Granaatappel Eten: Hoe eet je een granaatappel?

De granaatappel wordt al duizenden jaren gebruikt als medicijn. Dit komt omdat het geweldige voedingsstoffen bevat die het risico op verschillende ziektes kan verminderen.

Daarnaast hebben granaatappels ook antibacteriële eigenschappen. Maar de meeste mensen kennen de granaatappel als een stevige rode vrucht met heerlijke kleine pitjes.

Granaatappels zijn echter een van die vruchten waar veel vragen erover gesteld worden. Deze vragen zijn onder andere:

  • Hoe kun je de granaatappel pellen en eten?
  • Hoeveel granaatappel is nog gezond?
  • Wat zijn de nadelen van granaatappels?

Hieronder staan daarom de meest gestelde vragen over granaatappels, in een handig overzicht.

Hoe granaatappel eten?

Meestal hebben mensen moeite om granaatappels te pellen en eten. Dit is eigenlijk gemakkelijk te doen. Hier is een stap voor stap instructie om een granaatappel te gaan pellen en eten:

  1. Snij een dunne plak op de bodem van de granaatappel. Zorg ervoor dat de plak breed genoeg is zodat de granaatappel kan staan.
  2. Leg de granaatappel met de gesneden bodem naar beneden op de snijplank. Als het goed is, staat de granaatappel nu stevig recht.
  3. Snijd de kroon op de bovenkant van de granaatappel rond. Snij deze uit.
  4. Maak 5 tot 6 insnijdingen aan de buitenkant van de granaatappel.
  5. Zodra je 5 tot 6 insnijdingen hebt gesneden, kun je nu voorzichtig de granaatappel open maken.
  6. Wanneer de granaatappel open is gemaakt, kun je nu gemakkelijk de granaatappel pitjes verwijderen. Hou de granaatappel boven een kom vast, zodat de pitjes in de kom kunnen vallen.

Liever een video bekijken? Deze video laat zien hoe je het beste een granaatappel kunt pellen en eten.

Kan je de pitjes van een granaatappel eten?

Ja, je kunt de pitjes van een granaatappel eten. In feite is dit het enige eetbare gedeelte (naast de witte huid) van de granaatappel, sinds de schil van de granaatappel niet eetbaar is.

De schil van de granaatappel wordt na een proces wel verwerkt in bepaalde voedingsmiddelen en voedingssupplementen.

Het advies is om dagelijks 2 porties fruit te gaan eten, wat 200 gram is. De granaatappel is een voedzame vrucht die fantastisch past bij het advies. Het geldt daarom mee met het advies.

De reden waarom het fantastisch past voor je dagelijkse 2 porties fruit is simpel: Granaatappels zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines, mineralen en krachtige antioxidanten.

Wanneer kan je een granaatappel eten?

Granaatappels worden geplukt wanneer ze rijp en klaar zijn om te gaan eten. Je hoeft hierdoor het niet thuis te laten rijpen, wat je wel doet bij sommige fruit.

Er zijn meerdere tekenen om te weten wanneer een granaatappel rijp is. Wanneer de granaatappel zwaarder weegt, is dit meestal een teken dat het meer sap bevat.

Rijpe granaatappels hebben ook een donkerrode kleur, dus wanneer je vlekken of krassen op de schil ziet, heeft dit niets met de rijpheid van de granaatappel te maken.

Kun je elke dag granaatappel eten?

Ja, je kunt elke dag een granaatappel eten. Ze zijn een goede bron van vezels en antioxidanten, terwijl ze ook ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

Maar, overmatig eten van granaatappels kan wel het risico op darmblokkade vergroten. Dit is voornamelijk bij mensen met chronische obstipatie.

Als je niet gewend bent om veel vezels te eten, verhoog dan de vezelinname geleidijk. Granaatappel kan namelijk moeilijk verteerbaar zijn voor degenen die niet gewend zijn om veel vezels binnen te krijgen.

Door de vezelinname geleidelijk te verhogen, kan het helpen de spijsverteringsproblemen te voorkomen.

Te veel granaatappel eten?

Te veel granaatappel eten in een bepaald moment kan nadelige gevolgen hebben. Paar van deze nadelige gevolgen zijn onder andere:

  • Kan de bloedsuiker stijgen, sinds granaatappels hoge suikergehaltes bevatten.
  • Spijsverteringsproblemen veroorzaken, voor degenen die niet gewend zijn om vezels te eten.

Granaatappels zijn heerlijk en voedzaam. Maar net zoals alle andere voedingsmiddelen, moeten granaatappels in mate gegeten worden.

Mag je granaatappel eten tijdens zwangerschap?

Ja, je mag granaatappel eten tijdens je zwangerschap. Het kan zelfs gezondheidsvoordelen bieden.

Granaatappels zijn een goede bron van eiwitten, vezels, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer en calcium.

Het hoge ijzergehalte in granaatappels kunnen helpen het risico op een ijzertekort te verminderen. En de vitamine K die de granaatappel bevat kan helpen om gezonde botten te ondersteunen.

Naast granaatappels, kan granaatappelsap ook mogelijk helpen.

Zo toont een onderzoek aan dat granaatappelsap kan helpen om groeibeperking en vroeggeboorte te voorkomen, wanneer het tijdens de zwangerschap gedronken wordt.[1]

Er is echter meer onderzoek nodig.

Granaatappel en afvallen?

Granaatappel kan niet ervoor zorgen om direct te gaan afvallen, sinds je in een calorietekort toestand moet zijn om te gaan afvallen.

Maar, granaatappel is wel een goede toevoeging om gezond te gaan afvallen. Daarnaast toont een onderzoek aan dat granaatappel extract positieve effecten kan hebben op vetverlies.[2]

Het bevat belangrijke voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Denk daarbij aan vezels, wat de eetlust kan verminderen, waardoor je minder gaat eten.

Granaatappel is daarom een voedzame toevoeging voor een dieet.

Wat zijn de granaatappel nadelen?

Granaatappel is in het algemeen gezond, zo kunnen ze onder andere het risico op ziektes verminderen en verschillende gezondheidsvoordelen bieden voor het lichaam.

Maar, er zijn wel potentiële nadelen voor sommige mensen.

Mensen met diabetes moeten hun bloedsuiker controleren, sinds de granaatappel een hoog suikergehalte bevat.

Granaatappels kunnen ook bepaalde medicatie beïnvloeden. Neem daarom altijd eerst contact op met jouw (huis)arts.

Echter zijn granaatappels voedzaam en gezond. Als jij de mogelijkheid hebt om granaatappels te gaan eten, ga je gang!

  1. Washinton University, School of Medicine, Pomegranate juice may prevent pregnancy complications. (2013) https://medicine.wustl.edu/news/pomegranate-juice-may-prevent-pregnancy-complications
  2. Al-Muammar, M. N., & Khan, F. (2012). Obesity: the preventive role of the pomegranate (Punica granatum). Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.), 28(6), 595–604. https://doi.org/10.1016/j.nut.2011.11.013

Exit mobile version