Gezondste Havermoutpap Maken

Havermoutpap is één van de meest gegeten ontbijtgerechten. En dat is geen verrassing.

Niet alleen is havermoutpap lekker, maar het zit boordevol gezonde voedingsstoffen om je dag goed te beginnen.

Iedereen heeft een eigen havermoutpap stijl. Denk daarbij aan de hoeveelheid havermout, soorten fruit en andere specifieke ingrediënten.

Het maakt niet uit welke havermoutpap je maakt, je kunt de volgende voordelen krijgen:

  • Vitamines en mineralen
  • Antioxidanten
  • Eiwitten
  • Vezels

Daarnaast kun je havermoutpap ook veganistisch en glutenvrij maken. Wil je de gezonde voordelen van havermout weten? Ze staan onderaan dit artikel, na het recept.

Je kunt verschillende ingrediënten toevoegen in je havermoutpap. Hierdoor kun je volledig creatief zijn en jouw persoonlijke havermoutpap maken.

Hier zijn toppings ideeën voor je havermoutpap:

  • Fruit: aardbeien, bananen, bessen, appels, gedroogd fruit (zoals dadels, rozijnen, abrikozen, kokos) of bevroren fruit (zoals mango’s, bessen).
  • Noten: amandelen, walnoten, pecannoten, hazelnoten, cashewnoten of pistachenoten.
  • Zaden: lijnzaad, zonnebloempitten, chiazaden of pompoenpitten.
  • Kruiden: gember, kaneel of nootmuskaat.
  • Zoetstoffen: bruine suiker, ahornsiroop of honing.

Dus niet alleen is havermoutpap heerlijk en gezond, maar je kunt het gaan maken zoals jij het wilt. Het is niet moeilijk, het geeft je veel energie en je krijgt een goed gevoel.

Hier is hoe je de beste havermoutpap maakt:

Gezondste Havermoutpap Maken

Gezondste Havermoutpap Maken

4 from 19 votes
Recipe by Team Fitium Course: OntbijtCuisine: NederlandsDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

5

minutes
Cooking time

7

minutes
Calories

150

kcal
Total time

12

minutes

De lekkerste en gezondste havermoutpap maken doe je zo. Met slechts 3 ingrediënten kun je gemakkelijk havermoutpap maken.

Ingrediënten

  • 150 ml water of melk

  • 1/2 kopje havermout

  • kaneel

  • 6 aardbeien

  • 1 sinaasappel

Voorbereidingswijze

  • Voeg water of melk, havermout, en zeezout toe aan een pan op middelhoog/hoog vuur.
  • Wacht tot dat het kookt, zet dan het vuur lager en blijf 5 – 7 minuten koken.
  • Roer af en toe tijdens het koken.
  • Zodra de havermout het water of melk heeft opgenomen en romig is, is het klaar.
  • Voeg als laatst kaneel, gesneden aardbeien en sinaasappel erop als toppings.

Tip: havermoutpap is lekker als ontbijt, maar voor de gedurende dag kun je gaan kiezen voor een zelfgemaakte havermelk.

Bekijk ook eens deze heerlijke milkshake recepten: aardbeien milkshake, bananen milkshake, chocolade milkshake en vanille milkshake.

Havermoutpap maken tips

Havermout

Om je havermoutpap nog lekkerder te maken, zijn hier de beste havermoutpap tips.

Besteed goed aandacht aan de verhouding tussen haver en water. Als je meer water gebruikt, kan het te papperig en soepig worden.

Maar gebruik je te weinig water, worden mogelijk niet alle haver volledig gaar. De hoeveelheid water wordt meestal afgedrukt op de haver verpakking.

Vergeet ook het zout niet, want het zout kan echt een groot verschil maken. Zout zorgt ervoor dat de havermoutpap meer smaak krijgt.

Havermoutpap gezonde voordelen

Havermoutpap is lekker en gezond. Maar hoe gezond is havermoutpap eigenlijk? Wat zijn de gezonde voordelen van havermoutpap?

In havermoutpap zit natuurlijk havermout en daar zitten de gezonde voordelen in.

Havermout vitamines en mineralen

Havermout zit boordevol met verschillende vitamines en mineralen. Deze vitamines en mineralen zijn:

  • Vitamine B1
  • Vitamine B5
  • Foliumzuur
  • Koper
  • Magnesium
  • Mangaan
  • IJzer
  • Fosfor
  • Zink

Zoals je ziet krijg je simpel veel vitamines en mineralen door het eten van een lekkere havermoutpap.

Vezels

Havermoutpap bevat vezels genaamd bèta glucanen. Deze bèta glucanen zijn oplosbare vezels, die de stoelgang bevorderen.

Vanwege deze vezels kan havermoutpap helpen met het slechte LDL-cholesterol te verlagen, de eetlust te verminderen en de productie van het hongerhormoon ghreline verminderen.[1][2][3]

Afvallen met havermoutpap

De vezels die in havermoutpap zit, kunnen gaan helpen met afvallen.

Dit komt, omdat vezels de eetlust verminderen. Hierdoor zal je minder gaan eten en daardoor weer minder calorieën consumeren.

De vezels geven een snel gevoel van volheid. Ze zorgen namelijk ervoor dat het langer duurt om het voedsel die in de maag zit leeg te maken.

Wil je meer weten over de gezonde voordelen van havermout? Hier staan 8 bewezen gezondheidsvoordelen van havermout.