15 Fruitsoorten: Wat is het gezondste fruit?

Er bestaat geen één voedsel die alle belangrijke vitamines en mineralen bevat. Maar er zijn wel voedingsmiddelen, waaronder fruit die zeer voedzaam zijn.

Wat maakt een voedsel gezond? Het ligt namelijk niet alleen aan de vitamines en mineralen, maar ook andere stoffen zoals antioxidanten en macronutriënten.

Het lichaam kan de meeste vitamines en mineralen zelf niet maken. Daarom moeten we deze stoffen uit externe middelen halen, zoals voeding en supplementen.

Hieronder staan 15 fruitsoorten die gezond zijn, met welke vitamines en/of mineralen ze bevatten en de voedingswaarden.

Klik hier als je naast het gezondste fruit artikel ook het algemene gezondste voeding wilt gaan lezen. Want ook in dit artikel staan geweldige voedzame voedsel.

1. Dadels

Dadels

Dadels hebben een zoete smaak, waardoor ze een gezonde alternatieve snack zijn voor niet voedzame snoep.

Dadels hebben meer calorieën vergeleken andere fruitsoorten, dit komt omdat dadels gedroogd zijn. Maar dit neemt niet weg dat dadels rijk zijn aan verschillende vitamines, mineralen en vezels.

Dadels zijn rijk aan vitamine B6, magnesium, kalium, ijzer, mangaan, koper en antioxidanten.

Dadels kunnen:

  • Helpen met bloedsuikercontrole, vanwege de vezels en antioxidanten.[1]
  • Helpen met de botgezondheid, vanwege de mineralen zoals calcium, magnesium en kalium.[2]

Hier is de voedingswaarden van dadels.[3]

Dadels voedingswaardenPer 100 gram
Energie139 kcal
Vet0,1 gram
Eiwit1,5 gram
Koolhydraten31,3 gram
Vezels3,6 gram

2. Ananas

Ananas voedingswaarden

Ananas is een unieke fruitsoort, vanwege zijn smaak, geur en uiterlijk. Maar ook is ananas uniek vanwege de voedingswaarden die een ananas bevat.

Zo zijn ananassen weinig in calorieën en bevatten ze geen cholesterol en vet. Terwijl ze wel rijk zijn aan vitamines, mineralen en antioxidanten.

Ananas kan helpen tegen:

Hier is de voedingswaarden van een ananas.[3]

Ananas voedingswaardenPer 100 gram
Energie54 kcal
Vet0,1 gram
Eiwit0,5 gram
Koolhydraten12 gram
Vezels1,6 gram

3. Aardbeien

Aardbeien zijn één van mijn favorieten fruitsoorten. Naast dat aardbeien heerlijk zijn, zijn ze ook rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Hierdoor horen aardbeien ook in de lijst van gezondste fruit.

Aardbeien bevatten vitamine C, foliumzuur, kalium, mangaan, vezels en antioxidanten. Je hebt heerlijke aardbeien recepten die je makkelijk kan gaan maken.

Aardbeien kunnen helpen tegen:

  • Ontstekingen[7]
  • Slechte LDL cholesterol[8]
  • Kanker[9]

Hier is de voedingswaarden van aardbeien.[3]

Aardbeien voedingswaardenPer 100 gram
Energie29 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,7 gram
Koolhydraten5,1 gram
Vezels1,1 gram

4. Kokosnoten

Kokosnoot stukjes

Kokosnoten worden meerdere manieren gebruikt. Denk daarbij aan water, melk, kokosnootolie en de kokosnootvlees.

Kokosnoten zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, vezels, koper, mangaan, magnesium, ijzer, kalium en selenium.

Kokosnoten kunnen helpen met:

  • Hartgezondheid[10]
  • Tegen de oxidatie van LDL cholesterol[11]

Hier is de voedingswaarden van kokosnootvlees.[3]

Kokosnoot voedingswaardenPer 100 gram
Energie406 kcal
Vet40 gram
Eiwit4 gram
Koolhydraten3 gram
Vezels9 gram

5. Granaatappel

Granaatappel

Granaatappel hoort zeker in de lijst van gezondste fruitsoorten. Granaatappels zijn werkelijk boordevol met belangrijke voedingsstoffen, waaronder stoffen met geneeskrachtige eigenschappen.

Granaatappel heeft ontstekingsremmende effecten, waardoor ze darmkankercellen en borstkankercellen kunnen verminderen.[12][13]

Granaatappels kan ook de bloeddruk verlagen, het risico op hartziekten verlaagt en kan het geheugen helpen verbeteren.[14][15]

Hier is de voedingswaarden van een granaatappel.[3]

Granaatappel voedingswaardenPer 100 gram
Energie91 kcal
Vet1 gram
Eiwit1 gram
Koolhydraten17 gram
Vezels3,4 gram

6. Cherimoya

Cherimoya vrucht

De cherimoya vrucht is een niet zo bekende fruit, maar het bevat veel gezonde voordelen.

Cherimoya is tropisch en smaakt zeer zoet. Het smaakt naar een mix van vanille, mango, banaan en aardbeien.

De gezonde voordelen van de cherimoya vrucht zijn onder andere:

  • Cherimoya kan het immuunsysteem versterken.
  • Cherimoya verbetert hartgezondheid.
  • Cherimoya verbetert de gezondheid van de haar en huid.
  • Cherimoya kan antikanker eigenschappen bevatten.

Door al deze gezonde voordelen hoort cherimoya ook zeker bij de lijst van gezondste fruitsoorten.

7. Bananen

Bananen zijn één van de meest bekende fruitsoorten van de wereld. Ze worden in Nederland ook heel vaak gegeten.

Bananen zijn rijk aan vezels, snelle suikers, vitamine B6, koper, magnesium, kalium, mangaan en antioxidanten.

Bananen hebben ook een hoge watergehalte en genoeg water kan ook veel gezonde voordelen met zich meebrengen. Verder zijn bananen laag aan vetten en eiwitten.

Bananen kunnen:

  • Het risico op darmontsteking met 40% kan verminderen.[16]
  • Het risico op hartziekten verminderen.
  • Eetlust verminderen.

Hier is de voedingswaarden van een banaan.[3]

Banaan voedingswaardenPer 100 gram
Energie92 kcal
Vet0,3 gram
Eiwit1,1 gram
Koolhydraten20 gram
Vezels1,9 gram

8. Avocado

Pittige avocado

Net zoals ananas is een avocado ook een hele unieke vrucht. Avocado’s zijn namelijk rijk aan vet in plaats van koolhydraten die de meeste fruitsoorten hebben.

Avocado’s hebben ook een unieke smaak en textuur. Hierdoor wordt het in veel verschillende recepten toegevoegd, van sushi tot sauzen.

Avocado’s zijn rijk aan vitamine B5, vitamine B6, vitamine C, vitamine E en vitamine K.

De velen gezonde voordelen van avocado’s zijn dat het cholesterol kan verlagen, de opname van voedingsstoffen verbetert, kan helpen met afvallen en de ooggezondheid kan verbeteren.

Hier is de voedingswaarden van een avocado.[3]

Avocado voedingswaardenPer 100 gram
Energie199 kcal
Vet19,5 gram
Eiwit1,9 gram
Koolhydraten1,8 gram
Vezels4,3 gram

9. Appels

Net zoals bananen zijn appels één van de bekendste fruitsoorten van de wereld. Appels zijn zeer voedzaam en rijk aan voedingsstoffen zoals:

  • Vitamine A
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B6
  • Vitamine BC
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Kalium
  • Mangaan
  • Koper

Ook bevatten appels polyfenolen, die goed kunnen zijn voor de hartgezondheid.[17]

Zoals je kan zien zijn appels zeer rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen. Appels zijn ook caloriearm terwijl ze veel vezels bevatten. Hoeveel calorieën er in appels zijn hebben kan je hier zien.

Hier is de voedingswaarden van een appel.[3]

Appel voedingswaardenPer 100 gram
Energie56 kcal
Vet0,2 gram
Eiwit0,3 gram
Koolhydraten12 gram
Vezels2 gram

10. Blauwe bessen

Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn voedzame en lekkere fruitsoorten die je makkelijk in recepten kan toevoegen of voor onderweg gaan eten.

Het is al bekend dat blauwe bessen krachtige antioxidanten bevatten. Maar het is niet echt bekend welke gezonde voordelen deze antioxidanten kunnen verzorgen.

De antioxidanten in blauwe bessen kunnen onder andere je hersenen beschermen en de geheugen van oudere mensen verbeteren.[18][19]

Hier is de voedingswaarden van blauwe bessen.[3]

Blauwe bessen voedingswaardenPer 100 gram
Energie52 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,7 gram
Koolhydraten11 gram
Vezels2,4 gram

11. Sinaasappel

Sinaasappel

Sinaasappels zijn rijk a vitamine C. Sinaasappels zijn ook rijk aan antioxidanten, zoals carotenoïden en flavonoïden.

Sinaasappel kan helpen nierstenen te voorkomen, dit had je vast niet verwacht.[20]

Dit komt omdat sinaasappel de pH waarde in de urine verhogen. Hierdoor wordt het meer alkaline en studies tonen aan dat een hogere alkaline kan helpen tegen nierstenen.

Er is wel meer onderzoek naar nodig om tot goede conclusies te komen.

Hier is de voedingswaarden van sinaasappels.[3]

Sinaasappel voedingswaardenPer 100 gram
Energie48 kcal
Vet1 gram
Eiwit0,8 gram
Koolhydraten7,9 gram
Vezels1 gram

12. Peren

Peren zijn zoetig en ze kunnen knapperig maar ook zacht gegeten worden.

Peren zijn rijk aan vezels, vitamine C, vitamine K, kalium, koper en antioxidanten genaamd polyfenolen. Om deze antioxidanten te krijgen is het belangrijk om ook de schil te gaan eten, want de schil bevat meer polyfenolen dan de vlees.

Vanwege deze stoffen kan peren:

  • Darmgezondheid verbeteren
  • Eetlust verminderen
  • Ontstekingen remmen
  • Het risico op diabetes verminderen

Hier is de voedingswaarden van peer met schil.[3]

Peer met schil voedingswaardenPer 100 gram
Energie55 kcal
Vet0,3 gram
Eiwit0,2 gram
Koolhydraten11,7 gram
Vezels2,2 gram

13. Kiwi

Kiwi met schil

Wist je dat kiwi’s tot wel 3 keer zoveel meer vitamine C kunnen hebben dan sinaasappels? Kiwi’s horen zeker bij de lijst van gezondste fruitsoorten, want het is zeer voedzaam.

Kiwi’s kunnen de totale slaaptijd en slaapkwaliteit met 13,4% en 5,41% verbeteren, respectievelijk.[21]

Een kiwi kan ook helpen met:

  • Huidgezondheid verbeteren.
  • Bloeddruk verlagen.
  • Botgezondheid verbeteren.

Hier is de voedingswaarden van een groene kiwi.[3]

Kiwi voedingswaardenPer 100 gram
Energie62 kcal
Vet0,8 gram
Eiwit0,9 gram
Koolhydraten10,8 gram
Vezels2,3 gram

14. Citroen

Citroen

Citroen is rijk aan verschillende voedingsstoffen, zoals vitamine C, vezels en plantenstoffen.

Citroen kan helpen met:

  • Hartgezondheid ondersteunen, vanwege de vitamine C.
  • Gezonde gewicht behouden of niet aankomen, vanwege de plantstoffen.[22]
  • Verbetert de spijsvertering, vanwege de vezels.
  • Nierstenen voorkomen, vanwege citroenzuur.[23]

Hier is de voedingswaarden van een citroen.[3]

Citroen voedingswaardenPer 100 gram
Energie36 kcal
Vet0,3 gram
Eiwit0,8 gram
Koolhydraten3 gram
Vezels2 gram

15. Watermeloen

Watermeloen met nootjes

Watermeloen is waarschijnlijk de lekkerste zomerfruit. Maar niet alleen is het lekker, het hoort ook bij de lijst van gezondste fruitsoorten vanwege de vele gezonde voordelen.

Watermeloen is rijk aan vitamine A, vitamine B1, vitamine B5, vitamine B6, vitamine C, magnesium, kalium en antioxidanten. Ook heeft het een hoge watergehalte en weinig aan calorieën.

Watermeloen kan helpen met onder andere:

  • Spijsvertering
  • Hartziekten
  • Ontstekingen
  • Hoge bloeddruk
  • Spierpijn
  • Hersenen

Hier is de voedingswaarden van een watermeloen.[3]

Watermeloen voedingswaardenPer 100 gram
Energie36 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,5 gram
Koolhydraten8 gram
Vezels0,6 gram

In het kort

Al deze fruitsoorten zijn heerlijk en voedzaam. Je kan ze makkelijk toe voegen in een recept, los eten, shake maken of meenemen voor onderweg.

Als samenvatting, zijn hier 15 gezondste fruitsoorten:

  1. Dadels
  2. Ananas
  3. Aardbeien
  4. Kokosnoten
  5. Granaatappel
  6. Cherimoya
  7. Bananen
  8. Avocado
  9. Appels
  10. Blauwe bessen
  11. Sinaasappel
  12. Peren
  13. Kiwi
  14. Citroen
  15. Watermeloen