Granaatappel: 10 Gezonde Voordelen van Granaatappel

Granaatappel hoort in de lijst van superfoods en dat is geen verrassing, sinds het al duizenden jaren wordt gebruikt als medicijn.

Het heeft antibacteriële eigenschappen en kan helpen het risico op verschillende ziektes te verminderen. Maar de meeste mensen kennen de granaatappel als een heerlijk vrucht met kleine rode pitjes.

De pitjes van de granaatappel wordt vaak gebruikt in fruitsalades, smoothies en andere gezonde recepten.

Hoewel veel mensen moeite hebben om de pitjes eruit te halen, is dit eigenlijk gemakkelijk te doen. Verder in dit artikel staat een stappenplan en een video over hoe je gemakkelijk de pitjes van de granaatappel eruit kan halen.

Maar eerst, wat zijn de voedingswaarden van een granaatappel en welke vitamines en mineralen bevat het?

Granaatappel voedingswaarden

Hier zijn de voedingswaarden van een granaatappel per 100 gram.[1]

GranaatappelPer 100 gram
Energie91 kcal
Vet1 gram
Koolhydraten17 gram
Voedingsvezel totaal3,4 gram
Eiwit1 gram

De schil van de granaatappel is niet eetbaar en die kun je gewoon weggooien.

De pitjes in de granaatappel zijn wel eetbaar. Ze zijn zoet, sappig en kunnen een mooie toevoeging zijn voor recepten qua uiterlijk en voedingsstoffen.

De granaatappel pitjes zijn zeer voedzaam, zo bevatten ze onder andere vezels, eiwitten, vitamine C, vitamine K, kalium en krachtige antioxidanten.

Als je op zoek bent naar fruit die rijk zijn aan antioxidanten, is de granaatappel een fantastische keuze. Het bevat zelfs drie keer zoveel antioxidanten dan groene thee.

Granaatappels gezond of ongezond?

Nu komt de vraag of de granaatappel gezond of ongezond is. Granaatappels zijn zeker gezond en ze behoren bij het advies om dagelijks 2 porties (200 gram) fruit te gaan eten.

De verschillende voedingsstoffen die granaatappels bevatten, zorgen voor veel (potentiële) gezonde voordelen voor het lichaam.

Een mogelijk ongezond nadeel voor sommigen is dat granaatappels een hoog suikergehalte hebben, waardoor ze ook niet caloriearm zijn vergeleken met citrusvruchten, zoals mandarijnen.

Echter zijn granaatappel in het algemeen gezond en aanbevolen voor iedereen.

Granaatappel gezondheidsvoordelen

Er zijn tal van redenen waarom een granaatappel gezond is.

Zo bevatten ze onmisbare voedingsstoffen waarvan het lichaam niet zelf kan aanmaken. Hieronder staan de (potentiële) gezondheidsvoordelen van granaatappels.

1. Granaatappel is rijk aan vitamine C

Granaatappels zijn zeer rijk aan vitamine C. Je kunt ongeveer 200 gram aan pitjes eruit halen van de granaatappel, wat meer dan 30% is van de ADH (aanbevolen dagelijks hoeveelheid) van vitamine C.

Vitamine C is belangrijk, sinds het kan helpen de lichaamscellen te beschermen tegen schade en de opname van ijzer bevorderen. De verbeterde opname van ijzer kan helpen bij bloedarmoede.

Volgens een onderzoek kan vitamine C ook het cholesterol verlagen, bij mensen met een vitamine C tekort.[2]

En een ander onderzoek toont aan dat vitamine C kan helpen met sneller genezing van snij- en schaafwonden.[3]

Als je op zoek bent naar een zeer vitamine C rijke fruit, neem dan een kiwi. Kiwi’s kunnen namelijk twee keer zoveel vitamine C bevatten dan granaatappels en wel drie keer zoveel dan mandarijnen.

2. Granaatappel bevat krachtige antioxidanten

Niet alleen bevatten granaatappels krachtige antioxidanten, maar ze zijn ook uniek. Dit betekent dat bepaalde antioxidanten waarschijnlijk alleen in granaatappels gevonden kunnen worden.

De reden waarom de granaatappel pitjes zo mooi roodkleurig zijn, komt vanwege de antioxidanten.

De antioxidanten in granaatappel heeft potentieel gezonde voordelen, zoals ontstekingen verminderen en de lichaamscellen beschermen tegen schade.

Meer gezonde voordelen van deze antioxidanten lees je verder in dit artikel.

3. Granaatappel kan de spijsvertering verbeteren

Granaatappels kunnen helpen met de spijsvertering, terwijl ze ook als ontstekingsremmend werken in de darmen. Dit kan gunstig werken voor mensen die darmaandoeningen hebben.

De overgrote deel van de vezels in granaatappel zijn onoplosbaar. Dit betekent dat de vezels grotendeels onveranderd door het spijsverteringsstelsel gaan.

Deze vezels leveren geen calorieën en zullen daarom niet opgeslagen worden als lichaamsvet.

Voor de meeste mensen zijn de granaatappel pitjes veilig te eten. Maar overmatige inname kan darmblokkade veroorzaken. Dit is echter zeldzaam.

4. Granaatappel kan de trainingsprestaties verbeteren

Granaatappel bevat een stof genaamd nitraat, wat kan helpen de trainingsprestaties te verbeteren. De stof zit van nature in fruit en groenten. Ook krijgen mensen nitraat binnen via drinkwater en additieven.

Granaatappels kunnen meerdere voordelen aanbieden voor trainingsprestaties. Zo kan een granaatappel helpen het krachtherstel verbeteren en spierpijn verminderen.[4]

Ook kunnen granaatappels de bloedstroom verbeteren en de vermoeidheid vertragen, wanneer een gram granaatappelextract 30 minuten voor de training wordt ingenomen.[5]

Daarnaast hebben granaatappels een hoog suikergehalte, wat gunstig kan zijn qua energie als het voor de training wordt opgegeten.

5. Granaatappel kan de hartgezondheid verbeteren

Zoals eerder vermeld kan granaatappels de bloedstroom verbeteren. Ook heeft het andere gunstige effecten voor de hartgezondheid.

De granaatappel bevat een vetzuur genaamd punicinezuur dat kan helpen het slechte LDL cholesterol te verlagen en tegelijkertijd het goede HDL cholesterol verhogen.[6]

Een ander onderzoek, zogenaamd een systematisch review (een verzameling van originele studies), toont aan dat granaatappel kan helpen hoge bloeddruk te verlagen.[7]

Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen.

6. Granaatappel kan de bloeddruk verlagen

Dus granaatappels kunnen de bloeddruk verlagen. Een systematisch review toont aan dat granaatappel kan helpen de bloeddruk positief te beheren.[7]

Maar, een ander systematisch review toont aan dat onderzoeken over de rol van granaatappels en de positieve effecten op de bloeddruk zwak zijn.[8]

Een ander onderzoek toont weer aan dat granaatappels de systolische bloeddruk kan verlagen.[9]

Een systolische bloeddruk, ook wel bovendruk genoemd, geeft de druk aan wanneer het hart zich samenknijpt.

Eén ding weten we wel zeker en dat is dat er niet genoeg sterk wetenschappelijk bewijs beschikbaar is over de effecten van granaatappel op de bloeddruk.

7. Granaatappel heeft ontstekingsremmende eigenschappen

Door de antioxidanten in granaatappel heeft het ontstekingsremmende eigenschappen. Dit is belangrijk, omdat ontstekingen een van de belangrijkste oorzaken zijn van ziekten.

Ontstekingen kunnen onder andere diabetes type 2, hartaandoeningen en de ziekte van Alzheimer veroorzaken.

Granaatappels kunnen helpen ontstekingen verminderen in het hele lichaam, wat als gevolg betekent dat het oxidatieve stress kan voorkomen.

Oxidatieve stress is wanneer vrije radicalen de cellen aanvallen. Het wordt gezien als een van de belangrijkste factoren van veroudering.[10]

8. Granaatappel bevat antibacteriële eigenschappen

De antibacteriële eigenschappen van granaatappels kunnen beschermend werken tegen ontstekingen en infecties in de mond.[11]

Dit betekent dat granaatappels kunnen helpen veel voorkomende tandvleesaandoeningen te voorkomen.

Granaatappels worden momenteel onderzocht op hun effecten op virussen en infecties. Dit is omdat granaatappels ook schimmelwerend en antiviraal werken.

9. Granaatappel kan het geheugen verbeteren

Granaatappels kunnen helpen het geheugen te verbeteren en dit komt voornamelijk door de antioxidanten.

Zo kan granaatappels volwassenen van middelbare en oudere leeftijd met milde geheugenklachten helpen.[12]

En volgens een ander onderzoek kan granaatappel voedingssupplement beschermen tegen geheugenstoornissen na hartoperaties.[13]

Er zijn dus aanwijzingen dat granaatappel (voedingssupplement) kan helpen het geheugen te beschermen.

10. Granaatappel kan helpen tegen gewrichtspijn

Reumatoïde artritis (een ziekte waarbij de gewrichten ontstoken zijn), zorgt ervoor dat de onder andere de handen en enkels dik, stijf of pijnlijk zijn.

Sinds de granaatappel ontstekingsremmende eigenschappen heeft, klinkt het logisch dat het kan helpen tegen artritis en gewrichtspijn.

En onderzoeken suggereren precies dit. Granaatappels kunnen helpen ontstekingen en gewrichtspijn te verminderen.

Een klein onderzoek toonde aan dat granaatappelextract de gevoeligheid van de gewrichten met 62% verminderde.[14]

Terwijl een ander onderzoek ontdekte dat het oxidatieve stress, gewricht gevoeligheid, pijn en zwelling verminderde.[15]

Er is wel meer onderzoek nodig bij mensen voor de rol die granaatappel speelt en gewrichtspijn.

Granaatappels kunnen in verschillende vormen worden geconsumeerd. Denk daarbij aan het fruit, extract en granaatappelsap.

Granaatappel pellen en eten

Nu weet je waarom granaatappel gezond is. Maar hoe kun je het beste een granaatappel pellen en eten?

Je bent niet de enige, want veel mensen hebben het moeilijk om een granaatappel te gaan pellen. Dit is hoe je een granaatappel kunt pellen:

  1. Snij een dunne plak op de bodem van de granaatappel.
  2. Leg de granaatappel met de gesneden kant naar beneden op de snijplank. Nu kan de granaatappel stevig staan.
  3. Snijd de kroon van de granaatappel rond. Maak een cirkel en snij deze uit.
  4. Maak 6 verticale insnijdingen aan de buitenkant van de granaatappel.
  5. Maak de granaatappel voorzichtig open.
  6. Verwijder nu voorzichtig de granaatappel pitjes van de schil boven op de kom.

Tip: Vul de kom met water, want de zaden zinken naar de bodem van het water, terwijl de rest naar boven drijven. Hierdoor is het makkelijker om de pitjes te scheiden.

Liever een video? Bekijk eens deze video voor hoe je het beste een granaatappel kunt pellen:

Is de granaatappel schil giftig?

Volgens een onderzoek bevat de granaatappel schil geen toxiciteit en dat het gebruik ervan gesuggereerd wordt bij mogelijke toepassingen tegen ziekten.[16]

Maar, het is belangrijk om te weten dat de toxiciteit van de granaatappel schil niet intensief is bestudeerd.

Onthoud dat de granaatappel schil niet eetbaar is. Alleen de rode pitjes van de granaatappel is eetbaar.

Met granaatappel gezond afvallen

Granaatappel is altijd een voedzame toevoeging voor ieders dieet. Het bevat verschillende onmisbare voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken, wat belangrijk is bij gezond afvallen.

Granaatappels zijn daarom een goede optie als het gaat om gezond afvallen. Er is ook een studie die naar de rol van granaatappels en afvallen onderzocht.

De studie toont aan dat granaatappel extract positieve effecten heeft op vetverlies.[17]

Daarnaast zijn granaatappels rijk aan vezels, antioxidanten, polyfenolen en andere stoffen. Wat kan helpen de eetlust te verminderen, stofwisseling stimuleren en vet te verbranden.

Samenvatting:

Granaatappels zijn een goede toevoeging voor het dieet. Ze zijn voedzaam en kunnen positieve effecten hebben op vetverlies.

Zijn granaatappels gezond tijdens zwangerschap?

Granaatappels zijn zeker gezond tijdens de zwangerschap. Het kan namelijk veel voedingsstoffen geven, met name:

  • Eiwitten
  • Vitamine C
  • Vitamine K
  • Vezels
  • IJzer
  • Calcium
  • Foliumzuur

Vanwege het hoge ijzergehalte kan een granaatappel helpen ijzertekort te voorkomen. Vitamine K kan helpen voor het behoud van gezonde botten.

En volgens Washington University, kan granaatappelsap veelbelovend zijn voor het voorkomen van groeibeperking, pre-eclampsie en vroeggeboorte, wanneer het tijdens de zwangerschap aan vrouwen wordt gegeven.[18]

Echter is dit een laboratoriumstudie en is er meer onderzoek nodig.

Samenvatting:

Granaatappels zijn gezond voor zwangere vrouwen. Vroege onderzoek toont aan dat granaatappel meer positieve voordelen kan hebben voor de zwangerschap.

Granaatappel nadelen

Granaatappels zijn gezond. Ze bevatten tal van geweldige voedingsstoffen en kunnen het risico op ontstekingen en ziekten verminderen.

Voor sommige mensen kunnen granaatappel nadelig werken. Zo moeten mensen met diabetisch hun bloedsuiker checken wanneer ze granaatappels eten of een granaatappelsap drinken.

Dit is omdat granaatappels een hoog suikergehalte bevatten.

Granaatappel of granaatappelsap kan ook bepaalde medicatie beïnvloeden, neem daarom altijd eerst contact op met jouw (huis)arts.

Samenvatting:

Granaatappels hebben hoge suikergehalte, waardoor mensen met diabetes beter op moet letten. Granaatappels kunnen ook bepaalde medicinatie beïnvloeden.

Granaatappel bewaren

Hoe kun je het beste een granaatappel bewaren? Bewaar de granaatappels in een koele en droge plaats uit de buurt van zonlicht.

De beste plek die aan deze eisen voldoet is de koelkast.

Een granaatappel kan je 3 weken bewaren in de koelkast. De granaatappel pitjes kun je ongeveer 5 tot 7 dagen bewaren in de koelkast.

De granaatappel pitjes kun je ook in de vriezer bewaren. Je kunt deze pitjes in een afgesloten container voor ongeveer 3 tot 4 maanden bewaren.

Als je de granaatappel binnen een paar dagen nodig hebt, is het prima om ze op de kamertemperatuur te laten staan. Maar, zorg ervoor dat ze niet direct onder het zonlicht staan.

Voor de granaatappel pitjes echter, hebben ze een koele plek nodig. Doe de pitjes daarom in een afgesloten container in de koelkast.

Volg altijd de instructies van de verpakking.

Samenvatting:

Bewaar de granaatappels in de koelkast. Je kunt de granaatappel 3 weken bewaren in de koelkast en de granaatappel pitjes 5 tot 7 dagen. Je kunt de pitjes in de vriezer bewaren voor 3 tot 4 maanden.

In het kort: Granaatappel

Granaatappels zijn een van de gezonde voedingsmiddelen van de wereld.

Ze kunnen verschillende voordelen aanbieden voor het lichaam. Zo kunnen granaatappels onder andere:

  • De bloeddruk verlagen
  • De hartgezondheid verbeteren
  • De spijsvertering verbeteren
  • De trainingsprestaties verbeteren
  • Helpen tegen gewrichtspijn
  • Het geheugen verbeteren

Als je probeert naar een gezond leven te streven, voeg dan granaatappels toe in je dieet. Kijk ook eens naar de gezond leven tips en gezond eten tips.