15 Bewezen Gezondste Voeding Ooit

Je hebt vast tegen jezelf afgevraagd wat nu de gezondste voeding ooit is. Er bestaat geen één gezondste voeding, sinds geen één voeding alle onmisbare voedingsstoffen bevatten.

Maar, er zijn wel voedingsmiddelen die boordevol met vitamines, mineralen en zelfs antioxidanten bevatten.

Deze gezondste voedingsmiddelen komen er straks aan. Het is eerst belangrijk om te weten wat nu een voeding gezond maakt.

Wanneer we over gezonde voeding praten, bedoelen wij voeding die belangrijke voedingsstoffen bevatten. Deze zijn de macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ook vitamines en mineralen.

Meeste vitamines en mineralen kan het lichaam niet zelf maken, daarom moet je de vitamines en mineralen uit voeding halen.

Het liefst natuurlijk uit voedzame voeding.

Er zijn veel voedingsmiddelen (voornamelijk groenten, fruit, zuivel, noten en vlees) die voedzaam en gezond zijn. Maar om het overzichtelijk te maken, staan hier een lijst met de 15 beste gezondste voeding.

Ook al is het een subjectief lijst, zijn deze voedingsmiddelen onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken.

Hier is het overzicht van de gezondste voedingsmiddelen:

1. Havermout

Havermout is een geknipte en gedroogde haver die niet alleen lekker is, maar ook zeer voedzaam.

Daarnaast kun je havermout gemakkelijk toevoegen in recepten, zoals havermoutpap, muesli, granola, gebak en brood.

Havermout is rijk aan vitamines en mineralen, onder andere vitamine B1, vitamine B5, magnesium, koper, zink, ijzer, foliumzuur. Havermout is ook rijk aan vezels genaamd bèta glucanen.

Havermout is één van de gezondste voeding, omdat:

  • Havermout de eetlust verminderd.[1]
  • Havermout kan de productie van ghreline verminderen.[2]
  • Havermout kan het slechte LDL cholesterol verminderen.[3]
  • De antioxidanten in havermout kan helpen tegen een hoge bloeddruk.[4][5]
  • Havermout kan helpen met afvallen.[1]

Wat is de voedingswaarde van havermout? Dit is de voedingswaarde van havermout per 100 gram.[6]

Havermout voedingswaardePer 100 gram
Energie373 kcal
Vet7,3 gram
Koolhydraten60,7 gram
Voedingsvezel totaal7,3 gram
Eiwit12,8 gram

2. Kiwi

Kiwi met schil

De kiwi is een vaak onderschatte voeding. Helaas weten veel mensen niet hoe gezond en voedzaam de kiwi eigenlijk is.

Wis je dat kiwi tot wel 3 keer meer vitamine C bevat dan een sinaasappel? Zo hebben kiwi’s meer verrassende gezonde voordelen, waardoor ook de kiwi één van de gezondste voeding ooit is.

Het hoort niet voor niets tot de lijst van superfoods.

Kiwi’s bevatten onder andere vitamine C, vitamine B11, vitamine K, vezels, calcium, fosfor en antioxidanten. De reden waarom kiwi één van de gezondste voeding is, is omdat:

  • Kiwi’s jouw botgezondheid kunnen verbeteren.[7]
  • Kiwi’s ontstekingsremmende effecten hebben.[8]
  • Kiwi’s de huidgezondheid kunnen verbeteren.[9]

3. Zalm

Je hebt vast wel vaak gehoord dat je vette vis moet gaan eten vanwege de belangrijke omega 3 vetzuren. Zalm is één van deze vetrijke vissen die veel omega 3 vetzuren bevat.

Omega 3 vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren en het lichaam kan ze niet zelf produceren. Daarom moet je omega 3 uit voeding halen, zoals vette vissen en omega 3 rijke noten.

Studies tonen aan dat omega 3 het risico op dementie, hartziekten en depressie kunnen verminderen.[10][11][12]

Het is aanbevolen om minimaal één of twee keer per week vette vis te gaan eten. Want zo krijgt het lichaam waarschijnlijk genoeg omega 3 vetzuren die het nodig heeft.

4. Pure chocolade

Pure chocolade

Je hebt vast wel vaak gelezen dat pure chocolade gezond is. Dit komt voornamelijk door de cacao die in pure chocolade zit.

Als pure chocolade minimaal 70% cacao bevat, kan het risico op hoge bloeddruk en hartaandoeningen verminderen.[13]

Daarnaast is pure chocolade ook rijk aan magnesium. Magnesium helpt onder andere bij het vormen van spieren en botten.

Omdat pure chocolade gezonde voordelen heeft, betekent het dan dat je zoveel mogelijk pure chocolade kan eten? Absoluut niet, sinds pure chocolade hoog is in suikers en calorieën.

Maar het kan geen kwaad om af en toe te gaan genieten van pure chocolade. En dit kun je ook lekker doen via aardbeien in chocolade recept.

5. Avocado

Avocado’s zijn niet je typische fruitsoorten.

Dit komt omdat avocado’s rijk zijn aan vetten in plaats van koolhydraten. De meesten fruitsoorten zijn namelijk rijk aan koolhydraten en niet vetten.

Avocado’s zijn rijk aan vele vitamines, waaronder vitamine B5, vitamine B6, vitamine C, vitamine E en vitamine K.

Avocado’s bevatten ook andere vitamines en mineralen, maar in kleine hoeveelheden. Deze zijn vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, ijzer, koper, magnesium en zink.

Avocado’s kunnen het slechte LDL cholesterol, totale cholesterol en triglyceriden verminderen, terwijl het de goede HDL cholesterol kan verhogen.[14][15][16]

Verder zijn avocado’s rijk aan antioxidanten genaamd carotenoïden. Carotenoïden kunnen het risico op oog-degeneratie sterk verminderen.[17]

Er zijn nog meer gezonde voordelen avocado, waardoor de avocado één van de gezondste voeding is.

6. Asperges

Asperges zijn gezond en voedzaam, terwijl ze ook nog eens caloriearm zijn. Hierdoor zijn asperges een fantastische keuze als je wilt gaan afvallen.

Asperges bevatten vitamines en mineralen, onder andere vitamine A, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, fosfor en kalium.

Sinds asperges vitamine K bevat, kan het gaan helpen bij botgezondheid en bloedstolling.[18]

Het kaliumgehalte in asperges helpt bij het verlagen van de bloeddruk, en de anthocyanen kunnen het risico op hartziekten verminderen.[19][20]

Als je asperges thuis hebt, maak het dan zo snel mogelijk om de kwaliteit te behouden, en om de vele gezonde voordelen binnen te krijgen. Asperges koken is daarnaast ook niet moeilijl.

7. Noten

Pistachenoten

Noten zijn zeer voedzaam, waardoor ze ook tot de gezondste voeding behoren. Noten bevatten krachtige antioxidanten, eiwitten en vetten (omega 3 vetten).

Noten kunnen het risico verminderen op:

  • Depressie[21]
  • Darmkanker[22]
  • Cholesterol[23]
  • Ziekte van Alzheimer[24]

Een handje vol noten per dag is al genoeg. Dus, als je zin in een lekkere kleine snack hebt of je wilt iets eten voor onderweg, neem een handjevol noten.

8. Sperziebonen

Sperziebonen snijden

Sperziebonen zijn rijk aan vitamine A, vitamine C, vitamine K, magnesium, calcium en zink. Deze belangrijke vitamines en mineralen helpen jouw gezondheid te verbeteren.

Sperziebonen bevatten geen cholesterol. Wel bevatten sperziebonen vezels en door deze twee eigenschappen te combineren, kan sperziebonen helpen het slechte LDL cholesterol te verlagen.

Wat sperziebonen één van de gezondste voeding maakt, is omdat sperziebonen geen vet bevatten, caloriearm zijn, koolhydraatarm en weinig suikers bevatten. Daarnaast is sperziebonen koken gemakkelijk.

Sperziebonen zijn rijk aan eiwitten, die nodig zijn om verschillende functies uit te gaan voeren. Denk daarbij aan het behouden van spiermassa en het aanmaak van nieuwe cellen.

9. Blauwe bessen

Blauwe bessen koekjes

Het is bekend dat blauwe bessen rijk zijn aan vitamines en mineralen. Maar blauwe bessen bevatten niet alleen vitamines en mineralen, omdat ze zijn ook boordevol krachtige antioxidanten bevatten.

Deze antioxidanten kunnen onder andere helpen met het beschermen van je hersenen.[25]

Ook kunnen deze antioxidanten het geheugen van oudere mensen verbeteren.[26]

Natuurlijk zijn blauwe bessen ook heerlijk, en kunnen ze gemakkelijk toegevoegd worden in andere gezonde voedingsmiddelen, zoals kwark, yoghurt, smoothies, pannenkoeken en havermoutpap.

10. Knoflook

Knoflook

We weten dat knoflook veel wordt gebruikt in recepten. Maar wist je ook dat knoflook veel gezonde voordelen bevat?

Zo kan knoflook onder andere het volgende doen:

  • Kan het slechte LDL cholesterol verlagen.[27]
  • Kan het goede HDL cholesterol verhogen.[27]
  • Kan de bloeddruk verlagen.[28]
  • Kan het risico op darmkanker en maagkanker verminderen.[29]

11. Eieren

Eieren zijn werkelijk één van de gezondste voeding, vanwege de velen gezonde voordelen die ze kunnen bieden aan het lichaam.

Eieren zijn rijk aan vitamine A, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B12, foliumzuur, selenium en fosfor. Ook zijn eieren rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

Eieren kunnen helpen het goede HDL cholesterol verhogen.[30]

Maar eieren kunnen ook helpen met afvallen. Zo toont een studie bij 21 mannen die gedurende 8 weken drie eieren als ontbijt aten dat hun lichaamsvet met 16% werd verminderd.[31]

Wil je weten hoe lang het duurt om de perfecte zachtgekookt, hardgekookt of gepocheerd ei te koken? Bekijk eens het ei koken artikel.

12. Broccoli

Broccoli is één van mijn favoriete, gezondste voeding.

Want broccoli is zeer voedzaam en gezond. Het is rijk aan onder andere vitamine C, vitamine K, ijzer, kalium, vezels en carotenoïden.

Door deze belangrijke voedingsstoffen kan broccoli helpen tegen:

  • Cholesterol[32]
  • Diabetes[32]
  • Hoge bloeddruk[32]
  • Ischemische hartziekten[33]

13. Ananas

Ananas voedingswaarden

De ananas is een uniek fruit met unieke smaak, textuur en geur. Het smaakt zoet en het bevat geen vetten of cholesterol.

Ananas is ook één van de gezondste voeding, vanwege de vele voordelen die het kan bieden. Zo kan ananas helpen met:

  • Stress verminderen
  • Tegen ontstekingen
  • Kan artritis symptomen verlichten
  • Verlicht misselijkheid
  • Verlaagt het risico op astma

14. Gember

Gember

Gember is een vaak gebruikte kruidt voor recepten. Maar wist je ook dat gember één van de gezondste kruiden is? Het werd zelfs gebruikt in traditionele Chinese en Indiaanse medicijnen.

De volgende redenen maken gember één van de gezondste voeding ooit.

Een studie toont aan bij het innemen van 1,5 gram gember, de symptomen van misselijkheid verlicht werd.[34]

Gember bevat een krachtige antioxidanten genaamd gingerol, die ontstekingsremmende effecten heeft.

Gingerol kan de groei van bacteriën remmen, waardoor het risico op infecties verminderd wordt.[35][36][37]

En zo heeft gember tal van andere gezonde voordelen die gunstig kan werken voor het lichaam. Waaronder tegen slapeloosheid, spierpijn en artrose symptomen.

15. Bloemkool

Hoe lang bloemkool koken

Bloemkool is rijk aan vitamine B6, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium, fosfor, kalium, magnesium en vezels. Al deze belangrijke stoffen maken bloemkool zeer gezond en voedzaam.

Door deze stoffen (voornamelijk vezels), kan bloemkool helpen tegen:

  • Diabetes[32]
  • Hoge bloeddruk[32]
  • Cholesterol[32]
  • Hartziekten[32]

Daarnaast bevat bloemkool een stof genaamd choline. Choline kan helpen met leren, slapen, bewegen en geheugen.[38]

En daarom is ook bloemkool één van de gezonde voeding ooit.