Handig Overzicht: Hoeveel Gram Pasta Per Persoon?

Je wilt dus pasta gaan maken, maar je weet niet precies hoeveel pasta je moet gaan gebruiken. En dan komt de eeuwenoude vraag: hoeveel gram pasta per persoon moet je nu gaan maken?

Soms is het moeilijk om de hoeveelheid pasta te bepalen die voor een recept nodig is.

En dit is begrijpelijk, want net zoals de hoeveel rijst per persoon vraag, kan dit verwarring veroorzaken. Vooral als de verpakking al is geopend en gedeeltelijk is gebruikt.

Daarnaast zijn er ook verschillende soorten en maten van pasta. Als je het verkeerd doet, krijg je ofwel een bord vol saus of een berg gekookte pasta die je helaas weg moet gaan gooien.

Wordt de pasta gebruikt als een hoofdgerecht of als een bijgerecht? Het is namelijk afhankelijk voor welk soort gerecht de pasta gemaakt wordt.

Gelukkig staat in dit artikel een simpel overzicht voor hoeveel gram pasta per persoon je nodig moet hebben.

Maar eerst, wat is eigenlijk de voedingswaarde van pasta?

Pasta voedingswaarde

Pasta recept met tomaten

Hoe zit het nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van rauwe- en gekookte pasta? Is er een verschil wanneer de pasta gekookt wordt?

Hier staan de voedingswaarde van pasta witte rauw, per 100 gram.[1]

Pasta witte rauwPer 100 gram
Energie356 kcal
Vet1,5 gram
Koolhydraten72 gram
Voedingsvezel totaal3 gram
Eiwit12,3 gram

En hier staan de voedingswaarde van pasta witte vers gekookt, per 100 gram.[1]

Pasta witte vers gekooktPer 100 gram
Energie129 kcal
Vet1,3 gram
Koolhydraten23,9 gram
Voedingsvezel totaal1,3 gram
Eiwit4,9 gram

Zoals je ziet, is er een significant verschil als je kijkt naar de aantal calorieën, eiwitten en koolhydraten tussen de twee pasta’s.

En dit is natuurlijk geen verrassing, want wanneer je pasta kookt, krijgt het meer volume. En dit is belangrijk om te weten wanneer je ongekookt pasta kookt. Echter geldt dit niet voor alle soorten pasta’s.

Maar, hoeveel pasta per persoon moet je nu dus gebruiken?

Samenvatting:

Gekookte pasta bevat aanzienlijk minder calorieën, eiwitten en koolhydraten dan rauwe pasta. Dit komt namelijk wanneer de ongekookte pasta gekookt wordt, de pasta meer volume krijgt.

Hoeveel gram pasta per persoon?

Soorten pasta

Om te weten hoeveel gram pasta per persoon je nodig moet hebben, kun je kijken naar de portiegroottes of instructies van de pastaproduct die je hebt.

Geen portiegroottes of instructies? Dan staan hier simpelweg de algemene portiegroottes per pastasoort:

  • 75 tot 120 gram voor gedroogde pasta
  • 120 tot 150 gram voor verse pasta
  • 175 tot 200 gram voor gevulde pasta, zoals tortellini en ravioli

Gedroogde- en verse pasta zijn twee verschillende producten. Ze hebben beiden dan ook verschillende smaken, textuur en houdbaarheidsdatum.

Zo is gedroogde pasta vaak steviger van textuur vergeleken met verse pasta. Een voordeel hiervan is dat bepaalde sauzen, zoals de bolognese saus, goed gebruikt kan worden.

Daarnaast kan gedroogde pasta langer bewaard worden in de voorraadkast. Verse pasta daar in tegen, gaan veel minder lang mee. Dit komt voornamelijk door de eieren die in verse pasta zitten.

En vanwege de lichtere textuur, wordt bolognese saus niet aanbevolen. Voor verse pasta zijn lichtere sauzen aanbevolen, waaronder tomatensaus.

Samenvatting:

Voor gedroogde pasta gebruik je 75 tot 120 gram, voor verse pasta gebruik je 120 tot 150 gram en voor gevulde pasta gebruik je 175 tot 200 gram.

Hoeveel gram pasta per persoon om te gaan afvallen?

Pasta tomatensaus

Pasta bevat hoge hoeveelheden calorieën, waardoor het niet de beste keuze is als het gaat om afvallen.

Het maakt je namelijk niet vol voor een langere tijd, terwijl het wel boordevol calorieën bevat. Hierdoor kun je weer een snel eetlust krijgen.

Dit betekent echter niet dat je totaal niet kan gaan genieten van je pasta.

Hoeveel gram pasta per persoon is het dan verstandig om te gaan eten, terwijl je aan het afvallen bent? Slechts 60 tot 75 gram rauwe pasta is al voldoende.

Je kunt dit bijvoorbeeld als een bijgerecht toevoegen bij een caloriearme maaltijd.

Onthoud dat het beter is om de calorieën op te gaan tellen, sinds je in een calorietekort moet zitten om te gaan afvallen. In andere woorden, je moet meer calorieën verbranden dan dat je consumeert.

Samenvatting:

Je hoeft pasta niet helemaal te gaan vermijden als je aan het afvallen bent. Een goede manier om toch te gaan genieten, is om de calorieën bij te houden. Meestal is 60 tot 75 gram rauwe pasta dan ook voldoende als bijgerecht.

In het kort: Hoeveel verse pasta per persoon?

Verse pasta recept

Hoe moet je erachter komen om te weten hoeveel gram pasta per persoon je nodig moet hebben?

Wanneer er geen instructies of portiegroottes staan bij de pastaproduct, kun je de volgende algemene regels gebruiken:

  • 75 tot 120 gram voor gedroogde pasta
  • 120 tot 150 gram voor verse pasta
  • 175 tot 200 gram voor gevulde pasta

Dit is echter afhankelijk naar het soort gerecht en de soort pasta. Wordt de pasta gebruikt als hoofdgerecht en zo ja, wat voor soort pasta is het?

Tenslotte kun je ook van pasta genieten als je aan het afvallen bent. Bereken de calorieën en eet het in mate. Want zolang je in een calorietekort zit, zul je gaan aanvallen.