Goji Bessen: 12 Gezonde Voordelen en Risico’s

Goji bessen worden vaak bestempeld als superfood, dit komt vanwege het tal van krachtige antioxidanten die ze bevatten.

Dit is dan ook de reden waarom veel voedingssupplement goji bessen bevatten. Dit is echter niet nodig, sinds je eenvoudig goji bessen kunt toevoegen in heerlijke recepten.

Deze rode bessen zijn helder gekleurd en smaken zoet.

Als je met gedroogde goji bessen werkt, kun je ze simpelweg eten als een snelle snack of toevoegen in smoothies, notenmix, salades, havermoutpap of yoghurt.

Goji bessen worden vaak gehype als superfood, maar voldoen ze echt aan de hype? Dit artikel onderzoekt naar de werking, gezondheidsvoordelen en risico’s van goji bessen.

Goji bessen voedingswaarde

Wat zijn de voedingswaarde van gedroogde goji bessen? Hieronder staan de voedingswaarde van gedroogde goji bessen per 100 gram.[1]

Gedroogde goji bessenPer 100 gram
Energie343 kcal
Vet0,4 gram
Koolhydraten64,1 gram
Voedingsvezel totaal13 gram
Eiwit14,3 gram

En hier zijn de voedingswaarde van gedroogde goji bessen per portie (25 gram).[1]

Gedroogde goji bessenPer portie (25 gram)
Energie86 kcal
Vet0,1 gram
Koolhydraten16 gram
Voedingsvezel totaal3,3 gram
Eiwit3,6 gram

Zoals je kunt zien bevatten gedroogde goji bessen veel suikers. Dit komt omdat de suikerconcentratie hoger is bij gedroogde voedingsmiddelen.

Verder zijn goji bessen een bron van eiwitten en vezels, terwijl ze laag zijn aan vet.

Zijn goji bessen gezond of niet?

Goji bessen gezond

Vanwege de vitamines, mineralen en antioxidanten in goji bessen, kunnen ze verschillende gezonde voordelen bieden.

Goji bessen zijn zeker gezond, zolang het in mate wordt gegeten. Dit heeft namelijk te maken dat gedroogde goji bessen een hoog suikergehalte hebben.

Ook al zijn de goji bessen rijk in suikers, hebben ze bloedsuiker verlagende eigenschappen. Dit uiteraard als ze in mate worden gegeten.

Goji bessen zijn ook rijk aan vezels, wat verschillende gezonde voordelen kan bieden. Zo kunnen vezels onder andere:

  • Helpen met afvallen, omdat de eetlust verminderd wordt
  • Cholesterol verlagen
  • Het risico op diabetes verminderen
  • Spijsverteringsstoornissen voorkomen
  • De darmgezondheid verbeteren

Als je niet gewend bent om veel vezels te eten, kunnen goji bessen moeilijk verteerbaar zijn. Verhoog daarom de vezelinname geleidelijk om spijsverteringsproblemen te voorkomen.

Goji bessen zijn voedzaam en gezond, zolang ze maar in mate wordt gegeten net zoals alle andere voedingsmiddelen. De risico’s en bijwerkingen van goji bessen staan na de gezonde voordelen van goji bessen.

Dus, welke andere potentiële gezondheidsvoordelen hebben goji bessen?

Samenvatting:

Goji bessen zijn in het algemeen gezond, zolang het maar in mate wordt gegeten. Vanwege het hoge gehalte aan suikers en vezels kunnen ze oncomfortabele effecten veroorzaken.

Goji bessen gezondheidsvoordelen

Goji bessen recept

Wat zijn de gezonde voordelen van goji bessen? Zo kunnen goji bessen onder andere helpen het gezichtsvermogen, wondgenezing en immuniteit verbeteren.

Hieronder een overzicht van 12 (potentiële) gezonde voordelen van goji bessen.

1. Goji bessen zijn rijk aan vitamine A

Vitamine A is een essentiële vetoplosbare vitamine, die via voedingsmiddelen of voedingssupplementen wordt geconsumeerd.

Het helpt met verschillende lichaamsfuncties, zoals de ondersteuning van celgroei, ondersteuning van de immuun functie en de ondersteuning van het gezichtsvermogen.

Een tekort aan vitamine A kan leiden tot huidproblemen, blindheid en een groter risico op overlijden aan infecties.[2][3]

Goji bessen zijn een geweldige bron van vitamine A. Voeg ze daarom toe in recepten of eet ze als een lekkere gezonde snack om vitamine A binnen te krijgen.

2. Goji bessen zijn rijk aan mineralen

Goji bessen zijn een goede bron van mineralen, waaronder calcium en ijzer.

Calcium is een belangrijk mineraal die het lichaam nodig heeft, omdat het een belangrijke rol speelt in onder andere:

  • Bloedcirculatie
  • Goede werking van zenuwen en spieren
  • Opbouw en onderhoud van botten
  • Transport van andere mineralen in het lichaam

Een tekort aan calcium kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals een verhoogd risico op osteoporose (zwakke botten).

Net zoals calcium, is ijzer ook onmisbaar voor het lichaam. IJzer speelt een belangrijke rol bij het zuurstoftransport.

Tijdens de zwangerschap moeten vrouwen meer ijzer consumeren, om de behoeften van de foetus te voorzien.[4]

3. Goji bessen zijn rijk aan antioxidanten

Goji bessen zijn een geweldige bron van antioxidanten, met name zeaxanthine en luteïne.

Ze zijn voornamelijk bekend om de ooggezondheid te verbeteren. Ze kunnen zelfs gemeten worden in het netvlies om het risico op oogaandoeningen te voorspellen.

Maar, de ooggezondheid verbeteren is niet het enige wat ze kunnen doen.

Zo kan luteïne ook het slechte LDL cholesterol verlagen en de huid beschermen tegen door de zon veroorzaakte UV schade.[5][6]

Het lichaam kan niet zelf zeaxanthine en luteïne aanmaken, dus moet het uit voedsel zoals goji bessen komen.

4. Goji bessen zijn een bron van energie

Goji bessen zijn rijk aan koolhydraten en suikers, wat de belangrijkste energiebron is voor het lichaam.[7]

Naast dat goji bessen een bron zijn van koolhydraten, zijn ze dus ook een bron van onmisbare voedingsstoffen. Hierdoor zijn ze een geweldige gezonde snack voor een trainingssessie of om sportprestaties te verbeteren.

Wil je het nog lekkerder maken? Gebruik dan goji bessen als ingrediënt voor zelfgemaakte energierepen of energieballen.

Jij hebt de volledige controle over de hoeveelheid calorieën en koolhydraten. Dit is een geweldige manier om energie te krijgen voor of tijdens je trainingssessie.

5. Goji bessen kunnen de lever beschermen

Goji bessen worden in China en andere Aziatische landen al meer dan 2000 jaar gebruikt als een traditioneel geneeskrachtig kruid.

De polysachariden in goji bessen kunnen de lever beschermen tegen schade als gevolg van blootstelling aan giftige chemicaliën.[8]

Maar, het is wel belangrijk om te weten dat een hoge inname van goji bessen in verband is gebracht met levertoxiciteit.

Kies voor verse of gedroogde goji bessen voor de veiligste consumptie en vermijd goji thee en goji voedingssupplementen, sinds je het gemakkelijk overmatig kunt binnenkrijgen zonder dat je het weet.

6. Goji bessen kunnen het gezichtsvermogen verbeteren

Goji bessen bewaren

Zoals eerder vermeld, kan vitamine A helpen de ooggezondheid ondersteunen. Maar, vitamine A is niet de enige voedingsstof die dit kan doen.

De zeaxanthine en luteïne die in goji bessen zitten, kunnen het risico op chronische oogaandoeningen verminderen. Waaronder leeftijdsgebonden macula degeneratie (LMD).

LMD is een aandoening waarbij het zicht geleidelijk verminderd wordt.

Een 90 dagen gedurende onderzoek toont aan dat goji bessen een effectieve interventie kunnen zijn om de progressie van vroege LMD te voorkomen.[9]

7. Goji bessen kunnen het humeur verbeteren

Goji bessen zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen. Sommige van deze voedingsstoffen kunnen voordelen bieden voor het lichaam, waaronder:

  • De koolhydraten die energie geven
  • De vezels die de ontlasting bevorderen

Maar, goji bessen kunnen ook stress verminderen, slapeloosheid verminderen, slaapkwaliteit verbeteren en de concentratie verbeteren.[10]

Al deze gezonde voordelen kunnen er voor zorgen het humeur en het gevoel van welzijn te verbeteren. En omdat ze er zo leuk uitzien, helpt ook natuurlijk.

8. Goji bessen kunnen het cholesterol verlagen

De vezels in goji bessen kunnen het slechte LDL cholesterol en het totale cholesterol verlagen, met wel tot 10%.[11]

Daarnaast kunnen goji bessen de bloedsuikerspiegel stabiliseren en het goede HDL cholesterol verhogen.[12]

Een ander onderzoek toont soortgelijke resultaten aan. De antioxiderende activiteiten kunnen het goede HDL cholesterol verhogen.[13]

Goji bessen zijn een goede keuze om op een natuurlijke en effectieve manier om het cholesterolgehalte te verlagen en de hartgezondheid te bevorderen.

9. Goji bessen kunnen wondgenezing bevorderen

Vanwege de vitamine C in goji bessen, kunnen ze de wondgenezing verbeteren.

Zo toont een onderzoek aan dat vitamine C snij- en schaafwonden sneller kan helpen genezen.[14]

Vitamine C helpt ook de lichaamscellen te beschermen tegen schade en de ijzer opname bevorderden.

Wil je meer vitamine C binnenkrijgen? Andere fantastische bronnen van vitamine C zijn onder andere kiwi, granaatappel en mandarijnen.

10. Goji bessen kunnen de immuniteit verbeteren

Het tal van belangrijke voedingsstoffen in goji bessen kunnen helpen de immuniteit te verbeteren. Denk daarbij aan vitamine A, vitamine C en de krachtige antioxidanten.

Deze voedingsstoffen kunnen helpen ontstekingen te verminderen en vrije radicalen elimineren die oxidatieve stress en schade veroorzaken in het lichaam.

Ook kunnen ze helpen om de witte bloedcellen te versterken.[15]

Witte bloedcellen zijn verantwoordelijk voor de bescherming tegen schadelijke virussen en bacteriën.

11. Goji bessen kunnen de bloedsuikerspiegel verbeteren

Zoals eerder vermeld, kunnen goji bessen de bloedsuikerspiegel verbeteren. Hier zijn meer onderzoeken naar de effecten van goji bessen en de bloedsuikerspiegel.

Naast dat vezels dit doen, kunnen ook antioxidanten voor positieve effecten verzorgen. Een onderzoek toont namelijk aan dat goji bessen extract de insulinegevoeligheid bevordert.[8]

Goji bessen kunnen daarom waarschijnlijk helpen bij de behandeling van diabetes. Dit is vooral bij mensen die moeite hebben om hun bloedsuikerspiegel laag te houden.

12. Goji bessen kunnen helpen tegen huidveroudering

We weten dat de antioxidanten in goji bessen kunnen helpen bestrijden tegen vrije radicalen. Dit geldt dus ook voor de vrije radicalen die het collageen in de huid beschadigen.

Een onderzoek bij muizen toont aan dat goji bessen extract een bepaald proces remt die verantwoordelijk is voor huidveroudering.[16]

Andere voedingsstoffen die kunnen helpen tegen huidveroudering zijn:

  • Collageen
  • CoQ10 (co-enzym Q10)
  • Curcumine
  • EGCG (Groene thee extract)
  • Theanine

Zijn goji bessen gevaarlijk?

Goji bessen gevaarlijk

Goji bessen zijn voedzaam en bevatten tal van (potentiële) gezonde voordelen voor het lichaam. Maar hoe zit het met de risico’s, bijwerkingen en gevaren van goji bessen?

Goji bessen zijn niet gevaarlijk voor de meeste mensen, deze mensen kunnen daarom met gerust in mate goji bessen eten. Andere mensen kunnen echter een allergische reactie krijgen.

Voor sommige mensen zijn er ook mogelijke bijwerkingen.

Zo moeten sommigen rekening houden met medicijnen die bloedsuiker verlagende effecten veroorzaken. Goji bessen doen dit namelijk ook, wat het risico op hypoglykemie kan verhogen.

Bij hypoglykemie is het bloedsuiker te laag. Je kunt dit herkennen aan aanvallen van zweten, trillen, bewusteloosheid en hartkloppingen.

Goji bessen kunnen ook andere medicaties, die gebruikt worden voor diabetes en bloeddruk, kunnen beïnvloeden.

Goji bessen zijn niet geschikt voor zwangere vrouwen. Goji bessen kunnen mogelijk schade veroorzaken aan de gezondheid van de foetus. Dit komt omdat goji bessen de stof betaïne bevatten.[17]

Praat daarom altijd eerst met jouw (huis)arts, voordat je goji bessen gaat eten.

Samenvatting:

In het algemeen zijn goji bessen niet gevaarlijk, maar mensen die bepaalde medicaties nemen kunnen het beter vermijden. Goji bessen zijn niet geschikt voor zwangere vrouwen.

Meest gestelde vragen over goji bessen

Goji bessen thee

Er zijn veel vragen over goji bessen, waarvan sommige niet in dit artikel beantwoord zijn. Daarom is hier een overzicht van de meest gestelde vragen over goji bessen.

1. Waarom zijn goji bessen gezond?

Goji bessen zijn gezond, omdat ze verschillende gezonde voordelen kunnen bieden aan het lichaam. Deze gezonde voordelen zijn onder andere:

  • De ooggezondheid verbeteren
  • De darmgezondheid verbeteren
  • Energie krijgen
  • Het gezichtsvermogen verbeteren
  • De lever beschermen

Dit komt vanwege de voedzame voedingsstoffen die goji bessen bevatten.

2. Hoeveel goji bessen per dag?

Een veilige inname is 25 gram goji bessen per dag, dit is ongeveer een handjevol goji bessen.

Volgens andere bronnen is de aanbevolen hoeveelheid goji bessen tussen 25 – 30 gram per dag.

3. Kun je afvallen met goji bessen?

Goji bessen kunnen niet direct helpen met afvallen, sinds dit alleen kan werken met een calorietekort. Maar, goji bessen kunnen wel bijdragen aan een gezond gewichtsverlies.

Een onderzoek toont aan dat gedurende 45 dagen slechts 14 gram goji bessen per dag al voldoende is voor de bevordering van de stofwisseling en daardoor ook gewichtsverlies.[18]

Bekijk ook eens deze voedingsmiddelen die kunnen helpen met gezond afvallen:

4. Wanneer zijn goji bessen rijp?

Goji bessen beginnen in de vroege zomer te rijpen. Ze worden met de hand geplukt, wanneer ze helder rood zijn en zoet smaken.

Er hoeft geen mes of een snoeischaar gebruikt te worden, sinds de goji bessen gemakkelijk van de plant geplukt kunnen worden.

5. Hoe lang zijn goji bessen houdbaar?

Gedroogde goji bessen zijn een jaar houdbaar, wanneer ze in een koele en droge plaats bewaard worden. Kijk altijd naar de houdbaarheidsdatum.

Bewaar de goji bessen in een luchtdichte container om ervoor te zorgen dat ze langer meegaan zonder dat ze bederven.

Wanneer de goji bessen in een niet hersluitbare zak komen, verplaats de goji bessen dan in een luchtdichte container.

6. Waar kun je goji bessen kopen?

Goji bessen zijn overal verkrijgbaar, van je lokale supermarkt tot de fitness webshops.

Het is aanbevolen om goji bessen te kopen zonder landbouwgif of andere diverse bestrijdingsmiddelen. Dit heeft te maken met de controversie van goji bessen en een teveel aan resten van bestrijdingsmiddelen, een aantal jaar geleden.

Biologische goji bessen zijn een goede optie, sinds ze in het algemeen minder resten van bestrijdingsmiddelen bevatten.

Het is wel belangrijk om te weten dat zowel biologische en niet-biologische voedingsmiddelen veilig in gebruik zijn.

Dit is omdat er een kleine risico is dat de kleine hoeveelheden resten van bestrijdingsmiddelen de gezondheid kunnen beschadigen. Dit is met de wet geregeld.

In het kort: Goji bessen

Gedroogde goji bessen

Goji bessen zijn voedzaam en lekker om te gaan eten. Je kunt ze gemakkelijk toevoegen in verschillende recepten.

Denk daarbij aan havermout, pannenkoeken, smoothies, yoghurt/kwark, salades, notenmix en desserts/nagerechten.

Vanwege de belangrijke voedingsstoffen die goji bessen bevatten, zoals eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten, kunnen goji bessen gezonde voordelen opleveren.

Deze gezonde voordelen zijn onder andere:

  • Soepelere stoelgang
  • Sportprestaties verbeteren
  • Wondgenezing versnellen
  • Ooggezondheid verbeteren
  • Cholesterol verlagen
  • De lever beschermen
  • Bloedsuikerspiegel reguleren

In het algemeen zijn goji bessen veilig voor gezonde mensen, zolang het in mate gegeten wordt. Sommige mensen moeten echter voorzichtig doen of de goji bessen zelfs helemaal vermijden.