Handig Overzicht: Champignons Invriezen

We zijn allemaal ermee eens dat champignons overheerlijk zijn.

Niet alleen zijn champignons lekker om te gaan eten, maar ze bevatten eigenlijk ook boordevol belangrijke voedingsstoffen, die verschillende gezonde voordelen kunnen bieden.

Hierdoor worden champignons ook soms gebruikt als traditionele geneeskunde. Zo bevatten champignons onder andere:

  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B5
  • Vitamine B12
  • Vitamine C
  • Fosfor
  • Kalium
  • Koper
  • Selenium
  • Antioxidanten

Al deze voedingsstoffen, terwijl de champignon laag in cholesterol, vetten en calorieën is. Een goede keuze dus voor degenen die hun gezonde gewicht wil gaan behouden of ervoor kiest om te gaan afvallen.

Dus, hoe gezond zijn champignons?

Zo kunnen champignons helpen de bloeddruk te verlagen, vanwege het kaliumgehalte die het bevat. Kalium is namelijk bekend om het negatieve effect van natrium in het lichaam te verminderen.

De antioxidanten in champignons werken ontstekingsremmend, waardoor ze kunnen helpen het immuunsysteem te versterken. Hierdoor word je minder vatbaar voor ziekten.

Daarnaast bevatten champignons ook vezels, wat kan helpen het risico op diabetes type 2 te verminderen.

Het is wel belangrijk om champignons te gaan eten die uit betrouwbare bonnen komen, want sommige wilde champignons kunnen hoge hoeveelheden zware metalen, en andere schadelijke chemicaliën bevatten.

Champignons zijn dus gezond. De vraag is nu, of je champignons kunt gaan invriezen en of dit ook handig is of niet.

Maar eerst, moet jezelf eigenlijk afvragen of je de champignons moet gaan schoonmaken voordat je het gaat invriezen. Lees verder.

Champignons voedingswaarde

Champignons Voedingswaarde

Hoeveel calorieën, vetten, koolhydraten, eiwitten en vezels bevatten champignons nu eigenlijk? Hieronder staan de voedingswaarden van rauwe en gekookte champignons.

De voedingswaarde van champignon rauw, per 100 gram.[1]

Champignon RauwPer 100 gram
Energie18 kcal
Vet0,5 gram
Koolhydraten0,4 gram
Voedingsvezel totaal1,5 gram
Eiwit2,3 gram

En hier staan de voedingswaarde van champignon gekookt, per 100 gram.[1]

Champignon GekooktPer 100 gram
Energie21 kcal
Vet0,3 gram
Koolhydraten0,4 gram
Voedingsvezel totaal1,1 gram
Eiwit3,8 gram

Zoals je ziet, verliest de champignon een klein beetje vezels wanneer het gekookt wordt. Echter bevat gekookte champignons meer eiwitten. Maar de verschillen zijn zo klein dat het eigenlijk niet veel uitmaakt.

Verder zie je dat de champignon een hoog watergehalte heeft.

Water is natuurlijk onmisbaar voor het lichaam, maar wist je ook dat genoeg water drinken gezonde voordelen kan opleveren voor het lichaam?

Zo zie je maar weer dat champignons tal van potentiële gezondheidsvoordelen kunnen bieden voor het lichaam.

Moet je champignons schoonmaken?

Champignons Schoonmaken

Moet je nu de champignons schoonmaken? Ja, je moet eerst de champignons gaan schoonmaken voordat je ze gaat invriezen. Zo kun je champignons schoonmaken:

  1. Was eerst de champignons in koud water.
  2. Snijd daarna de uiteinden van de stelen af.
  3. Optioneel: wanneer de champignons een doorsnede van 2,5 cm hebben, is het aanbevolen om ze in plakjes te gaan snijden.

Let op: Het is mogelijk dat wanneer je de champignons invriest dat de kleur donkerder en de textuur zachter kan worden.

Dus, je hebt de champignons nu schoongemaakt en je wilt ze nu gaan invriezen. Wat is de volgende stap?

Champignons invriezen recept

Rauwe Champignons Invriezen

Allereerst is het aanbevolen om de champignons eerst te gaan koken, voordat je ze gaat invriezen. Champignons blancheren of stomen helpt namelijk de textuur beter te behouden.

Maar, dit geldt niet voor alle champignons.

Sommige champignons hebben namelijk een betere textuur wanneer ze ingevroren zijn, terwijl andere champignons prima rauw kunnen worden ingevroren.

De meeste champignons kun je rauw invriezen. Dit is hoe je rauwe champignons kunt gaan invriezen:

Handig Overzicht: Champignons Invriezen

Handig Overzicht: Champignons Invriezen

5 from 9 votes
Recipe by Team Fitium Course: DinerCuisine: InternationaalDifficulty: Makkelijk
Servings

4

servings
Prep time

3

minutes
Cooking time

0

minutes
Calories

10

kcal
Total time

3

minutes

Kun je champignons invriezen? Ja, je kunt beide gekookte en rauwe, verse champignons invriezen. Zo doe je het op een makkelijke manier.

Ingrediënten

  • Rauwe champignons

  • Optioneel: snufje zout

Voorbereidingswijze

  • Maak de rauwe champignons eerst schoon.
  • Snijd de champignons in plakjes of blokjes. Je kunt natuurlijk altijd de champignons kleiner snijden wanneer je van plan bent om ze weer te gaan gebruiken.
  • Verdeel de plakjes of blokjes champignons in een enkele laag op een bord in de vriezer voor gedurende 2 uur. De champignons mogen elkaar raken, maar ze mogen niet overlappen.
  • Na 2 uur zijn de champignons individueel bevroren. Je kunt ze nu in een diepvriescontainer doen en weer terug in de vriezer plaatsen.

Notitie

  • Bij het ontdooien komt er veel vocht vrij. De vocht van de champignon bevat veel smaak die je weer in de pan kunt gaan doen. Gooi de vocht daarom niet weg.
  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.

Kun je verse champignons invriezen?

Gesneden Champignons

Ja, zoals eerder vermeldt kun je verse champignons invriezen. Je kunt dit gemakkelijk doen.

Kies eerst verse champignons die geen donkere vlekken hebben of verschrompeld zijn. Zodra je goede en verse champignons hebt gekozen, maak dan de champignons schoon.

Nadat je de champignons hebt schoongemaakt, snijd je de champignons in plakjes of blokjes. Daarna leg je de stukjes champignons in een enkele laag op een bord, en dus niet op elkaar.

Zo voorkom je namelijk dat de stukjes champignons op elkaar vast bevroren zijn.

Doe de stukjes champignons in de vriezer voor 2 uur. Haal ze daarna eruit en plaats ze in een diepvriescontainer. Nu worden de stukjes champignons los van elkaar ingevroren, waardoor je ze later gemakkelijker kunt gaan gebruiken.

Kun je gekookte champignons invriezen?

Gebakken Champignons Invriezen

Ja, naast verse en rauwe champignons kun je ook gekookte champignons invriezen. Allereerst moet je dus de champignons koken, en hier staat hoe je dat moet doen.

Het voordeel van gekookte champignons, is dat ze beter hun textuur behouden.

Zo maak je gekookte champignons voor om ze te gaan invriezen:

  1. Maak eerst de champignons schoon, voordat je ze gaat koken.
  2. Snijd de champignons in plakjes of blokjes. Meestal snijd je ze kleiner dan gesneden rauwe champignons die je in de vriezer bewaard.
  3. Verwarm boter of een beetje olie op de pan.
  4. Voeg de gesneden champignon toe en kook het totdat de vloeistof van de champignon weer geabsorbeerd wordt.
  5. Wacht na het koken totdat de champignons weer gekoeld worden op kamertemperatuur.
  6. Doe de gekookte champignons in een diepvriescontainer en bewaar ze in de vriezer.

Je kunt de champignons ook laten stomen, in plaats van ze te gaan koken op boter of olie.

In het kort: Champignons invriezen

Gekookte Champignons Invriezen

Champignons zijn voedzaam en lekker om te gaan eten. Je kunt ze gemakkelijk toevoegen in verschillende recepten om niet alleen de recepten lekkerder te gaan maken, maar ook gezonder.

Ze bevatten namelijk tal van belangrijke voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan gaan aanmaken.

Heb je te veel champignons gekookt? Geen probleem, je kunt ze gemakkelijk bewaren in de koelkast, of zelfs in de vriezer.

Heb je niet te veel gekookte champignons, maar te veel rauwe champignons? Ook deze rauwe champignons kun je gemakkelijk in de vriezer bewaren.

Maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes of blokjes. Plaats ze op een enkele laag in de vriezer voor gedurende twee uur, en bewaar ze daarna in een diepvriescontainer.

Nu zullen de gesneden champignons namelijk niet op elkaar vast bevroren zijn, sinds ze individueel al ingevroren zijn.

Doe de vocht van de champignon bij het ontdooien niet weg, sinds je de vocht weer kunt gaan gebruiken bij je recept. Ze zijn namelijk erg smaakvol.

Eet smakelijk.