je zit te diëten.

Dus wat is het koekjesdieet, wat zijn de voordelen en nadelen en is het een goed dieet die je kan volgen?

Waar komt het koekjesdieet vandaan?

Koekjes met melk

Het koekjesdieet is in 1975 ontwikkeld door de Amerikaanse arts Sanford Siegal.

Tijdens het onderzoeken van natuurlijke voedsel en honger, kreeg Dr. Sanford het idee om bepaalde aminozuren te gaan mixen en daarvan samengestelde koekjes te maken.

Het doel hiermee was om de eetlust van zijn patiënten in bedwang te houden.

Volgens de website van Dr. Siegal, kunnen mensen verwachten dat ze 5 tot 8 kilo in een maand verliezen tijdens het volgen van het koekjesdieet.

Verder zijn de koekjes vegetarisch, maar niet vegan en kunnen er ook gluten en zuivel inzitten.

Samenvatting:

Het koekjesdieet is ontwikkeld door Dr. Siegal, met het idee om de eetlust te verminderen.

Hoe werkt het koekjesdieet?

Gebakken koekjes

Het koekjesdieet heeft twee fases. De eerste fase is gewichtsverlies en de tweede fase is gewichtsonderhoud.

Fase 1: Gewichtsverlies

In de eerste fase moet de persoon in een dag 9 koekjes eten, 8 glazen water drinken, een multivitaminen nemen en licht trainen (bijvoorbeeld 20-30 minuten lopen).

Volgende het koekjesdieet website, past de volgende tabel voor de meeste mensen met een typische werkdag.

Er wordt uitgegaan dat je rond 07:00 uur wakker wordt, tussen 09:00 uur en 17:00 uur werkt, rondt 20:00 uur je avondeten eet en 23:00 uur slaapt.

In dit schema eet je elke 2 uur wel iets, waardoor je minder eetlust krijgt en minder gaat eten. Ook wordt er geclaimd dat meerdere maaltijden ervoor zorgt dat de stofwisseling sneller werkt.

Als de stofwisseling sneller werkt, verbrandt je meer calorieën.

Er zijn echter meerdere studies die aantonen dat meerdere en kleinere porties de stofwisseling niet of weinig beïnvloedt, vergeleken met mindere en grotere porties.[1][2]

De schema gaat als volgt:

TijdAantal Koekjes
08:002 koekjes (120 calorieën)
10:001 koekje (60 calorieën)
12:001 koekje (60 calorieën)
14:001 koekje (60 calorieën)
16:002 koekjes (120 calorieën)
18:001 koekje (60 calorieën)
20:00Diner (500 – 700 calorieën)
22:001 koekje (60 calorieën)
  • Totale dagelijkse calorieën: 1000 tot 1200 calorieën.
  • Tijd tussen snacks: 2 uur (niet overschrijden of inkorten)
  • Doel gewichtsverlies: 5 tot 8 kilo

Fase 2: Gewichtsonderhoud

Nadat je jouw doelgewicht hebt bereikt, ga je over naar het gewichtsonderhoud fase.

Dit gaat als volgt:

  • Ontbijt: eieren
  • Snack: 1 of 2 koekjes
  • Lunch: 250 gram vlees of vis
  • Snack: 1 of 2 koekjes
  • Avondeten: 250 gram vlees of vis

Daarnaast moet je ook dagelijks 8 glazen water drinken en drie 30 tot 40 minuten trainingen per week doen. Er is echter geen specifieke trainingsrichtlijnen.

De voordelen van het koekjesdieet

Gezonde koekjes

Dat het koekjesdieet ervoor kan zorgen dat je kan afvallen, is niet verassend. Dit komt vanwege de buitengewone calorierestrictie.

Gemiddeld moeten mannen 2500 calorieën en vrouwen 2000 calorieën consumeren om hun gewicht te behouden.

Het koekjesdieet is slechts 1000 tot 1200 calorieën, wat significant lager is dan de aanbevolen aantal calorieën. Dit moet dus bijdragen aan een groot gewichtsverlies.

De koekjes zijn vooraf gemaakt, makkelijk om te eten en kun je simpel meenemen voor onderweg. Het enige wat je moet koken is diner.

Het is bekend dat mensen die zaten te diëten, ze binnen een jaar de helft van hun gewicht terug kregen.

Onderzoeken tonen zelfs aan dat mensen die hun gewicht verloor, ze binnen 3-5 jaar terug kregen.[3][4]

Er zijn geen langetermijnonderzoeken over de effecten van het koekjesdieet. Er is daarom meer onderzoek nodig om te zien of het koekjesdieet effectiever is dan normale, caloriebeperkend diëten.

Samenvatting:

Het koekjesdieet is zo caloriebeperkend dat je waarschijnlijk zal gaan afvallen.

De nadelen van het koekjesdieet

Dieet koekjes

Het koekjesdieet kan helpen met afvallen, daar is geen twijfel aan. Echter heeft het koekjesdieet (ernstige) nadelen.

Zo is het niet gebaseerd op een individueels voedingsbehoeften, waar meerdere factoren erop spelen zoals leeftijd, lengte, gewicht, startgewicht, enzovoort.

Ook is het zeer caloriebeperkend, wat niet gezond is en niet wordt aanbevolen onder de richtlijnen. Daarnaast krijg je waarschijnlijk niet de vitamines en mineralen die je nodig moet hebben.

Sinds het een zeer caloriebeperkend dieet is, verlies je niet alleen lichaamsvet, maar ook spiermassa. En volgens een onderzoek niet een beetje ook.[5]

Een ander nadeel van het koekjesdieet is dat je erg afhankelijk bent van verwerkt voedsel. Verwerkt voedsel heeft ook meer dan genoeg nadelen die het gezondheid slecht kan beïnvloeden.

Hoe je een gezonde dieet moet zoeken is simpel. Het dieet moet de belangrijke macronutriënten zoals eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten bevatten.

Ook is fruit en groenten natuurlijk belangrijk.

Al deze voedingsstoffen hebben namelijk positieve effecten voor om te gaan afvallen. Daarnaast is slaap ook erg belangrijk, wat velen niet weten.

Samenvatting:

Het koekjesdieet kan helpen met afvallen, maar het is zeer beperkend waardoor je niet de belangrijke voedingsstoffen binnen kan krijgen maar niet als je multivitaminen koopt.

In het kort: het koekjesdieet

Chocoladekoekjes

Via het koekjesdieet vervang je maaltijden door speciale samengestelde koekjes. Het is zo caloriebeperkend dat je waarschijnlijk gaat afvallen.

Echter het is zo beperkt dat het koekjesdieet niet een gezond dieet is en meer een rage dieet.

De meeste vitamines en mineralen zal je weinig tot niet krijgen, wat ongezond is en voor complicaties kan veroorzaken.

Een gezonde en gevarieerd dieet die onder andere eiwitten, gezonde vetten, fruit en groenten bevat, is een veel verstandigere keuze dan het koekjesdieet.

Commerciële of rage diëten kunnen werken om te gaan afvallen, maar het zou verstandiger zijn om een gezond dieet te gaan volgen.

Want naast gewichtsverlies, is een zo goed mogelijke gezondheid ook onmisbaar voor langdurige gewichtsverlies. Ander heb je het risico op alle verloren gewicht weer terug te krijgen.