Lekkerste Havermelk Maken Recept

Met slechts twee ingrediënten, kun jij de lekkerste havermelk maken. Doe er wat extra ingrediënten erbij en het is nog lekkerder.

Het is caloriearm, er is geen cholesterol en het is makkelijk te maken. Het is een gezonde alternatief voor als je een keer iets anders wilt gaan drinken dan normale melk.

Het voordeel van havermelk is dat het een plantaardige, romig en zuivelvrije melk is.

Wat is havermelk?

Havermelk bestaat uit water en havermout. Je kunt extra ingrediënten toevoegen, zoals kaneel, karamel, bessen, dadels, cacao poeder of esdoornsiroop.

Vanwege de havermout smaak, kun je havermelk ook gebruiken voor andere dingen. Denk daarbij aan koffie, granola, matcha latte, ontbijtgranen of gebak.

Havermelk maken is makkelijk. Het wordt eenvoudig gemaakt door havermout en water samen te gaan mixen in een blender.

Vervolgens giet je de drank door een fijne zeef, zodat de stukjes havermout achtergelaten worden en je een lekkere havermelk krijgt.

De overig gebleven havermout bevat het grootste deel van eiwitten en vezels. De havermelk bevat daarom niet alle voedingsstoffen.

Hier is de lekkerste havermelk recept:

Lekkerste Havermelk Maken Recept

Lekkerste Havermelk Maken Recept

Recipe by Team FitiumCourse: DrankenCuisine: AmerikaansDifficulty: Makkelijk
Servings

4

servings
Prep time

1

minute
Cooking time

1

minute
Calories

100

kcal
Total time

2

minutes

Zoek je naar een gezonde alternatief voor melk? Kies dan voor (glutenvrije) havermelk. Lekker zoet, romig en boordevol met vitamines en mineralen.

Ingrediënten

  • 500 ml koud water

  • 50 gram havermout

  • Snufje zout

  • Optioneel: 5 ml vanille extract

Voorbereidingswijze

  • Voeg water, havermout en zout toe in een blender.
  • Mix ongeveer 30 tot 45 seconden, tot dat het mengsel goed gemengd eruit ziet. Let op: te lang mixen kan de havermelk slijmerig maken.
  • Proef met een lepel de smaak. Als je het meer zoetig wilt gaan maken, voeg vanille extract, karamel of dadels toe.
  • Giet het mengsel door een fijne zweef, zodat de haver resten verwijderd kan worden.
  • Pers de havermelk is een glas en geniet ervan!

Notitie

  • Het aantal calorieën is afhankelijk van de (extra) ingrediënten, toppings en portiegrootte.

Havermelk maken tips

Je wilt natuurlijk dat jouw havermelk perfect gemaakt wordt. Daarom zijn hier hele goede havermelk maken tips:

  1. Als je jouw havermelk opwarmt, kan de havermelk slijmerig worden.
  2. Te lang mixen kan ook ervoor zorgen dat de havermelk slijmerig wordt. Probeer daarom het niet langer dan 45 seconden te mixen.
  3. Pers de havermelk niet één keer, maar twee keer door een fijne zweef. Zo verwijder je beter alle overtollige haver resten.
  4. Het is mogelijk om een glutenvrije havermelk te gaan maken. Enige wat je moet doen is een glutenvrije haver gebruiken. Zo wordt de havermelk glutenvrij.
  5. Havermelk kan ongeveer vijf dagen bewaard worden in de koelkast. Als het vies ruikt, dan weet je dat het slecht is geworden.

Havermelk kan ook gebruikt worden om lekkere milkshakes te gaan maken. Hier zijn paar milkshake recepten:

Havermelk gezonde voordelen

Havermelk is heerlijk, maar ook gezond. Hier zijn paar gezonde voordelen genomen van de 8 gezonde voordelen van havermout artikel.

Vitamines en mineralen

Vanwege havermout, is havermelk rijk aan veel verschillende vitamines en mineralen.

Zo bevat havermelk onder andere vitamine B1, vitamine B5, foliumzuur, koper, magnesium, mangaan, fosfor, ijzer en zink.

Bèta glucanen

Havermout is rijk aan bèta glucanen. Bèta glucanen zijn oplosbare vezels die de stoelgang bevordert.

Deze vezels kunnen de eetlust verminderen, slechte LDL-cholesterol verminderen en de productie van het hongerhormoon ghreline verminderen.[1][2][3]

Hoge bloeddruk

Havermout zit boordevol antioxidanten. Twee belangrijke antioxidanten zijn avenanthramides en ferulazuur.

De avenanthramides kunnen helpen om een hoge bloeddruk te verminderen, omdat het de productie van stikstofoxide kan verhogen.[4][5]

Terwijl ferulazuur kan helpen om vrije radicalen te gaan bestrijden in het lichaam.

Afvallen

Zoals eerder vermeld kan havermelk de eetlust verminderen, dit komt vanwege de oplosbare vezels.[1]

Als je namelijk een mindere eetlust hebt, zal je waarschijnlijk ook minder gaan eten. Hierdoor voorkom je extra calorieën.

Het geeft sneller een gevoel van volheid. Dit komt, omdat de vezels ervoor zorgen dat het langer duurt om het voedsel in de maag leeg te maken.

0 Shares