10 Redenen Waarom Dadels Gezond Zijn

Dadels stijgen sterk in populariteit en ze worden niet voor niets als superfood bestempeld.

Dit komt omdat ze namelijk rijk zijn aan verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Hierdoor worden dadels beschouwd als voedzaam en gezond.

Maar dat is niet de enige reden waarom dadels zo populair zijn geworden, want dadels zijn ook natuurlijk zoetig en lekker.

En omdat dadels zo zoetig smaken, worden steeds meer geraffineerde suikers in voedingsmiddelen vervangen met dadel variaties. Er worden ook meer dadelpasta en dadelsiroop gebruikt in plaats van de traditionele suikerproducten.

Deze dadel producten hebben nog steeds een hoog suikergehalte, maar je krijgt wel onmisbare voedingsstoffen binnen die je anders niet zou gaan krijgen bij geraffineerde, witte suikers.

Zolang je dadels in mate eet, zijn ze een geweldig en kunnen ze veel gezonde voordelen bieden voor het lichaam.

De meest populaire dadel die in Nederland verkocht wordt is de medjoul dadel. Medjoul dadels zijn groot en hebben een zachte, volzoete smaak met een diepe, donkere kleur.

Deze dadels zijn gedroogd, dit kun je zien door de gerimpelde huid die het heeft. Verse dadels hebben een gladde huid.

Hoe meer gedroogd de dadels zijn, hoe zoeter ze smaken. Dit komt omdat de suikers geconcentreerder worden, wat de zoetheid verhoogt.

Dadels hebben dus een hoog suikergehalte, maar hoe zit het met de overige voedingswaarden zoals eiwitten en vetten?

Dadels voedingswaarde

Hoe verschillend zijn verse en gedroogde dadels? Hieronder staan de voedingswaarde van verse en gedroogde dadels per 100 gram.[1]

Verse dadelsPer 100 gram
Energie139 kcal
Vet0,1 gram
Koolhydraten31,3 gram
Voedingsvezel totaal3,6 gram
Eiwit1,5 gram
Gedroogde dadelsPer 100 gram
Energie315 kcal
Vet0 gram
Koolhydraten73 gram
Voedingsvezel totaal7,5 gram
Eiwit2 gram

Zoals je kunt zien bevatten gedroogde dadels dubbel zoveel suikers dan verse dadels. Dit komt omdat de suikerconcentratie hoger is bij gedroogde dadels.

En sinds gedroogde dadels meer suikers bevatten, betekent dit ook dat ze meer calorieën hebben. In een gram suiker zitten er namelijk 4 kcal.

Samenvatting:

Gedroogde dadels bevatten meer suikers en daardoor meer calorieën vergeleken verse dadels. Hoe meer gedroogd de dadels zijn, des te meer de suikers geconcentreerder worden.

Dadels gezond of ongezond?

Dadels

Dadels zijn zeker gezond, maar alleen als het in mate wordt gegeten. Dit heeft dus te maken met het hoog suikergehalte die dadels hebben.

Overmatig eten van dadels kan ongezonde gevolgen hebben. Dit geldt met name voor mensen met diabetes, sinds suikers de bloedsuiker snel kunnen verhogen.

Maar er zijn ook andere redenen waarom dadels niet altijd gezond zijn in bepaalde omstandigheden.

Dadels bevatten een suikeralcohol genaamd sorbitol. Sorbitol kan bij sommige mensen de stoelgang bevorderen. Bij mensen die diarree hebben kan dit oncomfortabel werken.

Vermijd daarom dadels of beperk ieder geval de inname totdat je geen last meer hebt van je maag.

Buiten dit zijn er geen nadelen voor de meeste mensen die gezond zijn en geen allergieën hebben.

Dadels zijn voedzaam en de reden waarom dadels zo gezond zijn, komt vanwege de belangrijke voedingsstoffen die het bevat.

Welke gezondheidsvoordelen deze voedingsstoffen hebben lees je verder in dit artikel.

Samenvatting:

In mate zijn dadels voedzaam en gezond. In sommige omstandigheden zou het beter zijn om dadels te vermijden of beperken voor een korte periode, om ongemakkelijke gevolgen te voorkomen.

Dadels gezondheidsvoordelen

Verse dadels

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van dadels? Zo kunnen dadels onder andere helpen het cholesterol verlagen en de botgezondheid verbeteren.

Hieronder een overzicht van 10 redenen waarom dadels zo gezond zijn.

1. Dadels zijn rijk aan voedingsstoffen

Dadels hebben een fantastisch profiel als het gaat om vitamines en mineralen.

Zo bevatten dadels vitamine B6, magnesium, kalium, ijzer, koper en mangaan. Daarnaast zijn dadels ook rijk aan antioxidanten, wat verschillende gezondheidsvoordelen kan hebben.

Een van deze antioxidanten zijn polyfenolen. Polyfenolen kunnen het lichaam tegen ontstekingen beschermen. Dadels bevatten meer polyfenolen dan andere soorten fruit en groenten.

Ontstekingen spelen een grote rol bij verschillende chronische ziekten. Voorbeelden van deze ziekten zijn reumatoïde artritis, astma, ziekte van Crohn, hartziekten en zelfs kanker.

2. Dadels zijn rijk aan vezels

Te veel vezels eten kunnen negatieve effecten veroorzaken, maar een goede hoeveelheid aan vezels kunnen helpen de algehele gezondheid te verbeteren in meerdere manieren.

Zo kunnen vezels helpen:

  • Het risico op diabetes verminderen.[2]
  • Voor een meer soepel ontlasting verzorgen, omdat vezels voor meer volume veroorzaken of de darmen prikkelen.
  • Spijsverteringsstoornissen voorkomen, vanwege de onoplosbare vezels.
  • Gunstig zijn voor de bloedsuikerspiegel, omdat vezels de spijsvertering vertraagt.[3]
  • De eetlust verminderen, omdat vezels de voedselvertering verlangzaamt en je een langer voller gevoel hebt.
  • Voorkomen van chronische ziekten.

Dadels bevatten tal van vezels, met name onoplosbare vezels, waardoor het een goede manier is om de vezelinname te verhogen.

3. Dadels zijn rijk aan antioxidanten

Dadels bevatten krachtige antioxidanten, genaamd flavonoïden en carotenoïden, die verschillende gezondheidsvoordelen hebben.

Flavonoïden helpen tegen ontstekingen en de gevolgen van ontstekingen (chronische ziekten), terwijl de carotenoïden de hartgezondheid helpen te verbeteren.

Hierdoor hebben dadels ontstekingsremmend, anti-diabetisch, antitumor en antimicrobiële effecten.[4]

Vergeleken met vijgen en andere soortgelijke fruit, bevatten de dadels de hoogste hoeveelheid antioxidanten.[5]

4. Dadels zijn een gezondere zoetstof

Dadels zijn rijk aan fructose, wat een natuurlijke suiker is in fruit. Fructose is de reden waarom dadels zo zoet smaken.

Omdat dadels rijk zijn aan fructose, kun je de dadels gebruiken als een zoetstof voor recepten in plaats van geraffineerde witte suikers die lege calorieën bevatten.

Lege calorieën zijn calorieën die energie leveren, maar weinig of geen voedingsstoffen bevatten. Dit is de reden waarom je beter lege calorieën moet gaan vermijden.

Vervang daarom geraffineerde suikers met dadelpasta, want je krijgt tenminste belangrijke voedingsstoffen binnen die je anders niet zou krijgen.

En het smaakt ook nog eens lekkerder.

5. Dadels geven energie

Zoals je nu weet, hebben dadels een hoog suikergehalte. Koolhydraten zijn belangrijk, sinds het de belangrijkste energiebron is voor het lichaam.[6]

Daarom zijn dadels een geweldige optie om energie te krijgen, want je krijgt naast koolhydraten ook tal van onmisbare voedingsstoffen.

En omdat dadels plakkerig zijn, kun je ze ook gebruiken als bindmiddel. Je kunt dadels toevoegen in verschillende recepten, zoals energierepen, havermoutpap, smoothies en energieballen.

Het is een geweldige manier om energie te krijgen, vergeleken met energieproducten die alleen maar suikers bevatten en geen belangrijke voedingsstoffen.

Maar let op: sinds dadels calorierijk zijn, is het gemakkelijk om te veel calorieën binnen te krijgen zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Eet recepten met dadels daarom in mate.

6. Dadels kunnen de hersenen beschermen

Vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen, kunnen dadels bepaalde ontsteking markers verminderen die het risico op hersenziekten kunnen verhogen.

Een laboratoriumstudie toont aan dat ontsteking markers inderdaad verminderd worden.[7]

En een ander onderzoek toont aan dat wanneer muizen dadels krijgen, het leervermogen en geheugen sterk verbeterd worden.[8]

Echter zijn er gebrek aan menselijke onderzoeken. Er moeten meer onderzoeken uitgevoerd worden om te bepalen of dadels ook de hersenen van mensen kunnen beschermen.

7. Dadels kunnen het cholesterol verlagen

Dadels kunnen de hartgezondheid beschermen, omdat ze kunnen helpen het slechte LDL cholesterol te verlagen en tegelijkertijd het hart te beschermen tegen vrije radicalen.

Dit komt vanwege de antioxidanten en vezels die dadels bevatten.

Antioxidanten, met name carotenoïden, helpen vrije radicalen bestrijden die anders schade zou kunnen gaan veroorzaken.[9]

En dit terwijl de vezels in dadels kunnen helpen het slechte LDL cholesterol te verlagen en daardoor het risico op hartziekten kunnen verminderen.[10]

Vanwege deze redenen kunnen dadels in meerdere manieren de hartgezondheid verbeteren.

8. Dadels kunnen de botgezondheid verbeteren

Naast dat dadels rijk zijn aan antioxidanten, zijn dadels dus ook rijk aan mineralen. Deze mineralen zijn onder andere:

  • Calcium
  • Fosfor
  • Kalium
  • Koper
  • Magnesium
  • Mangaan

Er zijn studies die aantonen dat mineralen de gezondheid van de botten kunnen ondersteunen en het risico op botziekten verminderen.

Een onderzoek toont aan dat sommige van deze mineralen kan helpen osteoporose (zwakke botten) te voorkomen.[11]

En een ander onderzoek op de Koreaanse bevolking toont aan dat de inname van kalium via de voeding gunstig kan werken voor de gezondheid van de botten bij mensen met een lage calciuminname.[12]

9. Dadels kunnen helpen met de spijsvertering

Vanwege de vezels die dadels bevatten, kunnen dadels helpen met de spijsvertering.

Er zijn twee soorten vezels, namelijk oplosbare- en onoplosbare vezels:

  • Oplosbare vezels: Deze vezels vertragen de spijsvertering en maken je sneller vol, wat helpt om de eetlust te verminderen.
  • Onoplosbare vezels: Deze vezels worden niet verteerd en leveren geen calorieën op. Ze zorgen voor meer volume aan de ontlasting en helpt het voedsel sneller door de darmen te gaan. Onoplosbare vezels helpen tegen ontstekingen in de darmen en kunnen het risico op darmkanker verminderen.

Dadels zijn rijk aan onoplosbare vezels, waardoor ze geweldig zijn voor een soepelere stoelgang en tegen ontstekingen in de darmen.

10. Dadels hebben een lage glycemische index

De glycemische index (GI) geeft aan hoe snel glucose in het bloed wordt opgenomen.

Hoge GI voedingsmiddelen zijn witte rijst, witte brood, aardappelen en frisdranken. Lage GI voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • Volkoren
  • Kiwi’s
  • Bruin rijst
  • Quinoa
  • Amandelmelk
  • Kaas
  • Yoghurt
  • Pruimen
  • Abrikozen
  • Aardbeien
  • Broccoli
  • Tomaten

Er zijn drie GI beoordelingen, namelijk:

Glycemische indexBeoordeling
Laag55 of minder
Gemiddeld56 – 69
Hoog70 of meer

Alleen voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten hebben een GI waarde. Andere voedingsmiddelen, zoals kip, eieren, vis en kruiden hebben geen GI waarde, omdat ze dus geen koolhydraten bevatten.

Dadels als gezonde snack

Dadels snack

Vanwege de gezondheidsvoordelen worden dadels gezien als een gezond vrucht. En vanwege de unieke eigenschappen van dadels, kunnen dadels als een gezonde snack gegeten worden.

Je kunt namelijk de dadels gemakkelijk meenemen voor onderweg, maar je kunt de dadels ook gebruiken als bindmiddel voor andere zelfgemaakte en gezonde snacks.

Soms wordt er gezegd dat je voedsel beter in bepaalde tijden kunt gaan eten, omdat het beter kan gaan verteren. Echter zijn er geen studies die deze claims bevestigen.

Eet daarom wanneer jij honger hebt of wanneer jij het wilt.

Maar, er zijn wel bepaalde momenten waar je beter geen dadels kunt gaan eten. Zoals na een grote maaltijd, bij diarree en als je prikkelbare darm syndroom (PDS) hebt.

Dadels zijn namelijk niet de beste voedingsmiddel als het gaan om deze problemen, omdat ze oncomfortabele effecten kunnen veroorzaken.

Aan de andere kant, zijn er ook bepaalde momenten waar dadels een goede keuze kan zijn. Voorbeelden van deze momenten zijn:

  • Bij ontbijt, sinds de vezels ervoor kunnen zorgen dat je de rest van de ochtend een beter gevoel van volheid hebt.
  • Als een avond snack, hetzelfde reden als bij het ontbijt.
  • Voor een trainingssessie, sinds de koolhydraten en suikers als een energiebron gebruikt kunnen worden voor je workout.

De dadel is een steenvrucht. Steenvrucht is een verzamelnaam voor vruchten met een harde pit, zoals abrikozen, perziken, pruimen, walnoten, bramen kersen en olijven.

Al deze diverse vruchten kun je ook eten als een gezonde snack.

Samenvatting:

Dadels zijn een gezonde snack die behulpzaam kunnen werken voor bepaalde momenten, zoals bij ontbijt, avond snack en voor een trainingssessie.

Meest gestelde vragen over dadels

Soorten dadels

Er zijn veel vragen over dadels, waarvan sommige niet in dit artikel beantwoord zijn. Daarom is hier een overzicht van de meest gestelde vragen over dadels.

Zijn dadels gezond voor zwangere vrouwen?

Er zijn meerdere studies die naar de rol van dadels en zwangerschap onderzochten en de resultaten zien er veelbelovend uit.

Een onderzoek bij 69 vrouwen toont aan dat wanneer deze vrouwen zes dadels per dag aten gedurende vier weken voor hun uitgerekende datum, ze een hogere kans kregen op een natuurlijke en korter bevalling.[13]

En een ander onderzoek had soortgelijke resultaten. In dit onderzoek kregen 91 vrouwen elke dag dadels vanaf de 37de week van de zwangerschap. De bevalling duurde vier uur minder in, vergeleken met de vrouwen die geen dadels aten.[14]

De reden voor dit is dat waarschijnlijk de stoffen in dadels zich binden aan oxytocine receptoren. Oxytocine is een hormoon dat weeën veroorzaakt tijdens de bevalling.

Samenvatting:

Dadels zijn gezond voor zwangere vrouwen en kunnen zelfs helpen om een natuurlijke en kortere bevalling te krijgen.

Zijn dadels goed voor de stoelgang?

Ja, dadels zijn zeker goed voor de stoelgang. Dit komt omdat dadels rijk zijn aan onoplosbare vezels.

Onoplosbare vezels zorgen voor meer volume aan de ontlasting. Het wordt niet verteerd en gaat onveranderd eruit. Deze vezels bevorderen de ontlasting door het spijsverteringsstelsel.

De dadels kunnen hierdoor mensen helpen die obstipatie of onregelmatige ontlasting hebben. Dit is de reden waarom dadels goed kunnen zijn voor de stoelgang.

Samenvatting:

De onoplosbare vezels in dadels kunnen voor een goed en verbeterde stoelgang verzorgen, omdat het meer volume geeft aan de ontlasting.

Zin dadels laxerend?

Zoals eerder vermeld bevatten dadels een suikeralcohol genaamd sorbitol. Bij sommige mensen kan sorbitol de stoelgang bevorderen.

Daarom wordt sorbitol ook als een natuurlijk laxeermiddel genoemd.

Mensen die diarree hebben, kunnen nadelige gevolgen hebben. Beperk daarom de inname van dadels als je diarree hebt.

Andere voedingsmiddelen die sorbitol bevatten zijn:

  • Appels
  • Peren
  • Abrikozen
  • Perziken
  • Pruimen
  • Rozijnen
  • Bramen
  • Aardbeien
  • Avocado’s
  • Kersen

Sorbitol wordt ook gebruikt om calorieën uit suikers in gebakken voedingsmiddelen, snoepgoed, suikervrije kauwgom en chocolade te verminderen.

Samenvatting:

Dadels bevatten een suikeralcohol genaamd sorbitol, wat laxerend kan werken voor sommige mensen.

Zijn dadels goed voor diabetes?

Zoals je weet bevatten dadels een hoog suikergehalte. Mensen met diabetes kunnen hierdoor zorgen baren. Zijn dadels goed voor diabetes of niet?

Een hoge GI waarde kan ervoor zorgen dat glucose snel kan worden opgenomen in het bloed. Dit kan de bloedsuiker snel laten stijgen.

Dadels hebben een lage GI waarde, wat helpt de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Dit geldt natuurlijk alleen als het in mate wordt gegeten.

Een onderzoek toont aan dat dadels met een lage GI waarde niet leiden tot een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel. Dit geldt bij mensen met, maar ook zonder diabetes.[15]

Mensen met diabetes moeten daarom proberen om niet meer dan 2 dadels in een enkel moment te gaan eten.

Als de dadels met andere voedingsmiddelen wordt gegeten, zoals noten of eiwitrijke voeding, kan dit helpen de sterke stijging van de bloedsuikerspiegel verder te verminderen.

Samenvatting:

Mensen met diabetes kunnen in mate (één of twee) dadels in een enkel moment eten, omdat dadels een lage GI waarde heeft.

Dadels nadelen

Gedroogde dadels

Dadels zijn voedzaam en hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Zijn er ook nadelen en zo ja, wat zijn ze?

Het komt er weer erop neer dat dadels een hoog suikergehalte hebben. Zolang het in mate wordt gegeten, kunnen ook mensen met diabetes het eten.[15]

Daarnaast bevatten dadels ook sorbitol, wat laxerend kan werken bij sommige mensen.

Naast deze mogelijke nadelen, zijn dadels in het algemeen gezond en kunnen ze het risico op verschillende ziekten verminderen.

Samenvatting:

Dadels hebben een hoog suikergehalte en bevatten sorbitol, wat laxerend kan werken. Sommige mensen moeten daarom opletten aan de hoeveelheid dadels ze consumeren, maar voor de meeste mensen hebben dadels geen nadelen.

Dadels bewaren

Dadels bewaren

Dadels gaan langer mee in vergelijking met andere fruit.

Vanwege de lange houdbaarheid van dadels hoef je nooit in paniek te raken om ze zo snel mogelijk te gaan consumeren voor dat het bederft.

Bij kamertemperatuur kunnen dadels een maand tot drie meegaan. Wanneer de dadels in de koelkast worden bewaard, kan de kwaliteit zelfs 6 tot 12 maanden lang worden behouden.

De reden waarom dadels zo lang mee kunnen gaan, is omdat de dadels gedroogd zijn. Er zit weinig tot geen vocht meer in de dadels, waardoor de houdbaarheid enorm verlengd wordt.

Je kunt de dadels ook invriezen voor een nog langere houdbaarheidsdatum.

Hoe kun je weten wanneer de dadels bederft zijn? Let op de volgende tekenen:

  • Als de dadels donkerder van kleur zijn geworden.
  • Als je tekenen van schimmel ziet.
  • Als ze rottig of vies ruiken.

Als het uiterlijk er prima eruitziet, probeer dan een voorproefje en beslis op basis hiervan of ze nog goed zijn om te gaan eten.

Samenvatting:

Dadels kunnen bij kamertemperatuur 1 tot 3 maanden meegaan en in de koelkast 6 tot 12 maanden. Je kunt de dadels ook invriezen voor een nog langere houdbaarheidsdatum.

In het kort: Waarom zijn dadels gezond?

Dadels recept

Dadels zijn rijk aan vezels, mineralen en antioxidanten. Hierdoor kunnen dadels verschillende gezondheidsvoordelen bieden, zoals een verminderd risico op ziekten, betere spijsvertering en sterkere botten.

Je kunt dadels gemakkelijk meenemen voor onderweg, ze gaan eten voor een trainingssessie als een energiebron of je kunt ze gebruiken als een zoetstof alternatief voor geraffineerde suikers.

Vanwege de geweldige smaak en eigenschappen als bindmiddel, kun je dadels ook gebruiken voor recepten en gerechten, zoals havermoutpap, energierepen en smoothies.

Sinds dadels een hoog suikergehalte hebben en rijk zijn aan calorieën, is het belangrijk om dadels in mate te gaan eten.

Al in al zijn dadels voedzaam, gezond en heerlijk.