50 Gezond leven tips voor een gezonder leven

Inhoudsopgave Verberg
Gezond leven tips

Altijd al een gezond leven willen hebben, zonder ongezonde gewoontes? Gezond leven kan moeilijk klinken, vanwege de vele (foute) informatie.

Om het makkelijker te maken, staat in dit artikel een lijst van 50 gezond leven tips.

Zo krijg je een makkelijk overzicht van allerlei gezond leven tips, die je meteen kunt doen.

Voordat je naar de grote lijst van gezond leven tips gaat, is het belangrijk om te weten wat nou precies gezond leven betekent.

Ja, de naam zegt het al. Maar, zoals eerder vermeld is er veel (valse) informatie beschikbaar.

Dus, hieronder een kleine samenvatting over wat gezond leven precies inhoudt.

Wat is gezond leven?

Gezond leven is belangrijk voor verschillende redenen. Gezond leven zorgt ervoor dat het risico op verschillende ziektes wordt verminderd.

Gezond leven kan ook voorzorgen dat de leeftijdsverwachting van een persoon wordt verlengd.

Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:

Levensverwachting

Factoren voor een langere leeftijdsverwachting zijn onder andere: gezondheid, minder armoede en minder oorlogen.

Eén van de grootste factor voor gezond leven is natuurlijk gezond eten. Daarom hebben wij een artikel gemaakt speciaal over gezond eten met 50 tips.

Want zonder gezonde voeding, kun je natuurlijk niet gezond leven.

Gezond leven gaat niet alleen over het risico’s op ziektes te verkleinen, maar gezond leven kan ook voor de volgende verzorgen:

  • Betere sociale welzijn
  • Fysiek beter bent
  • Meer energie en uithoudingsvermogen
  • Mentaal sterk bent
  • Voor letselpreventie

Nu we meer inzicht hebben gekregen voor wat gezond leven precies is, kunnen we over gaan naar de gezond leven tips.

Gezond leven tips

Gezond leven

Hieronder staan de 50 gezond leven tips.

Gezond leven tip 1 – Slaap voldoende

Wist je dat niet genoeg slaap een rol speelt met gewichtstoename? Een studie toont aan dat weinig slaap[1]:

  • Het risico met 89% verhoogt op obesitas bij kinderen.
  • Het risico met 55% verhoogt op obesitas bij volwassenen.

Verder kan onvoldoende slaap jouw eetlust verhogen, fysiek en mentale prestaties verminderen.

Gezond leven tip 2 – Vermijd blauwe licht voor het slapen

Het is bekend dat door fel blauw licht de productie van de slaap hormoon melatonine blokkeert.[2]

Melatonine speelt een rol in het slaap-waakritme van ons lichaam.

Als je dus voor het slapen naar blauw licht kijkt via je mobiel of TV, wordt het moeilijker voor jou om in slaap te gaan vallen.

Als het donker is, wordt er melatonine geproduceerd in de epifyse (pijnappelklier). Hierdoor slaap je beter.

Lees hier de wetenschappelijk bewezen 21 tips voor hoe je in slaap kan vallen.

Gezond leven tip 3 – Loop in je vrije tijd

Lopen of cardio is een aerobic oefening die goed is voor je mentale en fysieke gezondheid.

Lopen is zeer effectief om de vet rondom de buik en heupen te verminderen. Een laag buikvet heeft positieve gezondheidsvoordelen.

Gezond leven tip 4 – Train met zware gewichten

Trainen met gewichten is niet allen gezond voor je, maar je wordt ook sterker, terwijl je er beter eruitziet. Het helpt met de gezondheid van je stofwisseling, gewrichten, insuline en zo veel meer.[3]

Je kunt ook thuis zonder gewichten trainen. Dit doe je met lichaamsoefeningen en goedkope middelen.

Gezond leven tip 5 – Maak een boodschappenlijst

Door dit koop je geen onnodige (en ongezonde) dingen die je niet nodig moet hebben. Hiermee voorkom je dus dat je ongezonde eten haalt, maar ook veel geld uitbesteedt.

Als iemand honger heeft en naar de supermarkt gaat, zal die persoon waarschijnlijk snacks of andere producten kopen.

Maak daarom voor dat je gaat boodschappen een goed en gezonde boodschappenlijstje.

Gezond leven tip 6 – Kook meer thuis

Thuis koken in plaats van uit eet te gaan is een goede manier om gezonder te zijn, maar ook nog om geld te gaan besparen.

Je kunt de voedselresten ook nog de volgende dag eten door het in de koelkast te zetten.

Het is bewezen dat thuis koken het risico op overgewicht verminderd.[4]

Gezond leven tip 7 – Sport meer

Gezond eten + sporten = perfectie.

Door te gaan sporten krijg je meer energie, wordt je stemming verbetert, wordt je depressie en stress vermindert, enzovoort. Je voorkomt ook dat je te veel gaat eten.

Probeer 30 minuten per dag te gaan trainen. Als dit niet lukt, kun je ook natuurlijk een wandelingetje maken of thuis lichaamsoefeningen uitvoeren.

Gezond leven tip 8 – Lees de voedingswaarden

Soms kun je verbaast worden als je de voedingswaarden van jouw favoriete voeding leest.

Mensen beseffen vaak niet dat sommige onschuldige producten vol met suikers of vetten kunnen zitten.

De volgende keer dat je boodschappen gaat doen, kijk naar de voedingswaarden om te zien wat er precies erin zit.

Gezond leven tip 9 – Doe mee aan sportklassen

Dit is een hele leuke manier om te gaan sporten. Je kunt jouw vrienden meenemen of daar nieuwe vrienden maken.

Je kunt natuurlijk ook elkaar motiveren om makkelijker je doelen te behalen. Het is tenslotte bewezen dat samen je een hogere kans hebt om jouw doel te bereiken.

Gezond leven tip 10 – Doe aan springtouwen

Wist je dat je met 15 minuten springtouwen je tot wel 175 calorieën kunt verbranden?

Het is een fantastische en snelle oefening die je thuis kunt uitvoeren. Koop een goede en goedkope springtouw en je kunt meteen beginnen.

Gezond leven tip 11 – Neem de trap

Elke 10 minuten van trap lopen verbrandt tot wel 175 calorieën. Doe dit elke dag en de totaal zal oplopen.

Combineer dit samen met springtouwen en je hebt al paar honderd extra calorieën verbrandt zonder veel te doen.

Gezond leven tip 12 – Geef jezelf een beloning

Maak kortetermijndoelen zoals 5 kilo afvallen of 2 keer per week hardlopen.

Door deze kleine beloningen motiveer jezelf om door te gaan. Het hoeft niet per se een voeding-beloning te zijn.

Nieuwe schoenen of uit eten gaan is natuurlijk ook erg leuk.

Gezond leven tip 13 – Maak je deurknop schoon

Dit klinkt heel raar. Maar, een studie toont aan dat vaak aangeraakte objecten de kans op verkoudheid en virussen tot wel 90% kan verhogen.

Desinfecteer daarom af en toe vaak aangeraakte objecten, zoals je mobiel of de TV afstandsbediening.

Gezond leven tip 14 – Mediteer elke dag

Mediteren heeft veel gezondheidsvoordelen, zoals:

  • Emotionele gezondheid verbetering
  • Kun je stemming verbeteren
  • Kan slechte gewoontes afleren
  • Stress vermindering
  • Verbeterd aandacht uithoudingsvermogen
  • Verbeterd slaap

Probeer daarom dus elke dag te gaan mediteren op jouw manier.

Gezond leven tip 15 – Neem een koude douche

Een koude douche nemen kan helpen met betere bloedcirculatie. Ook kan het helpen met vet verlies.

Als je kunt, probeer het uit door een paar keer per week een koude douche te nemen. Misschien werkt het voor jou.

Voor degenen met hartproblemen of een andere aandoening, neem eerst contact op met jouw (thuis)arts.

Gezond leven tip 16 – Eet niet als je je verveelt

Het is mogelijk dat wanneer jij je verveelt, je gaat beginnen met eten. Doe dit niet, want zo krijg je extra onnodige calorieën binnen.

In plaats daarvan kun je beter gaan lopen, een boek lezen, met een vriend praten of iets nuttigs doen.

Gezond leven tip 17 – Weeg jezelf in de ochtend

Weeg jezelf nadat je bent wakker geworden en voor dat je begint met drinken of eten.

Doe dit elke week om te kijken of je afvalt of aankomt. Daarna kun je meer of minder calorieën consumeren.

Gezond leven tip 18 – Sport in de ochtend

Je stemming wordt verbeterd, je wordt wakker en je bent al klaar voor de dag. Maar, je krijgt nog meer voordelen om in de ochtend te gaan sporten.

Het verbrand meer calorieën en verbeterd de zuurstofcirculatie.[5]

Gezond leven tip 19 – Ga minder uit eten

Niet alleen voorkom je dat je heel veel calorieën binnenkrijgt (het ligt natuurlijk aan wat je eet en waar), maar het is ook nog is goed voor je geld sinds je niets uitgeeft.

In plaats van uit eten te gaan, kun je vrienden of familie uitnodigen om bij jouw thuis te gaan eten. Zo weet je ook precies wat er in je voeding zit.

Gezond leven tip 20 – Heb een specifieke plek om te gaan eten

Je hebt vast wel in de keuken even snel snacks gegeten, terwijl je stond. Wie niet?

Niet alleen is dit natuurlijk ongezond, maar je kunt ook onverwachts gewicht aankomen. Als je je eten eet, terwijl je zit, zal jij je voeding langzamer eten en besteed je ook meer aandacht aan wat je eet.

Gezond leven tip 21 – Wordt niet afgeleid tijdens het eten

Veel mensen eten, terwijl ze TV aan het kijken zijn. Het is bewezen dat je onbewust meer gaat eten, omdat je geen aandacht besteedt aan wat je eet.

Probeer daarom niet afgeleid te worden tijdens het eten.

Gezond leven tip 22 – Snack niet tijdens het kijken van een film

Het is een gewoonte dat mensen snel een ongezonde snack gaan pakken voor de film begint.

In plaats van zoete popcorn of chips te pakken, kun je een gezonde alternatieve snack nemen, zoals Cherry tomaten, noten of zelfgemaakte, niet zoete popcorn.

En in plaats van een suikerhoudende frisdrank te gaan drinken, kun je bruisend water of water met smaak nemen.

Gezond leven tip 23 – Hou een gezond lichaamsgewicht aan

Dit kan waarschijnlijk logisch klikken, maar een gezond lichaamsgewicht betekent dat je het risico op velen soorten ziekten wordt verminderd.

Ziekten zoals diabetes, obesitas, hartziekten en zelfs kanker. Een gezond lichaamsgewicht ligt aan de geslacht, lengte, leeftijd, enzovoort.

Gezond leven tip 24 – Heb wekelijks een gezinsweekend activiteit

Bowlen, wandelen, schaatsen of iets anders leuks.

Ga elke week met je gezin uit en doe aan een leuke activiteit. Niet alleen is het leuk, maar je verbrandt ook calorieën je gezonder wordt van al dat bewegen.

Als je aan buitenactiviteiten doet, kun je ook nog is vitamine D krijgen door het zonlicht.

Gezond leven tip 25 – Vermijd negatieve mensen

Je geestelijke gezondheid maakt een deel uit van een gezond leven. Negatieve mensen helpen daar niet mee, ze zijn net als “ongezonde junkfood”.

Probeer mensen die negatief of overdreven kritisch zijn te vermijden. Want je wordt er niet beter op!

Gezond leven tip 26 – Vermijd negatieve gedachten

Niet alleen moet je negatieve mensen vermijden, maar je moet jezelf ook aanleren om te stoppen negatief te gaan denken.

Hierdoor kun je depressief zijn. Het werkt natuurlijk ook erg stressend. Denk positief en beloon jezelf voortdurend met kleine leuke beloningen.

Gezond leven tip 27 – Haal een diepe adem

Er is een kans dat je niet goed ademhaalt. Wist je dat de meeste mensen eigenlijk “niet goed” zitten ademen?

Dit is, omdat we oppervlakkige ademhalingen nemen en ademen tot 1/3 van onze longcapaciteit.

Wat een goede start van de dag is, is om een volle ademhaling te doen waarbij je longen volledig zijn gevuld, je buik zich uitzet en er minimale beweging in je schouders is.

Je kunt ook thuis ademhalingsoefeningen doen.

Gezond leven tip 28 – Verbeter je lichaamshouding

Een verbeterd houding verbeterd niet alleen je ademhaling, maar je ziet er ook slimmer en aantrekkelijker uit.

Oefen daarom je lichaamshouding. Zit en sta rechtop, als je niet weet of je het goed doet, kijk dan naar een spiegel of vraag het aan iemand.

Gezond leven tip 29 – Verhoog je dopamine

Dopamine is één van de gelukshormonen die jou vrolijker maakt en/of je stemming verbeterd. Je kunt dopamine verhogen door:

  • Genoeg slapen
  • Meer eiwitten eten
  • Minder verzadig vet te eten

Gezond leven tip 30 – Verhoog je endorfine

Je krijgt endorfine tijdens of na het sporten. Net zoals dopamine, is endorfine één van de gelukshormonen.

Endorfine werken ook als pijnstillers. Het woord endorfine komt van het samenstellen van de woorden “endogeen” en “morfine”.

Het vermindert dus pijn, maar het verhoogt ook het gevoel van welzijn.

Gezond leven tip 31 – Verhoog je serotonine

Een tekort aan serotonine kan leiden tot angst, depressie of stemmingsstoornissen. Probeer daarom je serotonine niveaus te verhogen.

Je doet dit door voldoende vitaminen en mineralen te nemen. Verder kan serotonine helpen bij:

  • Angst verminderen
  • Misselijkheid verminderen
  • Slapen
  • Spijsvertering
  • Wonden genezen

Gezond leven tip 32 –  Verhoog je oxytocine

Oxytocine speelt een belangrijke rol bij onder andere voortplanting. De volgende kunnen een verbinding met oxytocine hebben:

  • Trouw zijn
  • Positieve relatie herinneringen
  • Empathie hebben
  • Vertrouwen
  • Staren

Gezond leven tip 33 –  Doe aan intermitterend vasten

Intermitterend vasten is een dieet waarbij je tijdelijk zit te vasten. Volgens veel wetenschappelijke studies is intermitterend vasten goed en gezond voor je.

Daarom komt binnenkort een aparte intermitterend vasten artikel om nog dieper hier in te gaan.

Gezond leven tip 34 –  Stop met emotie-eten

Eén van de oorzaak van overgewicht is emotioneel eten. Als je verveelt, gestrest of gefrustreerd voelt, is het mogelijk dat je op zoek, gaat naar ongezonde voeding als een oplossing.

Dit zal niet al je problemen oplossen, voeding geeft je geen liefde. Dus in plaats van te gaan eten, zou het beter zijn als je aan een activiteit deed, zoals sporten.

Zo verhoog je ook nog is je gelukshormonen.

Gezond leven tip 35 –  Stop met eten als je vol zit

Het is mogelijk dat je dooreet tot de rest klaar is. Doe dit niet en luister naar jouw lichaam.

Dus, als je vol zit, stop dan met eten. Zo voorkom je ook buikpijn en andere nadelige gevolgen. Eet niet puur omdat er voeding op het bord zit.

Gezond leven tip 36 –  Leer om “nee” te zeggen

Eet niet alleen omdat je uit bent met vrienden of omdat andere mensen je eten aanbieden. Als je geen honger hebt, of je hebt een voedingsschema om te gaan afvallen, zeg dan nee.

Natuurlijk betekent dit niet dat je niet mee kan gaan. Ga mee, en neem een drankje zonder calorieën zoals water of cola light.

Gezond leven tip 37 –  Vermijd passief roken

Meeroken veroorzaakt veel van dezelfde lange termijn ziekten als direct roken. Volgens meerdere onderzoeken, is er geen risicovrij niveau van passief roken.[6]

Zelfs met een korte blootstelling, kan het al schadelijk zijn voor de gezondheid.

Gezond leven tip 38 –  Ga meer naar buiten

Als je hele dag binnen werkt, is de kans groot dat je veel van je tijd op kantoor doorbrengt en niet veel tijd buiten besteedt.

Tijdens het weekend ben je waarschijnlijk bezig met boodschappen doen, werken of iets anders. Probeer zoveel mogelijk naar buiten te gaan voor frisse lucht en vitamine d.

Neem een wandeling of doe iets anders.

Gezond leven tip 39 –  Heb een gezonde mondhygiëne

Goede mondhygiëne verminderd het risico op ziekten, waaronder hartziekten. Hierdoor is een goede mondhygiëne gekoppeld aan een betere gezondheid en een gezond leven.

Poets je tanden twee keer per dag en spoel je mond na elke maaltijd. Gebruik een goede tandpasta en flosdraad om je tandvleesgezondheid te beschermen.

Gezond leven tip 40 –  Ga om met andere gezonde mensen

Hoe meer tijd je besteedt met gezonde mensen, hoe beter. Ga om met mensen die gezondheidsbewust zijn.

Je kunt ook nieuwe trainingsmaatjes maken en samen gezond gaan sporten. Het maakt een gezond leven velen malen leuker.

Probeer mensen te vermijden die veel aan ongezonde dingen doen, zoals drugsgebruik. Zo voorkom je dat jezelf mee gaat doen.

Gezond leven tip 41 – Beweeg vijf minuten na elke uur

De hele dag zitten is niet goed voor je, maar je wist dat natuurlijk al. Lichaamsbeweging is heel erg belangrijk voor de gezondheid.

Simpelweg jumping-jacks doen of op dezelfde plek joggen is genoeg voor een betere gezond leven. Het duurt maar vijf minuten, dus waarom niet?

Gezond leven tip 42 – Maak mini-doelen

In plaats van een hele grote doel te maken, is het beter dat je het verbreekt in kleinere doelen. Zo kun je makkelijk en sneller met minder stress jouw doel behalen.

Een voordeel met dit is, is dat je het overal kan toepassen. Voeding, sporten, slechte gewoontes, noem maar op.

Gezond leven tip 43 – Probeer nieuwe voeding

Vervang een ongezonde voeding met iets nieuws wat je nog nooit hebt gegeten. Dit kan van alles zijn, zoals een nieuw fruit (cherimoya vrucht), groente of een recept.

Hiermee krijg je een betere gezond leven, terwijl het leuk blijft. En wie weet, misschien vind je het hartstikke lekker.

Gezond leven tip 44 – Maak een bucketlist

Een bucketlist is een lijst met alle doelen die je wilt bereiken of wilt ervaren voordat je doodgaat.

Dit is niet alleen leuk, maar het kan je hele leven veranderen. Maak een lijst met doelen of zoek online naar leuke bucketlisten van andere mensen en volg je dromen.

Gezond leven tip 45 – Werk aan je zelfzorg

Er zijn veel verschillende manieren van zelfzorg. Zelfzorg is belangrijk om goed en gelukkig te voelen voor een gezond leven.

  • Helpt jouw immuunsysteem
  • Hier zijn paar voordelen van zelfzorg:
  • Je kunt nieuwe talenten leren
  • Je kunt ziektes verminderen door een betere hygiëne
  • Maakt je meer productief

Gezond leven tip 46 – Doe aan vriendelijke daden

Willekeurige daden van vriendelijkheid zijn niet alleen goed voor de ontvangers, maar ook voor jouzelf.

Het kan een snel telefoongesprek of sms zijn met iemand om wie je geeft. Geef een compliment, chocolade, bloemen of iets anders. Het zal jouw en de ontvangers dag zeker maken.

Misschien samen meedoen aan een buitenactiviteit? Gezond leven voor beide.

Gezond leven tip 47 – Ga naar een leuke evenement

Alleen sporten kan saai zijn. Net zoals eerder gezegd, is het een goede idee om naar een fitnessklas te gaan.

Je kunt ook naar andere evenementen gaan, zoals een hardloopsessie, marathon of een fietstocht. Niet alleen zal je veel calorieën verbranden, maar je zult ook nieuwe vrienden maken.

En natuurlijk is het ook hartstikke leuk.

Gezond leven tip 48 – Leer iets nieuws

Nu we Google, YouTube en andere online platformen hebben, kun je snel en gratis nieuwe talenten en vaardigheden leren.

Wil je leren koken? Dan kun je kijken naar YouTube video’s. Wil je weten hoe je programma’s of games wilt ontwikkelen? Dan kun je je aanmelden voor online cursussen.

Gezond leven tip 49 – Was je handen regelmatig

We weten allemaal dat het een goed idee is om je handen te wassen nadat je naar het toilet bent gegaan. Dit geldt ook voor het eten en andere dingen.

Maar volgens een studie, wast slechts 5% van de mensen hun handen goed na het bezoeken van het toilet.[7]

Je handen wassen is belangrijk voor de volgende gelegenheden:

  • Het bereiden van voedsel
  • Voor het eten
  • Na gebruik van het toilet
  • Na het aanraken van afval
  • In contact komen met zieke mensen

Verminder het risico op ziekten en leef een gezond leven.

Gezond leven tip 50 – Besteedt minder tijd op het internet

Sommigen mensen kunnen urenlang of hele dagen online hun tijd besteden. Dit kan vanwege sociale media, video’s of andere dingen zijn.

In plaats van om dat te gaan doen, neem een stap terug en doe iets nuttigs wat goed past, komt.

Of, vraag je vrienden of ze zin in hebben om naar de bioscoop te gaan, in plaats van dat je thuis zit te kijken.

Gezond level tips samenvatting

Hier is een nogmaals de gezond leven tips lijst, maar in een handig overzicht.

  1. Slaap voldoende
  2. Vermijd blauwe licht voor het slapen
  3. Loop in je vrije tijd
  4. Train met zware gewichten
  5. Maak een boodschappenlijst
  6. Kook meer thuis
  7. Sport meer
  8. Lees de voedingswaarden
  9. Doe mee aan sportklassen
  10. Doe aan springtouwen
  11. Neem de trap
  12. Geef jezelf een beloning
  13. Maak je deurknop schoon
  14. Mediteer elke dag
  15. Neem een koude douche
  16. Eet niet als je je verveelt
  17. Weeg jezelf in de ochtend
  18. Sport in de ochtend
  19. Ga minder uit eten
  20. Heb een specifieke plek om te gaan eten
  21. Wordt niet afgeleid tijdens het eten
  22. Snack niet tijdens het kijken van een film
  23. Hou een gezond lichaamsgewicht aan
  24. Heb wekelijks een gezinsweekend activiteit
  25. Vermijd negatieve mensen
  26. Vermijd negatieve gedachten
  27. Haal een diepe adem
  28. Verbeter je lichaamshouding
  29. Verhoog je dopamine
  30. Verhoog je endorfine
  31. Verhoog je serotonine
  32. Verhoog je oxytocine
  33. Doe aan intermitterend vasten
  34. Stop met emotie-eten
  35. Stop met eten als je vol zit
  36. Leer om “nee” te zeggen
  37. Vermijd passief roken
  38. Ga meer naar buiten
  39. Heb een gezonde mondhygiëne
  40. Ga om met andere gezonde mensen
  41. Beweeg vijf minuten na elke uur
  42. Maak mini-doelen
  43. Probeer nieuwe voeding (cherimoya vrucht)
  44. Maak een bucketlist
  45. Werk aan je zelfzorg
  46. Doe aan vriendelijke daden
  47. Ga naar een leuke evenement
  48. Leer iets nieuws
  49. Was je handen regelmatig
  50. Besteedt minder tijd op het internet
0 Shares