Is Honing Gezond? 11 Bewezen Voordelen

Honing is bijzonder gezond. En daarom is het geen verassing dat honing ook als medicijn gebruikt wordt voor al duizenden jaren.

Zo wordt honing gebruikt vanwege de helende en antibacteriële eigenschappen, ontstekingsremmende effecten en krachtige antioxidanten.

Maar wij kennen het natuurlijk als een lekkere, zoete vloeistof die gemaakt is door bijen.

Waarom honing zo zoet is komt vanwege een hoog gehalte aan monosachariden (fructose en glucose).

Honing bevat namelijk ongeveer 70 tot 80 procent suiker en dit is dus waarom honing zo zoet is.

Daarom wordt honing ook vaak gebruikt om suikers in maaltijden te gaan vervangen. Dit is een gezondere keuze, omdat geraffineerde suiker lege calorieën bevat, wat niet zo is bij honing.

Lege calorieën zijn calorieën die weinig tot geen voedingsstoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen, aminozuren en vezels.

Er zijn verschillende soorten honing en daarom zie je ook dat sommige honingen veel duurder zijn. Dit heeft te maken met de kosten en beschikbaarheid van de honing.

Maar de meest bekende honing die mensen kennen, is rauwe honing en bewerkte honing.

Bewerkte honing ondergaat een pasteurisatieproces. Dit betekent dat de honing verwarmd wordt, zodat de gistcellen die de smaak kunnen beïnvloeden dood gaan.

Ook wordt de houdbaarheid verlengt en ziet de honing er beter en doorzichtiger uit.

Echter is het nadeel dat het een negatieve invloed heeft op de voedingsstoffen. Het verliest namelijk enkele voedingsstoffen die je wel gewoon bij rauwe honing hebt.

Al met al bevat honing boordevol gezondheidsvoordelen. Hieronder staan de 11 bewezen gezonde voordelen van honing.

1. Honing bevordert wondgenezing

Honing gezond

Honing wordt sinds het oude Egypte gebruikt voor onder andere wondgenezing en brandwonden. Het wordt tot op heden nog steeds gebruikt voor wondgenezing.

Studies tonen aan dat honing kan helpen bij het behandelen van huidaandoeningen zoals herpes, roodheid, jeuk en schilfers.[1][2]

En meerdere onderzoeken tonen aan dat honing het meest effectief is bij het genezen van brandwonden, maar ook wonden die geïnfecteerd zijn geraakt na een operatie.[3]

Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat honing effectief kan zijn voor diabetische voetulcera.[4]

Onderzoekers denken dat deze wondgenezing effecten komen vanwege de antioxidanten, ontstekingsremmende effecten en antibacteriële eigenschappen in honing.[4]

Samenvatting:

Honing kan effectief zijn bij wondgenezing, zoals voor brandwonden, roodheid, jeuk, schilfers, herpes en diabetische voetulcera.

2. Honing is een gezonder alternatief voor suiker

Geraffineerde suikers bevatten lege calorieën. Dit zijn calorieën die weinig tot geen voedingswaarde hebben.

Lege calorieën zijn namelijk toegevoegde suikers en verzadigde vetten. Dit kan leiden tot gewichtstoename en een tekort aan voedingsstoffen.

Deze voedingsmiddelen bevatten lege calorieën:

  • Dranken – sport- en energiedranken, frisdranken en vruchtsappen (bevat hoge hoeveelheden toegevoegde suikers).
  • Junkfood – hamburgers, pizza, milkshakes, patat, enzovoort (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).
  • Snoepgoed – zoals cakes, chocolade, donuts, koekjes, zuurstokken, enzovoort (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten en/of toegevoegde suikers).
  • Vlees – hotdogs, spek en worst (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).
  • Zuivelproducten – ijs en kaas (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).

Het is gezonder om in plaats daarvan voedingsmiddelen te gaan consumeren die belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels bevatten.

Deze gezonde voedingsmiddelen bevatten geen toegevoegde suikers en vetten, waardoor ze gezondere keuzes zijn dan voedingsmiddelen die boordevol lege calorieën bevatten.

Deze gezonde voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • Fruit – appels, kiwi, bananen, bessen, watermeloenen, enzovoort.
  • Groenten – bladgroenten, bieten, wortels, broccoli, enzovoort.
  • Magere eiwitten – vis, noten, eieren, bonen en ander mager vlees.
  • Peulvruchten – linzen, pinda’s en bonen.
  • Volkoren granen – bruine rijst, bruine pasta’s en volkorenbrood.
  • Zuivelproducten – kaas, yoghurt en magere melk.

Waarom honing gezonder is dan toegevoegde suikers (lege calorieën) is, omdat honing wel belangrijke voedingsstoffen bevat, wat niet zo is bij suikers.

Honing bevat weinig vitamines en mineralen, maar is hoog in antioxidanten zoals flavonoïden. Als het kan, kies altijd voor honing in plaats van geraffineerde suikers.

Je krijgt tenminste gezondheidsvoordelen die je niet krijgt bij normale tafelsuiker. Maar ook, omdat honing natuurlijk meer smaak heeft.

Samenvatting:

Suiker bevat geen voedingsstoffen, maar honing wel. Honing is niet rijk aan vitamines en mineralen, maar wel aan antioxidanten. Hierdoor is het een gezonder alternatief dan suiker.

3. Honing is rijk aan antioxidanten

Pure honing

Zoals eerder vermeld is honing rijk aan antioxidanten en antioxidanten zijn belangrijk voor de gezondheid.

Boekweit honing bijvoorbeeld, kan het aantal antioxidanten in je bloed verhogen.[6]

Een onderzoek op de antioxidanten van honing toont aan dat ze het risico’s op de volgende kunnen verminderen:[7]

  • Beroertes
  • Sommige soorten kanker
  • Hartaanvallen

Deze gezondheidsvoordelen zou je niet kunnen krijgen als je geraffineerde suiker zou gaan nemen in plaats van honing.

Daarom is dit nog een reden waarom het een verstandiger keuze is om suiker te gaan vervangen met honing. Want suikers bevatten deze antioxidanten namelijk niet.

Samenvatting:

Honing is rijk aan antioxidanten die meerdere gezondheidsvoordelen hebben. Zo kunnen ze de antioxidantenwaarde in het bloed verhogen en het risico op verschillende ziektes verminderen.

4. Honing kan triglyceriden verlagen

Triglyceriden zijn vetten die in het bloed voorkomen. Ze zijn meestal opgeslagen in vetweefsel en ze zijn nauw verbonden met cholesterol.

Ook worden triglyceriden verbonden met insulineresistentie, wat een belangrijke oorzaak is van diabetes type 2.

Hoge triglyceridenwaarden komen meestal door toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten.

Geraffineerde koolhydraten zijn onder andere snoepgoed, frisdranken, witte rijst, witte pasta en wit brood.

Meerdere onderzoeken tonen aan dat honing gekoppeld is aan lagere triglyceridenwaarden.[8]

Zo toont een studie tussen honing en suiker aan dat door honing mensen bijna 20% lagere triglyceridenwaarden hadden.[9]

Samenvatting:

Honing kan triglyceriden verlagen, vergeleken geraffineerde koolhydraten. Triglyceriden worden geassocieerd met insulineresistentie wat een belangrijke oorzaak is van diabetes type 2.

5. Honing kan beschermen tegen hersenschade

Honing kun je hersenen beschermen, vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen en antioxidanten.

Een dierstudie toont aan dat wanneer ratten honing consumeerden, hun hersenen beschermd werden tegen hersenschade door blootstelling aan lood.[10]

En een overzicht van recente klinisch onderzoeken toont aan dat rauwe honing ingrediënten bevatten die kunnen helpen tegen ontstekingen in de hippocampus.[11]

Hippocampus is een deel van de hersenen dat betrokken is bij het geheugen.

Samenvatting:

Vanwege de antioxidanten, ontstekingsremmende eigenschappen en unieke ingrediënten kan honing helpen de hersenen te beschermen tegen ontstekingen en schade.

6. Honing is een antibacterieel middel

Honing

Veel mensen weten dit niet, maar honing is een natuurlijk antimicrobieel en antibacterieel middel.[11]

Dit komt vanwege de volgende redenen:

  • Lage pH-waarde – honing heeft een hoge zuurgraad.
  • Waterstofperoxide – waterstofperoxide werkt ontsmettend en het kan veel soorten bacteriën doden.
  • Glucose oxidase – een enzym die een vermogen heeft om de groei van microben te remmen door geproduceerd waterstofperoxide.

Dus naast dat honing schadelijke bacteriën en microben kan laten stoppen met groeien, kan honing ze ook doden.

De effectiviteit van de antimicrobieel en antibacterieel eigenschappen is echter afhankelijk aan de soort honing.

Een onderzoek toont aan dat manuka honing (een rauwe honing) veel voorkomende ziekteverwekkers kan doden.

Deze ziekteverwekkers zijn onder andere E.coli (voedselvergiftiging), helicobacter pylori (maagzweren) en staphylococcus aureus (huidinfecties).[12]

Samenvatting:

Honing is een natuurlijk antimicrobieel en antibacterieel middel. Het kan schadelijke microben en bacteriën remmen en doden.

7. Honing kan helpen tegen hoesten

Zit je te hoesten en je hebt geen hoestmiddelen in je huis? Dan kun je proberen om honing te gaan nemen om de hoesten te verlichten.

Het kan ook betere keuze zijn om honing te geven aan jonge kinderen, sinds sommige hoestmiddelen niet veilig zijn voor ze.

Onderzoeken tonen aan dat honing effectief of zelfs effectiever kan zijn dan sommige hoestmiddelen die verkrijgbaar zijn zonder recept.

Honing kan een effectieve manier zijn om de frequentie en ernst van de nachtelijke hoest te verminderen bij kinderen.[13]

Probeer een keer wat rauwe honing te gaan nemen om jouw hoest te verlichten. Een theelepel rauwe honing is genoeg.

Samenvatting:

Honing kan een goede alternatieve optie zijn voor hoestmiddelen en dit geldt zeker voor jonge kinderen. Dit is omdat honing kan helpen de hoesten te verlichten.

8. Honing kan helpen tegen cholesterol

We weten dat een hoog LDL-cholesterol een belangrijke risicofactor is voor hartziekten. Het zorgt voor vetophoping bij bloedvaten en dit kan leiden tot beroertes en hartaanvallen.

Meerdere onderzoeken tonen aan dat honing kan helpen tegen cholesterol.

Zo kan honing ervoor zorgen dat het totale en slechte LDL-cholesterol wordt verlaagd, terwijl het goede HDL-cholesterol wordt verhoogd.[8][14][15]

Bij 55 patiënten werd honing vergeleken met tafelsuiker en de volgende werd ontdekt:[9]

  • HDL-cholesterol werd verhoogd met 3,3%
  • LDL-cholesterol werd verminderd met 5,8%
Samenvatting:

Honing kan helpen tegen het slechte LDL cholesterol, terwijl het goed kan zijn voor het goede HDL cholesterol.

9. Honing kan helpen tegen diarree

Misschien had je dit niet verwacht, maar honing kan helpen bij diarree.

Een onderzoek bij 150 kinderen die acute gastro-enteritis (buikgriep) hadden, hielp honing om ze beter te gaan herstellen van diarree.[16]

De kinderen die honing kregen herstelden sneller, vergeleken met de kinderen die geen honing kregen.

Het is belangrijk om niet te veel honing te gaan nemen, want te veel suiker kan diarree verergeren.

Een theelepel rauwe honing is genoeg om milde diarree te behandelen.

Samenvatting:

Een theelepel rauwe honing kan helpen tegen diarree, waardoor je sneller kan herstellen. Eet niet te veel honing, sinds te veel suiker diarree kan verergeren.

10. Honing kan de bloeddruk verlagen

Vanwege de antioxidanten die in honing zitten, kan honing helpen de bloeddruk te verlagen. Een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hartaandoeningen.

Zo toont een onderzoek aan dat polyfenolen potentieel kunnen helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen.[17]

Naast dat polyfenolen kunnen helpen met een goede hartgezondheid, kunnen ze ook helpen met de gezondheid van de hersenen en de spijsvertering.

Studies tonen aan dat polyfenolen bescherming kunnen bieden tegen ziekten, zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen.[17][18]

Samenvatting:

Honing bevat antioxidanten genaamd polyfenolen, die kunnen helpen met de bloeddruk, hersengezondheid en spijsvertering terwijl ze bescherming kunnen bieden tegen diabetes type 2 en hartaandoeningen.

11. Honing kan helpen tegen keelpijn

Wafel met honing

Honing kan helpen tegen verschillende soorten pijn, inclusief keelpijn.

Zoals eerder vermeld kan honing helpen de hoesten te verlichten. Daarom kan honing niet alleen helpen tegen hoesten, maar ook tegen keelpijn door hoesten.

Je kunt snel een lepeltje honing nemen, of wat honing toevoegen aan een lekkere hete thee, zoals gemberthee.

Gemberthee en honing kunnen samen een krachtige en natuurlijke middel zijn voor allerlei soorten pijn.

Samenvatting:

Bij keelpijn (door hoesten) kan je honing nemen. Honing kan ervoor zorgen dat de hoest en zere keel verlicht worden.

Meest gestelde vragen over honing

Hieronder staan de meest gestelde vragen over honing. Om meer gedetailleerd antwoorden te krijgen, kun je voor sommige vragen terug gaan naar het artikel.

  1. Welke honing is gezond?

    Er is een controverse over welke honing (rauwe honing of normale honing) het gezondst is.

    Zoals eerder vermeld, is gepasteuriseerd honing goed voor onder andere de smaak en houdbaarheidsdatum.

    Echter verlies je wel wat voedingsstoffen tijdens pasteuriseren.

  2. Is honing gezonder dan suiker?

    Honing is gezonder dan suiker, omdat suiker slechts lege calorieën zijn. Dit zijn voedingsmiddelen die weinig tot geen voedingsstoffen bevatten.

    Honing bevat wel voedingsstoffen, zoals krachtige antioxidanten genaamd polyfenolen.

  3. Word je dik van honing?

    Nee, je wordt niet dik van honing. Je wordt namelijk niet dik vanwege een specifiek voedsel. Dit heeft te maken met je totale calorie inname.

  4. Is honing gezond voor diabetes?

    Honing is een gezonder keuze dan suiker voor mensen met diabetes.

    En volgens verschillende onderzoeken die eerder in dit artikel zijn gemeld, kan honing zelfs helpen tegen diabetes en hartaandoeningen.

    Dit komt onder andere door het verlagen van het slechte LDL-cholesterol en triglyceriden.