Hoe Lang Sperziebonen Koken? + 4 Voordelen

Het is niet lekker om duffe en slappe groenten te gaan eten, daarom zou het beter zijn als je weet hoe je sperziebonen goed kan koken om dat te gaan voorkomen. Met behulp van dit artikel, zal je weten hoe je geweldige sperziebonen kan koken.

Wat een goede optie is met gekookte sperziebonen, is dat je het makkelijk kan gaan eten als een lekkere gezonde snack.

Naast dus dat je sperziebonen bij een recept kan toevoegen, kun je de resterende sperziebonen op een laat moment gaan eten als een snack.

De resterende sperziebonen kun je maximaal vier dagen bewaren in de koelkast, in een luchtdicht bakje.

En sinds sperziebonen groenten zijn, krijg je ook nog eens nodige gezonde voordelen binnen. Sperziebonen zijn namelijk rijk aan vitamines zoals A, C en K, maar ook mineralen zoals calcium, magnesium en zink.

Om de sperziebonen gaan koken, gaan we de kooktechniek blancheren gebruiken. Blancheren betekent dat het voedsel (voornamelijk fruit en groenten) wordt gekookt waarna het dan in koud water wordt gelegd.

Blancheren is goed voor als je de juiste smaak of kleur wilt krijgen, wat je niet kan krijgen bij gewoon koken. Ook wordt het gebruikt om voedingsmiddelen te gaan conserveren, voor later gebruik.

Zo kook je sperziebonen:

Hoe Lang Sperziebonen Koken?

Recipe by Team FitiumCourse: SnacksCuisine: AmerikaansDifficulty: Makkelijk
Porties

4

servings
Prep time

5

minutes
Cooking time

10

minutes
Calories

25

kcal
Total time

15

minutes

Hoe lang sperziebonen koken? Ongeveer 10 minuten. Lees hoe je sperziebonen moet koken, de ingrediënten en de 4 gezonde voordelen van sperziebonen.

Ingrediënten

  • Sperziebonen

  • 1 Theelepel koosjer zout

  • 4 Liter water

  • Ijsblokjes

Voorbereidingswijze

  • Spoel de sperziebonen eerst af en snij daarna de puntjes.
  • Doe 3 liter water en een theelepel koosjer zout in een grote pan. Wacht totdat het water goed kookt, waardoor je bubbeltjes op het oppervlak ziet.
  • Doe de overige liter water en de ijsblokjes in een andere pan. Zet de pan opzij.
  • Voeg de sperziebonen toe in de kokende water en kook deze voor ongeveer 3 tot 5 minuten, totdat ze heldergroen zijn.
  • Zodra de sperziebonen heldergroen zijn, doe het in de pan met ijskoude water. Wacht 5 minuten en het is klaar.

Hoe lang sperziebonen koken?

Het duurt ongeveer 10 minuten om sperziebonen te gaan koken. Maar je kunt het ook koken van 12 tot 15 minuten. Het is afhankelijk van hoe je de sperziebonen wilt hebben. Hoe langer je sperziebonen kookt, hoe meer smaak je krijgt.

Als je wilt weten of de sperziebonen gaar zijn, kun je erin prikken met vork en eventueel gaan proeven.

Eerst kook je de sperziebonen 2 tot 3 minuten in kokend water, totdat de sperziebonen heldergroen zijn. Daarna doe je de sperziebonen in ijskoude water voor 5 minuten.

Sperziebonen voordelen

Sperziebonen

Sperziebonen zijn voedzaam, daarom kunnen sperziebonen helpen jouw gezondheid te verbeteren. Hieronder staan enkele gezondheidsvoordelen van sperziebonen.

1. Sperziebonen zijn goed voor het hart

Sperziebonen bevatten geen cholesterol, maar wel vezels. Vezels kunnen helpen de slechte LDL cholesterol te verlagen.

Sperziebonen kunnen ook helpen de bloeddruk verlagen en ontstekingen verminderen. Hierdoor zijn sperziebonen dus goed voor het hart.

2. Sperziebonen zijn goed voor om gezond gewicht te behouden

Sperziebonen zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels. Sperziebonen zijn goed voor om je gewicht te behouden, want sperziebonen:

  • Bevatten geen vet
  • Zijn niet hoog in calorieën (slechts 25 kcal per 100 gram)
  • Zijn koolhydraatarm
  • Bevatten weinig suikers

3. Sperziebonen zijn rijk aan vitamines en mineralen

Sperziebonen bevatten de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B3
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Calcium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Kalium
  • Magnesium
  • Zink

4. Sperziebonen zijn eiwitrijk

Het lichaam heeft eiwitten nodig, zodat het verschillende functies kan uitvoeren. Denk hierbij aan maken van nieuwe cellen, behouden van spiermassa, de eetlust verminderen, enz.

Maar wist je ook dat eiwitten nodig zijn, zodat het lichaam jouw haar, huid, nagels, botten en organen kan onderhouden?

Eiwitten zijn belangrijk en sperziebonen bevatten gelukkig veel daarvan. Vergeet daarom ook niet om genoeg eiwitten per dag te gaan eten.

Sperziebonen voedingswaarden

Sperziebonen snijden

Hier staan de voedingswaarden van gekookte sperziebonen, per 100 gram.

Sperziebonen VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)105 kJ
Energie (kcal)25 kcal
Vet0,4 gram
Eiwit1,8 gram
Koolhydraten2,2 gram
Voedingsvezels Totaal2,9 gram

Bron: NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.

Sperziebonen zijn waarschijnlijk niet de eerste voedsel die in je gedachten komt. Maar als je wel van plan bent om sperziebonen te gaan koken, doe het ook. Sperziebonen zijn voedzaam en daardoor gezond.

Wil je nog meer gezonde snacks ideeën? Dan raad ik het volgende artikel aan: 99 Lekkere gezonde snacks.

0 Shares