Handig Overzicht: Hoeveel Rijst Per Persoon

Je bent van plan om een heerlijk hoofdgerecht met rijst te maken of om rijst te gaan koken als een bijgerecht. Ongeacht wat je wilt gaan doen, is het bepalen van hoeveel rijst je nodig hebt onmisbaar.

Wanneer je de instructies leest in dit artikel, zul je nooit meer gaan zoeken hoeveel rijst je nou per persoon moet gaan koken.

Zoals je al weet, is de hoeveelheid rijst per persoon afhankelijk van de soort gerecht. Wil je rijst koken als een bijgerecht? Dan is dat natuurlijk minder dan een heel rijsthoofdgerecht.

Je kunt echt niet misgaan met rijst, sinds je tal van verschillende rijstrecepten hebt. Paar van deze recepten die je kunt gaan maken met rijst zijn onder andere:

  • Risotto met gerookte zalm
  • Curry met kip
  • Vegetarische rijstschotel
  • Nasi Goreng
  • Kerrie eieren
  • Paella met kip
  • Rijstsalade
  • Mexicaanse burrito’s met rijst
  • Kip goulash
  • Sushi met rijst

En elk recept heeft toch wel zijn eigen hoeveelheid rijst nodig. Maar eerst, wat zijn eigenlijk de voedingswaarden van rijst?

Rijst voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van rauwe- en gekookte rijst? Zit er een verschil wanneer de rijst gekookt wordt?

Hier staan de voedingswaarde van rijst witte rauw, per 100 gram.[1]

Rijst witte rauwPer 100 gram
Energie352 kcal
Vet1 gram
Koolhydraten78 gram
Voedingsvezel totaal1,3 gram
Eiwit7 gram

Hier staan de voedingswaarde van rijst witte gekookt, per 100 gram.[1]

Rijst witte gekooktPer 100 gram
Energie146 kcal
Vet0,3 gram
Koolhydraten32,2 gram
Voedingsvezel totaal0,7 gram
Eiwit3,2 gram

Zoals je ziet, is er een significant verschil als je kijkt naar de aantal calorieën, eiwitten en koolhydraten. Ook heeft de gekookte rijst een hoger watergehalte.

En dit is natuurlijk geen verrassing, want gekookte rijst krijgt meer volume. En dit is belangrijk om te weten wanneer je ongekookt rijst kookt.

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat verschillende soorten rijst, verschillende hoeveelheden water absorberen. Maar, hoeveel water moet je dan toevoegen bij rijst?

Samenvatting:

Gekookte rijst bevat aanzienlijk minder calorieën, eiwitten en koolhydraten dan rauw rijst. En wanneer de ongekookte rijst gekookt wordt, krijgt de rijst meer volume. Lees daarom de voedingswaarden van de rijstproduct goed door.

Hoeveel water bij rijst?

Een algemene regel is om een verhouding van 1 kopje rijst op 2 kopjes water te gaan gebruiken. Dit is een verhouding van 1:2.

Zoals eerder vermeld, absorberen verschillende soorten rijs verschillende hoeveelheden water.

Zo hebben rijst soorten zoals witte rijst, bruine rijst, zoete rijst, wilde rijst, zilvervliesrijst, snelkookrijst, jasmijnrijst en basmatirijst elk unieke eigenschappen.

Volg daarom altijd de instructies op de achterkant van de rijst product, als het tenminste er is. En nu komt de vraag, hoeveel gram gekookte rijst per persoon?

Samenvatting:

Voor 1 kopje rijst doe je 2 kopjes water erin als een algemene regel. Echter kan dit verschillen tussen de soorten rijst. Volg daarom altijd de instructies van je rijstproduct indien beschikbaar.

Hoeveel gram gekookte rijst per persoon?

Gekookte rijst is anders dan rauwe rijst, het bevat namelijk dubbel de volume. Om erachter te komen hoeveel gram gekookte rijst je maakt, kun je in het algemeen de 3 x regel volgen.

In andere woorden, wanneer je 100 gram rauwe rijst kookt, wordt het 300 gram gekookte rijst, want 3 * 100 = 300.

Een gemiddelde persoon eet 200 tot 250 gram gekookte rijst, wanneer de rijst als het hoofdgerecht gegeten wordt. Dit is ongeveer 70 tot 85 gram ongekookt rijst per persoon.

Samenvatting:

Een simpel manier om te weten hoeveel gram gekookte rijst per persoon je nodig moet hebben, is om de 3 x regel te gaan volgen. Door 100 gram rauwe rijst te gaan koken, krijg je ongeveer 300 gram gekookte rijst. Een gemiddelde persoon eet tussen de 200 tot 250 gram gekookt rijst.

Hoeveel rijst per persoon in rijstkoker?

Nu weet je hoeveel rijst je moet gaan koken, maar hoe zit het als je gebruikt maakt van een rijstkoker?

Voor de meeste rijstkokers doe je 1 kopje rijst met 1,5 tot 2 kopjes water erin. Dit levert ongeveer 3 kopjes gekookte rijst op, genoeg voor 5 tot 6 porties.

Volg de instructies die bij de rijstkoker wordt geleverd voor het soort rijst dat je aan het bereiden bent. Doe daarna de rijst koker aan en laat het koken, volgens de instructies.

Wanneer de rijst klaar is met koken, kunnen de meeste rijstkokers de rijst urenlang warm houden zonder dat de rijst gaat verbranden.

Controleer of je rijstkoker automatisch de verwarming stand activeert of niet.

Samenvatting:

In de meeste rijstkokers doe je 1 kopje rijst met 1,5 tot 2 kopjes water erin, wat genoeg is voor 5 tot 6 porties rijst. Ook hebben de meeste rijstkokers een automatische verwarming stand, waardoor de rijst urenlang warm kan blijven.

Hoeveel kopjes is 300 gram rijst?

In sommige recepten staat dat je 300 gram rijst moet gaan toevoegen, maar hoeveel kopjes is dit dan eigenlijk? In één kopje (koffiekopje) gaat er ongeveer 100 gram ongekookt rijst in.

En zoals eerder vermeld, is volgens de 3 x regel 100 gram ongekookt rijst ongeveer 300 gram gekookt rijst.

Hoeveel kopjes voor 300 gram rijst? Slechts 1 kopje ongekookt rijst, wat ongeveer 300 gram gekookt rijst maakt.

Samenvatting:

In één kopje gaat er ongeveer 100 gram ongekookt rijst in, waardoor na het koken het ongeveer 300 gram rijst wordt. In andere worden, 1 kopje ongekookt rijst is 300 gram gekookt rijst.

Hoeveel rijst per persoon als bijgerecht?

Wanneer de rijst voor het hoofdgerecht wordt gebruikt, kook je natuurlijk meer rijst. Maar hoeveel rijst moet je per persoon hebben als het gebruikt wordt als een bijgerecht?

Slechts 50 gram ongekookt rijst per persoon is genoeg als bijgerecht. Dit komt neer op ongeveer 150 gram gekookt rijst per persoon.

Echter kun je natuurlijk ook meer rijst gebruiken, zoals 60 of 75 gram ongekookt rijst.

Samenvatting:

Je hebt ongeveer 50 gram ongekookt rijst per persoon nodig als bijgerecht. Dit leidt tot ongeveer 150 gram gekookt rijst per persoon.

In het kort: Hoeveel rijst per persoon?

Rijst koken, rijst invriezen en rijst maken is simpel. Het is zelfs zo gemakkelijk om te doen dat je na dit artikel waarschijnlijk niet meer gaat opzoeken naar hoeveel rijst je per persoon moet gaan koken.

De hoeveelheid rijst is afhankelijk van het recept. Wordt de rijst gebruikt als een hoofdgerecht, of meer dan een bijgerecht?

Wanneer de rijst voor het hoofdgerecht gebruikt wordt, kom dit ongeveer neer op 200 tot 250 gram gekookt rijst per persoon.

En wanneer de rijst gebruikt wordt als bijgerecht, is dit ongeveer 150 gram gekookt rijst per persoon.

Een kopje rijst is ongeveer 100 gram ongekookte rijst. En om er achter te komen hoeveel gekookte rijst je krijgt, kun je de 3 x regel gebruiken.

In andere woorden, 100 gram ongekookt rijst is ongeveer 300 gram gekookt rijst.

Maar, dit is echter weer afhankelijk van de soort rijst sinds verschillende soorten rijst, verschillende hoeveelheden water absorberen.

  1. NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.

Exit mobile version