16 Voordelen: Hoe gezond is ananas?

De ananas is een zeer speciale fruit vanwege zijn unieke uiterlijk, smaak en nutriënten. Het heeft een lekkere geur, bevat geen vet en cholesterol, het smaakt zoet, is weinig in calorieën en is super voedzaam.

Je kunt de ananas letterlijk in alle supermarkten vinden in allerlei soorten. Let wel op als je ananas in blik koopt, want het kan veel toegevoegde suikers bevatten.

Sinds de ananas rijk is aan vitamines, mineralen en krachtige antioxidanten, brengt de ananas velen gezonde voordelen met zich mee.

Ook zijn deze nutriënten onmisbaar voor het lichaam, sinds sommige voedingsstoffen onze lichaam niet zelf kan produceren.

Denk daarbij aan vegetariërs, want ze hebben meestal tekort aan ijzer. Dit kan dus makkelijk worden opgelost door de ananas, sinds de ananas rijk is aan ijzer.

Hoe gezond is ananas dus? Hier staan 16 gezonde voordelen van de ananas.

1. Helpt met de spijsvertering

De ananas bevat een groep enzymen genaamd bromelaïne. Deze enzymen kunnen de eiwitmoleculen afbreken, zodat ze simpele aminozuren worden.[1]

Wanneer de eiwitmoleculen zijn afgebroken, worden ze makkelijker in de dunne darm opgenomen.

Dit is nuttig voor degenen die de aandoening pancreasinsufficiëntie hebben. Mensen met pancreasinsufficiëntie kunnen geen voldoende spijsverteringsenzymen aanmaken.

Een studie bij mensen met pancreasinsufficiëntie toont aan ze een betere spijsvertering hadden nadat ze bromelaïne hadden ingenomen. De groep die geen bromelaïne kregen, hadden geen verbeterde spijsvertering.[2]

Als je meer wilt weten over aminozuren, raad ik het volgende artikel aan: Wat zijn eiwitten?

2. Helpt tegen oxidatieve stress

Oxidatieve stress gebeurt wanneer er teveel vrije radicalen in het lichaam aanwezig zijn. De vrije radicalen in het lichaam kunnen allerlei ziekten en klachten veroorzaken.

De ananas bevat antioxidanten, waaronder flavonoïden. Deze antioxidanten helpen tegen oxidatieve stress in het lichaam. En omdat de meeste antioxidanten in de ananas samen verbonden zijn, kunnen ze langer en ook onder zware omstandigheden leven.[3]

De antioxidanten kunnen daarom het risico op chronische ziekten zoals diabetes en hartaandoeningen.

3. Helpt tegen ontstekingen

Zoals eerder vermeldt bevat de ananas bromelaïne. Samen met vitamines, mineralen en enzymen kunnen ananassen helpen tegen ontstekingen, terwijl de immuniteit wordt versterkt.[4]

Bromelaïne helpen ook tegen markers van ontstekingen.[5][6]

Een studie bij kinderen met sinusitis (sinusinfectie) toonde aan dat zij sneller herstelde door het gebruik van bromelaïne supplementen, vergeleken met andere kinderen die het niet gebruikte.[7]

4. Kan artritis symptomen verlichten

Artritis is een ontsteking van de gewrichten. De symptomen van artritis zijn onder andere:

  • Pijn
  • Roodheid van de huid
  • Koorts

Sinds de ananas bromelaïne bevat die helpt tegen ontstekingen, wordt er gedacht dat ananas kan helpen om de pijn van artritis te verlichten.

Nou, een studie toont aan dat bromelaïne helpt tegen reumatoïde artritis symptomen.[8]

Maar, er zijn niet genoeg studies die kunnen aantonen dat bromelaïne voor langdurige periodes kan helpen tegen de symptomen van artritis.

5. Maakt jouw botten sterker

Ananassen zijn rijk aan mangaan. Mangaan is een spoorelement, wat betekent dat het lichaam maar een kleine hoeveelheid nodig moet hebben.

Een studie toont aan dat mangaan, samen met koper en zink het botverlies bij oudere vrouwen kan helpen verminderen.[9]

Een kopje verse ananassap bevat al ongeveer 70% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid mangaan. Je kunt dus makkelijk genoeg mangaan binnenkrijgen door ananassen.

6. Vermindert stress

De ananas is rijk aan B vitamines, waaronder foliumzuur (vitamine B11). Foliumzuur draagt bij aan je weerstand tegen stress.

 Het hebben van langdurige en overmatige stress kan vele risico’s brengen, waaronder:

7. Maakt jouw ogen gezonder

Naast al die gezonde voordelen van ananas, kan de ananas ook helpen de ooggezondheid te verbeteren. Zo zie je weer dat de ananas echt een voedzaam fruit is.

Dit komt vanwege de hoge halte van vitamine C, bètacaroteen en antioxidanten die de ananas bevat. Deze stoffen verlagen het risico op maculadegeneratie.[10][11]

Maculadegeneratie is een oogziekte, wat daardoor het gezichtsvermogen verloren gaat. Dit komt vaker voor bij oudere mensen. Hoe ouder je wordt, des het risico op maculadegeneratie verhoogt.

Daarom is het aanbevolen om gezonde voeding te gaan eten, waaronder de ananas.

8. Verlicht misselijkheidsklachten

Je kunt misselijkheidsklachten krijgen als je problemen hebt met jouw spijsvertering. Zoals eerder vermeldt kan de bromelaïne enzymen helpen om eiwitmoleculen af te breken.[1]

Ze worden dus makkelijker opgenomen in de dunne darm. Als je misselijkheidsklachten hebt, probeer het uit, want misschien helpt het wel.

Ook krijg je weer belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnen.

9. Verbetert hartgezondheid

Ananassen kunnen de hartgezondheid verbeteren. Dit komt voornamelijk door vitamine C, kalium en vezels die in de ananas zitten.

Een studie toont aan dat mensen die elke dat kalium innamen, het risico op overlijden door ischemische hartziekte met 49% verlaagde.[12]

Ischemische hartziekte is wanneer er een tekort aan bloedvoorziening van het hart is, waardoor er zuurstoftekort (ischemie) ontstaat in het hart.

10. Verbetert de vruchtbaarheid

De vrije radicalen kunnen de vruchtbaarheid beschadigen. Sinds de ananas dus antioxidanten bevat die kunnen helpen tegen vrije radicalen, kan het helpen om de vruchtbaarheid te gaan verbeteren.[13]

Sinds het al aanbevolen is om elke dag fruit te gaan eten, voeg in stukjes ananas bij in jouw fruit portie. Zo kun je van deze gezonde voordeel profijt van hebben.

11. Helpt het lichaam energie maken

Mangaan helpt niet alleen om de botten sterker te maken (zie gezonde voordeel #5), maar het helpt ook om veel enzymen te gaan activeren.

Niet alleen helpt mangaan met de stofwisseling van cholesterol, maar het helpt ook met het produceren van energie, breinactiviteit en immuunrespons.[14]

12. Helpt met jouw mentale gezondheid

De ananas is rijk aan het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan speelt een belangrijke rol bij het produceren van het geluk hormoon serotonine.

Een studie toont aan dat een gebrek aan serotonine je stemmingsstoornissen kan krijgen. Ook kan het zelfs leiden tot depressie.[15]

Het lichaam kan niet zelf tryptofaan maken, waardoor je het uit gezonde voeding moet halen. De ananas is dus rijk aan tryptofaan, hierdoor kan het jou gaan helpen met jouw mentale gezondheid.

13. Kan jouw helpen sneller herstellen

Het eten van ananassen kan helpen jouw sneller te gaan herstellen na een operatie of fitness oefeningen. Dit komt door de bromelaïne, die ontstekingsremmende eigenschappen bevat.

Bijvoorbeeld, een studie toont aan dat bromelaïne de pijn, zwelling en ontsteking verminderden die na een operatie optrad.[16]

Na intensieve trainingen kunnen de spierweefsels worden beschadigd, waardoor er ontstekingen kunnen komen.

Volgens een studie kan de bromelaïne het schade sneller herstellen door de ontstekingen te verminderen.[17]

14. Kan het risico op kanker verminderen

Kanker is een chronische ziekte die ongecontroleerde celgroei veroorzaakt. De progressie wordt vaak door ontstekingen en oxidatieve stress in verbrand gebracht.

Er zijn studies uitgevoerd in laboratoriums met reageerbuizen die aantonen dat bromelaïne kan helpen kanker te gaan bestrijden.[18][19]

Andere twee studies tonen aan dat bromelaïne de borstkankercellen verhinderde en doden.[20][21]

Ongeacht deze studies, zijn er meer menselijke onderzoeken nodig om duidelijke conclusies te gaan trekken.

15. Verlaagt het risico op astma

De stof bètacaroteen kan helpen tegen astma. Een onderzoek ontdekte dat een hoger inname van bètacaroteen geassocieerd werd met een betere kwaliteit van leven bij vrouwen die astma hebben.[22]

De studie toont veelbelovende resultaten, maar er moet meer onderzoek gedaan worden bij de verschillende antioxidantenmechanismen.

16. Helpt mensen met diabetes

Omdat ananassen rijk zijn aan vezels, kunnen ze mensen met diabetes helpen. De vezels in ananassen helpen namelijk met:

Als je diabetes hebt, kun je alsnog genieten van ananassen, maar wel in mate.

Als je de ananas voor het eerst in je dieet toevoegt, monitor dan je bloedsuikerspiegel, zodat je veranderingen in de bloedsuikerspiegel kan zien.

Als de bloedsuikerspiegel namelijk te hoog wordt, is het dan toch beter om geen ananassen te gaan eten.

Ananas voedingswaarden

Ananas voedingswaarden

Hier staat de voedingswaarden van een ananas per 100 gram.[23]

Ananas voedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)229 kJ
Energie (kcal)54 kcal
Vet0,1 gram
Eiwit0,5 gram
Koolhydraten12 gram
Voedingsvezels Totaal1,6

Hoe gezond is ananas? Conclusie

Ananas stukken

De ananas is een voedzaam fruit die veel gezonde voordelen bevat, waaronder:

  1. Helpt met de spijsvertering
  2. Helpt tegen oxidatieve stress
  3. Helpt tegen ontstekingen
  4. Kan artritis symptomen verlichten
  5. Maakt jouw botten sterker
  6. Vermindert stress
  7. Maakt jouw ogen gezonder
  8. Verlicht misselijkheidsklachten
  9. Verbetert hartgezondheid
  10. Verbetert de vruchtbaarheid
  11. Helpt het lichaam energie maken
  12. Helpt met jouw mentale gezondheid
  13. Kan jouw helpen sneller herstellen
  14. Kan het risico op kanker verminderen
  15. Verlaagt het risico op astma
  16. Helpt mensen met diabetes

Voeg daarom in stukjes gesneden ananas toe in je dagelijkse fruit portie. De ananas gaat ook heerlijk samen met de cherimoya vrucht.

Vanwege de unieke zoete smaak en textuur, kan de ananas ook lekker zijn in recepten, zoals pannenkoeken.

2 Shares