Drakenfruit: 8 Gezonde Voordelen en Risico’s

De drakenfruit, ook wel pitahaya en pitaja genoemd, is een heerlijke tropische vrucht met een geweldig uiterlijk.

De buitenkant van de drakenfruit heeft namelijk een rood roze kleur, terwijl de vruchtvlees spierwit is en kleine zwarte zaadjes bevat.

Echter komt de drakenfruit ook in verschillende kleuren, zoals:

  • Gele schil met witte vruchtvlees
  • Rood of roze schil met witte vruchtvlees (de meest bekende drakenfruit)
  • Rood of roze schil met rood of roze vruchtvlees
  • Rood of roze schil met donkerpaarse vruchtvlees

Dit is dan ook één van de vele redenen waarom de drakenfruit geweldig toegevoegd kan worden in tal van verschillende recepten.

Maak een luxe drakenfruit dessert of voeg het toe in je yoghurt, havermoutpap, broodje gezond of fruitsalade. Maar, hoe eet je eigenlijk een drakenfruit en waar smaakt het naar?

Hoe eet je drakenfruit?

Hoe eet je drakenfruit

Laat de schil van de drakenfruit je niet schrikken, het is namelijk gemakkelijk om een drakenfruit te gaan eten.

Zo eet je een drakenfruit:

  1. Schil eerst de drakenfruit
  2. Snijd de drakenfruit in stukjes
  3. Eet daarna alleen de vruchtvlees en gooi de schil weg

Je kunt ook een drakenfruit doormidden snijden en met een lepel de vruchtvlees eruit scheppen en direct te gaan eten. Heerlijk voor de warme dagen.

Daarnaast kun je met behulp van een meloenboller rond vruchtvlees eruit scheppen en toevoegen in je salades.

Andere heerlijke recepten ideeën met drakenfruit zijn:

  • Smoothies
  • Nagerechten
  • Salades
  • Griekse yoghurt of kwark
  • Taarten of gebak
  • Snacks

Bij het kiezen van een drakenfruit, moet het een beetje zacht zijn als je met je vinger erop drukt. Als het iets te stevig is, kun je het simpelweg op je aanrecht laten rijpen.

Samenvatting:

Hoe je een drakenfruit is simpel. Schil eerst de drakenfruit en snijd het dan in stukjes. Eet alleen de vruchtvlees en gooi het schil weg. Je kunt het ook in verschillende recepten toevoegen, zoals smoothies, salades en yoghurt.

Drakenfruit smaak

Drakenfruit smaak

Maar, naar wat smaakt drakenfruit eigenlijk? De bekendste vergelijking is dat de drakenfruit smaakt naar een mix van peren en kiwi’s of watermeloen en kiwi’s.

Het heeft een zoete smaak, maar niet te zoet.

En vanwege de kleine zwarte zaadjes, heeft de drakenfruit een knapperige textuur. Daarom ook dat de drakenfruit fantastisch past als ingrediënt voor gezonde nagerechten en desserts.

De drakenfruit smaakt dus zoetig en heeft een knapperige textuur. Maar is het gezond en zo ja, waarom?

Samenvatting:

De drakenfruit heeft een zoete smaak die je kunt vergelijken met een mix van peren en kiwi’s. Daarnaast zorgen de kleine zwarte zaadjes voor een knapperige textuur.

Is drakenfruit gezond?

Drakenfruit gezond

Ja, de drakenfruit is gezond. Dit komt omdat het boordevol voedingsstoffen bevat die verschillende gezonde voordelen kan bieden aan het lichaam.

Het lichaam kan deze voedingsstoffen niet zelf aanmaken. Daarom moeten we deze voedingsstoffen uit voedzame voedingsmiddelen halen, waarvan de drakenfruit er een van is.

Hier staan de potentiële gezonde voordelen van drakenfruit.

1. Drakenfruit is rijk aan vitamines en mineralen

De drakenfruit bevat tal van vitamines en mineralen, waaronder:

  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • IJzer
  • Calcium
  • Magnesium

Deze vitamines en mineralen zijn natuurlijk onmisbaar voor het lichaam, sinds ze gezondheidsvoordelen kunnen bieden en de algemene gezondheid kunnen ondersteunen.

Hierdoor verminder je het risico op verschillende ziekten.

Samenvatting:

De drakenfruit bevat onder andere de vitamines A, C en E. Ook bevat het de mineralen ijzer, calcium en magnesium. Het risico op ziekten wordt door deze voedingsstoffen verminderd.

2. Drakenfruit is rijk aan antioxidanten

Niet alleen is de drakenfruit rijk aan vitamines en mineralen, maar ook antioxidanten. Deze antioxidanten zijn voornamelijk flavonoïden en betalaïnen.

Antioxidanten zijn belangrijk vanwege meerdere redenen. Een voorbeeld hiervan is dat ze vrije radicalen in het lichaam kunnen bestrijden.

En dit is belangrijk, want wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn, kunnen deze vrije radicalen leiden tot chronische ziekten.

Deze chronische ziekten zijn onder andere diabetes, ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten en kanker.

Niet alleen kunnen deze vrije radicalen chronische ziekten veroorzaken, maar ze kunnen ook een rol spelen bij een hoge bloeddruk, huidproblemen en veroudering.

Samenvatting:

De drakenfruit is rijk aan antioxidanten die vrije radicalen kunnen bestrijden. Een teveel van deze vrije radicalen kan leiden tot chronische ziekten, waaronder diabetes en hart- en vaatziekten.

3. Drakenfruit is rijk aan vezels

Vezels zijn belangrijk, echter krijgen veel mensen te weinig vezels binnen. Sinds de drakenfruit rijk is aan vezels, is het daarom een goede toevoeging om meer vezels te krijgen.

Door genoeg vezels te eten, kun je boordevol geweldige gezondheidsvoordelen krijgen. Paar van deze gezondheidsvoordelen zijn onder andere:

  • Kan de eetlust verminderen
  • Kan voor een soepelere stoelgang verzorgen
  • Kan de bloedsuikerspiegel stabiliseren

Op zoek naar voedsel met veel vezels? Probeer eens frambozen, havermout, broccoli, avocado, rucola, veenbessen, kiwano of vlierbessen.

Samenvatting:

De drakenfruit is rijk aan vezels, waardoor het verschillende gezondheidsvoordelen kan bieden. Voorbeelden zijn een soepelere stoelgang verzorgen en de bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

4. Drakenfruit is rijk aan omega 3 vetten

De zaden van de drakenfruit bevatten omega 3 vetten. En net zoals de vezels, krijgen te weinig mensen genoeg omega 3 vetten binnen.

Omega 3 vetten zijn belangrijk voor tal van verschillende redenen. Zo kunnen ze helpen tegen ontstekingen en reumatoïde artritis.[1][2][3]

Ook kunnen ze helpen om de hongergevoel te verminderen.

Een onderzoek bij vrijwilligers met overgewicht en obesitas toonde aan dat omega 3 vetten ervoor zorgde dat ze twee uur na een maaltijd minder honger kregen.[4]

Op zoek naar voedsel die rijk zijn aan omega 3 vetten? Probeer eens één van deze voedingsmiddelen:

  • Bruine bonen
  • Edamame
  • Garnalen
  • Makreel
  • Noten (walnoten)
  • Zaden (hennepzaden, chiazaden en lijnzaad)
  • Zalm
  • Zeewier

Je kunt ook omega 3 voedingssupplementen nemen. Let echter wel op de mogelijke (milde) bijwerkingen, waaronder:

  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Slechte adem en/of slecht ruikend zweet
  • Hoofdpijn
Samenvatting:

De drakenfruit is rijk aan omega 3 vetten, wat niet veel mensen genoeg ervan krijgen. Omega 3 vetten kunnen helpen tegen onder andere de hongergevoel en artritis.

5. Drakenfruit heeft een laag glycemische index

Soorten drakenfruit

Drakenfruit kan een goede keuze zijn voor degenen die diabetes hebben, omdat het niet ervoor zorgt dat de bloedsuikerspiegel snel piekt.

Glycemische index (GI) geeft namelijk aan hoe snel koolhydraten opgenomen kunnen worden in het bloed. Voeding met lage glycemische index, geeft dus minder snelle en hoge pieken.

Voedingsmiddelen met een lage of gemiddelde glycemische index worden daarom ook aanbevolen aan mensen die diabetes hebben.

Naast dat de drakenfruit een lage glycemische index heeft, helpt het ook om de groei van cellen te stimuleren die insuline produceren.

Samenvatting:

De drakenfruit heeft een lage glycemische index, waardoor het de bloedsuikerspiegel niet als een piek zal laten stijgen. Voedsel met een lage en of gemiddelde glycemische index is aanbevolen aan mensen met diabetes.

6. Drakenfruit kan het immuunsysteem versterken

Vanwege de antioxidanten in de drakenfruit, zoals vitamine C en carotenoïden, kan de drakenfruit helpen het immuunsysteem te versterken.

Mensen met een zwak immuunsysteem zijn meer vatbaar voor verschillende ziekten, zoals griep, infecties en verkoudheid. Een zwak immuunsysteem kan door verschillende factoren komen, waaronder je dieet.

Onderzoek toont aan dat vitamine C kan helpen om vrije radicalen te bestrijden.[5]

En hetzelfde geldt voor carotenoïden. Deze stoffen kunnen ook vrije radicalen bestrijden.[6]

Samenvatting:

De antioxidanten die de drakenfruit bevat, vitamine C en carotenoïden, kunnen helpen het immuunsysteem te versterken. Hierdoor kun je minder vatbaar zijn voor ziekten zoals griep, infecties en verkoudheid.

7. Drakenfruit kan de darmgezondheid verbeteren

De drakenfruit is rijk aan prebiotische vezels. Prebiotische vezels zijn een specifieke soort vezel die de groei van gezonde bacteriën in de darmen kunnen bevorderen.

En als volgt kunnen ze helpen het risico op infecties en diarree te verminderen.[7][8]

Daarnaast kan de drakenfruit natuurlijk ook de spijsvertering verbeteren. Voldoende vezelinname kan helpen om constipatie te behandelen en voorkomen.

Samenvatting:

De drakenfruit is rijk aan (prebiotische) vezels die de darmgezondheid en de spijsvertering kunnen verbeteren. Het risico op infecties en diarree kunnen hierdoor verminderd worden.

8. Drakenfruit kan het cholesterol verlagen

Tenslotte bevat de drakenfruit geen cholesterol en kan het ook helpen het cholesterol te verlagen. Dit komt vanwege de voedingsstoffen vezels, antioxidanten en omega 3 vetten.

Cholesterol is op normale niveaus een essentieel stof voor het lichaam. Maar wanneer er te veel cholesterol is, kan cholesterol het risico op hartaanvallen verhogen.

Eén van de factoren voor een hoog cholesterol, zijn de voedingsmiddelen die een persoon eet. Hier zijn paar manieren om het cholesterol te verlagen:

  • Eet meer plantaardige voedingsmiddelen
  • Eet meer vezels
  • Sport en beweeg meer
  • Verlies lichaamsgewicht als het nodig is
  • Verminder de inname van bewerkt voedsel
  • Verminder de inname van verzadigde vetten

Verder zijn hier voedingsmiddelen die het cholesterol kunnen verminderen:

  • Avocado’s
  • Bonen
  • Eieren
  • Fruit
  • Haver
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Thee
  • Vette vis (voornamelijk sardines en zalm)
  • Volle yoghurt
Samenvatting:

De voedingsstoffen vezels, antioxidanten en omega 3 vetten die de drakenfruit bevat, kunnen helpen het cholesterol te verlagen. Hierdoor kan het risico op hartaanvallen verminderd worden.

Drakenfruit bijwerkingen en allergieën

Drakenfruit bijwerkingen

In het algemeen is de drakenfruit veilig.

Echter kunnen sommige mensen een allergische reactie krijgen. Wanneer je een drakenfruit eet en allergische symptomen krijgt, stop dan onmiddellijk met het eten van de drakenfruit en zoek medische hulp.

Deze allergische symptomen zijn onder andere:

  • Piepende ademhaling
  • Jeukend gevoel in de mond
  • Tintelend gevoel in de mond
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Zwelling van de tong
  • Zwelling van de lippen

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om allergisch te zijn zonder dat je het weet.

Samenvatting:

De drakenfruit is in het algemeen veilig en heeft geen bekende bijwerkingen. Echter kunnen sommige mensen een allergische reactie krijgen door de drakenfruit te gaan eten.

Drakenfruit bewaren

Drakenfruit bewaren

Koop allereerst drakenfruit die geen bruine plekken of beschadigingen hebben. Paar kleine vlekjes zijn prima, maar vermijd de drakenfruit met veel onvolkomenheden.

Een helder en gelijkmatige kleur is een goede indicatie van rijpheid. Wanneer het rijp is, kun je met je vinger zachtjes op de schil drukken. Echter mag het niet te zacht zijn.

Als het iets te stevig is, kun je het simpelweg op je aanrecht plaatsen en laten rijpen.

De drakenfruit kun je paar dagen bewaren op de aanrecht. Als je de drakenfruit langer wilt gaan bewaren, kun je het in de koelkast bewaren. Let wel op dat hierdoor de rijpingsproces vertraagd wordt.

Samenvatting:

De drakenfruit kun je voor een paar dagen bewaren op de aanrecht. Voor een langere houdbaarheid kun je het bewaren in de koelkast.

In het kort: Drakenfruit (pitahaya of pitaja)

Pitahaya of pitaja

De drakenfruit is een heerlijke zoete tropische vrucht die smaakt naar een mix van peren en kiwi’s. En vanwege deze smaak en de unieke uiterlijk, past het goed in tal van recepten.

Denk daarbij aan fruitsalades, yoghurt, broodje gezond, smoothies en gebak.

Verder bevat het boordevol voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze voedingsstoffen kunnen verschillende gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

Paar van deze potentiële gezonde voordelen zijn:

  • Het kan de eetlust verminderen
  • Het kan het cholesterol verlagen
  • Het kan de darmgezondheid verbeteren
  • Het kan het immuunsysteem versterken

Wanneer de drakenfruit niet rijp is, kun je het simpelweg op je aanrecht laten staan zodat het kan rijpen.

De drakenfruit kun je paar dagen bewaren op kamertemperatuur en voor een langere houdbaarheid kun je het bewaren in de koelkast.