Hoe lang kun je zonder eten en drinken?

Eten en water is natuurlijk onmisbaar voor het lichaam.

Het lichaam heeft eten nodig voor onder andere energie, terwijl water nodig is om goed te kunnen functioneren.

Hoe lang een persoon kan leven zonder eten en drinken ligt aan de persoon. Dit komt vanwege de velen verschillende factoren. Factoren zoals de omgeving en hoe actief de persoon is.

Zoals je kan bedenken zijn er geen grondige onderzoeken gemaakt door de onderzoekers vanwege ethische redenen.

Meeste van de gegevens komen daarom ook uit onder andere periodes van hongersnood en hongerstakingen.

In dit artikel staat hoe lang je zonder eten en drinken leven.

Hoe lang kun je zonder eten en drinken?

fruit eten

Je kunt in het algemeen 1 tot 2 maanden zonder eten leven. Zonder water zal je waarschijnlijk maar een paar dagen leven.

Wanneer je voor een paar dagen niets eet of drinkt, zal het lichaam minder energie verbruiken.

Het duurt ongeveer 8 uren voordat het lichaam begint te veranderen. Als je niets eet voor 8 tot 12 uur, zijn de glucosevoorraden leeg.

Glucose komt uit voeding die het lichaam afbreekt. Het wordt gebruikt als energie voor het lichaam.

Wat gebeurd er na dat er geen glucose meer over is? Dan zal het lichaam beginnen met het verbruiken van aminozuren, om toch energie te kunnen verbruiken. Hierdoor zullen de spieren worden aangetast.[1]

Maar om veel spierverlies te voorkomen, wordt het lichaamsvet voorraad verbruikt. Vrouwen kunnen meestal langer overleven zonder eten en drinken, omdat ze mee lichaamsvet hebben dan mannen.

Niet eten en drinken gevolgen

Niet eten en drinken kan (ernstige) gevolgen hebben voor het lichaam. Ook al kun je doorgaan met je dagelijkse bezigheden, zal het lichaam complicaties krijgen.

Gevolgen van niet eten en drinken zijn:

  1. Buikpijn
  2. Duizelig
  3. Flauwvallen
  4. Hartaanval
  5. Moeheid
  6. Orgaan falen
  7. Uitdroging
  8. Vertraagde hartslag

Wat gebeurt er als je niet eet?

Gezond eten tips

Als je niet eet gebeuren er meerdere verschillende ernstige complicaties.

Uithongering (niet eten) kan onder andere spierverlies (inclusief het hart), infecties, buikpijn, misselijkheid, veranderingen in de bloedsuikerspiegel, hersenaantasting, bot verzwakking, langzamere stofwisseling, onregelmatige menstruatie en meer, veroorzaken.

Er zijn ook andere symptomen zoals haarverlies en droge huid. Zoals je ziet kan uithongering veel complicaties veroorzaken en het lichaam sterk beïnvloeden.

Wat gebeurt er als je niet drinkt?

Zoals eerder vermeld is het moeilijk te zeggen hoe lang een persoon kan leven zonder eten, vanwege de verschillende factoren.

Drinken daar in tegen niet. Een gezonde volwassene kan paar dagen leven zonder drinken, maar een kind die achtergelaten is in een hete auto, kan binnen paar uur uitdrogen en overlijden.

Water is gezond voor meerdere redenen, zoals:

  • Helpt tegen hoofdpijn
  • Helpt met fysieke prestaties
  • Kan helpen met afvallen
  • Helpt speeksel produceren

Uitdroging is een serieus probleem. Het is daarom belangrijk om te weten wat de uitdroging symptomen zijn.

Matige uitdroging symptomen zijn:

  • Dorstig
  • Droge mond
  • Droge tong
  • Minder moet gaan plassen
  • Prikkelbaar zijn

Probeer meer water te gaan drinken als je deze uitdroging symptomen hebt. Ernstige uitdroging kan namelijk leiden tot:

  • Bewusteloosheid
  • Bloeddrukdaling
  • Flauwvallen
  • Lage bloeddruk
  • Nierstenen
  • Zeer droge mond en tong
  • Zwakke pols

Hoeveel water per dag drinken?

is koolzuurhoudend water gezond

Het advies is om 1,5 tot 2 liter water per dag te gaan drinken. Dit is 6 tot 8 glazen water per dag (1 glas per 250 ml).

Een paar simpele tips om meer water te gaan drinken is als volgt:

  1. Als je een droge mond hebt, drink water.
  2. Als je dorstig bent, drink water.
  3. Als je zweet vanwege warmte of sporten, drink wat water.
  4. Drink water voordat je gaat eten, zo verminder je ook nog eens je eetlust.

Hoe lang kun je zonder water leven?

Een algemene regel is dat een persoon 3 dagen zonder water kan leven. Er zijn meerdere verschillende factoren, dus het ligt aan de persoon hoe lang de persoon zonder water kan leven.

Deze factoren zijn:

  • Algemene gezondheid
  • Geslacht
  • Gewicht
  • Hoe actief de persoon is
  • Leeftijd
  • Lengte

Vergeet niet dat je naast water ook via voedingsmiddelen met een hoog watergehalte je water binnenkrijgt. Denk daarbij aan watermeloenen, aardbeien en bessen.

Iemand die veel fruit en groenten eet die vaak een hoge watergehalte bevatten, moest meestal minder water drinken dan iemand die brood, havermout of andere droge voedsel eet.

De omgeving waar je bent speelt ook een rol. Als het zomer is of je bent op vakantie in een warm land, zweet je meer waardoor je meer water verliest.

Een persoon die intensief sport en veel zweet moet daarom ook meer water drinken, dan iemand die helemaal niet sport.

Verder moet je bij diarree en overgeven ook meer water drinken, omdat je veel vocht verliest.