Bananensplit Maken: De Beste Bananensplit Recept!

Bananensplit Maken

Jij kent de bananensplit misschien als een toetje vol met roomijs, slagroom en suikers, maar wij kennen de bananensplit als een lekkere gezonde toetje! Als je dit recept gebruikt, krijg je vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen door de gezonde bananensplit recept. Bananensplit maken? Dit is de beste keuze.

Het ligt natuurlijk aan wat voor ingrediënten je gebruikt voor de bananensplit. Naast Griekse yoghurt, banaan, kersen en aardbeien, kan je ook frambozen, noten en blauwe bessen erop doen. Natuurlijk kan je ook ingrediënten vervangen en andere ingrediënten toevoegen naar jouw keuze.

Bananensplit maken met dit recept is in ieder geval een gezonde keuze die veel gezondheidsvoordelen bevat!

Bananensplit Maken: De Beste Bananensplit Recept!

Recipe by Team FitiumCourse: Nagerechten, ReceptenCuisine: AmerikaansDifficulty: Makkelijk
Porties

4

servings
Prep time

10

minutes
Cooking time

5

minutes
Calories

215

kcal
Total time

15

minutes

Een bananensplit maken? Jij kent de bananensplit misschien als roomijs en suikers, maar wij kennen de bananensplit recept als een gezonde toetje!

Ingrediënten

  • Banaan

  • Kersen

  • Griekse yoghurt

  • Slagroom

  • Aardbeien

Voorbereidingswijze

  • Snij de banaan door het midden. Je kunt het helemaal door het midden snijden, maar ook halverwege de midden. Je kunt ook de banaan eerst bevriezen zodat het meer als een bananensplit ijs wordt.
  • Doe er Griekse yoghurt erop. Maar niet teveel, want anders overtreft de yoghurt smaak de hele toetje. Je kunt ook magere Griekse yoghurt of een andere gezonde yoghurt gebruiken.
  • Doe kersen of aardbeien op de Griekse yoghurt (of andere yoghurt die jij hebt gebruikt). Verdeel de kersen of aardbeien (of beide) even ver, wat het meer mooier maakt.
  • Sprenkel wat hagelslag mix erop. Pas op dat je het niet teveel doet, want we willen dat het nog steeds gezond blijft!
  • Optioneel: Als je echt wilt genieten, kun je ook chocolade saus of een andere saus erop doen.

Notitie

  • De voedingswaarden (zoals het aantal calorieën) zijn slechts een schatting.

Bananen

Om een bananensplit te gaan maken heb je een banaan nodig. Ja, erg verrassend! Bananen zijn één van de meest bekende fruitsoorten van de wereld en worden in Nederland ook veel gegeten.

Bananen bevatten niet veel vitamine C vergeleken kiwi’s of mandarijnen, maar ze zijn wel rijk aan vezels en verschillende soorten antioxidanten. Bananen bevatten ook vitamine B6, koper, kalium, mangaan en magnesium. Bananen hebben een hoge watergehalte en bevatten weinig eiwitten en bijna geen vetten.

Banaan voedingswaarden

Banaan voedingswaarden per 100 gram.[1]

VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)391 kJ
Energie (kcal)92 kcal
Vet0,3 gram
Eiwit1,1 gram
Koolhydraten20 gram
Vezels Totaal1,9 gram

Hoe gezond is een banaan?

Bananen zijn gezond terwijl ze weinig in calorieën zijn. Ze zijn tenslotte fruit, daarom brengen ze ook mooie gezondheidsvoordelen met zich mee. Hieronder staan paar gezondheidsvoordelen van een banaan.

1. Bananen kunnen de spijsvertering verbeteren

Het ligt aan de grootte van de banaan, maar een gemiddelde banaan kan tussen 2 en 4 gram vezels hebben. Vezels zijn een soort koolhydraten die niet kunnen worden verteerd en afgebroken in suikermoleculen.

Een studie toont aan dat vezels het risico op darmontsteking met ongeveer 40% kan verminderen.[2]

2. Bananen kunnen het risico op hartziekten verminderen

Een hoge inname van vezels zijn gekoppeld aan een lagere risico op hartziekten.[3]

Een andere studie toont aan dat 43,757 mannen het risico op hartziekten tot wel 40% was verminderd, in verband met een hoge inname van vezels.[4]

3. Bananen kunnen helpen met gewichtsverlies

Er zijn geen studies die bananen met gewichtsverlies direct hebben getest. Maar, er zijn wel studies die aantonen dat fruiten kunnen helpen met gewichtsverlies.[5]

De vezelrijke bananen kunnen ook de eetlust verminderen, wat ervoor zorgt dat je minder extra calorieën consumeert.[6]

4. Onrijpe bananen kunnen de insulinegevoeligheid verbeteren

Onrijpe bananen zijn rijk aan een soort vezels genaamd resistent zetmeel. Resistent zetmeel zorgt ervoor dat de insulinegevoeligheid wordt verbeterd.[7]

Onderzoekers weten niet precies waarom dit gebeurd, maar het werkt wel!

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt heeft naast dat het een lekkere romige smaak heeft, ook veel belangrijke voedingsstoffen. Hierdoor is Griekse yoghurt een goede keuze voor om een bananensplit recept te gaan maken.

Griekse yoghurt voedingswaarden

Griekse yoghurt (volle) voedingswaarden per 100 gram.[1]

VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)519 kJ
Energie (kcal)125 kcal
Vet10 gram
Eiwit4,7 gram
Koolhydraten3,6 gram
Vezels Totaal0 gram

Tip: In plaats van een volle Griekse yoghurt te gaan gebruiken, kan je ook magere Griekse yoghurt kiezen.

Hoe gezond is Griekse yoghurt?

Griekse yoghurt is na kwark de populairste yoghurtsoort voor sporters en bodybuilders. Dit komt doordat Griekse yoghurt rijk is aan eiwitten. Het lichaam gebruikt eiwitten voor spieren, botten, huid, nagels, bloed, haar en meer.

Een bananensplit maken wordt een stuk gezonder door de roomijs te gaan vervangen met Griekse yoghurt.

1. Griekse yoghurt kan de immuunsysteem verbeteren

Probiotica zijn goede levende bacteriën die de gezondheid kan helpen verbeteren. De probiotica die Griekse yoghurt bevat, kan helpen de immuunsysteem versterken en ook helpen met maagproblemen.[8]

2. Griekse yoghurt verbeterd botgezondheid

De eiwitten en calcium in Griekse yoghurt kan ervoor zorgen dat de botgezondheid wordt verbeterd. Calcium kan ook het risico op osteoporose (zwakke botten) verminderen.[9]

3. Griekse yoghurt kan de bloeddruk verlagen

Een meta-analyse van 14 onderzoeken en 702 deelnemers, toonde aan dat gefermenteerde melk met probiotica de bloeddruk verlaagde.[10]

Kersen

De kersen in de bananensplit recept voegt een unieke zoete smaak toe. Hierdoor maakt het de bananensplit nog lekkerder. Kersen bevatten ook boordevol gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine C, vezels, kalium, koper en mangaan.

Kersen voedingswaarden

Kersen voedingswaarden per 100 gram.[1]

VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)243 kJ
Energie (kcal)57 kcal
Vet0,4 gram
Eiwit0,9 gram
Koolhydraten11,5 gram
Vezels Totaal0,9 gram

Hoe gezond zijn kersen?

Naast vitaminen en mineralen bevatten kersen ook belangrijke antioxidanten. Al deze voedingsstoffen maken kersen gezond, terwijl jij lekker ervan kan genieten!

1. Kersen kunnen helpen tegen spierpijn

De antioxidanten en ontstekingsremmende effecten in kersen kunnen ervoor zorgen om de spierpijn te verlichten.[11]

2. Kersen kunnen de hartgezondheid verbeteren

Veel studies tonen aan dat fruit de hartgezondheid kan verbeteren.[12] En kersen horen daar gelukkig erbij. Waarom dit zo is, is simpel. Kersen zijn rijk aan antioxidanten en kalium, waarbij beide bewezen zijn om de hartgezondheid te verbeteren. Kalium zorgt ervoor dat overtollig natrium wordt verwijderd, waardoor de bloeddruk beter wordt gereguleerd.

Aardbeien

Wie houdt er nu niet van aardbeien? Aardbeien bestaan uit ongeveer 90% uit water en ze zijn erg laag in calorieën. Een bananensplit maken komt dus met niet al te veel calorieën. Zie hieronder de aardbeien voedingswaarden en de redenen waarom aardbeien gezond zijn.

Aardbeien voedingswaarden

Aardbeien voedingswaarden per 100 gram.[1]

VoedingswaardenPer 100 gram
Energie (kJ)123 kJ
Energie (kcal)29 kcal
Vet0 gram
Eiwit0,7 gram
Koolhydraten5,1 gram
Vezels Totaal1,1 gram

Hoe gezond zijn aardbeien?

Aardbeien zijn gezond omdat ze rijk zijn aan vezels, vitamine C, mangaan en kalium. Ook bevat aardbeien krachtige antioxidanten. Hier is een lijst van aardbeien gezondheidsvoordelen:

  • Aardbeien kunnen de hartgezondheid verbeteren.[13]
  • Aardbeien kunnen de insulinegevoeligheid verbeteren.[14]
  • Aardbeien kunnen de tumorvorming bij dieren met mondkanker remmen.[15]
  • Aardbeien bevatten vezels die de hongerhormonen kunnen verminderen.[16]

Een bananensplit maken? Met dit recept is het zo gebeurd! Wil je andere lekkere gezonde snacks maken? Dan heb jij geluk, want hier staan 99 super lekkere gezonde snacks voor in de avond of onderweg: