Karnemelk Gezond? 9 Krachtige Gezonde Voordelen

Er zijn tal van verschillende soorten melk, waaronder halfvolle melk, geitenmelk, amandelmelk, havermelk, sojamelk, kokosmelk en rijstmelk, maar ook karnemelk.

Karnemelk kun je vast herkennen vanwege al die heerlijke recepten. Het wordt namelijk vaak gebruikt bij pannenkoeken, scones, smoothies, cakes en wafels.

Zo maakt karnemelk het vlees ook lekker mals, sinds het kan helpen om de spiervezels in het vlees af te breken.

Maar wat is karnemelk eigenlijk?

Wat is karnemelk?

Karnemelk wordt simpelweg gemaakt door melkzuurbacteriën toe te gaan voegen aan magere melk.

Dit wordt dan goed geroerd en vervolgens worden de klonten weggehaald die ontstaan zijn tijdens het roeren.

Vanwege de melkzuurbacteriën wordt de lactose omgezet in melkzuur en krijgt de karnemelk de fris-zure smaak. Ook wordt karnemelk iets dikker, vergeleken magere melk.

Vroeger was karnemelk een bijproduct van boterproductie, maar nu is dat niet meer zo. Maar, wat zijn eigenlijk nu de verschillen tussen melk en karnemelk?

Samenvatting:

Wanneer er melkzuurbacteriën toegevoegd worden in magere melk, ontstaat er karnemelk. Karnemelk is iets dikker dan magere melk en heeft een fris-zuur smaak.

Wat is het verschil tussen melk en karnemelk?

Ondanks de verschillende namen is er niet veel verschil tussen melk en karnemelk. Hier staan de bekende verschillen tussen melk en karnemelk:

  • Smaak: karnemelk heeft een meer fris-zuur smaak dan normale melk
  • Dikte: karnemelk is iets dikker, waardoor het een betere optie is voor bepaalde recepten
  • Lactosegevoeligheid: karnemelk kan voor sommige mensen met lactosegevoeligheid beter verdragen worden dan melk
  • Zuurgehalte: karnemelk heeft een hoog zuurgraad dan melk

Zoals je kunt zien zijn er geen grote verschillen tussen melk en karnemelk. Maar, wat is dan nu de voedingswaarde van karnemelk?

Samenvatting:

Karnemelk is een beetje anders als het gaat om de smaak, dikte en lactose. Verder zijn er weinig verschillen tussen karnemelk en melk.

Karnemelk voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van karnemelk? Hier staat de voedingswaarde van karnemelk, per 100 gram.[1]

KarnemelkPer 100 gram
Energie30 kcal
Vet0,2 gram
Koolhydraten3,6 gram
Voedingsvezel totaal0 gram
Eiwit3 gram

Zoals we weten is melk in het algemeen een bron van eiwitten, vitamines en mineralen.

Sommige van deze voedingsstoffen kan het lichaam niet zelf aanmaken. Daarom moeten we ze uit voedzame voeding moeten halen, waaronder karnemelk.

Karnemelk bevat daarnaast ook een melkeiwit genaamd caseïne. Voedingssupplementen met caseïne eiwit worden vaak gebruikt door atleten.

Caseïne eiwitten worden namelijk langzamer opgenomen, wat gunstig kan zijn in bepaalde periodes. Zoals voor het slapen gaan of als een manier om tussendoor meer eiwitten binnen te krijgen.

Samenvatting:

Karnemelk is een bron van voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Dit is belangrijk, sinds het lichaam sommige van deze voedingsstoffen niet zelf kan aanmaken.

Is karnemelk gezonder dan melk?

Karnemelk hoeft niet per se gezonder te zijn dan magere melk. Karnemelk is tenslotte magere melk waar melkzuurbacteriën toegevoegd worden.

Sommigen denken dat hoe zuurder het is, hoe gezonder het wordt.

Dit is echter onjuist. Maar, karnemelk kan wel bepaalde voordelen hebben tijdens het koken. Het kan namelijk beter verdragen worden voor mensen die gevoelig zijn voor lactose.

Is er een verschil in voedingswaarden tussen karnemelk en magere melk? Hier staat de voedingswaarde van karnemelk, per 100 gram.[1]

KarnemelkPer 100 gram
Energie30 kcal
Vet0,2 gram
Koolhydraten3,6 gram
Voedingsvezel totaal0 gram
Eiwit3 gram

En hier staat de voedingswaarde van magere melk, per 100 gram.[1]

Magere melkPer 100 gram
Energie35 kcal
Vet0,1 gram
Koolhydraten4,9 gram
Voedingsvezel totaal0 gram
Eiwit3,7 gram

Zoals je kunt zien is er nauwelijks een verschil tussen karnemelk en magere melk. Zo heeft magere melk slechts een beetje meer eiwitten, terwijl karnemelk minder calorieën bevat.

Samenvatting:

Karnemelk hoeft niet per se gezonder te zijn dan melk. Karnemelk kan wel een betere keuze zijn voor het koken, sinds het beter verteerd kan worden door mensen die gevoelig zijn voor lactose.

Waarom is karnemelk gezond?

Karnemelk bevat boordevol belangrijke voedingsstoffen die nodig zijn voor het lichaam. Deze voedingsstoffen kunnen dan ook verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Hieronder staan 9 potentiële gezonde voordelen van karnemelk.

1. Karnemelk is rijk aan vitamines en mineralen

Karnemelk is een bron van vitamines en mineralen, waaronder:

  • Vitamine B2
  • Vitamine B5
  • Vitamine B12
  • Calcium
  • Kalium
  • Magnesium
  • Zink

Vitamine B2 is nodig voor de energievoorziening. Het speelt een rol bij de stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten. Daarnaast werkt het ook als een antioxidant.

Calcium is een mineraal dat een rol speelt voor de opbouw en het onderhoud van de botten en tanden.

Kalium is ook een mineraal, maar het werkt ook als een elektrolyt. Hierdoor speelt het een rol bij het samentrekken van de spieren en regulatie van de vochtbalans in het lichaam.

Magnesium speelt een rol bij de vorming van spieren en botten. Ook draagt magnesium bij het omzetten van voeding naar energie.

Samenvatting:

Karnemelk bevat boordevol vitamines en mineralen, waaronder vitamine B2, vitamine B12, calcium, magnesium en zink.

2. Karnemelk is rijk aan eiwitten

Naar dat karnemelk een bron is van vitamines en mineralen, is het ook een bron van eiwitten. Het is bekend dat eiwitten de bouwstenen zijn voor spiergroei, maar eiwitten kunnen ook:

  • De eetlust verminderen
  • De stofwisseling stimuleren
  • De bloeddruk verlagen
  • Energie geven

Eiwitten zijn natuurlijk onmisbaar voor het lichaam, want ze zijn ook de bouwstoffen voor lichaamscellen. Zo zijn de huid, nagels, botten en bloed ook opgebouwd uit eiwitten.

Een glas karnemelk van 250 ml bevat al snel 7,5 gram eiwitten.

Samenvatting:

Karnemelk is rijk aan eiwitten, wat als bouwstenen worden gezien voor spiergroei. Eiwitten kunnen daarnaast ook helpen de eetlust te verminderen en de stofwisseling stimuleren.

3. Karnemelk kan helpen je hydrateren

Dagelijks genoeg water drinken is belangrijk, maar te weinig mensen doen dit ook. Velen weten ook niet dat ze symptomen van uitdroging hebben.

Uitdroging kan leiden tot verschillende risico’s:

  • Nierstenen
  • Hitteberoertes
  • Flauwvallen
  • Bloeddrukdalingen

Het is daarom belangrijk om het risico op uitdroging te verminderen en karnemelk kan hiermee gaan helpen.

Wil je iets anders drinken dan water en karnemelk? Probeer eens havermelk, warm water, druivensap, gemberthee, kurkuma thee, groene thee of water met citroensap.

Er zijn ook voedingsmiddelen met een hoog watergehalten.

Deze voedingsmiddelen zijn onder andere watermeloen, komkommer, pruimen, spinazie, granaatappel, sinaasappel, radijs, satsuma mandarijn, drakenfruit, veenbessen, vlierbessen en papaya.

Samenvatting:

Karnemelk kan bijdragen om dagelijks genoeg vloeistof binnen te krijgen. Als volgt kan het risico op uitdroging verminderd worden.

4. Karnemelk kan de botten versterken

Karnemelk is een bron van mineralen, waaronder calcium, kalium, fosfor, magnesium en zink. Deze mineralen kunnen helpen om de botten te versterken.

Zo toont een onderzoek aan dat fosfor en andere mineralen ervoor zorgde dat het risico op osteoporose met 45% verminderde bij mannen en vrouwen.[2]

Bij osteoporose verandert de structuur van de botten en is er minder botmassa. De bot mineraaldichtheid neemt af en als volgt kunnen de botten gemakkelijker breken.

Sinds karnemelk een bron is van mineralen, kan het gaan helpen om het risico op botaandoeningen te verminderen.

Samenvatting:

Karnemelk is rijk aan mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de botten. Het kan daarom helpen om het risico op aandoeningen zoals osteoporose, te verminderen.

5. Karnemelk kan het cholesterol verlagen

Karnemelk bevat bepaalde stoffen (sfingolipide) die kunnen helpen om het cholesterol te verlagen.

Zo toont een onderzoek aan dat het drinken van karnemelk in verband is gebracht met verlaging van het cholesterol, voor beide mannen en vrouwen.[3]

Op zoek naar cholesterol verlagende voeding? Probeer eens zalm, kabeljauw, eieren, avocado, kaas, peulvruchten, kaas, cacao, fruit en groenten.

Samenvatting:

Karnemelk is in verband gebracht om het cholesterol te verlagen, vanwege bepaalde stoffen die het bevat.

6. Karnemelk kan de gezondheid van de darmen verbeteren

De melkzuurbacteriën die in magere melk toegevoegd worden om karnemelk te maken, kunnen helpen de gezondheid van de darmen te verbeteren.

De bacteriën werken namelijk als probiotica. Mensen die regelmatig karnemelk drinken, hebben daarom dan ook een grotere diversiteit aan bacteriesoorten in hun darm.

De darmen zijn gevuld met bacteriën die een belangrijke bijdrage hebben aan de vertering van voedsel.

Probiotica zijn bacteriën die levend je darmen bereiken, waarna ze verschillende gezonde voordelen kunnen bieden.

Zo kunnen ze bijvoorbeeld helpen tegen diarree en obstipatie (verstopping).

Samenvatting:

Karnemelk bevat bacteriën die werken als probiotica, waardoor levende bacteriën de darmen bereiken en gezondheidsvoordelen opleveren.

7. Karnemelk kan makkelijker verteren

Karnemelk bevat melkzuurbacteriën, wat het lactosegehalte gemakkelijker verteerbaar kan maken. Voor mensen met een lactosegevoeligheid kan karnemelk beter verteerd worden.

Zo toont een onderzoek aan dat mensen met een lactose intolerantie weinig tot geen nadelen kregen, sinds de lactose afgebroken werd door de bacteriën.[4]

Daarom wordt er ook wel met karnemelk gekookt in plaats van melk.

Samenvatting:

De melkzuurbacteriën kunnen lactose afbreken, waardoor het weinig tot geen nadelen kan brengen aan mensen met een gevoeligheid voor lactose.

8. Karnemelk kan de gezondheid van de mond verbeteren

Sinds karnemelk een gefermenteerd zuivelproduct is, kan het ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

Een onderzoek toont namelijk aan dat gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk, yoghurt en poedermelk, kunnen helpen tegen ontstekingen.[5]

Gefermenteerde zuivelproducten kunnen daarom nuttig zijn voor mensen met een mondontsteking, volgens een onderzoek bij 135 oudere Deense volwassenen.[6]

Samenvatting:

Gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk en yoghurt kunnen helpen tegen ontstekingen, waaronder mondontstekingen.

9. Karnemelk kan de bloeddruk verlagen

Ondanks dat er meer onderzoeken nodig zijn, is er een verband gebracht dat karnemelk kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

Een onderzoek bij mannen en vrouwen die een hoog cholesterol in het bloed hebben, toont aan dat karnemelk kan helpen om de bloeddruk te verlagen.[7]

Dit kan mogelijk te maken hebben met de voedzame stoffen in karnemelk. Echter is er meer onderzoek nodig naar de rol van karnemelk en de bloeddruk.

Samenvatting:

Karnemelk is een bron van voedingsstoffen die kan helpen om de bloeddruk te verlagen. Echter is er meer onderzoek nodig.

Hoeveel karnemelk mag je drinken per dag?

Er is niet een bepaalde dagelijkse aanbevolen hoeveelheid om karnemelk te gaan drinken. Drink karnemelk wanneer je wilt, maar uiteraard in mate.

Maar dat is natuurlijk bij alle voedingsmiddelen zo.

Onthoud dat karnemelk lactose bevat, waardoor het mogelijk bijwerkingen kan veroorzaken bij sommige mensen ondanks dat lactose afgebroken wordt door de melkzuurbacteriën.

Symptomen van lactose intolerantie zijn onder andere diarree, winderigheid en maagklachten.

Daarnaast bevat karnemelk ook suikers, waardoor sommige mensen het beter moeten gaan controleren dat ze niet te veel karnemelk drinken.

Samenvatting:

Zoals met alle voedingsmiddelen, gebruik je karnemelk in mate. Ondanks dat karnemelk beter verteerd kan worden dan melk, kan het alsnog bijwerkingen veroorzaken.

Word je dik van karnemelk?

Je wordt niet per se dik van karnemelk, sinds gewichtstoename afhankelijk is van hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

Wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, kom je aan. Wanneer je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt, val je af.

Karnemelk is een bron van belangrijke voedingsstoffen en een glas karnemelk (250 ml) bevat ongeveer 75 calorieën.

Wat neer komt op de volgende vraag, is karnemelk een goede toevoeging om gezond te gaan afvallen?

Samenvatting:

Je wordt niet per se dik door karnemelk te gaan drinken. Gewichtstoename komt namelijk door een calorieoverschot en niet een bepaald voedingsmiddel.

Met karnemelk gezond afvallen?

Sinds karnemelk rijk is aan vitamines en mineralen, kan het een goede toevoeging zijn om gezond te gaan afvallen.

Zoals eerder vermeld, is het nodig om meer calorieën te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Alleen dit zal voor gewichtsverlies veroorzaken.

Karnemelk bevat niet alleen belangrijke voedingsstoffen, maar het bevat ook aanzienlijk minder calorieën vergeleken andere bepaalde dranken, zoals frisdranken en fruitsapjes.

Daarom kan karnemelk een goede toevoeging en alternatief voor andere drankjes zijn om gezond te gaan afvallen.

Samenvatting:

Vergeleken bepaalde andere dranken is karnemelk meer voedzaam, terwijl het minder calorieën heeft. Karnemelk is daarom een goede toevoeging voor degenen die willen gaan afvallen.

Karnemelk nadelen

Karnemelk is niet ongezond, maar het kan wel bepaalde nadelen hebben voor sommige mensen.

Dit kan namelijk te maken hebben met een allergische reactie of spijsverteringsproblemen.

Karnemelk bevat lactose en alhoewel de lactose wordt afgebroken door de melkzuurbacteriën, kan het nog steeds nadelen opleveren bij mensen die gevoelig zijn voor lactose.

Daarnaast kunnen mensen ook een melkallergie hebben, deze mensen zouden helemaal geen karnemelk moeten gaat drinken.

Niet alleen lactose en melk kunnen complicaties opleveren, maar ook zout. Karnemelk met toegevoegd zout kan leiden tot een te hoog natriumgehalte.

Veel natrium wordt in verband gebracht met een verhoogde risico op hoge bloeddruk, hartaandoeningen en nierziekten. Drink melkproducten met toegevoegd zout daarom in mate.

Samenvatting:

Karnemelk kan nadelig werken voor degenen die gevoelig zijn voor lactose, een allergie hebben of te veel natrium binnenkrijgen.

Karnemelk bewaren

Karnemelk kun je simpelweg bewaren in de koelkast. Volg natuurlijk wel altijd de instructies van het product op, sinds niet alle karnemelk producten hetzelfde zijn.

Meestal is karnemelk voor minimaal 6 dagen houdbaar en kan tot 2 weken bewaard worden, dankzij het hoge zuurniveau.

Op de eerste week is karnemelk op zijn best, wat daarna de kwaliteit langzaam achteruit gaat.

Nadat de verpakking geopend is, kun je het beste binnen een week opdrinken. Wanneer het gebruikt wordt om mee te bakken kan het langer bewaard worden.

Samenvatting:

Karnemelk kun je tot 2 weken bewaren in de koelkast, afhankelijk van het product. Volg altijd de instructies van het product op, sinds niet alle karnemelk producten hetzelfde zijn.

In het kort: is karnemelk gezond of niet?

Karnemelk bevat boordevol vitamines en mineralen, waarvan sommige het lichaam niet zelf kan aanmaken. Het wordt daarom dan ook wel als een voedzame keuze gezien.

Deze voedingsstoffen kunnen tal van verschillende, potentiële gezondheidsvoordelen opleveren aan het lichaam. Deze gezonde voordelen zijn onder andere:

  • Karnemelk kan helpen het risico op uitdroging te voorkomen
  • Karnemelk kan de botten sterker maken
  • Karnemelk kan de eetlust verminderen
  • Karnemelk kan de stofwisseling stimuleren
  • Karnemelk het cholesterol verlagen

Ondanks de gezonde voordelen, kan karnemelk verschillende complicaties veroorzaken voor sommige mensen, met name omdat karnemelk lactose bevat.

Lactose wordt afgebroken door de melkzuurbacteriën, echter kunnen sommige mensen met een lactosegevoeligheid alsnog last van krijgen, zoals spijsverteringsproblemen en een opgeblazen gevoel.

Verder kun je karnemelk simpelweg in de koelkast bewaren voor ongeveer 2 weken, maar volg uiteraard altijd de instructies van het product.

  1. NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.
  2. Lee, A. W., & Cho, S. S. (2015). Association between phosphorus intake and bone health in the NHANES population. Nutrition journal, 14, 28. https://doi.org/10.1186/s12937-015-0017-0
  3. Conway, V., Couture, P., Richard, C., Gauthier, S. F., Pouliot, Y., & Lamarche, B. (2013). Impact of buttermilk consumption on plasma lipids and surrogate markers of cholesterol homeostasis in men and women. Nutrition, metabolism, and cardiovascular diseases : NMCD, 23(12), 1255–1262. https://doi.org/10.1016/j.numecd.2013.03.003
  4. Alm L. (1982). Effect of fermentation on lactose, glucose, and galactose content in milk and suitability of fermented milk products for lactose intolerant individuals. Journal of dairy science, 65(3), 346–352. https://doi.org/10.3168/jds.S0022-0302(82)82198-X
  5. Panahipour, L., Nasserzare, S., Amer, Z., Brücke, F., Stähli, A., Kreissl, A., Haiden, N., & Gruber, R. (2019). The anti-inflammatory effect of milk and dairy products on periodontal cells: an in vitro approach. Clinical oral investigations, 23(4), 1959–1966. https://doi.org/10.1007/s00784-018-2642-4
  6. Adegboye, A. R., Christensen, L. B., Holm-Pedersen, P., Avlund, K., Boucher, B. J., & Heitmann, B. L. (2012). Intake of dairy products in relation to periodontitis in older Danish adults. Nutrients, 4(9), 1219–1229. https://doi.org/10.3390/nu4091219
  7. Conway, V., Couture, P., Gauthier, S., Pouliot, Y., & Lamarche, B. (2014). Effect of buttermilk consumption on blood pressure in moderately hypercholesterolemic men and women. Nutrition, 30(1), 116–119. https://doi.org/10.1016/j.nut.2013.07.021

Exit mobile version