Hoe Gezond Is Watermeloen? 13 Bewezen Voordelen

Watermeloen is een heerlijke en verfrissende fruit die zeker voedzaam is.

Het is het hele jaar verkrijgbaar, maar het blijft natuurlijk het lekkerst in de warme zomer. Een frisse watermeloen met zoetige en sappige vlees, maakt de watermeloen de beste zomerfruit.

Watermeloen is caloriearm en bevat een hoog watergehalte. Dit kan helpen bij mensen die (willen) afvallen vanwege de weinig aantal calorieën, of dat de eetlust verminderd wordt vanwege het watergehalte.

Er zijn verschillende soorten watermeloenen zoals met pitjes, zonder pitjes, gele watermeloenen, oranje watermeloenen en kleine watermeloenen.

Verder bevatten watermeloen vitamines, mineralen en antioxidanten. Hier staan de gezonde voordelen van watermeloenen.

1. Watermeloen is rijk aan vitamines

Watermeloenen zijn niet alleen lekker zoet en sappig, maar ze bevatten ook verschillende vitamines en mineralen.

Deze vitamines en mineralen zijn:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Magnesium
  • Kalium

Deze stoffen heeft het lichaam nodig sinds het lichaam deze stoffen niet zelf kan aanmaken. Watermeloenen zijn daarom een gezonde keuze.

2. Watermeloen heeft een hoger watergehalte

Het is belangrijk om genoeg te gaan drinken om uitdroging te voorkomen. Velen denken echter niet aan het watergehalte van voedingsmiddelen.

Sommige voedsel hebben een hoog watergehalte, waaronder watermeloen. Zo heeft een watermeloen ongeveer 90% watergehalte. Hierdoor kunnen watermeloenen helpen om jouw lichaam te hydrateren.

Genoeg water drinken helpt niet alleen om uitdroging te voorkomen, maar het kan zelfs helpen met afvallen. Dit komt omdat water de stofwisseling stimuleert, maar ook omdat de eetlust vermindert wordt.[1]

Zo kan de stofwisseling tot wel 30% beter werken. En door een verminderde eetlust, zul je minder snel extra calorieën consumeren.

Deze factoren kunnen helpen om je sneller en gemakkelijker te gaan afvallen.

3. Watermeloen kan de spijsvertering verbeteren

Watermeloen bevat naast water ook vezels. Water en vezels zijn beide belangrijk voor een gezonde spijsvertering en stoelgang.

Vezels kun je in twee categorieën delen, namelijk oplosbare vezels en onoplosbare vezels. Beide vezelsoorten zijn belangrijk, want ze helpen met onder andere tegen constipatie en hoge bloedsuikerspiegel.

Vezels hebben daarnaast ook andere gezonde voordelen, waaronder:

  • Vermindert het slechte LDL cholesterol.[2]
  • Vermindert de eetlust, omdat je een sneller gevoel van volheid krijgt.[3]
  • Helpt de groei van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal.[4]

4. Watermeloen helpt tegen hartziekten

De vitaminen en mineralen zoals vitamine A, vitamine C, magnesium en kalium kunnen helpen de hartgezondheid te verbeteren.

Maar er zijn ook andere voedingsstoffen die in watermeloenen zitten die kunnen helpen tegen hartziekten. Zo bevatten watermeloenen een aminozuur genaamd citrulline.

Citrulline kan het stikstofoxide (NO) verhogen, waardoor bloedvaten uitbreiden. Hierdoor daalt de bloeddruk.[5]

Ook bevatten watermeloenen een carotenoïde genaamd lycopeen. Lycopeen kan de bloeddruk en cholesterol verminderen.[6]

5. Watermeloen kan het risico op kanker verminderen

Lycopeen zit in rode fruiten zoals rozenbottels en tomaten. De hoogste concentratie lycopeen zit echter in watermeloenen.

Lycopeen kan meer gezonde voordelen bieden naast de vermindering van cholesterol en bloeddruk.

Een studie toont namelijk aan dat lycopeen het risico op kanker in het spijsverteringsgestel kan verminderen.[6]

Dit komt omdat lycopeen het eiwit insuline-achtige groeifactor (IGF) vermindert. Volgens een studie speelt een hoge IGF een rol bij kanker.[7]

6. Watermeloen is goed voor de huid

Dit komt door lycopeen, vitamine A en vitamine C.

Zoals je nu ziet kan lycopeen veel dingen doen. Zo kan het ook helpen de huid beschermen tegen zonnebrand.[8]

Vitamine A helpt bij het aanmaken en herstellen van de huidcellen, en watermeloenen zijn rijk hierin.

Vitamine C helpt om collageen te maken. Collageen is een eiwit dat de huid elastisch en soepel houdt.

7. Watermeloen kan ontstekingen verminderen

De vitamine C en lycopeen in watermeloen kan helpen ontstekingen verminderen.[6]

Een studie bij mensen in 2008, kregen ze lycopeen rijke tomatensap om te zien of lycopeen kan helpen tegen ontstekingen.[9]

Het resultaat was dat ontstekingen inderdaad vermindert werden en er meer antioxidanten kwamen.

8. Watermeloen helpt tegen hoge bloeddruk

Citrulline kan dus het stikstofoxide (NO) verhogen, wat daardoor de bloedvaten uitbreiden en de bloeddruk verlaagd wordt.[5]

Lycopeen kan dus ook de bloeddruk verlagen.[6]

Maar er is nog iets anders wat ook de bloeddruk kan verlagen. Het aminozuur L-Arginine (samen met citrulline) heeft volgens een onderzoek de bloeddruk bij mensen met obesitas verlaagd.[10]

Een verminderde LDL cholesterol kan helpen het risico op een hoge bloeddruk te verminderen.

9. Watermeloen kan maculadegeneratie voorkomen

Maculadegeneratie is een oogziekte waarbij het gezichtsvermogen achteruit gaat.

Maculadegeneratie is een veel voorkomende oogziekte bij oudere volwassen. Het kan blindheid veroorzaken.

Lycopeen kan helpen voorkomen dat maculadegeneratie ontwikkelt en erger wordt.[6]

10. Watermeloen kan helpen tegen spierpijn

Citrulline kan helpen om spierpijn te verminderen. Daarom wordt citrulline ook vaak als een voedingssupplement voor sporters verkocht.

In een onderzoek kregen atleten een watermeloen sap met citrulline. Deze watermeloen sap leidde tot een verminderde spierpijn bij de atleten.[11]

11. Watermeloen helpt de hersenen

Watermeloen bevat een antioxidant genaamd choline. Choline kan helpen met de hersenontwikkeling.

Daarnaast kan choline ook helpen met spierbeweging, leren, celstructuur ondersteuning en geheugen.[12][13]

12. Watermeloen is goed voor het haar

De vitamines A en C zijn niet alleen goed voor de huid, maar ook voor het haar.

We weten nu dat vitamine C collageen maakt en dat het de huid soepel en elastisch maakt. Maar collageen maakt ook het haar sterk.

13. Watermeloen kan oxidatieve stress verminderen

Oxidatieve stress is wanneer er overmatig vrije radicalen in het lichaam aanwezig zijn. Deze vrije radicalen kunnen allerlei ziekten veroorzaken.

De gevolgen van oxidatieve stress zijn onder andere:

  • Chronische ontstekingen
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Hogere bloeddruk
  • Zwakkere immuunsysteem
  • Stofwisselings- afwijkingen.

Het lycopeen en vitamine C inhoud in watermeloenen kunnen helpen tegen oxidatieve stress, omdat ze ontstekingsremmend werken.[6]

In het kort: Hoe gezond is watermeloen?

Watermeloen is een lekkere sappige fruit die veel gezonde voordelen bevat.

Er zijn verschillende soorten watermeloen soorten, zoals met pitjes, zonder pitjes, gele watermeloenen, oranje watermeloenen en kleine watermeloenen.

Een voordeel voor degenen die afvallen of gezonde gewicht proberen te behouden, is omdat een watermeloen caloriearm is en een hoog watergehalte heeft.

Hierdoor kunnen watermeloenen helpen de eetlust verminderen, waardoor je minder extra calorieën consumeert wat gemakkelijker maakt om te gaan afvallen.

Hier zijn de voedingswaarden van een watermeloen per 100 gram[14]:

Watermeloen VoedingswaardePer 100 gram
Energy (kJ)155 kJ
Energy (kcal)36 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,5 gram
Koolhydraten8 gram
Voedingsvezels0,6 gram

Een watermeloen bevat de volgende vitamines, mineralen, antioxidanten en aminozuren: vitamine A, vitamine B1, vitamine B5, vitamine C, magnesium, kalium, choline, lycopeen, citrulline en arginine.

  1. Boschmann, M., Steiniger, J., Hille, U., Tank, J., Adams, F., Sharma, A. M., … Jordan, J. (2003). Water-Induced Thermogenesis. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 88(12), 6015–6019. https://doi.org/10.1210/jc.2003-030780
  2. Whitehead, A., Beck, E. J., Tosh, S., & Wolever, T. M. (2014). Cholesterol-lowering effects of oat β-glucan: a meta-analysis of randomized controlled trials. The American Journal of Clinical Nutrition, 100(6), 1413–1421. https://doi.org/10.3945/ajcn.114.086108
  3. Rebello, C. J., Chu, Y.-F., Johnson, W. D., Martin, C. K., Han, H., Bordenave, N., … Greenway, F. L. (2014). The role of meal viscosity and oat β-glucan characteristics in human appetite control: a randomized crossover trial. Nutrition Journal, 13(1). https://doi.org/10.1186/1475-2891-13-49
  4. Valeur, J., Puaschitz, N. G., Midtvedt, T., & Berstad, A. (2015). Oatmeal porridge: impact on microflora-associated characteristics in healthy subjects. British Journal of Nutrition, 115(1), 62–67. https://doi.org/10.1017/s0007114515004213
  5. Collins, J. K., Wu, G., Perkins-Veazie, P., Spears, K., Claypool, P. L., Baker, R. A., & Clevidence, B. A. (2007). Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults. Nutrition, 23(3), 261–266. https://doi.org/10.1016/j.nut.2007.01.005
  6. Naz, A., Butt, M. S., Sultan, M. T., Qayyum, M. M., & Niaz, R. S. (2014). Watermelon lycopene and allied health claims. EXCLI journal13, 650–660.
  7. Bowers, L. W., Rossi, E. L., O. Flanagan, C. H., deGraffenried, L. A., & Hursting, S. D. (2015). The Role of the Insulin/IGF System in Cancer: Lessons Learned from Clinical Trials and the Energy Balance-Cancer Link. Frontiers in Endocrinology6. https://doi.org/10.3389/fendo.2015.00077
  8. Stahl, W., & Sies, H. (2012). Photoprotection by dietary carotenoids: Concept, mechanisms, evidence and future development. Molecular Nutrition & Food Research56(2), 287–295. https://doi.org/10.1002/mnfr.201100232
  9. Jacob, K., Periago, M. J., Böhm, V., & Berruezo, G. R. (2007). Influence of lycopene and vitamin C from tomato juice on biomarkers of oxidative stress and inflammation. British Journal of Nutrition99(1), 137–146. https://doi.org/10.1017/s0007114507791894
  10. Arturo Figueroa, Marcos A. Sanchez-Gonzalez, Alexei Wong, Bahram H. Arjmandi, Watermelon extract supplementation reduces ankle blood pressure and carotid augmentation index in obese adults with prehypertension or hypertension, American Journal of Hypertension, Volume 25, Issue 6, June 2012, Pages 640–643, https://doi.org/10.1038/ajh.2012.20
  11. Tarazona-Díaz, M. P., Alacid, F., Carrasco, M., Martínez, I., & Aguayo, E. (2013). Watermelon Juice: Potential Functional Drink for Sore Muscle Relief in Athletes. Journal of Agricultural and Food Chemistry61(31), 7522–7528. https://doi.org/10.1021/jf400964r
  12. National Institutes of Health (NIH) – Choline
  13. Zeisel, S. H., & da Costa, K. A. (2009). Choline: an essential nutrient for public health. Nutrition reviews, 67(11), 615–623. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2009.00246.x
  14. NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.

Exit mobile version