Een perfect ei koken doe je zo

Eieren zijn lekker en voedzaam. Zo bevatten eieren onder andere vitamine A, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B12, selenium en fosfor.

Ook zijn eieren rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

Eiwitten kunnen helpen met onder andere:

  • De eetlust verminderen[1]
  • Botmassa onderhouden[2]
  • Spiermassa behouden tijdens het afvallen[3]
  • Stofwisseling verhogen[4]
  • Het slechte LDL-cholesterol verminderen[5]

Velen denken dat eieren het slechte cholesterol verhogen. Volgens meerdere studies is dit fout.

Studies tonen aan dat eieren het goede cholesterol verhogen. Mensen kunnen ook veilig 1 tot 3 eieren per dag gaan eten.[6][7]

Dus niet alleen zijn eieren heel erg gezond, maar je kunt ook vele soorten gerechten met ei maken. Lekker voor ontbijt of lunch.

Nu komt de vraag: hoe kook je het beste ei?

Er is geen gouden regel voor hoe lang je een ei moet gaan koken. Dit ligt namelijk aan persoonlijke voorkeur voor de hardheid van het ei.

Ei koken

Om een zachtgekookt ei te gaan koken, moet je ongeveer het ei 4 tot 5 minuten koken vanaf koud water.

En een halfzacht ei koken duurt dan 5 tot 6 minuten, terwijl een hardgekookte ei 8 tot 12 minuten duurt.

Als je een ei gaat koken in een al kokend heet water, dan duurt het natuurlijk minder om het ei te gaan koken.

Een goede regel is om een minuut minder te gaan koken. Dus voor een zachtgekookt ei duurt het dan ongeveer 3 tot 4 minuten.

En voor een halfzacht ei 4 tot 5 minuten. Hoe langer je een ei kookt, hoe minder vloeibaar het wordt.

Let wel op dat de kooktijd ligt aan de grootte van het ei.

Een perfect ei koken doe je zo

Een perfect ei koken doe je zo

5 from 12 votes
Recipe by Team Fitium Course: LunchCuisine: NederlandsDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

1

minute
Cooking time

5

minutes
Calories

50

kcal
Total time

6

minutes

Hoe kook je nou het beste ei? In dit artikel staan de verschillende manieren om de lekkerste ei te gaan koken.

Ingrediënten

  • 1 Ei

  • Optioneel: snufje zout

Voorbereidingswijze

  • Kook het ei voor 4 tot 5 minuten lang voor een zachtgekookt ei.
  • Kook het ei voor 5 tot 6 minuten lang voor een halfzacht ei.
  • Kook het ei voor 8 tot 12 minuten of langer voor een hardgekookte ei.

Ei koken manieren

Naast het gebruikelijke manier om eieren te gaan koken, zijn er ook andere manieren. Een ei koken hoeft niet saai te zijn en voeg wat extra ingrediënten toe en het is nog lekkerder.

Deze alternatieve ei koken manieren zijn:

  • Ei koken in een airfryer. Ei koken in een airfryer duurt ongeveer 14 tot 16 minuten op 130 °C.
  • Ei koken in de oven. Ei koken in de oven duurt ongeveer 30 minuten. Verwarm de oven voor op 175 °C.
  • Ei koken in de magnetron. Ei koken in de magnetron duurt 1 tot 2 minuten op de laagste stand.

Voor de verdere details, voedingswaarden en voorbereidingswijze, zie het volgende artikel: Hoe lang moet je een ei koken?

Eieren zijn lekker en gezond. Ze zijn boordevol met belangrijke voedingsstoffen die het risico op verschillende ziektes kunnen verlagen.

Naast water, kun je eieren ook koken via een airfryer, oven of magnetron. Voeg wat meer ingrediënten toe en je hebt een heerlijk gerecht met ei.

Als je wilt weten hoe lang je een gekookt ei kan bewaren, zie dit artikel.