Hoe Lang Broccoli Koken?

Broccoli is een fantastische voedzame groente, want het is rijk aan verschillende vitamines en mineralen zoals: vitamine C, vitamine K, ijzer en kalium. Ook bevat broccoli andere belangrijke stoffen, zoals vezels en carotenoïden.

Vanwege deze onmisbare voedingsstoffen, kan broccoli helpen tegen onder andere:

Broccoli is ook suiker– en caloriearm, waardoor het een goed voedingsmiddel is die jou kan helpen met afvallen of een gezond gewicht te behouden.

Broccoli is makkelijk te bereiden en koken. En omdat broccoli ook nog eens zeer gezond is, krijg je ook veel gezonde voordelen en verlaag je het risico op allerlei ziektes.

Hieronder staan de verschillende manieren om broccoli te gaan voorbereiden, zoals koken, stomen en bakken. Het is eerst belangrijk om de broccoli goed te gaan voorbereiden.

Broccoli voorbereiden

Broccoli roosjes

Volg de onderstaande stappen om broccoli op een goede manier te gaan voorbereiden:

  1. Koop verse broccoli – Ga op zoek naar broccoli met een heldere donkergroen kleur en vermijd broccoli die bruine vlekjes heeft. Kijk of de broccoliroosjes stevig aan elkaar zitten. Een verse broccoli kan 3 tot 5 dagen in de koelkast worden bewaard.
  2. Maak de broccoli schoon – Maak met behulp van water de broccoli grondig schoon. Probeer alle (vuile) restjes die in de broccoli zitten te gaan verwijderen.
  3. Snij de broccoliroosjes – Nu de broccoli schoon is, kun je met een scherp mes de broccoliroosjes van de steel snijden. Optioneel: snij de broccoliroosjes als ze te groot zijn.

Hoe lang broccoli koken?

Broccoli op vergriet

Het duurt 3 minuten om broccoli te koken in kokend water (hoogvuur). Als je wilt dat de broccoliroosjes zachter worden, kook het dan 2 minuten extra.

Nadat je klaar bent met het koken van broccoli moet je de broccoliroosjes op een vergiet doen, zodat de kokend heet water weg kan gaan.

Het is het beste om daarna de broccoliroosjes in een kom met (ijs)koud water te doen, dit helpt namelijk om het kookproces te stoppen. Zo behoud je de groene kleur en textuur namelijk beter.

Hier is een simpel overzicht van hoe je broccoli moet gaan koken:

Broccoli Koken: Roosteren, Bakken, Koken en Stomen

Broccoli Koken: Roosteren, Bakken, Koken en Stomen

4 from 7 votes
Recipe by Team Fitium Course: DinerCuisine: NederlandsDifficulty: Makkelijk
Servings

4

servings
Prep time

3

minutes
Cooking time

3

minutes
Calories

27

kcal
Total time

6

minutes

Hoe lang broccoli koken? Ongeveer 3 minuten. Zie hier de ingrediënten en de bereidingswijze voor broccoli koken.

Ingrediënten

  • Broccoli

  • Snufje zout

  • Water

  • Snufje peper

  • Snufje suiker

Voorbereidingswijze

  • Vul een pan met water en kook deze op hoog vuur. Wacht totdat het water kookt.
  • Doe de broccoli (met de zout, peper en suiker) in de pan. Laat 3 minuten koken.
  • Optioneel: Wil je dat de broccoliroosjes zachter worden? Laat ze 2 minuten extra koken.
  • Doe de broccoliroosjes in een vergiet.
  • Optioneel: Doe de broccoliroosjes in een kom met (ijs)koud water. Zo behouden de broccoliroosjes hun kleur en textuur, want het kookproces stopt namelijk sneller.

Notitie

  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.

Broccoli koken is eigenlijk afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur (bijvoorbeeld kleine of grote roosjes) en smaak.

Het is belangrijk om te weten dat de broccoliroosjes snel koken, integendeel van de broccoli steel. Deze hebben namelijk meer tijd nodig om te koken.

Hoe lang broccoli stomen?

Het duurt 3 tot 5 minuten om broccoli te stomen, na dat de stoom begint in de pot.

Broccoli stomen is een goede alternatieve van broccoli koken. Dit is, omdat je de textuur en structuur van de broccoliroosjes beter intact houdt.

Volgens paar studies is stomen de beste manier om de voedingsstoffen te behouden, vergeleken met koken.[3][4]

Het is belangrijk om goed op te letten tijdens het stomen, want elke minuut kan de textuur van de broccoliroosjes veranderen.

Hier is een stappenplan van hoe je broccoli stoomt:

  1. Vul een pan met een beetje water, zodat het water de stoommand niet aanraakt.
  2. Leg de broccoliroosjes op de stoommand.
  3. Dek de pan met een deksel en breng het vuur middelhoog.
  4. Nu stoomt het, wacht ongeveer 3 tot 5 minuten en check regelmatig.

Hoe lang broccoli in de oven?

Broccoli roosteren in oven

Het duurt 8 tot 12 minuten om broccoli te roosteren in de oven.

Het roosteren van broccoli in de oven verandert de smaak. Naast dat de broccoli lekker knapperig wordt, kun je olijfolie (of avocado olie), peper, zout en wat suiker toevoegen. Doe er wat citroensap overeen en je hebt een heerlijke maaltijd.

Zo rooster je broccoli in de oven:

  1. Verwarm de oven voor op 260 ºC. Leg alvast de bakplaat in de oven, zodat deze warm wordt.
  2. Doe in een kom de broccoliroosjes, avocado of olijfolie, peper, suiker en zout.
  3. Pak de bakplaat uit de oven en doe de broccoliroosjes erop. Doe de bakplaat weer terug in de oven.
  4. Laat het 8 tot 12 minuten roosteren totdat de broccoliroosjes bruinkleurig worden. Je kunt met een vork een roosje pakken om te proeven of het klaar is naar jouw persoonlijke voorkeur.

Hoe lang moet broccoli koken in de magnetron?

Het duurt ongeveer 3 tot 5 minuten om broccoli in de magnetron te koken.

Broccoli in de magnetron koken is handig als je tijdgebrek hebt. Of je wilt het natuurlijk snel koken en genieten van de voedzame broccoli.

Je kunt simpelweg de broccoliroosjes in een magnetronbestendige kom doen, met een beetje water. Tip: als je de kom dicht doet, dan stoomt het water.

Zo kook je broccoli in de magnetron:

  1. Doe de broccoliroosjes in een magnetronbestendige kom.
  2. Vul een beetje water erin. Als je het wilt laten stomen, bedek de kom met een deksel.
  3. Laat de broccoli 3 tot 5 minuten koken in de magnetron.

Hoe lang broccoli bakken?

Broccoli

Broccoli bakken duurt ongeveer 6 minuten.

Wil je de broccoli niet roosteren in de oven of koken in de magnetron? Dan kun je broccoli gaan bakken. Ook gebakken broccoli is een heerlijke maaltijd.

Zo bak je broccoli:

  1. Doe de broccoliroosjes in een middelgrote kom. Voeg peper, zout en avocado of olijfolie toe.
  2. Verwarm een wokpan voor op middelhoog vuur. Voeg dan 2 eetlepels olijfolie toe.
  3. Voeg daarna de broccoliroosjes in de pan, in een enkele laag. Laat het 2 minuten staan, dus roer het niet. De broccoli moet nu bruinkleurig worden.
  4. Voeg wat water toe en wacht weer 2 minuten totdat de broccoliroosjes knapperig worden.
  5. Pak de deksel af en laat het nog bakken totdat alle water verdampt is voor 2 minuten. De broccoli moet een knapperige, maar zachte textuur hebben.

Hoe lang broccoli bewaren?

Broccoli kan 3 tot 5 dagen in de koelkast bewaart worden. Het is belangrijk om de broccoli niet te wassen en in de plastic verpakking te laten zitten.

Je kunt de broccoli ook in de vriezer bewaren. Hierdoor kan de broccoli 12 tot 18 maanden bewaart worden.

Hoe weet je of de broccoli slecht wordt? Als de broccoli zacht en/of verkleurd wordt, is de broccoli waarschijnlijk bedorven. Je kunt ook op de broccoli ruiken en als dit slecht of vies ruikt, dan is de broccoli waarschijnlijk bedorven.

Broccoli voedingswaarden

Hieronder staan de voedingswaarden van broccoli gekookt, per 100 gram.[5]

Broccoli VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)112 kJ
Energie (kcal)27 kcal
Vet0,3 gram
Eiwit3,9 gram
Koolhydraten0,8 gram
Voedingsvezels totaal2,7 gram

In het kort

Broccoli is een voedzame groente die niet alleen lekker is, maar ook veel gezonde voordelen kan geven. Broccoli kan namelijk helpen tegen onder andere diabetes, hoge bloeddruk, cholesterol en hartziekten.

Je kunt broccoli gaan koken in water, oven of magnetron. Ook kun je broccoli gaan stomen of bakken. Al deze manieren maken broccoli een heerlijke maaltijd.

Broccoli kun je 3 tot 5 dagen bewaren in de koelkast en 12 tot 18 maanden in de vriezer. Je kunt bedorven broccoli merken als het verkleurd, zacht is of vies ruikt.