Hoe Gezond Is Watermeloen? 13 Bewezen Voordelen

Watermeloen is een heerlijke en verfrissende fruit die voedzaam is. Het is het hele jaar verkrijgbaar, maar het blijft lekkerst in de warme zomer. Een frisse watermeloen met zoetige en sappige vlees, maakt de watermeloen de beste zomerfruit.

Watermeloen is caloriearm. Dit kan helpen bij mensen die (willen) afvallen vanwege de weinig aantal calorieën.

Er zijn verschillende soorten watermeloenen zoals met pitjes, zonder pitjes, gele watermeloenen, oranje watermeloenen en kleine watermeloenen.

Verder bevatten watermeloen vitamines, mineralen en antioxidanten. Lees verder voor de gezonde voordelen van een watermeloen.

1. Watermeloen is rijk aan vitamines

Watermeloenen zijn natuurlijk lekker zoet en sappig, maar ze zijn ook rijk aan vitamines en mineralen. Deze vitamines en mineralen zijn:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine C
  • Magnesium
  • Kalium

Watermeloen is een caloriearm fruit, rijk aan vitamines en mineralen. Deze stoffen heeft het lichaam nodig, omdat het lichaam zelf deze stoffen niet kan produceren.

2. Watermeloen heeft een hoger watergehalte

Watermeloen sashimi

Het is belangrijk om genoeg te gaan drinken om uitdroging te voorkomen. Veel voedsel hebben een hoog watergehalte, waaronder watermeloen.

Watermeloen heeft ongeveer 90% watergehalte. Hierdoor helpt watermeloen om jouw lichaam te hydrateren.

Genoeg water drinken helpt niet alleen om uitdroging te voorkomen, maar het kan zelfs helpen met afvallen. Dit komt, omdat water jouw stofwisseling versnelt, maar ook omdat jouw eetlust vermindert, wordt.[1]

Hoe snel wordt jouw stofwisseling versnelt? Tot wel 30%. En door een verminderde eetlust, zal je minder snel extra calorieën consumeren. Hierdoor kun je dus sneller en makkelijker afvallen.

3. Watermeloen kan de spijsvertering verbeteren

Watermeloen bevat naast water ook vezels. Water en vezels zijn beide belangrijke voor een gezonde spijsvertering en stoelgang.

Vezels hebben veel gezonde voordelen, waaronder:

  • Vermindert slechte LDL cholesterol.[2]
  • Vermindert eetlust, omdat je sneller voller zit.[3]
  • Helpt de groei van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal.[4]

4. Watermeloen helpt tegen hartziekten

Gesneden watermeloen

De vitaminen en mineralen zoals vitamine A, vitamine C, magnesium en kalium kunnen helpen de hartgezondheid te verbeteren. Maar er zijn ook andere stoffen die in watermeloenen zitten, die kunnen helpen tegen hartziekten.

Watermeloen bevat een aminozuur genaamd citrulline. Citrulline kan het stikstofoxide (NO) verhogen, waardoor bloedvaten uitbreiden. Hierdoor daalt de bloeddruk.[5]

Ook bevatten watermeloenen een carotenoïde genaamd lycopeen. Lycopeen kan de bloeddruk en cholesterol verminderen.[6]

5. Watermeloen kan het risico op kanker verminderen

Lycopeen zit in rode fruiten zoals rozenbottels en tomaten. De hoogste concentratie lycopeen zit in watermeloenen.

Lycopeen kan niet alleen de bloeddruk en cholesterol verminderen, maar meer. Een studie toont namelijk aan dat lycopeen het risico op kanker in het spijsverteringsgestel kan verlagen.[6]

Dit komt, omdat lycopeen het eiwit insuline-achtige groeifactor (IGF) vermindert. Volgens een studie speelt een hoge IGF een rol bij kanker.[7]

6. Watermeloen is goed voor de huid

Dit komt door lycopeen, vitamine A en vitamine C.

Zoals je nu ziet kan lycopeen veel dingen doen. Het kan ook helpen de huid beschermen tegen zonnebrand.[8]

Vitamine A helpt bij het aanmaken en herstellen van de huidcellen en watermeloenen zijn rijk hierin.

Vitamine C helpt om collageen te maken. Collageen is een eiwit dat de huid elastisch en soepel houdt.

7. Watermeloen kan ontstekingen verminderen

Watermeloen pitten

De vitamine C en lycopeen in watermeloen kan helpen ontstekingen verminderen.[6]

Een studie bij mensen in 2008, kregen ze lycopeen rijke tomatensap om te zien of lycopeen kan helpen tegen ontstekingen.[9] Het resultaat was dat ontstekingen inderdaad vermindert werden en er meer antioxidanten kwamen.

8. Watermeloen helpt tegen hoge bloeddruk

Citrulline kan dus het stikstofoxide (NO) verhogen, wat daardoor de bloedvaten uitbreidt en de bloeddruk verlaagt.[5]

Lycopeen kan dus ook de bloeddruk verlagen.[6] Maar er is nog iets anders wat ook de bloeddruk kan verlagen.

Het aminozuur L-Arginine (samen met citrulline) heeft volgens een onderzoek de bloeddruk bij mensen met obesitas verlaagt.[10]

Een verminderde LDL cholesterol kan helpen het risico op een hoge bloeddruk te verminderen.

9. Watermeloen kan maculadegeneratie voorkomen

Maculadegeneratie is een oogziekte waarbij het gezichtsvermogen achteruit gaat. Maculadegeneratie is een veel voorkomende oogziekte bij oudere volwassen. Het kan blindheid veroorzaken.

Lycopeen kan helpen voorkomen dat maculadegeneratie ontwikkelt en erger wordt.[6]

10. Watermeloen kan helpen tegen spierpijn

Watermeloen fruit

Citrulline kan helpen om spierpijn te verminderen. Daarom wordt citrulline ook vaak als een supplement verkocht.

In een onderzoek kregen atleten een watermeloen sap met citrulline. Dit watermeloen sap leidde tot minder spierpijn bij de atleten.[11]

11. Watermeloen helpt de hersenen

Watermeloen bevat een antioxidant genaamd choline. Choline kan helpen met hersenontwikkeling.

Maar niet alleen met hersenontwikkeling, want choline kan ook helpen met spierbeweging, leren, celstructuur behouden en geheugen.[12][13]

12. Watermeloen is goed voor het haar

De vitamines A en C zijn niet alleen goed voor de huid, maar ook voor het haar.

We weten nu dat vitamine C collageen maakt en dat het de huid soepel en elastisch maakt. Maar collageen maakt ook het haar sterk.

13. Watermeloen kan oxidatieve stress verminderen

Watermeloen sap

Oxidatieve stress is wanneer er overmatig vrije radicalen in het lichaam aanwezig zijn. Deze vrije radicalen kunnen allerlei ziekten veroorzaken.

De gevolgen van oxidatieve stress zijn onder andere: chronische ontstekingen, verminderde vruchtbaarheid, hogere bloeddruk, zwakkere immuunsysteem en stofwisselings- afwijkingen.

Het lycopeen en vitamine C kunnen helpen tegen oxidatieve stress, omdat ze ontstekingsremmend werken.[6]

In het kort

Watermeloen is een lekkere sappige fruit die veel gezonde voordelen bevat. Er zijn verschillende soorten watermeloen soorten, zoals met pitjes, zonder pitjes, gele watermeloenen, oranje watermeloenen en kleine watermeloenen.

Een voordeel voor degenen die afvallen of gezonde gewicht proberen te behouden, is omdat een watermeloen caloriearm is en een hoog watergehalte heeft. Hierdoor vermindert watermeloen jouw eetlust, waardoor je minder extra calorieën consumeert.

Hier zijn de voedingswaarden van een watermeloen, per 100 gram[14]:

Watermeloen VoedingswaardePer 100 gram
Energy (kJ)155 kJ
Energy (kcal)36 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,5 gram
Koolhydraten8 gram
Voedingsvezels0,6 gram

Een watermeloen bevat de volgende vitamines, mineralen, antioxidanten en aminozuren:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B5
  • Vitamine C
  • Magnesium
  • Kalium
  • Choline
  • Lycopeen
  • Citrulline
  • Arginine