15 Beste Fitness Oefeningen Thuis (VIDEO’s)

Goed gedaan! Je hebt zojuist de eerste stap gezet naar een gezonder leven. Je wilt beginnen met thuis fitnessen en daarom lees je dit artikel. Je wilt namelijk weten wat de beste fitness oefeningen voor thuis zijn.

Er zijn zoveel fitness oefeningen, waardoor het makkelijk verwarrend voor je kan zijn. Gelukkig hebben wij voor jou een makkelijke overzicht gemaakt met dit artikel: beste fitness oefeningen thuis. Niet alleen thuis, maar ook onderweg. Denk voornamelijk als je op vakantie bent, kan je simpel deze fitness oefeningen uitvoeren in je hotelkamer.

De 15 beste fitness oefeningen thuis staan hieronder. Combineer deze fitness oefeningen samen met gezond eten, minder suikers en goed slaap en je gaat je geweldig voelen! Moeite met het vinden van gezonde eten? Hier is een lijst van 99 lekkere gezonde snacks.

15 Beste fitness oefeningen thuis

Hier is eerst de overzicht van de fitness oefeningen en daarna hoe je ze uitvoert. Beste fitness oefeningen thuis:

  1. Push Ups
  2. Squats
  3. Lunges
  4. Overhead Dumbbell Press
  5. Burpees
  6. Planks
  7. Side Planks
  8. Sit Ups
  9. Glute Bridge
  10. Bicycle Crunch
  11. Mountain Climber
  12. Flutter Kick
  13. Leg Drops
  14. Lateral Lunge
  15. Single-leg Deadlift

En hieronder staan wat deze fitness oefeningen zijn en hoe je ze correct uitvoert.

1. Push Ups

Push ups zijn echt een geweldige goede fitness oefening. Je kan het overal uitvoeren en je hebt absoluut niks nodig. Ben je wakker geworden? Rol van je bed af (niet vallen!) en voer 20 push ups uit. Zo simpel is het.

Als je moeite hebt met het uitvoeren van push ups, kan je op je knieën gaan in plaats van je voeten. Zo wordt het een stuk makkelijker. Wil je het moeilijker hebben? Plaats je voeten op een hoge obstakel, zoals een bed of een stoel.

Hoe doe je push ups?

Stap 1. Start op een plank-positie. Je hele lichaam en nek moeten recht zijn.

Stap 2. Buig je ellenbogen en begin je lichaam naar de grond te laten zakken. Wanneer jouw borst de grond aanraakt, strek je de ellenbogen weer uit zodat je opnieuw naar de startpositie komt. Vergeet niet je ellenbogen dichtbij het lichaam te doen tijdens de beweging.

Wil je weten hoe je eruit kan zien na het doen van 100 push ups elke dag, voor 30 dagen? Hier is een leuke video:

2. Squats

Met squats train je niet alleen de benen en de bilspieren, maar ook de flexibiliteit in je onderrug en heupen. En omdat je de grootste spieren van het lichaam traint, verbrand je ook gelijk meer calorieën!

Hoe squat je goed?

Stap 1. Sta rechtop met je voeten iets breder uit elkaar dan je schouderbreedte.

Stap 2. Duw je heupen naar achteren terwijl jouw borst en kin naar boven uitsteekt. Ga naar beneden alsof je gaat zitten op een stoel.

Stap 3. Terwijl je naar beneden gaat, zorg dan dat de knieën niet naar binnen of naar buiten buigen. Breng je armen naar voren zodat je een betere balans hebt en zodra je op de eindpositie zit, wacht dan een seconde. Strek je benen uit zodat je terug gaat naar de startpositie.

3. Lunges

Met lunges train je hetzelfde spieren als bij de squat. Maar je traint ook je balans, zodat je beter evenwichtig wordt. Daarom zijn lunges een goede fitness oefening toevoeging voor jouw workout routine/

Hoe doe je lunges?

Stap 1. Sta rechtop met je voeten iets breder uit elkaar dan je schouderbreedte.

Stap 2. Doe een stap naar voren met jouw rechterbeen en buig je rechterknie. Stop wanneer je dijbeen evenwijdig aan de grond is.

Stap 3. Duw jouw rechtervoet weer omhoog zodat je terugkeert naar de startpositie. Herhaal daarna met jouw linkerbeen. Dit is één set.

4. Overhead Dumbbell Press

Dit wordt ook wel een compound oefening genoemd, omdat je meerdere spieren en gewrichten hiermee traint. Dit betekent dat je met de overhead dumbbell press verschillende delen van het lichaam tegelijkertijd traint. Je schouders, boven rug en je core.

Hoe doe je de overhead dumbbell press?

Stap 1. Kies lichte gewichten. Als je geen gewichten hebt, kun je ook op een creatieve manier dit oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een zak gevuld met stenen of iets anders. Misschien heb je thuis iets zwaars liggen die je kan gebruiken.

Stap 2. Sta rechtop en beweeg de gewichten boven je hoofd. Houdt de hoofd en nek stil.

Stap 3. Buig daarna de ellenbogen en laat de gewichten langzaam zakken.

5. Burpees

Burpees zijn een aardig zware fitness oefening voor thuis. Je hart gaan namelijk meteen beginnen met harder kloppen en je zal gegarandeerd snel beginnen met zweten. En daarom zijn burpees een goede fitness oefening die je toe moet voegen in jouw workout routine. Je traint namelijk je uithoudingsvermogen.

Hoe doe je een burpee?

Stap 1. Begin door rechtop te gaan staan.

Stap 2. Ga eerst naar een plank-positie en maak daarna een push up. Zodra je dat hebt gedaan, ga terug naar de startpositie.

Stap 3. Zodra je bijna op de startpositie bent, spring één keer omhoog. Dit was één set, herhaal de fitness oefening opnieuw.

Wil je weten hoe je eruit kan zien na het doen van 100 burpees elke dag, gedurende 30 dagen? Hier is een leuke video:

6. Planks

De plank is een hele bekende fitness oefening en voor een goed reden. De plank is een moeilijke fitness oefening, waarbij je op een vaste houding moet uitvoeren. Als je langer dan 60 seconden kan vasthouden, ben je al heel goed bezig.

hoe doe je een goede plank?

Stap 1. Start op een push up positie. Het hele lichaam moet kaarsrecht zijn.

Stap 2. Zet jouw ellenbogen op de grond en kijk naar de grond zodat jouw nek recht is met jouw rug.

Laatst heeft een persoon de Guinness World Record voor planking verbroken. Hoe lang het duurde? 8 Uur en 1 minuut.

7. Side Planks

Planking is te makkelijk voor je? Probeer dan side planking. Hetzelfde, maar zoals de naam zegt doe je dit op je zij.

Hoe doe je een side plank?

Stap 1. Lig aan je rechterkant met je linkerbeen gestapeld op je rechterbeen. Zet je rechter onderarm op de grond.

Stap 2. Til je heupen op, waarbij je een rechte lijn vormt met jouw lichaam. Hou dit zo lang mogelijk vol.

8. Sit Ups

Sit ups zijn een geweldige fitness oefening voor thuis om je buikspieren te trainen. Je hoeft namelijk niks voor nodig te hebben. Als je lage rugklachten hebt, is het beter om een crunch oefening te doen in plaats van een sit up.

Hoe doe je een sit up?

Stap 1. Lig met je rug op de grond, terwijl je knieën gebogen zijn en je voeten plat op de grond.

Stap 2. Begin met een klein beetje je hoofd te rollen en gebruik je buikspieren om hoog te gaan, terwijl je voeten op de grond zijn.

Stap 3. Wanneer jouw borst (bijna) je knieën aanraken, ga dan langzaam terug naar de startpositie.

9. Glute Bridge

De glute bridge is een goede fitness oefening voor thuis om jouw hele rug te trainen.

hoe doe je de glute bridge?

Stap 1. Lig met je rug op de vloer. Maak je knieën gebogen terwijl de voeten plat op de grond zijn, net zoals een sit up positie.

Stap 2. Til je heupen op van de grond, terwijl de voeten en schouders op de grond zijn. Focus daarna op je hamstrings en bilspieren. Pauzeer een seconde en ga terug naar de startpositie.

10. Bicycle Crunch

De bicycle crunch is geen makkelijke fitness oefening. Het is een fantastische buikspieroefening waarmee je voornamelijk de schuine buikspieren traint.

Hoe doe je een bicycle crunch?

Stap 1. Lig met je rug op de grond. Til je bovenlichaam en benen op terwijl alleen je bilspieren op de grond blijven.

Stap 2. Probeer je rechter ellenboog je linkerknie aan te raken, daarna je linker ellenboog en je rechterknie. Herhaal dit.

11. Mountain Climber

Mountain climbers is een goede fitness oefening waarbij je voornamelijk aan je uithoudingsvermogen werkt. Als je een hogere hartslag wilt bereiken, dan is deze fitness oefening de juiste keuze.

Hoe doe je mountain climbers?

Stap 1. Start met een plank-positie. Lift je heupen omhoog zodat alleen je handen en voeten de grond aanraken.
Stap 2. Probeer je rechterknie richting je borst te doen, terwijl je handen op hetzelfde plek zijn. Na dat je hebt gedaan, doe hetzelfde met je linkerknie. Herhaal dit.

12. Flutter Kick

Een goede fitness oefening om je low-buikspieren te gaan trainen? Dan moet je de flutter kick oefening uitvoeren. Dit is een fantastische buikspieroefening waarmee je voornamelijk de lower-buikspieren traint.

Hoe doe je de flutter kick?

Stap 1. Lig met je rug op de grond. Doe daarna je handen onder je billen.

Stap 2. Rol je hoofd een klein beetje omhoog zodat er spanning ontstaat en “kick” je benen om de beurt omhoog.

13. Leg Drops

Leg drops is een alternatieve fitness oefeningen voor de flutter kick. Het is makkelijker en je hoeft de oefening niet snel uit te voeren. Het traint de lower-buikspieren, net zoals de flutter kick.

Hoe doe je de leg drops?

Stap 1. Lig met je rug op de grond. Zet je handen naast je heupen en hou de grond goed “vast”, zodat je een betere balans krijgt.

Stap 2. Raak de beide voeten met elkaar en schiet je benen omhoog, waarna je de benen langzaam omlaag brengt zodat je terug naar de startpositie komt.

14. Lateral Lunge

De lateral lunge is bijna hetzelfde als de normale lunge. Het enige verschil is dat je naar de zijkant gaan, in plaats van naar voren. Dit is een goede alternatief voor de lunge.

Hoe doe je de lateral lunge?

Stap 1. Sta rechtop en hou je beide handen voor je borst voor evenwicht.

Stap 2. Maak een stap naar de rechterkant met je rechter been en buig. Kom terug naar de startpositie en doe hetzelfde met je linker been.

15. Single-leg Deadlift

Waarschijnlijk de moeilijkste fitness oefening van deze lijst, maar wel de moeite waard. Je kunt dit ook zonder een gewicht (kettlebel) doen.

Hoe doe je de single-leg deadlift?

Stap 1. Sta rechtop en als je een gewicht hebt, hou het dan vast.

Stap 2. Begin je linkerbeen naar achteren te schoppen, zodat je automatisch naar voren gaat.

Stap 3. Wanneer je linkerbeen op de maximale comfortabele hoogte heeft bereikt, keer je langzaam weer terug naar de startpositie. Doe daarna hetzelfde met de rechterbeen.

Beste fitness oefeningen thuis conclusie

Thuis fitness oefeningen uitvoeren is een goede keuze om te beginnen met gezonder leven. Maar na een tijd, wordt je zo sterk dat deze thuis fitness oefeningen simpel worden.

Daarom raad ik aan om na een tijdje naar je lokale sportschool te gaan, waardoor je zoveel meer fitness oefeningen kunt doen.

Je kunt ook gebruik maken van de gewichten, wat goed van pas komen met bijvoorbeeld barbell squat of barbell bench press.

Alsnog zijn deze lichaamsgewicht fitness oefeningen goed voor als je weinig tijd hebt of op reis bent.