15 Bewezen Gezondste Voeding Ooit

Je hebt vast tegen jezelf afgevraagd wat de gezondste voeding ooit is.

Er bestaat geen één gezondste voeding, sinds geen één voeding alle essentiële voedingsstoffen bevatten. Maar er zijn wel voedingsmiddelen die boordevol met vitamines, mineralen en zelfs antioxidanten zitten.

Deze gezondste voedingen komen er straks aan. Het is eerst belangrijk om te weten wat een voeding gezond maakt.

Wanneer we over gezonde voeding praten, bedoelen wij voeding die belangrijke voedingsstoffen bevatten. Deze zijn de macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ook vitamines en mineralen.

Meeste vitamines en mineralen kan het lichaam niet zelf maken, daarom moet je jouw vitamines en mineralen uit voeding halen. Het liefst gezonde en voedzame voeding.

Er zijn tal van voedingsmiddelen (voornamelijk groenten, fruit, zuivel, vlees, enz.) die voedzaam en gezond zijn. Maar om het overzichtelijk te maken staat hier een lijst met de 15 beste gezondste voeding (vanuit mijn persoonlijke mening).

Ook al is het een subjectieve lijst, zijn deze voedingsmiddelen onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Hier staan de gezondste voedingen:

1. Havermout

Havermout is een geknipte en gedroogde haver die niet alleen lekker is, maar het is ook een gezonde voeding. Je kan havermout gaan eten als havermoutpap, muesli, granola, gebak en brood.

Havermout is rijk aan vitamines en mineralen, onder andere vitamine B1, vitamine B5, magnesium, koper, zink, ijzer, foliumzuur. Havermout is ook rijk aan vezels genaamd bèta glucanen.

Havermout is één van de gezondste voeding, omdat:

  • Havermout vermindert eetlust.[1]
  • Havermout kan de productie van ghreline verminderen.[2]
  • Havermout kan de slechte LDL cholesterol verminderen.[3]
  • De antioxidanten in havermout kan helpen tegen een hoge bloeddruk.[4][5]
  • Havermout kan helpen met afvallen.[1]

Wat is de voedingswaarde van havermout? Dit is de voedingswaarde van havermout per 100 gram.[6]

Wil je meer gezonde voordelen weten over havermout? Bekijk het volgende artikel: Hoe gezond is havermout?

2. Kiwi

Kiwi met schil

De kiwi is een vaak onderschatte voeding. Helaas weten veel mensen niet hoe gezond en voedzaam de kiwi eigenlijk is.

Wist je dat kiwi tot wel 3 keer meer vitamine C bevat dan een sinaasappel? Zo hebben kiwi’s meer verassende gezonde voordelen, waardoor ook de kiwi één van de gezondste voeding ooit is.

Kiwi’s bevatten onder andere vitamine C, vitamine B11, vitamine K, vezels, calcium, fosfor en antioxidanten.

De reden waarom kiwi één van de gezondste voeding is, is omdat:

  • Kiwi’s jouw botgezondheid kunnen verbeteren.[7]
  • Kiwi’s ontstekingsremmende effecten hebben.[8]
  • Kiwi’s de huidgezondheid kunnen verbeteren.[9]

3. Zalm

Je hebt vast wel vaak gehoord dat je vette vis moet gaan eten, vanwege de belangrijke omega 3 vetzuren. Zalm is één van deze vetrijke vissen die veel omega 3 vetzuren bevatten.

Omega 3 vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren en het lichaam kan ze niet zelf produceren. Daarom moet je omega 3 uit voeding halen, zoals vette vissen en omega 3 rijke noten.

Studies tonen aan dat omega 3 het risico op dementie, hartziekten en depressie verminderen.[10][11][12]

Het is aanbevolen om minimaal één of twee keer per week vette vis te gaan eten. Want zo krijgt het lichaam waarschijnlijk genoeg omega 3 vetzuren die het nodig heeft.

4. Pure chocolade

Pure chocolade

Je hebt vast wel vaak gelezen dat pure chocolade gezond is. Dit komt voornamelijk door de cacao die in pure chocolade zit.

Als pure chocolade minimaal 70% cacao bevat, kan het risico op hoge bloeddruk en hartaandoeningen verminderen.[13]

Daarnaast is pure chocolade ook rijk aan magnesium. Magnesium helpt onder andere bij het vormen van spieren en botten.

Omdat pure chocolade gezonde voordelen heeft, betekent dat je zoveel mogelijk pure chocolade kan eten? Absoluut niet, sinds pure chocolade erg hoog is in suikers en calorieën.

Maar het kan geen kwaad om af en toe te gaan genieten van pure chocolade. En dit kan je lekker doen via aardbeien in chocolade recept.

5. Avocado

Avocado’s zijn niet je typische fruitsoorten. Dit komt omdat avocado’s rijk zijn aan vetten in plaats van koolhydraten. De meesten fruitsoorten zijn namelijk rijk aan koolhydraten en niet vetten.

Avocado’s zijn rijk aan vele vitamines waaronder vitamine B5, vitamine B6, vitamine C, vitamine E en vitamine K.

Avocado’s bevatten ook andere vitamines en mineralen, maar in kleine hoeveelheden. Deze zijn vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, ijzer, koper, magnesium en zink.

Avocado’s kunnen de slechte LDL cholesterol, totale cholesterol en triglyceriden verminderen, terwijl het de goede HDL cholesterol kan verhogen.[14][15][16]

Verder zijn avocado’s rijk aan antioxidanten genaamd carotenoïden. Carotenoïden kunnen het risico op oogdegeneratie sterk verminderen.[17]

Er zijn nog meer gezonde voordelen avocado, waardoor de avocado één van de gezondste voeding is. Wil je de overige gezonde voordelen weten, zie dit artikel: Hoe gezond is avocado?

6. Asperges

Asperges zijn gezond en voedzaam, terwijl ze ook nog eens caloriearm zijn. Hierdoor zijn asperges een fantastische keuze als je wilt gaan afvallen.

Asperges bevatten vitamines en mineralen, onder andere vitamine A, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, fosfor en kalium.

Sinds asperges vitamine K bevat, kan het gaan helpen bij botgezondheid en bloedstolling.[18] De kalium in asperges helpt bij het verlagen van de bloeddruk en de anthocyanen kunnen het risico op hartziekten verminderen.[19][20]

Als je asperges thuis hebt, maak het dan zo snel mogelijk en krijg de vele gezonde voordelen binnen. Lees hier hoe lang je asperges moet gaan koken.

7. Noten

Pistachenoten

Noten zijn zeer voedzaam, waardoor ze ook gezondste voeding worden genoemd. Noten bevatten krachtige antioxidanten, eiwitten en vetten waaronder omega 3 vetten.

Noten kunnen het risico verminderen op:

  • Depressie[21]
  • Darmkanker[22]
  • Cholesterol[23]
  • Ziekte van Alzheimer[24]

Een handje vol noten per dag is al genoeg. Dus als je zin in een kleine snack hebt of je wilt iets eten voor onderweg, neem wat noten.

8. Sperziebonen

Sperziebonen snijden

Sperziebonen zijn rijk aan vitamine A, vitamine C , vitamine K, magnesium, calcium en zink. Deze belangrijke vitamines en mineralen helpen jouw gezondheid te verbeteren.

Sperziebonen bevatten geen cholesterol. Wel bevatten sperziebonen vezels en door deze twee eigenschappen te combineren, kan sperziebonen helpen het slechte LDL cholesterol verlagen.

Wat sperziebonen één van de gezondste voeding maakt, is omdat sperziebonen geen vet bevatten, caloriearm zijn, koolhydraatarm en weinig suikers bevatten.

Sperziebonen zijn rijk aan eiwitten, die nodig zijn om verschillende functies uit te gaan voeren. Waaronder het behouden van spiermassa en het aanmaak van nieuwe cellen.

Sperziebonen kan je makkelijk en snel koken. Zie het volgende artikel voor de bereidingswijze: Hoe lang sperziebonen koken?

9. Blauwe bessen

Blauwe bessen koekjes

Het is bekend dat blauwe bessen rijk zijn aan vitamines en mineralen. Blauwe bessen bevatten niet alleen vitamines en mineralen, want ze zijn ook boordevol met antioxidanten.

Deze antioxidanten kunnen onder andere helpen met het beschermen van je hersenen.[25] Ook kunnen deze antioxidanten de geheugen van oudere mensen verbeteren.[26]

Natuurlijk zijn blauwe bessen ook heerlijk en kunnen ze makkelijk toegevoegd worden in andere gezonde voedingsmiddelen, zoals kwark.

10. Knoflook

Knoflook

We weten dat knoflook veel wordt gebruikt recepten. Maar wist je ook dat knoflook tal van gezonde voordelen bevat?

Knoflook kan onder andere:

  • Het slechte LDL cholesterol verlagen.[27]
  • Het goede HDL cholesterol verhogen.[27]
  • Bloeddruk verlagen.[28]
  • Kan het risico op darmkanker en maagkanker verminderen.[29]

11. Eieren

Eieren zijn werkelijk één van de gezondste voeding, vanwege de velen gezonde voordelen een ei met zich meebrengt.

Eieren zijn rijk aan vitamine A, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B12, foliumzuur, selenium en fosfor. Ook zijn eieren rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

Eieren kunnen helpen het goede HDL cholesterol verhogen.[30]

Maar eieren kunnen ook helpen met afvallen. Een studie bij 21 mannen die gedurende 8 weken drie eieren als ontbijt aten, hun lichaamsvet met 16% werd verminderd.[31]

Wil je weten hoe lang het duurt om de perfecte zachtgekookt, hardgekookt of gepocheerd ei te koken? Dan is het volgende artikel iets voor jou: Hoe lang moet je een ei koken?

12. Broccoli

Broccoli is één van mijn favoriete, gezondste voeding. Want broccoli is zeer voedzaam en gezond. Het is rijk aan onder andere vitamine C, vitamine K, ijzer, kalium, vezels en carotenoïden.

Door deze belangrijke voedingsstoffen kan broccoli helpen tegen:

  • Cholesterol[32]
  • Diabetes[32]
  • Hoge bloeddruk[32]
  • Ischemische hartziekten[33]

13. Ananas

Ananas voedingswaarden

Ananas is ook één van de gezondste voeding, vanwege de vele voordelen. Ananas kan helpen met:

  • Stress verminderen
  • Tegen ontstekingen
  • Kan artritis symptomen verlichten
  • Verlicht misselijkheid
  • Verlaagt het risico op astma

En nog 11 gezonde voordelen meer, die je hier kan zien: 16 Voordelen – hoe gezond is ananas?

14. Gember

Gember

Gember is een vaak gebruikte kruidt voor recepten. Maar wist je ook dat gember één van de gezondste kruiden is? Het werd zelfs gebruikt in traditionele Chinese en Indiaanse medicijnen. De volgende redenen maken gember één van de gezondste voeding ooit.

Een studie toont aan bij het innemen van 1,5 gram gember, de symptomen van misselijkheid verlicht werd.[34]

Gember bevat een krachtige antioxidanten genaamd gingerol, die ontstekingsremmende effecten heeft. Gingerol kan ook de groei van bacteriën remmen, waardoor het risico op infecties vermindert wordt.[35][36][37]

Voor 13 andere gezonde voordelen van gember, zie het volgende artikel: Hoe gezond is gember?

15. Bloemkool

Hoe lang bloemkool koken

Bloemkool is rijk aan vitamine B6, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium, fosfor, kalium, magnesium en vezels. Al deze belangrijke stoffen maken bloemkool zeer gezond en voedzaam.

Door deze stoffen (voornamelijk vezels), kan bloemkool helpen tegen:

  • Diabetes[32]
  • Hoge bloeddruk[32]
  • Cholesterol[32]
  • Hartziekten[32]

Bloemkool bevat een stof genaamd choline. Choline kan helpen met leren, slapen, bewegen en geheugen.[38]

En daarom is ook bloemkool, één van de gezonde voeding ooit.