20 Behandelingen: Hoe kom je van de hik af?

De hik, iedereen heeft het wel een keer gehad. Soms gaat de hik vanzelf snel weg binnen een paar minuten, maar soms blijft het langer.

En dit kan voor sommige mensen oncomfortabel zijn, zoals bij het eten of praten. Helemaal als je in een serieuze omgeving zit, zoals bij een afspraak of een meeting.

Wat de reden ook mag zijn, iedereen wilt van de hik af komen. Hierdoor worden er verschillende manieren verteld die kunnen helpen om van de hik af te komen.

Denk daarbij aan water drinken of je ademhaling inhouden. Maar, kloppen deze hik behandelingen dan ook of niet? Maar eerst, hoe hom je aan de hik eigenlijk?

Hoe kom je aan de hik?

Hoe wordt de hik veroorzaakt? De hik ontstaat door de middenrif, wat een grote spier is tussen de longen en de buik.

De hik treedt op wanneer de middenrif begint te spasmen. Als het aan het spasmen is, inhaleer je plotseling en je stembanden klappen dicht. En dit maakt die kenmerkende hik-geluid.

Er zijn verschillende redenen waarom je de hik kan krijgen. Zo kun je de hik krijgen door onder andere:

  • Te snel eten
  • Te veel eten
  • Pittig voedsel eten
  • Drinken van koolzuurhoudende dranken
  • Gestrest zijn
  • Een hele hete of koude drank drinken

De hik komt vaker voor in mannen en duren daarnaast bij mannen ook langer. Echter komt de hik ook bij vrouwen, kinderen en baby’s.

Samenvatting:

De hik wordt veroorzaakt door de middenrif, een spier tussen de longen en de buik die begint te spasmen. De hik kan veroorzaakt worden door onder andere te snel gaan eten of door een koolzuurhoudende drank te gaan drinken.

Hoelang duurt de hik?

Je hebt nu de hik gekregen, maar hoelang duurt de hik dan eigenlijk? Gebruikelijk duurt de hik slechts een paar minuten en gaat dan meestal vanzelf weg.

In zeldzame gevallen kan de hik aanhouden en hinderlijk worden. Zo kan het de slaap beïnvloeden, wat een slechtere slaapkwaliteit kan veroorzaken.

Wanneer de hik langer dan 48 uur duurt, moet er contact opgenomen worden met de (huis)arts. Dit wordt namelijk gezien als persistent, wat een teken kan zijn van onderliggende medische aandoeningen.[1]

Samenvatting:

De hik gaat meestal binnen paar minuten vanzelf weg. Wanneer de hik langer dan 48 uur duurt, is het persistent en moet er contact opgenomen worden met de (huis)arts.

Hik behandeling

Je weet nu wat de oorzaak van de hik is en hoelang het meestal duurt, maar wat zijn nu de manieren om de hik te laten stoppen?

Hier staan 20 hik behandelingen die kunnen helpen tegen de hik in een handig overzicht.

1. Gorgelen

Neem een slok koud water en gorgel het voor ongeveer 30 tot 60 seconden. Herhaal het nogmaals wanneer de hik niet stopt.

2. Neem een snufje suiker

Plaats een snufje suiker op je tong en laat het tot 10 seconden zitten. Slik het daarna door.

3. Buig voorover

Buig of leun voorover, waardoor er druk komt op je borstkas. Als volgt komt er ook druk op de middenrifspier.

4. Kokhalzen

Misschien is kokhalzen niet voor iedereen, sinds het natuurlijk een oncomfortabel gevoel veroorzaakt.

Gebruik voorzichtig een wattenstaafje op de achterkant van de keel, waardoor je gaat kokhalzen. Dit kan de zwervende zenuw stimuleren.

5. Breng je knieën naar je borst

Door je knieën naar je borst te brengen, heeft het een soortgelijk effect als je naar voren buigt of leunt. Zit op een stoel en breng je knieën naar je borst en houd het 1 tot 2 minuten zo vast.

6. Knijp in je handpalm

Door in je handpalm te gaan knijpen, creëer je een drukpunt. Drukpunten zijn gevoelige delen van het lichaam. Gebruik je duim om in je andere hand de handpalm in te gaan knijpen.

7. Neem een eetlepel honing

Net als een snufje suiker, kun je een lepel honing nemen en het op je tong laten oplossen. Daarna kun je het doorslikken.

8. Leid jezelf af

Als je jezelf afleidt, gaat de hik meestal vanzelf weg. Concentreer daarom op iets anders dan de hik die je hebt.

9. Zuig op een citroenschijfje

Door op een citroenschijfje te gaan zuigen, kan de hik weggaan. Vergeet niet om daarna even met water je mond te gaan doorspoelen, om de tanden beter te gaan beschermen.

10. Drink langzaam een glas warm water

De hik wordt dus veroorzaakt wanneer de middenrif spier zit te spasmen.

Door langzaam een glas warm water te gaan drinken, zonder te gaan stoppen om te ademen, kan het de hik laten stoppen.

11. Knijp je neus dicht terwijl je water doorslikt

Wanneer je de neus dichtknijpt terwijl je water doorslikt, kan het de middenrif zenuwen stimuleren. Probeer dit eens uit als langzaam warm water drinken niet werkt.

12. Adem langzaam

Geen water bij de hand? Geen probleem, want je kunt ook langzaam gaan ademhalen. Dit kun je simpelweg doen door vijf tellen in en vijf tellen uit te gaan ademen.

13. Zuig op een ijsblokje

Is op een citroenschijfje zuigen te zuur voor je? Probeer dan eens op een ijsblokje te gaan zuigen.

Zuig een paar minuten op een ijsblokje, en wanneer het klein genoeg is kun je het doorslikken. Let op dat je de ijsblokje niet gaat bijten, sinds het je tanden kan beschadigen.

14. Drink koud water

Neem langzaam hier en daar een slokje koud water, want dit kan helpen de zwervende zenuw te stimuleren.

15. Laat iemand je schrikken

Leuk voor de persoon die je laat schrikken, minder leuk voor jou. Door te gaan schrikken focus je op iets anders in plaats van de hik.

En door op iets anders te gaan concentreren, kan het helpen om van de hik af te komen.

16. Wrijf zachtjes over je ogen

Door zachtjes over je ogen te gaan wrijven, kan het helpen tegen de hik. Doe het echter voorzichtig en niet te lang.

17. Trek aan je tong

Misschien kun je deze hik behandeling beter op een privé plek te gaan doen in plaats van in het publiek. Het is tenslotte mogelijk dat aan je tong trekken er raar uit kan zien op een openbare plek.

Door aan je tong te trekken, stimuleert het de zenuwen en spieren in de keel. Trek voorzichtig je tong uit voor een paar keer.

18. Doe de Valsalva manoeuvre

Om de Valsalva manoeuvre te gaan doen, moet je je neus dichtknijpen en je mond dicht houden, waarna je voorzichtig probeert om uit te gaan ademhalen.

19. Houd je adem in

Adem diep in en probeer je adem in te houden voor 10 tot 15 seconden. Adem daarna langzaam uit. Herhaal het als het nodig is.

20. Drink snel een glas water

Probeer snel een glas water te gaan drinken. Let op dat je niet verslikt, sinds het een oncomfortabel gevoel kan veroorzaken.

Je wilt tenslotte van je hik afkomen op een comfortabele manier.

Helpt suiker tegen de hik?

Ja, suiker kan helpen tegen de hik.

Een eetlepel suiker is genoeg om de zenuwen te laten stimuleren. Hierdoor kan de suiker helpen om de spasmen van de middenrifspier te laten stoppen.

Hierdoor kan de hik gestopt worden. En niet alleen suiker kan dit doen, sinds een eetlepel honing hetzelfde effect heeft.

Samenvatting:

Een eetlepel suiker is genoeg om de zenuwen te stimuleren, waardoor het kan helpen om de spasmen van de middenrifspier te laten stoppen.

Zijn er medicatie tegen de hik?

Ja, er zijn medicijnen op recept die kunnen helpen tegen de hik. Deze medicijnen worden echter gebruikt voor chronische hik.

Dit betekent dat de hik voortdurend blijft, dus het gaat niet binnen een paar minuten weg zoals het gebruikelijk hoort te gaan doen.

Medicijnen tegen de hik zijn onder andere:

  • Baclofen
  • Nifedipine
  • Anti-epileptica
  • Antipsychotica
  • Midazolam
Samenvatting:

Medicijnen zoals baclofen, nifedipine en midazolam kunnen helpen tegen de chronische hik.

In het kort: Hoe kom je van de hik af?

Meestal gaat de hik vanzelf weg binnen enkele minuten, maar soms kan het langer duren, waardoor het oncomfortabel kan zijn voor sommige mensen.

Bij de hik zit de middenrifspier te spasmen. Er zijn verschillende oorzaken voor dit, waaronder te snel eten of het drinken van koolzuurhoudende dranken.

Je kunt proberen om van de hik af te komen door simpele hik behandelingen. Deze hik behandelingen zijn onder andere:

  • Gorgelen
  • In je handpalm knijpen
  • Een eetlepel honing te gaan nemen
  • Een snufje suiker op je tong te doen
  • Jezelf afleiden
  • Zuigen op een citroenschijfje of ijsblokje
  • Aan je tong trekken

Er zijn dus veel verschillende manieren om van de hik af te komen. Probeer sommige uit en kies welke hik behandeling het beste voor jou werkt.

  1. Chang, F. Y., & Lu, C. L. (2012). Hiccup: mystery, nature and treatment. Journal of neurogastroenterology and motility, 18(2), 123–130. https://doi.org/10.5056/jnm.2012.18.2.123

Exit mobile version