Gedroogde Abrikozen Gezond? 9 Gezonde Voordelen

Gedroogde abrikozen hebben een heerlijke zoete smaak, waardoor ze vaak gegeten worden als een tussendoortje of snack voor onderweg.

Maar, gedroogde abrikozen worden niet alleen daarom gegeten. Ze bevatten namelijk ook boordevol voedingsstoffen, soms meer dan verse abrikozen.

Verse abrikozen zijn geweldige bronnen van vitamines en mineralen. Maar wanneer verse abrikozen eenmaal uitgedroogd zijn, bevatten ze bepaalde vitamines en mineralen meer.

Dit komt omdat de voedingsstoffen in gedroogde abrikozen meer geconcentreerd zijn.

Zoals de meeste gedroogde fruit, bieden gedroogde abrikozen niet alleen vitamines en mineralen, maar ook suikers.

Dit is dan ook de reden waarom je gedroogd fruit in mate moet gaan eten.

Maar wat zijn dan de voedingswaarden van gedroogde abrikozen? Is er een groot verschil tussen verse- en gedroogde abrikozen?

Gedroogde abrikozen voedingswaarde

Gedroogde abrikozen voedingswaarde

Hoe zit nu met de macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten) van rauwe- en gedroogde abrikozen? Hier staan de voedingswaarden van gedroogde abrikozen, per 100 gram.[1]

Gedroogde abrikozenPer 100 gram
Energie285 kcal
Vet0 gram
Koolhydraten59 gram
Voedingsvezel totaal14,4 gram
Eiwit5 gram

En hier staan de voedingswaarden van verse abrikozen, per 100 gram.[1]

Verse abrikozenPer 100 gram
Energie44 kcal
Vet0,1 gram
Koolhydraten8 gram
Voedingsvezel totaal1,7 gram
Eiwit0,9 gram

Zoals je kunt zien is er een significant verschil in calorieën, koolhydraten en vezels. En dit is geen verrassing, sinds gedroogde abrikozen geconcentreerder zijn.

Naast dat gedroogde abrikozen rijk zijn aan vezels, zijn ze ook rijk aan vitamines en mineralen. Deze vitamines en mineralen zijn onder andere:

  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Kalium
  • IJzer
  • Calcium
  • Magnesium

Het lichaam kan deze onmisbare voedingsstoffen niet zelf aanmaken, waardoor we ze uit voedzame voedingsmiddelen moeten halen.

Verse- en gedroogde abrikozen zijn deze voedzame voedingsmiddelen. Let echter op dat je niet overmatig gedroogde abrikozen eet, sinds ze hoge hoeveelheden suikers bevatten.

Samenvatting:

Er zijn grote verschillen in verse- en gedroogde abrikozen als het gaat om calorieën en koolhydraten. Beide verse- en gedroogde abrikozen zijn rijk aan onmisbare voedingsstoffen, waaronder vitamines en mineralen.

Hoeveel gedroogde abrikozen per dag eten?

Hoeveel gedroogde abrikozen per dag eten

Maar als gedroogde abrikozen hoge hoeveelheden suikers bevatten, hoeveel gedroogde abrikozen kun je per dag eten?

De meest gebruikte portie is 50 gram, hierdoor is 50 gram gedroogde abrikozen per dag aanbevolen. Uiteraard kun je meer of minder gedroogde abrikozen eten.

Onthoud dat gedroogde abrikozen hoge hoeveelheden suikers bevat. Per 50 gram gedroogde abrikozen is dat ongeveer 28 gram suiker.

Gedroogde abrikozen zijn voedzaam, maar eet het in mate. Let er ook goed op, sinds het makkelijk is om onbewust veel gedroogde abrikozen te gaan eten.

Ze zijn tenslotte echt lekker.

Samenvatting:

Een portie gedroogde abrikozen is 50 gram. Daarom is 50 gram gedroogde abrikozen per dag eten aanbevolen, zodat je niet te veel suikers binnenkrijgt.

Hoe kun je gedroogde abrikozen eten?

Hoe kun je gedroogde abrikozen eten

Je weet nu wat de voedingswaarden van gedroogde abrikozen zijn en hoeveel gedroogde abrikozen aanbevolen is om per dag te gaan eten.

Maar hoe kun je eigenlijk gedroogde abrikozen eten?

Was allereerst de gedroogde abrikozen en daarna kun je ze gewoon rauw gaan eten. Lekker als een tussendoortje of als een snack voor onderweg.

Je kunt gedroogde abrikozen ook gebruiken voor je Griekse yoghurt, havermoutpap of je salades. Er zijn tal van verschillende manieren om gedroogde abrikozen te gaan gebruiken.

Samenvatting:

Je kunt gedroogde abrikozen eten na dat je ze eerst hebt gewassen. Gedroogde abrikozen kunnen rauw gegeten worden, maar ook toegevoegd gaan worden in je yoghurt of salade.

Zijn gedroogde abrikozen gezond?

Zijn gedroogde abrikozen gezond

Ja, gedroogde abrikozen zijn gezond. Dit komt omdat gedroogde abrikozen boordevol voedingsstoffen bevatten, waaronder vezels, vitamine A, vitamine E en ijzer.

Deze voedingsstoffen kunnen gezonde voordelen bieden aan het lichaam. Hieronder staan 9 potentiële gezondheidsvoordelen van gedroogde abrikozen.

1. Gedroogde abrikozen zijn rijk aan ijzer

Gedroogde abrikozen zijn rijk aan ijzer, namelijk ongeveer 2 gram ijzer per portie van 50 gram.

Het lichaam bevat ongeveer 5 gram ijzer, daarom zijn gedroogde abrikozen een geweldige keuze als het gaat om de aantal hoeveelheid ijzer die ze hebben.

IJzer speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van rode bloedcellen. Deze bloedcellen vervoeren namelijk zuurstof door het lichaam.

Het mineraal speel ook een rol bij een normaal immuunsysteem. Het immuunsysteem zorgt ervoor dat ziekteverwerkers onschadelijk worden gemaakt.

Wat zijn de symptomen van een ijzertekort? Symptomen van ijzertekort zijn onder andere duizeligheid, moeheid en spierzwakte.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen bevatten veel ijzer, namelijk ongeveer 2 gram ijzer per portie. IJzer speelt een belangrijke rol in verschillende lichaamsprocessen, waaronder bloedcellen en het immuunsysteem.

2. Gedroogde abrikozen zijn rijk aan antioxidanten

Niet alleen zijn gedroogde abrikozen rijk aan ijzer, maar ook krachtige antioxidanten. Gedroogde abrikozen bevatten vitamine A en vitamine E, deze vitamines werken antioxiderend.

Gedroogde abrikozen bevatten ook boordevol flavonoïden. Deze antioxidanten kunnen tal van gezondheidsvoordelen bieden.

Antioxidanten helpen het lichaam om vrije radicalen te bestrijden. Deze vrije radicalen kunnen leiden tot verschillende chronische ziekten, waaronder hart- en vaatziekten en diabetes.

Vrije radicalen kunnen daarnaast ook een rol spelen bij huidproblemen en een hoge bloeddruk.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen bevatten antioxidanten die kunnen helpen tegen vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen kunnen leiden tot verschillende chronische ziekten.

3. Gedroogde abrikozen kunnen de stoelgang verbeteren

Gedroogde abrikozen kunnen de stoelgang verbeteren en dit komt door de vezels.

De vezels zorgen voor meer volume aan de ontlasting, waardoor ze voor een soepele stoelgang verzorgen. Ook prikkelen vezels de darmen, waardoor de darmen in beweging blijven.

Te veel mensen krijgen te weinig vezels binnen, ondanks dat vezels belangrijk zijn. Gedroogde abrikozen zijn daarom een goede toevoeging om meer vezels binnen te krijgen.

Andere gezonde voordelen van vezels zijn dat ze de eetlust verminderen en de bloedsuikerspiegel stabiliseren.

Ben je op zoek naar vezelrijke voeding? Probeer eens havermout, frambozen, vlierbessen, kiwano, veenbessen, rucola of avocado.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen zijn rijk aan vezels die verschillende gezonde voordelen kan bieden. Zo kunnen vezels de stoelgang verbeteren en helpen de eetlust te verminderen.

4. Gedroogde abrikozen kunnen het gezichtsvermogen verbeteren

Vanwege vitamine A, vitamine E en carotenoïden kunnen gedroogde abrikozen helpen de gezondheid van de ogen verbeteren.

Vitamine A speelt een rol om nachtblindheid te voorkomen, terwijl vitamine E een antioxidant is die vrije radicalen kan bestrijden in het lichaam.[2]

Terwijl carotenoïden, oftewel luteïne en zeaxanthine, helpen tegen oxidatieve stress die veroorzaakt worden door vrije radicalen.

Luteïne heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen, waardoor het aan leeftijd gerelateerde macula degeneratie (MD) aandoeningen kan verbeteren of zelfs voorkomen.[3]

Macula degeneratie is de belangrijkste oorzaak van slechtziendheid en blindheid.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen kunnen de gezondheid van de ogen verbeteren en het risico op oogaandoeningen verminderen, vanwege de vitamines en antioxidanten die ze bevatten.

5. Gedroogde abrikozen kunnen de botten versterken

Gedroogde abrikozen zijn rijk aan mineralen, waaronder ijzer, calcium en magnesium. Deze mineralen kunnen helpen de botten te versterken.

Naarmate je ouder wordt, worden je botten minder sterk. Onvoldoende inname van bepaalde voedingsstoffen kunnen daarnaast ook het risico op botverlies vergroten.

Je hebt voldoende voedingsstoffen nodig voor botvorming. Deze voedingsstoffen zijn onder andere eiwitten, fosfor, calcium, magnesium en kalium.

Calcium is het belangrijkste mineraal voor de gezondheid van de botten. Het is belangrijk om genoeg calcium te consumeren om de botsterkte en botstructuur te ondersteunen.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen kunnen helpen de botten te versterken en het risico op botverlies te verminderen. Dit komt vanwege de mineralen die gedroogde abrikozen bevatten, waaronder ijzer, calcium en magnesium.

6. Gedroogde abrikozen kunnen helpen tegen osteoporose

Zoals eerder vermeld, kunnen de mineralen die gedroogde abrikozen bevatten helpen de botten te versterken. Hierdoor kunnen ze ook helpen tegen osteoporose.[4]

Bij osteoporose verandert de structuur van de botten en is er minder botmassa. De botten breken hierdoor gemakkelijker.

Calcium is nodig om sterke botten te behouden. Bijna alle calcium wordt opgeslagen in de botten en botten, waar het de structuur en de hardheid ondersteunt.

Het mineraal calcium is de voornaamste mineraal die belangrijk is voor de versterking van de botten.

Samenvatting:

Omdat gedroogde abrikozen kunnen helpen om de botstructuur en bot hardheid te ondersteunen, kunnen ze helpen tegen osteoporose. Bij osteoporose kunnen de botten gemakkelijker breken.

7. Gedroogde abrikozen kunnen de gezondheid van de huid verbeteren

Door de aanwezige antioxidanten in gedroogde abrikozen, kunnen ze helpen de gezondheid van de huid te gaan verbeteren.

Dit komt door de bestrijding van vrije radicalen en de voorkoming van oxidatieve stress.

Door vrije radicalen te verminderen in het lichaam, kan het helpen om de rimpels en ouderdomsvlekken te verminderen en het verouderingsproces te vertragen.[5]

Ook helpt het om de elasticiteit van de huid te verbeteren.[5]

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen kunnen helpen tegen rimpels en ouderdomsvlekken, vanwege de antioxidanten die aanwezig zijn. Ook kunnen gedroogde abrikozen helpen het verouderingsproces te vertragen en de huidelasticiteit te verbeteren.

8. Gedroogde abrikozen kunnen de bloedstolling verbeteren

Bloedstolling helpt om bloedverlies te beperken of voorkomen, wanneer je bijvoorbeeld een wondje hebt gekregen. Het bloed klontert namelijk en wordt hard.

Een onderzoek toont aan dat gedroogde abrikozen en andere bepaalde soortgelijke fruit kunnen helpen de bloedstolling te verbeteren.[6]

Let echter wel op dat het gevaarlijk kan zijn bepaalde mensen die hart- en vaatziekten hebben of bloedverdunners gebruiken. Neem daarom altijd eerst contact op met jouw (huis)arts.

Samenvatting:

Bloedstolling is belangrijk om bloedverlies te gaan beperken of voorkomen bij een wondje. Gedroogde abrikozen kunnen helpen de bloedstolling te verbeteren, maar kunnen gevaarlijk zijn voor bepaalde mensen.

9. Gedroogde abrikozen kunnen de bloeddruk verlagen

Gedroogde abrikozen zijn dus rijk aan kalium. Het mineraal kalium werkt ook als een elektrolyt.

Kalium is verantwoordelijk voor onder andere regulering van de vochtbalans en het verzenden van zenuwsignalen.

Sinds kalium helpt met de vochtbalans, kan voldoende inname van kalium helpen een gezond bloeddruk te ondersteunen en zelfs een hoog bloeddruk verlagen.

Zo toont een onderzoek aan dat een kaliumrijk dieet het risico op een beroerte met 24% verlaagde, vanwege een sterke verlaging van de bloeddruk.[8]

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen bevatten kalium die de vochtbalans ondersteunt in het lichaam. Door voldoende kalium te gaan consumeren, kan het gaan helpen om de bloeddruk te verlagen.

Door gedroogde abrikozen afvallen?

Door gedroogde abrikozen afvallen

Soms wordt er gevraagd of door je gedroogde abrikozen kunt gaan afvallen. Terwijl bepaalde voedingsmiddelen kunnen gaan helpen om gezond te gaan afvallen, zijn ze niet de reden.

Je hebt namelijk een calorietekort nodig om te gaan afvallen. Wanneer je meer calorieën verbrandt dan je consumeert, val je af.

Gedroogde abrikozen kunnen een goede toevoeging zijn voor een gezond dieet, zolang het in mate wordt gegeten. Gedroogde abrikozen bevatten hoge hoeveelheden suikers en daardoor ook veel calorieën.

Daarnaast helpen ze relatief niet goed om de eetlust te gaan verminderen, ondanks dat ze rijk zijn aan vezels. Eén van de grootste redenen waarom mensen niet kunnen gaan afvallen, komt door de eetlust.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen zijn voedzaam, omdat ze boordevol onmisbare voedingsstoffen bevatten. Echter bevatten ze ook veel calorieën en suikers, waardoor je het in mate moet gaan eten.

Zijn gedroogde abrikozen gevaarlijk?

Zijn gedroogde abrikozen gevaarlijk

Gedroogde abrikozen kunnen sulfieten bevatten. Sulfieten zijn conserveermiddelen en worden vaak toegevoegd in gedroogd fruit. Het fruit ziet hierdoor namelijk aantrekkelijker eruit.

Zo wordt bijvoorbeeld de verkleuring gestopt.

Een probleem is echter dat sommige mensen gevoelig zijn voor sulfieten. Hierdoor kunnen deze mensen klachten krijgen, zoals astma-aanvallen, maagklachten en huiduitslag.

Om dit te voorkomen, kun je voor sulfietvrije gedroogde abrikozen kiezen.

Samenvatting:

Soms bevatten gedroogde abrikozen sulfieten. Sommige mensen zijn gevoelig voor sulfieten, waardoor ze klachten kunnen krijgen. Kies voor sulfietvrije gedroogde abrikozen om sulfiet gerelateerde klachten te vermijden.

Bijwerkingen gedroogde abrikozen

Bijwerkingen gedroogde abrikozen

Net zoals velen andere voedsel, hebben gedroogde abrikozen paar mogelijke nadelen.

Zoals eerder vermeld, zijn gedroogde abrikozen rijk aan tal van voedingsstoffen, waaronder vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.

Maar ondanks dat, bevatten gedroogde abrikozen ook veel calorieën en suikers. Wanneer gedroogde abrikozen overmatige gegeten worden, kunnen ze mogelijke nadelen verzorgen.

Een voorbeeld hiervan, is dat gedroogde abrikozen een rol kunnen spelen bij gewichtstoename. Het zorgt er tenslotte niet dat de eetlust verminderd wordt, terwijl dat met vers fruit wel zo is.

Daarnaast moeten mensen met diabetes controleren dat ze niet te veel van gaan eten. Vers fruit bevat suikers, maar gedroogd fruit bevat aanzienlijk meer suikers.

Dit is dan ook de reden waarom gedroogde abrikozen in mate gegeten moeten worden. Het is gemakkelijk om onbewust te veel ervan te gaan eten.

Samenvatting:

Ondanks dat gedroogde abrikozen rijk zijn aan voedingsstoffen, waaronder vitamines en antioxidanten, zijn ze ook rijk aan suikers. Zo kan overmatig eten van gedroogde abrikozen een rol spelen bij gewichtstoename.

Gedroogde abrikozen bewaren

Gedroogde abrikozen bewaren

Je weet waarom gedroogde abrikozen gezond zijn en wat de mogelijke nadelen zijn. Maar hoe kun je nu gedroogde abrikozen bewaren?

Gedroogde abrikozen kun je bewaren in de koelkast voor maximaal 6 maanden.

Wanneer gedroogde abrikozen bewaard worden in een luchtdicht zakje op kamertemperatuur, kunnen ze maximaal 1 maand bewaard.

Als de gedroogde abrikozen te breekbaar worden, kun je ze laten stomen of ze door in water te weken om ze wat zachter te maken.

Samenvatting:

Gedroogde abrikozen kun je voor maximaal 6 maanden bewaren in de koelkast en maximaal 1 maand op kamertemperatuur. Zijn de gedroogde abrikozen te broos? Dan kun je ze stomen of in water weken om ze zachter te maken.

In het kort: Gedroogde abrikozen

Gedroogde abrikozen gezond

Gedroogde abrikozen zijn heerlijk en kunnen als een zoete snack gegeten worden.

Maar niet alleen dat, want je kunt gedroogde abrikozen ook bijvoorbeeld toevoegen in je yoghurt of havermoutpap.

Er zijn tal van verschillende manieren om gedroogde abrikozen te gaan gebruiken en het helpt daarnaast ook dat ze zo voedzaam zijn.

Zo zijn gedroogde abrikozen rijk aan vezels, vitamines, mineralen en krachtige antioxidanten.

En vanwege deze voedingsstoffen, kunnen gedroogde abrikozen potentiële gezondheidsvoordelen bieden. Denk daarbij aan:

  • De botten versterken
  • Het gezichtsvermogen verbeteren
  • Het immuunsysteem versterken
  • Het risico op huidproblemen en ouderdomsvlekken verminderen

Gedroogde abrikozen bevatten echter wel hoge hoeveelheden calorieën en suikers, waardoor je ze in mate moet gaan eten.

Ook bevatten sommige gedroogde abrikozen sulfieten, die nadelig kan werken voor bepaalde mensen die gevoelig zijn voor sulfieten.

Verder kun je gedroogde abrikozen maximaal 6 maanden bewaren in de koelkast en 1 maand op kamertemperatuur.