Hoe Gezond Is Havermout? 8 Bewezen Voordelen

Havermout is een gedroogde en geknipte haver. Het is een gezonde en voedzame voeding en daarom eten veel mensen ook havermout als ontbijt. Niet alleen is havermout gezond, maar natuurlijk ook lekker.

Havermout is rijk aan veel belangrijke stoffen zoals vezels, vitamines, mineralen, eiwitten en antioxidanten genaamd avenanthramides.

Havermout kan op veel verschillende manieren worden gebruikt, zoals brood, muesli, gebak en granola. Maar het wordt meestal veel gebruikt voor de bereiding van een ontbijt als havermoutpap.

Doe wat andere gezonde ingrediënten in, zoals walnoten, bananen, gember, aardbeien, kaneel, appel, avocado of blauwe bessen en je krijgt nog meer gezonde voordelen. Een geweldige manier om je dag goed te beginnen!

Maar, hoe gezond is havermout nu precies? Hier staan 8 gezonde voordelen van havermout.

1. Havermout is rijk aan vezels

Havermout is rijk aan vezels genaamd bèta glucanen. Bèta glucanen zijn oplosbare vezels, wat betekent dat bèta glucanen door bacteriën wordt afgebroken in de dikke darm. Oplosbare vezels houden ontlasting in de darm soepel, waardoor het de stoelgang bevordert.

De vezels in havermout kunnen onder andere:

  • Eetlust verminderen.[1]
  • Slechte LDL cholesterol verminderen.[2]
  • De goede bacteriën in het spijsverteringskanaal laten groeien.[3]
  • Kan de productie van het hongerhormoon ghreline verminderen.[4]

Vanwege al deze gezonde voordelen is het een goed idee om vezelrijke voeding te gaan eten, waaronder havermout.

2. Havermout is rijk aan vitamines en mineralen

Havermout vitamines

Havermout is niet alleen rijk aan vezels, maar ook aan belangrijke vitamines en mineralen. Deze vitamines en mineralen heb je nodig voor een goede ontwikkeling en om gezond te blijven.

Havermout bevat de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine B1
  • Vitamine B5
  • Magnesium
  • Foliumzuur
  • Koper
  • Mangaan
  • Fosfor
  • IJzer
  • Zink

Naast de vitamines en mineralen, zijn hier de voedingswaarden van havermout.

Havermout voedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)1575 kJ
Energie (kcal)373 kcal
Vet7,3 gram
Eiwit12,8 gram
Koolhydraten60,7 gram
Voedingsvezels totaal7,3 gram

Bron: NEVO-online versie 2019/6.0, RIVM, Bilthoven.

3. Havermout kan helpen tegen slechte LDL cholesterol

Een te hoge cholesterolgehalte kan leiden tot hartziekten. Daarom is het belangrijk om gezonde voeding te eten en op jouw cholesterolgehalte te letten. Eén van de voedingen die helpen tegen een hoge cholesterol, is havermout.

Vanwege de bèta glucanen in havermout, is het effectief om het slechte LDL cholesterol te verlagen.[2][5]

De studie laat zien dat mensen die 3 gram van bèta glucanen per dag eten, het totale cholesterol verlaagt wordt.[2]

Bèta glucanen helpen dus het slechte LDL cholesterol te verlagen, terwijl het goede HDL cholesterol normaal blijft.

4. Havermout kan helpen tegen allergie ontwikkeling

Havermout met sinaasappel

De meest voorkomende allergie bij kinderen is astma. Een studie toont aan dat havermout het risico op astma kan verminderen.[6]

Een andere studie toont aan dat het geven van havermout voor kinderen onder 1 jaar ook het risico op astma vermindert.[7]

5. Havermout kan helpen tegen hoge bloeddruk

Havermout is rijk aan antioxidanten, zoals avenanthramides en ferulazuur.

De avenanthramides kunnen helpen om een hoge bloeddruk te verlagen. Dit doet avenanthramides doormiddels om de productie van stikstofoxide te verhogen.[8][9]

De ferulazuur is een antioxidant die meestal in anti-aging producten zitten. Dit is omdat ferulazuur goed is om vrije radicalen te gaan bestrijden. Er wordt onderzocht on ferulazuur ook andere voordelen bevat voor de gezondheid.

6. Havermout kan helpen tegen hoge bloedsuiker

Havermout met frambozen

De bèta glucanen helpen niet alleen tegen cholesterol, maar het kan ook helpen met het verbeteren van insuline gevoeligheid en waarschijnlijk ook tegen een hoge bloedsuikergehalte.

Een studie toont aan dat havermout hielp tegen hoge bloedsuiker bij mensen met diabetes type 2.[10] Voor mensen met diabetes type 1 is er meer onderzoek nodig.

Dus voor mensen met diabetes type 2 kan havermout helpen om een beter controle te hebben over hun bloedsuikerspiegel.

7. Havermout kan helpen met afvallen

Omdat havermout rijk is aan vezels die je kunnen helpen om je eetlust te verminderen, kan het helpen met afvallen.[1]

Als je geen eetlust hebt, zal je waarschijnlijk ook minder gaan eten. Hierdoor krijg je dan minder (onnodige) calorieën binnen.

Hoe zorgen de vezels ervoor dat jouw eetlust vermindert wordt? De vezels zorgen namelijk ervoor dat het langer duurt om het voedsel in jouw maag leeg te maken. Dit geeft een gevoel van volheid.

8. Havermout kan helpen tegen constipatie

Havermout

Constipatie is een moeizame of vertraagde stoelgang en komt vaak voor bij prikkelbare darm syndroom.

Mogelijke oorzaken van constipatie komt vaak door weinig vezels eten, weinig drinken en weinig bewegen. Het is mogelijk dat je klachten krijgt bij constipatie. Deze klachten zijn meestal:

  • Buikkrampen
  • Pijn bij poepen
  • Buikpijn

Een oplossing tegen constipatie is gebruik maken van laxeermiddelen. Laxeermiddelen kunnen helpen, maar zijn niet gezond. Een studie toont aan dat de kwaliteit van leven achteruitging ging bij ouderen.[11]

Want zijn gezonde alternatieven voor laxeermiddelen? Vezelrijke voeding zoals havermout, aardappelen, peulvruchten, fruit, groenten en popcorn.

Studies tonen aan dat vezels kunnen helpen tegen constipatie bij oudere mensen.[12][13]

In het kort

Havermoutpap

Havermout eten is erg gezond. Het maakt niet veel uit of je havermout pap eet, havermout muesli of andere havermout producten. Let wel op dat er geen toegevoegde suikers erin zitten.

Havermout is gezond en bevat veel gezonde voordelen:

  1. Havermout is rijk aan vezels
  2. Havermout is rijk aan vitamines en mineralen
  3. Havermout kan helpen tegen slechte LDL cholesterol
  4. Havermout kan helpen tegen allergie ontwikkeling
  5. Havermout kan helpen tegen hoge bloeddruk
  6. Havermout kan helpen tegen hoge bloedsuiker
  7. Havermout kan helpen met afvallen
  8. Havermout kan helpen tegen constipatie