Ei Koken: 3 Manieren voor een perfecte ei

Niet alleen zijn eieren natuurlijk lekker, maar ze zijn ook voedzaam. Zo bevatten eieren vitamine A, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B12, selenium en fosfor.

Daarnaast zijn eieren ook rijk aan eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor het lichaam, want ze kunnen namelijk gaan helpen met:

  • De eetlust verminderen, zodat je minder eet en calorieën binnenkrijgt.[1]
  • Botmassa onderhouden.[2]
  • Spiermassa behouden tijdens het afvallen.[3]
  • Stofwisseling stimuleren, zodat je meer calorieën verbrandt.[4]
  • En het slechte LDL cholesterol verminderen.[5]

Velen denken dat eieren het slechte cholesterol verhogen. Echter is dit onjuist, volgens meerdere studies.

Studies tonen aan dat eieren het goede cholesterol kan verhogen. Daarnaast kunnen mensen veilig 1 tot 3 eieren per dag gaan eten.[6][7]

Niet alleen zijn eieren heel erg gezond, maar je kunt ook vele soorten gerechten maken met eieren. Heerlijk voor ontbijt of lunch.

Maar nu komt de vraag, hoe kook je het beste een ei?

Er is geen gouden regel voor hoe lang je een ei moet gaan koken. Dit ligt namelijk aan je persoonlijke voorkeur. Elke persoon heeft een eigen voorkeur voor de hardheid van het ei.

Daarom staat hieronder een handig overzicht voor de kooktijd van de ei.

Ei koken

Om een zachtgekookt ei te gaan koken, moet je ongeveer het ei 4 tot 5 minuten koken vanaf koud water.

En een halfzacht ei koken duurt 5 tot 6 minuten, terwijl een hardgekookte ei 8 tot 12 minuten duurt om te gaan koken.

Als je een ei gaat koken in een al kokend water, dan duurt het natuurlijk minder om het ei te gaan koken.

Een goede regel is om een minuut minder te gaan koken. Dus voor een zachtgekookt ei duurt het dan ongeveer 3 tot 4 minuten, in plaats van 4 tot 5 minuten.

En voor een halfzacht ei 4 tot 5 minuten.

Hoe langer je een ei kookt, hoe minder vloeibaar het wordt. Let wel op dat de kooktijd ligt aan de grootte van het ei.

Ei Koken: 3 Manieren voor een perfecte ei

Ei Koken: 3 Manieren voor een perfecte ei

5 from 16 votes
Recipe by Team Fitium Course: LunchCuisine: NederlandsDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

1

minute
Cooking time

5

minutes
Calories

50

kcal
Total time

6

minutes

Hoe kook je nou het beste ei? In dit artikel staan de verschillende manieren om de lekkerste ei te gaan koken.

Ingrediënten

  • 1 stuk ei

  • optioneel: snufje zout

Voorbereidingswijze

  • Kook het ei voor 4 tot 5 minuten lang voor een zachtgekookt ei.
  • Kook het ei voor 5 tot 6 minuten lang voor een halfzacht ei.
  • Kook het ei voor 8 tot 12 minuten of langer voor een hardgekookte ei.

Notitie

  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.

Ei koken manieren

Naast het gebruikelijke manier om eieren te gaan koken, zijn er ook andere manieren. Een ei koken hoeft niet saai te zijn.

Daarnaast kun je wat extra ingrediënten toevoegen om het nog lekkerder te gaan maken. Deze alternatieve ei koken manieren zijn:

  • Ei koken in een airfryer. Ei koken in een airfryer duurt ongeveer 14 tot 16 minuten op 130 °C.
  • Ei koken in de oven. Ei koken in de oven duurt ongeveer 30 minuten. Verwarm de oven voor op 175 °C.
  • Ei koken in de magnetron. Ei koken in de magnetron duurt 1 tot 2 minuten op de laagste stand.

Eieren zijn lekker en gezond. Ze bevatten boordevol belangrijke voedingsstoffen die het risico op verschillende ziekten kan verlagen.

Naast de gebruikelijke manier, kun je eieren ook koken via een airfryer, oven of magnetron. Voeg wat ingrediënten toe en je hebt een heerlijk ei gerecht. Eet smakelijk!