Is Honing Gezond? 11 Bewezen Voordelen

Honing is bijzonder gezond. Het is daarom geen verrassing dat honing al duizenden jaren gebruikt wordt als medicijn.

Zo wordt honing gebruikt vanwege de helende en antibacteriële eigenschappen, ontstekingsremmende effecten en krachtige antioxidanten.

Maar wij kennen het natuurlijk als een lekkere, zoete vloeistof die gemaakt is door bijen.

Waarom honing zo zoet is, komt vanwege een hoog gehalte aan monosachariden (fructose en glucose).

Honing bevat namelijk ongeveer 70 tot 80 procent suiker, en dit is dus de reden waarom honing zo zoet is.

Daarom wordt honing ook vaak gebruikt om suikers in maaltijden te gaan vervangen. Dit is een gezondere keuze, omdat geraffineerde suiker lege calorieën bevat, wat niet zo is bij honing.

Lege calorieën zijn calorieën die weinig tot geen voedingsstoffen bevatten. Deze voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines, mineralen, antioxidanten, aminozuren en vezels.

Er zijn verschillende soorten honing en daarom zie je ook dat sommige honingen veel duurder zijn. Dit heeft te maken met de kosten en de beschikbaarheid van de honing.

Maar de meest bekende honing die mensen kennen, is rauwe honing en bewerkte honing.

Bewerkte honing ondergaat een pasteurisatieproces. Dit betekent dat de honing verwarmd wordt, zodat de gistcellen die de smaak kunnen beïnvloeden dood gaan.

Ook wordt de houdbaarheid verlengt en ziet de honing er beter en doorzichtiger uit, wat kan lijken dat het van hoge kwaliteit is.

Echter is het nadeel dat het een negatieve invloed heeft op de voedingsstoffen. Het verliest namelijk enkele voedingsstoffen die je wel bij rauwe honing hebt.

Al met al bevat honing boordevol gezondheidsvoordelen voor het lichaam. Hieronder staan 11 gezonde voordelen van honing.

1. Honing bevordert wondgenezing

Honing gezond

Honing wordt sinds het oude Egypte gebruikt voor onder andere wondgenezing en brandwonden. Het wordt tot op heden zelfs nog steeds gebruikt voor wondgenezing.

Ook tonen studies aan dat honing kan helpen bij het behandelen van huidaandoeningen zoals herpes, roodheid, jeuk en schilfers.[1][2]

Meerdere onderzoeken tonen echter aan dat honing het meest effectief is bij het genezen van brandwonden, maar ook wonden die geïnfecteerd zijn geraakt na een operatie.[3]

Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat honing effectief kan zijn voor diabetische voetulcera.[4]

Onderzoekers denken dat deze wondgenezing effecten komen vanwege de antioxidanten, ontstekingsremmende effecten en antibacteriële eigenschappen in honing.[4]

Samenvatting:

Honing kan effectief zijn bij wondgenezing, voor onder andere brandwonden, roodheid, jeuk, schilfers, herpes en diabetische voetulcera.

2. Honing is een gezonder alternatief voor suiker

Geraffineerde suikers bevatten lege calorieën. Dit zijn calorieën die weinig tot geen voedingswaarde hebben.

Lege calorieën zijn namelijk toegevoegde suikers en verzadigde vetten. Dit kan leiden tot gewichtstoename en een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.

Deze voedingsmiddelen bevatten meestal hoge hoeveelheden lege calorieën:

  • Dranken – zoals sport- en energiedranken, frisdranken en vruchtsappen (bevat hoge hoeveelheden toegevoegde suikers).
  • Junkfood – zoals hamburgers, pizza, milkshakes en patat (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).
  • Snoepgoed – zoals cakes, chocolade, donuts, koekjes, zuurstokken, enzovoort (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten en/of toegevoegde suikers).
  • Vlees – zoals hotdogs, spek en worst (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).
  • Zuivelproducten – zoals roomijs (bevat hoge hoeveelheden verzadigde vetten).

Het is gezonder om in plaats daarvan voedingsmiddelen te gaan consumeren die belangrijke voedingsstoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Hieronder zijn gezonde voedingsmiddelen die geen toegevoegde suikers en vetten bevatten, waardoor ze gezondere keuzes zijn dan voedingsmiddelen die boordevol lege calorieën bevatten.

Deze gezonde voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • Fruit – zoals appels, kiwi, bananen, bessen en watermeloenen.
  • Groenten – zoals bladgroenten, bieten, wortels en broccoli.
  • Magere eiwitten – zoals vis, noten, eieren, bonen en ander mager vlees.
  • Peulvruchten – zoals linzen, pinda’s en bonen.
  • Volkoren granen – zoals bruine rijst, bruine pasta’s en volkorenbrood.
  • Zuivelproducten – zoals kaas, yoghurt en magere melk.

Waarom honing gezonder is dan toegevoegde suikers (lege calorieën), is omdat honing wel belangrijke voedingsstoffen bevat die het lichaam niet zelf kan aanmaken, wat niet zo is bij suikers.

Honing bevat relatief gezien weinig vitamines en mineralen, maar het is wel hoog in antioxidanten, waaronder flavonoïden. Als het kan, kies altijd voor honing in plaats van geraffineerde suikers.

Want zo krijg je tenminste gezondheidsvoordelen die je anders niet zou gaan krijgen bij normale tafelsuiker. Maar ook natuurlijk omdat honing meer smaak heeft.

Samenvatting:

Suiker bevat geen voedingsstoffen, maar honing wel. Honing bevat weinig vitamines en mineralen, maar het bevat wel hoge hoeveelheden aan antioxidanten. Hierdoor is het een gezonder alternatief dan suiker.

3. Honing is rijk aan antioxidanten

Pure honing

Zoals eerder vermeld is honing rijk aan antioxidanten, en antioxidanten zijn belangrijk voor de gezondheid. Boekweit honing bijvoorbeeld, kan het aantal antioxidanten in je bloed verhogen.[6]

Een onderzoek op de antioxidanten van honing toont aan dat ze het risico op de volgende aandoeningen kunnen verminderen:[7]

  • Beroertes
  • Sommige soorten kanker
  • Hartaanvallen

Deze gezondheidsvoordelen zou je niet kunnen krijgen als je geraffineerde suiker zou gaan nemen, in plaats van honing.

Daarom is dit nog een reden waarom het een verstandiger keuze is om suiker te gaan vervangen met honing. Want suikers bevatten deze antioxidanten niet.

Samenvatting:

Honing is rijk aan antioxidanten die meerdere gezondheidsvoordelen kunnen bieden. Zo kunnen ze de antioxidanten-waarde in het bloed verhogen en het risico op verschillende aandoeningen verminderen.

4. Honing kan triglyceriden verlagen

Triglyceriden zijn vetten die in het bloed voorkomen. Ze zijn meestal opgeslagen in vetweefsels en ze zijn nauw verbonden met cholesterol.

Ook worden triglyceriden verbonden met insulineresistentie, wat een belangrijke oorzaak is van diabetes type 2.

Hoge triglyceridenwaarden komen meestal door toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten.

Geraffineerde koolhydraten zijn onder andere snoepgoed, frisdranken, witte rijst, witte pasta en wit brood.

Meerdere onderzoeken tonen aan dat honing gekoppeld is met lagere triglyceridenwaarden.[8]

Zo toont een studie tussen honing en suiker aan dat mensen die honing kiezen, ze bijna 20% lagere triglyceridenwaarden hebben.[9]

Samenvatting:

Honing kan triglyceriden verlagen, vergeleken geraffineerde koolhydraten. Triglyceriden worden geassocieerd met insulineresistentie, wat een belangrijke oorzaak is van diabetes type 2.

5. Honing kan beschermen tegen hersenschade

Honing kan je hersenen beschermen, vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen en antioxidanten die het bevat.

Een dierstudie toont aan dat wanneer ratten honing consumeerden, hun hersenen beschermd werden tegen hersenschade door blootstelling aan lood.[10]

En een overzicht van recente klinisch onderzoeken toont aan dat rauwe honing stoffen bevatten, die kunnen helpen tegen ontstekingen in de hippocampus.[11]

Hippocampus is een deel van de hersenen dat betrokken is bij het geheugen.

Samenvatting:

Vanwege de antioxidanten, ontstekingsremmende eigenschappen en unieke stoffen kan honing mogelijk helpen de hersenen te beschermen tegen ontstekingen en schade.

6. Honing is een antibacterieel middel

Honing

Veel mensen weten dit niet, maar honing is een natuurlijk antimicrobieel en antibacterieel middel.[11]

Dit komt vanwege de volgende redenen:

  • Lage pH-waarde – honing heeft dus een hoge zuurgraad.
  • Waterstofperoxide – waterstofperoxide werkt ontsmettend, en kan veel soorten bacteriën doden.
  • Glucose oxidase – een enzym die een vermogen heeft om de groei van microben te remmen, door geproduceerd waterstofperoxide.

Dus naast dat honing schadelijke bacteriën en microben kan laten stoppen met groeien, kan honing ze ook doden.

De effectiviteit van de antimicrobieel en antibacterieel eigenschappen is echter afhankelijk van de soort honing.

Een onderzoek toont aan dat manuka honing (een rauwe honing) veel voorkomende ziekteverwekkers kan doden.

Deze ziekteverwekkers zijn onder andere E.coli (voedselvergiftiging), helicobacter pylori (maagzweren) en staphylococcus aureus (huidinfecties).[12]

Samenvatting:

Honing is een natuurlijk antimicrobieel en antibacterieel middel. Het kan hierdoor schadelijke microben en bacteriën remmen en doden.

7. Honing kan helpen tegen hoesten

Zit je te hoesten en je hebt geen hoestmiddelen in je huis? Dan kun je proberen om honing te gaan nemen om de hoesten te verlichten.

Het kan zelfs een betere keuze zijn om honing te geven aan jonge kinderen, sinds sommige hoestmiddelen niet veilig zijn voor ze.

Onderzoeken tonen namelijk aan dat honing effectief of zelfs effectiever kan zijn dan sommige hoestmiddelen die verkrijgbaar zijn zonder recept.

Honing kan een effectieve manier zijn om de frequentie en ernst van de nachtelijke hoest te verminderen bij kinderen.[13]

Probeer een keer wat rauwe honing te gaan nemen om jouw hoest te verlichten. Een theelepel rauwe honing is genoeg.

Samenvatting:

Honing kan een betere alternatieve middel zijn voor hoestmiddelen, en dit geldt zeker voor jonge kinderen. Dit is omdat honing kan helpen de hoesten te verlichten.

8. Honing kan helpen tegen cholesterol

We weten dat een hoog LDL cholesterol een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen. Het zorgt namelijk voor vetophoping bij bloedvaten, en dit kan leiden tot beroertes en hartaanvallen.

Meerdere onderzoeken tonen aan dat honing kan helpen tegen cholesterol.

Zo kan honing ervoor zorgen dat het totale en slechte LDL-cholesterol wordt verlaagd, terwijl het goede HDL-cholesterol wordt verhoogd.[8][14][15]

Bij 55 patiënten werd honing vergeleken met tafelsuiker en de volgende werd ontdekt:[9]

  • HDL-cholesterol werd verhoogd met 3,3%
  • LDL-cholesterol werd verminderd met 5,8%
Samenvatting:

Honing kan helpen tegen het totale en slechte LDL cholesterol, terwijl het goed kan zijn voor het goede HDL cholesterol.

9. Honing kan helpen tegen diarree

Misschien had je dit niet verwacht, maar honing kan helpen bij diarree.

Een onderzoek bij 150 kinderen die acute gastro-enteritis (buikgriep) hadden, hielp honing om ze beter te laten herstellen van diarree.[16]

De kinderen die honing kregen herstelden sneller, vergeleken met de kinderen die geen honing kregen.

Het is belangrijk om niet te veel honing te gaan nemen, want te veel suiker kan diarree verergeren. Een theelepel rauwe honing is genoeg om milde diarree te behandelen.

Samenvatting:

Een theelepel rauwe honing kan helpen tegen diarree, waardoor je sneller kan herstellen. Eet niet te veel honing, sinds te veel suiker diarree kan verergeren.

10. Honing kan de bloeddruk verlagen

Vanwege de antioxidanten die in honing zitten, kan honing helpen de bloeddruk te verlagen. Een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hartaandoeningen.

Zo toont een onderzoek aan dat polyfenolen potentieel kunnen helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen.[17]

Naast dat polyfenolen kunnen helpen met een goede hartgezondheid, kunnen ze ook helpen met de gezondheid van de hersenen en de spijsvertering.

Studies tonen aan dat polyfenolen bescherming kunnen bieden tegen ziekten, zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen.[17][18]

Samenvatting:

Honing bevat antioxidanten genaamd polyfenolen, die kunnen helpen met de bloeddruk, hersengezondheid en spijsvertering terwijl ze bescherming kunnen bieden tegen diabetes type 2 en hartaandoeningen.

11. Honing kan helpen tegen keelpijn

Wafel met honing

Honing kan helpen tegen verschillende soorten pijn, dit geldt ook voor keelpijn.

Zoals eerder vermeld kan honing helpen de hoesten te verlichten. Daarom kan honing niet alleen helpen tegen hoesten, maar ook tegen door hoesten veroorzaakte keelpijn.

Je kunt snel een lepeltje honing nemen of wat honing toevoegen aan een lekkere warme thee, zoals groene thee of gemberthee.

Gemberthee en honing kunnen samen een krachtige en natuurlijke middel zijn voor allerlei soorten pijn.

Samenvatting:

Bij keelpijn door hoesten kan honing helpen de keelpijn te verlichten. Samen met groene thee of gemberthee kan het nog effectiever werken.

Meest gestelde vragen over honing

Hieronder staan de meest gestelde vragen over honing. Om meer gedetailleerd antwoorden te krijgen, kun je voor sommige vragen terug gaan naar het artikel.

  1. Welke honing is gezond?

    Er is een controverse over welke honing (rauwe honing of bewerkte honing) het gezondst is.

    Zoals eerder vermeld, is gepasteuriseerd honing goed voor onder andere de smaak en houdbaarheidsdatum.

    Maar, je verlies wel voedingsstoffen, met name antioxidanten, die belangrijk zijn voor het lichaam.

  2. Is honing gezonder dan suiker?

    Honing is gezonder dan suiker, omdat suiker slechts lege calorieën zijn. Lege calorieën in voedingsmiddelen bevatten weinig tot geen voedingsstoffen.

    Honing bevat vergeleken suiker wel voedingsstoffen, zoals krachtige antioxidanten genaamd polyfenolen en flavonoïden.

  3. Word je dik van honing?

    Nee, je wordt niet dik van honing. Je wordt namelijk niet dik vanwege een specifiek voedsel. Dit heeft te maken met je totale calorie inname.

  4. Is honing gezond voor diabetes?

    Honing is een gezonder keuze dan suiker voor mensen met diabetes.

    En volgens verschillende onderzoeken die eerder in dit artikel zijn getoond, kan honing zelfs helpen tegen diabetes en hartaandoeningen.

    Dit komt omdat honing kan helpen met het verlagen van het slechte LDL cholesterol en triglyceriden.