Bubble Tea Maken: Gezond, Bijwerkingen & Recepten

Je hebt gemberthee, zwarte thee, Engelse thee, groene thee en dan heb je bubble tea. En bubble tea wordt ook wel bubble thee, boba tea en parelmelkthee genoemd.

Iedereen kent de normale thee soorten wel, maar niet iedereen kent bubble tea. Ook al is bubble tea relatief onbekend, het groeit wel sterk in populariteit.

En een van de factoren voor deze populariteit, is de oprichting van bubble tea speciaalzaken. Maar wat is bubble tea eigenlijk, naar waar smaakt het naar en is het gezond? Lees verder.

Wat is bubble tea?

Bubble tea maken

Bubble tea is een Taiwanese drank met kleine, taaie tapioca parels. Het wordt meestal koud geserveerd, maar hete bubble tea is ook mogelijk.

Tapioca parels worden gemaakt van zetmeel of zoete aardappelen en ze zijn er in verschillende kleuren, texturen en maten beschikbaar. De soort tapioca parel is afhankelijk van het recept.

De grote tapioca parels worden vaker in drankjes zoals bubble tea gebruikt, terwijl de kleinere vaker in nagerechten.

Bubble tea wordt meestal gemaakt van zwarte thee, gezoete melk, honing, suikers of siroop en tapioca parels. Vanwege deze ingrediënten, bevat bubble tea vaak hoge hoeveelheid suikers.

Maar, je kunt zelf kiezen welke ingrediënten je wilt, zodat je een gepersonaliseerd bubble tea kan maken. Hierdoor varieert het aantal calorieën enorm, van 200 tot 500 calorieën per 500 ml.

De suikerinhoud van bubble tea kan zelfs oplopen tot 90 gram suiker bij een grote beker.

En sinds bubble tea vaak hoge hoeveelheid suikers bevat, kan bubble tea het risico op verschillende aandoeningen vergroten.

Vermijd daarom suikerachtige ingrediënten en kies in plaats daarvan een gezonder suikervrij alternatief.

Maar, bubble tea bevat ook gezonde voordelen. Als de bubble tea gemaakt wordt met groene thee, kan bubble tea onder andere de volgende gezondheidsvoordelen bevatten:

  • Kan het cholesterol verlagen
  • Kan de leverfunctie verbeteren
  • Kan de hersenen beschermen
  • Kan slechte adem verminderen
  • Kan de sportprestaties verbeteren

Deze gezonde voordelen komen uit groene thee, sinds groene thee de basis is van de bubble tea. Zo kun je andere gezonde voordelen hebben als je andere thee soorten gebruikt.

Denk daarbij aan witte thee, jasmijn thee, matcha thee, groene thee en zwarte thee.

Samenvatting:

Bubble tea is een zoete Taiwanese koude drank met taaie tapioca parels. Het neemt continu in populariteit toe.

Wat zit er in bubble tea?

Bubble tea tapioca parels

Meestal zitten de volgende ingrediënten in bubble tea: water of melk (melk wordt gebruikt om de drank romig te maken), suikers, honing, siroop (of andere zoetstoffen), tapioca parels of fruitsiroop (aardbei, kiwi, mango, frambozen, bosbessen, enzovoort.)

En een thee soort als basis. Meestal wordt zwarte thee gebruikt, maar groene thee en jasmijn thee worden ook vaak gebruikt als basis van de bubble tea.

Het belangrijkste ingrediënt is de tapioca parels.

Je kiest zelf wat je in je bubble tea wilt en daarom is er geen traditionele bubble tea recept.

De meeste commerciële gemaakte bubble tea bevat vaak toegevoegde suikers en weinig vitamines en mineralen.

Zo is bubble tea wel rijk aan calcium en zijn er ook kleine hoeveelheden koper, mangaan, selenium en zink. Deze mineralen zijn nodig voor het lichaam.

Vanwege deze lage hoeveelheden voedingsstoffen en veel aan toegevoegde suikers, is bubble tea daarom niet de gezondste optie als het gaat om gezonde dranken.

Samenvatting:

Meestal bevat bubble tea zwarte thee, zoete melk, honing of een ander zoetstof en tapioca parels. Vaak kan je zelf kiezen welke ingrediënten je wilt in je bubble tea.

Is bubble tea gezond?

Bubble tea kan gezonde voordelen hebben, maar het wordt niet gedronken vanwege de mogelijke gezondheidsvoordelen.

Bubble tea wordt gezien als een zoetige drank, puur omdat het lekker is.

Echter kan bubble tea wel mogelijke gezondheidsvoordelen hebben, maar het ligt aan de basis van waar de bubble tea gemaakt wordt.

Als de basis van bubble tea groene thee is, kan bubble tea onder andere de volgende gezonde voordelen bevatten.

  • Kan slechte adem verminderen. Dit komt door de catechines in groene thee. De catechines stopte de groei van orale bacteriën in reageerbuizen, waardoor ook het risico op infecties verlaagd kunnen worden.[1][2]
  • Kan de hersenen beschermen. Door de antioxidant EGCG in groene thee, kan groene thee de hersencellen beschermen tegen oxidatieve stress.[3]
  • Kan de sportpresentaties verbeteren. Een studie bij 14 mannen die gedurende vier weken groene thee extract gebruikten, werd de hardloopafstand met bijna 11% verhoogd.[4]

Maar vaak zit er zoveel suikers in bubble tea dat de nadelen de voordelen overtreft. Ook kan er veel kleinere hoeveelheden antioxidanten erin zitten, vergeleken met normale groene thee.

Drink daarom geen bubble tea met de gedachte dat het gezond is. Je kunt het beter zien als een suikerhoudende frisdrank zonder koolzuur.

Tenzij je de bubble tea zelf maakt of absoluut controle hebt op de ingrediënten.

Samenvatting:

Bubble tea kan gezonde voordelen hebben, echter overtreft de nadelen de voordelen. Bubble tea is daarom meestal geen gezonde drank, maar het is mogelijk om dit gezond te maken.

Bubble tea bijwerkingen

Het grootste gezondheidsrisico van bubble tea is het hoge suikergehalte.

Zoals eerder vermeld kan het suikergehalte variëren van 200 tot 500 calorieën, waarvan tot wel 90 gram suiker per 500 ml bubble tea.

Te veel suiker kan na verloop van tijd leiden tot gewichtstoename, maar suiker kan ook het volgende beïnvloeden:

  • Jouw hersenen. Suiker geeft jouw hersenen een toename van het hormoon dopamine en dit kan verslavend werken.[5]
  • Jouw tanden. Schadelijke bacteriën produceren zuur in je mond wanneer ze suiker verteren.[6]
  • Jouw stemming. Zodra je suikers consumeert, wordt het bloedsuikerspiegel verhoogt. En zodra het bloedsuikerspiegel weer verlaagt, kan het moeheid veroorzaken. Dit heet een suikercrash.
  • Jouw huid. Jouw huid kan sneller verouderen en minder gezond eruitzien door suiker. Wanneer suiker in jouw bloedbaan aan eiwitten hecht, creëert het schadelijke moleculen genaamd geavanceerde glycatie eindproducten.
  • Jouw lever. Te veel suiker kan leiden dat jouw lever resistent wordt tegen insuline. Dit kan weer resulteren tot diabetes.

Daarnaast zijn geraffineerde (witte) suikers lege calorieën. Dit betekent dat deze calorieën weinig tot geen voedingsstoffen bevat, zoals vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.

Samenvatting:

Vanwege het grote suikergehalte, kan bubble tea suiker gerelateerde bijwerkingen en risico’s hebben. Kies daarom een gezonder suikeralternatief.

Bubble tea maken

Je kunt beter zelf bubble tea gaan maken, sinds je zelf de volledige controle hebt over de ingrediënten. Het is ook nog eens goedkoper.

Hier is een simpel bubble tea recept.

Ingrediënten:

  1. 8 zakjes zwarte thee (of 3 eetlepels zwarte theeblaadjes)
  2. 1 liter gekookt water
  3. Snel kokende tapioca parels
  4. Volle melk (naar jouw keuze)
  5. Honing, fruitsiroop of een ander zoetstof

Voorbereidingswijze:

  1. Doe de theezakjes of zwarte theeblaadjes in 1 liter gekookt water. Laat het zitten tot het afgekoeld is.
  2. Kook en roer de tapioca parels tot ze naar boven drijven en kook ze vervolgens nog 5 minuten. Proef een tapioca parel om te zien of deze het gewenste zachtheidsniveau heeft bereikt.
  3. Haal de tapioca parels uit het hete water en spel de tapioca parels snel af met water.
  4. Gebruik een theezeef en doe de thee in vier grote glazen. Giet een klein beetje melk (naar jouw keuze) en verdeel vervolgens de gekookte tapioca parels in deze vier grote glazen.
  5. Voeg een paar ijsblokjes toe aan elk glas.
  6. Roer en proef de bubble tea. Voeg meer melk of zoetstof toe om meer smaak te krijgen.
  7. Optioneel: gebruik grote boba rietjes (groot genoeg om de tapioca parels door de laten). Als je geen boba rietjes hebt, kun je een lepel gebruiken om de tapioca parels uit te scheppen.

Notities en tips:

  • Als je melk en zoetstof toevoegt, verlies je de thee smaak. Hoe langer je de thee trekt, hoe sterker en bitter het wordt.
  • Als je geen bittere smaak wilt hebben, verwijder dan de theezakjes of theebladeren eerder.
  • Speel met verschillende fruitsiropen en andere ingrediënten om de perfecte bubble tea te vinden.
  • Vergeet niet dat er cafeïne erin zit, vanwege de zwarte thee.
  • De tapioca parels zijn ongeveer 4 uur goed nadat ze zijn gemaakt. Daarna zullen ze hard worden.

Bubble tea smaken

Bubble tea recept

Er zijn veel soorten bubble tea smaken die je kunt gaan maken. Om jou te gaan helpen, staan hier 21 bubble tea smaak siropen en poeders.

  1. Aardbei
  2. Ananas
  3. Avocado
  4. Banaan
  5. Chocolade
  6. Citroen
  7. Druiven
  8. Gember
  9. Honing
  10. Karamel
  11. Kiwi
  12. Koffie
  13. Kokosnoot
  14. Lychee
  15. Mango
  16. Meloen
  17. Mokka
  18. Passievrucht
  19. Perzik
  20. Sesam
  21. Watermeloen

Naast de smaken, kun je ook extra toppings toevoegen. Hierdoor personaliseer je de bubble tea naar jouw eigen unieke smaak.

Bubble tea toppings

Bubble tea gezond

Hier is een lijst van bubble tea toppings ideeën:

  • Stukjes vers fruit (bosbessen, frambozen, bramen en aardbeien)
  • Verkruimelde koekjes zoals Oreo
  • IJs
  • Room
  • Chocoladeschilfers
  • Granola
  • Honing
  • Kaneel
  • Kokos
  • Nootjes (walnoten, cashewnoten, amandelen en pistachenoten)
  • Superfoods
  • Zaden (chiazaden, zonnebloempitten, hennepzaden en lijnzaad)

In het kort

Bubble tea is een lekkere zoete Taiwanese drank.

De personalisatie mogelijkheden is figuurlijk eindeloos, want je kunt veel verschillende bubble theeën maken door de basis, smaaksiropen of toppings te veranderen.

Het kan gezonde voordelen bevatten, maar de nadelen overtreffen de voordelen, vanwege het hoge suikergehalte. Hierdoor is bubble tea niet de gezondste optie als het gaat om je gezondheid.

Maar, het is en blijft een lekker drankje die je zelf kunt maken of in een speciaalzaak kan kopen.