Avocado Toast met Gepocheerd Ei Recept

Op zoek naar een eenvoudig, voedzaam en eiwitrijk recept? Dan is avocado toast met gepocheerd ei een fantastische keuze.

Het is gezond en je kunt het gemakkelijk eten op elke moment van de dag, zoals als ontbijt, lunch of zelfs een tussendoortje.

Het is eenvoudig te maken, terwijl het luxe eruitziet. Als je nog nooit een avocado toast met gepocheerd ei hebt gehad, dan is dit het juiste moment om daar een verandering te maken.

Er zijn talloze redenen waarom je een avocado toast met gepocheerd ei moet gaan eten, naast dat het natuurlijk heerlijk en gezond is. Met voornamelijk de snelheid, sinds je het binnen 10 minuten kunt gaan maken.

Of wat dacht je van de verschillende toppings die je erop kunt doen. Denk daarbij aan zoals kaneel, paprika, bosbessen of honing.

Je kunt helemaal creatief zijn en zelf de toppings kiezen die jij lekker vindt.

Dit recept is ook fantastisch voor sporters, atleten of mensen die bezig zijn met afvallen. Dit komt omdat volkorenbrood een bron van goede koolhydraten zijn en eieren een bron van eiwitten.

Koolhydraten zijn de beste bron van energie voor het lichaam, en eiwitten zijn de beste bron om de eetlust te verminderen.

Tenslotte zijn avocado’s een bron van goede vetten, die bijvoorbeeld het cholesterol kan verlagen.

Verder in dit artikel staan meer gezonde voordelen van avocado. Maar eerst, wat precies is nu een avocado toast eigenlijk?

Wat is een avocado toast?

Avocadotoast zalm ei

De naam avocado toast zegt het eigenlijk al. Het is een geroosterd brood met gepureerde avocado erop. Doe daarnaast een gepocheerd ei erop en je hebt een avocado toast met gepocheerd ei recept gemaakt.

Avocado toast hoeft niet per se met gepocheerd ei gemaakt te worden. Je kunt natuurlijk ook gekookte eieren, gebakken eieren of roerei gebruiken voor je avocado toast.

Sommige mensen denken dat avocado toast een soort French toast is, dit klopt echter niet.

Avocado toast is namelijk bedacht door de Australische kok Bill Granger, die zijn eerste avocado toast serveerde in Sydney. Avocado toast werd een fenomeen en steeg wereldwijd in populariteit.

Avocado toast als ontbijt

Avocado toast wordt het vaakst als ontbijt gegeten, maar zoals eerder vermeld kan avocado toast natuurlijk ook als lunch of tussendoortje gegeten worden.

Avocado toast als ontbijt eten is een fantastische manier om je dag te beginnen. Dit komt door de eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten die in avocado toast met gepocheerd ei zitten.

  • Vetten zijn onmisbaar voor het lichaam. Zo ondersteunen ze celgroei, beschermen ze de organen en helpen ze het lichaam warm te houden. Ook zorgen ze ervoor om belangrijke hormonen te produceren.
  • Eiwitten worden gebruikt om weefsels op te bouwen en te repareren. Eiwitten zijn ook belangrijk voor de spieren, botten, bloed en huid.
  • Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor het lichaam. Zo geven koolhydraten energie aan je hersenen, hart, nieren en zenuwstelsel.

Zoals je ziet, krijg je alle drie de macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) in je ontbijt. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk en een geweldige manier om je goed gevoel hormonen te produceren.

Hoe je avocado toast met gepocheerd ei maakt is makkelijk. Volg simpelweg dit recept:

Avocado Toast met Gepocheerd Ei Recept

Avocado Toast met Gepocheerd Ei Recept

5 from 14 votes
Recipe by Team Fitium Course: Ontbijt, LunchCuisine: AustralischDifficulty: Makkelijk
Servings

1

servings
Prep time

3

minutes
Cooking time

8

minutes
Calories

195

kcal
Total time

11

minutes

De knapperigste avocado toast met gepocheerd ei maak je met behulp van dit recept. Bekijk de avocado toast tips, toppings en gezonde voordelen.

Ingrediënten

  • 1 sneetje volkorenbrood

  • 1/2 kleine avocado

  • 1 ei

  • 2 theelepels witte azijn

  • snufje zout

  • optioneel: zwarte sesamzaad

Voorbereidingswijze

  • Rooster het brood goudbruin en krokant. Snij de avocado in plakjes en pureer deze boven op de toast.
  • Breng een grote pan met water aan de kook en breek een ei in een kleine kom.
  • Roer azijn door het water en maak een draaikolk.
  • Verlaag het vuur zodat het water een draaikolk op de bodem van de pan creëert.
  • Voeg voorzichtig het ei toe aan het midden van de draaikolk en kook het 3 tot 5 minuten.
  • Verwijder het ei met een schuimspaan.
  • Doe het ei op de toast en doe er een snuifje zout op.
  • Optioneel: doe zwarte sesamzaden (of andere toppings) erop.

Notitie

  • Te ingewikkeld? Bekijk een YouTube video over hoe je een gepocheerd ei kunt gaan maken.
  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.

Avocado toast met gepocheerd ei tips

Om jouw avocado toast met gepocheerd ei nog lekkerder te gaan maken, zijn hier handige tips die je kunt gebruiken.

  1. Gebruik een dik gesneden brood. Gebruik een brood die stevig genoeg is voor de avocado, eieren en andere toppings die vloeistof kunnen bevatten. Een stevig, dik meergranenbrood is een goede keuze.
  2. Kies rijpe avocado’s. De avocado toast recept komt allemaal neer op de avocado’s. Zorg ervoor dat je een rijpe, maar niet overrijpe avocado gebruikt.
  3. Gebruikt extra ingrediënten in de puree. Nadat je de avocado hebt gepureerd, kun je extra ingrediënten toevoegen voor meer smaak. Denk daarbij aan peper, zout, limoensap, peterselie, basilicum, rode peper of paprika.

Is avocado toast gezond?

Hoe gezond is avocado

Avocado’s zijn een unieke fruitsoort. Het is namelijk rijk in vetten in plaats van koolhydraten. Daarnaast bevat het bijzondere gezondheidsvoordelen, waardoor het zelfs wordt gezien in de lijst van superfoods.

Avocado’s zijn rijk aan vitamine B5, B6, B11, C, E en K. Avocado’s bevatten ook andere vitamines en mineralen, maar in kleine hoeveelheden.

Deze zijn vitamine A, B1, B2, B3, koper, ijzer, fosfor, magnesium en zink. Dit allemaal zonder zout of cholesterol.

Hier zijn de gezonde voordelen van een avocado.

1. Avocado kan cholesterol verlagen

Meerdere studies tonen aan dat avocado’s het slechte LDL cholesterol, totale cholesterol en triglyceriden kunnen verminderen.

Terwijl avocado’s ook het goede HDL cholesterol kan verbeteren.

Hartaandoeningen kunnen worden veroorzaakt door factoren zoals een te hoge cholesterol, bloeddruk, triglyceriden en ontstekingen.

2. Avocado kan de opname van voedingsstoffen verbeteren

Voedzame voeding eten is belangrijk, maar het lichaam moet ook deze voedingsstoffen kunnen absorberen.

Sommige vitamines zijn wateroplosbaar, wat betekent dat deze vitamines water nodig moeten hebben om opgelost te kunnen worden.

Er zijn ook vitamines die vet oplosbaar zijn. Deze vitamines moeten vetten hebben om opgelost te worden. Vet oplosbare vitamines zijn vitamine E, D, E en K.

Sinds avocado’s rijk zijn aan gezonde vetten, kunnen avocado’s helpen om deze vet oplosbare vitamines beter te kunnen laten absorberen.

3. Avocado kan helpen met afvallen

Avocado’s zijn dus rijk aan gezonde vetten, maar ook vezels. Beide voedingsstoffen kunnen helpen om het gevoel van volheid te versnellen. Hierdoor wordt de eetlust vermindert, waardoor je minder gaat eten.

Een onderzoek toont aan dat wanneer je een avocado eet, je 28% minder honger krijgt voor de komende 5 uur.

Avocado’s zijn daarom een fantastische keuze voor je dieetschema. Naast dat ze lekker en voedzaam zijn, kunnen ze je dus ook helpen met afvallen.

4. Avocado bevat gezonde vetten

We weten dat avocado’s gezond vetten bevat. Maar wat voor vetten zijn het eigenlijk? Avocado’s bevatten enkelvoudig onverzadigd vetten.

Deze vetten hebben gunstige effecten. Zo kunnen ze helpen tegen ontstekingen en tegen genen die een rol spelen bij kanker.

Veel gestelde vragen over avocado toast

Avocado toast ei

Er zijn veel vragen over avocado toast, waarvan sommige niet in dit artikel beantwoord zijn. Daarom staan hieronder de veel gestelde vragen over avocado toast in een handig overzicht.

Geeft avocado toast je een langer vol gevoel?

Jazeker, en dit komt vanwege de vezels en gezonde vetten die avocado’s bevat. Maar ook eiwitten, sinds eieren rijk zijn aan eiwitten.

Daarom is avocado toast met gepocheerd ei een geweldige keuze voor het ontbijt, zodat je een verminderde risico hebt om verleid te worden voor een ongezonde snack halverwege de ochtend.

Sinds de eetlust verminderd wordt, is dit een goede keuze als je probeert te gaan afvallen.

Wat is het beste brood voor avocado toast?

Je kunt elk brood gebruiken die jij lekker vindt. Echter is het aangeraden om een dikke snee volkorenbrood te gaan gebruiken.

De dikte van het volkorenbrood maakt het stevig, terwijl volkorenbrood zelf ook nog eens voedzame voedingsstoffen bevat. Denk daarbij aan eiwitten, vezels, vitamines en mineralen.

Je kunt natuurlijk ook een glutenvrij brood gaan gebruiken als je een gluten intolerantie hebt.

Hoe kan je een avocado sneller laten rijpen?

Het beste manier om een avocado sneller te laten rijpen, is om de avocado op kamertemperatuur in een schaal met andere fruit te plaatsen.

Voordat je het weet, is jouw avocado rijp en klaar voor een heerlijke avocado toast met gepocheerd ei.