Ashwagandha Onzin? 15 Krachtige Gezonde Voordelen

Van waar de naam ashwagandha? Ashwagandha beschrijft de geur van de ashwagandha wortel. De naam betekent als een paard.

Ashwagandha wordt al duizenden jaren gebruikt als een medicinaal kruid, vanwege de tal van potentiële gezondheidsvoordelen die het kan bieden aan het lichaam.

Zo kan ashwagandha gunstig werken voor onder andere de hersenen, het immuunsysteem en de gezondheid van het hart. Ook kan het antioxidanten leveren aan het lichaam.

Het heeft dus fantastische eigenschappen, maar wat is ashwagandha nu precies eigenlijk en is het onzin?

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha, ook wel als Indiase ginseng genoemd, is een belangrijk kruid die medicinale stoffen bevat. Dit heeft de nieuwsgierigheid van de moderne medische wetenschap gewekt.

Dit is dan ook de reden waarom ashwagandha onderzocht is om de mogelijke gezonde voordelen te gaan onderzoeken die het kan bieden aan het lichaam.

Zo toont een onderzoekrapport aan dat ashwagandha antistress-, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

Als volgt, zijn er ashwagandha voedingssupplementen gemaakt die je gemakkelijk kunt gaan innemen om deze potentiële gezondheidsvoordelen te krijgen.

Maar, werkt ashwagandha echt of is het onzin?

Samenvatting:

Ashwagandha is een kruid die medicinale stoffen bevat. Hierdoor kan het ontstekingsremmend werken en verschillende gezonde voordelen bieden aan het lichaam.

Is ashwagandha onzin?

Soms wordt er beweerd dat ashwagandha onzin is, maar klopt dit ook?

Waarom sommige mensen dit denken, komt vanwege de overdreven of onbewezen claims die op ashwagandha producten staan. De producten moeten tenslotte verkocht worden.

Veel onderzoeken naar de gezondheidsvoordelen van ashwagandha zijn gedaan op dieren en niet mensen. Ondanks dat, zijn er veelbelovende resultaten.

Dit artikel toont aan wat nu de potentiële gezonde voordelen van ashwagandha zijn en of er mogelijke bijwerkingen kunnen ontstaan.

En dan komt de volgende vraag, waar is ashwagandha goed voor?

Samenvatting:

Ashwagandha wordt vaak gepromoot met overdreven of onbewezen claims om producten te verkopen. Dit artikel onderzoekt de potentiële gezonde voordelen van ashwagandha.

Waar is ashwagandha goed voor?

Waar is ashwagandha goed voor

Zoals eerder vermeld, heeft ashwagandha antistress-, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Ook bevat het krachtige antioxidanten die gezonde voordelen kunnen bieden.

Hier staan 15 potentiële gezonde voordelen van ashwagandha die gunstig kunnen werken voor het lichaam.

1. Ashwagandha kan cortisol verlagen

Cortisol is een hormoon die ook wel als de stresshormoon wordt genoemd. Het is onmisbaar, want het help om het lichaam goed te laten functioneren.

Maar bij langdurige stress kan het gaan leiden tot hoge waarden van het stresshormoon cortisol en dit kan nadelig werken.

Zo kan het gewichtstoename of hoge bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Een onderzoek toont aan dat ashwagandha kan helpen om cortisolniveaus te verlagen bij mensen die langdurige stress hebben.[2]

Samenvatting:

Cortisol is een onmisbaar hormoon die nadelig kan werken bij langdurige of te veel stress. Ashwagandha kan cortisol verlagen, waardoor het nadelen kan voorkomen van langdurige stress.

2. Ashwagandha kan cholesterol verlagen

Sinds ashwagandha ontstekingsremmende eigenschappen heeft, kan het helpen cholesterol te verlagen, met name het slechte LDL cholesterol.

Onderzoeken tonen aan ashwagandha het totale- en LDL cholesterol kan verminderen.[3][4]

Hoge LDL cholesterol waarden leiden tot een ophoping van cholesterol in de bloedvaten. Dit kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Cholesterol kun je verlagen door voeding. Deze zijn onder andere noten, avocado’s, vette vis (zoals zalm), eieren, peulvruchten, fruit en groenten.

Het is belangrijk om een gezonde leefstijl te hebben waar je gezond eet en genoeg beweegt.

Samenvatting:

Hoge LDL cholesterol niveaus kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Ashwagandha kan helpen het slechte LDL cholesterol te verlagen.

3. Ashwagandha kan de bloedsuikerspiegel verlagen

De koolhydraten die je eet komen als glucose in het bloed. Deze bloedglucose geeft energie aan de cellen. Bij een te hoge bloedsuikerspiegel kunnen er klachten ontstaan.

Deze klachten zijn onder andere moeheid, lusteloosheid, dorstig, slaperigheid, veel plassen en een hoger risico op ontstekingen.

Onderzoeken tonen aan dat ashwagandha de bloedsuikerspiegel bij gezonde mensen, maar ook mensen met diabetes kan verlagen.[3][4]

Samenvatting:

Een te hoge bloedsuikerspiegel kan potentiële klachten veroorzaken, waaronder moeheid, dorstig en veel plassen. Ashwagandha kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

4. Ashwagandha kan helpen tegen stress

Niet alleen kan ashwagandha de cortisolniveaus verlagen, maar het kan ook helpen tegen symptomen van stress en angst.

Bij te veel of langdurige stress is het belangrijk om stress te gaan verminderen. Stress kan namelijk verschillende problemen veroorzaken, zoals:

  • Kortademigheid
  • Zwakker immuunsysteem
  • Spijsvertering problemen
  • Acne uitbraken
  • Slapeloosheid
  • Gewichtstoename

Verschillende onderzoeken tonen aan dat ashwagandha kan helpen om de symptomen van stress en angst te verminderen.[2][5]

Samenvatting:

Stress kan verschillende klachten veroorzaken, waaronder kortademigheid, slapeloosheid en gewichtstoename. Ashwagandha kan helpen om de symptomen van stress te verminderen.

5. Ashwagandha kan helpen tegen depressie

Ashwagandha kan helpen tegen de symptomen van stress en angst, maar ook de symptomen van depressie.

Onderzoeken tonen aan dat ashwagandha kan helpen tegen de symptomen van depressie.[2][5]

In hetzelfde onderzoek staat dat 64 mensen die gestrest waren, tot wel 79% verminderde symptomen hadden van depressie door het inname van geconcentreerde ashwagandha extract.[2]

Echter is er meer onderzoek nodig naar de rol van ashwagandha en depressie.

Samenvatting:

Ashwagandha kan de symptomen van depressie verminderen, net zoals bij de symptomen van stress en angst. Echter is er meer onderzoek nodig.

6. Ashwagandha kan helpen tegen ontstekingen

Ashwagandha heeft ontstekingsremmende eigenschappen, hierdoor kan het gaan helpen tegen ontstekingen.

Zo toont een onderzoek aan dat ashwagandha cellen kan helpen om infecties te bestrijden, waardoor je gezond kunt gaan blijven.[6]

Een ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel. Deze beschadigingen kunnen onder andere door de volgende veroorzaakt worden:

  • Virussen
  • Bacteriën
  • Schimmels
  • UV straling
  • Auto-immuunziekten
  • Insectenbeet
  • Chemische stoffen
Samenvatting:

Een ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadigingen. Paar oorzaken van ontstekingen zijn virussen, schimmels en auto-immuunziekten. Ashwagandha kan cellen helpen die deze infecties bestrijden.

7. Ashwagandha kan helpen tegen artritis

Reumatoïde artritis is een ziekte waarbij de gewrichten zijn ontstoken. Hierdoor zijn meestal de handen en enkels dik, stijf of voelen pijnlijk aan.

Sinds de ashwagandha ontstekingsremmende eigenschappen heeft, klinkt het logisch dat het kan helpen tegen artritis en gewrichtspijn.

En onderzoeken suggereren precies dit. Ashwagandha kunnen helpen ontstekingen en gewrichtspijn te verminderen.

Zo toont een onderzoek bij 125 mensen aan dat ashwagandha een potentie heeft als een behandeling bij reumatoïde artritis.[7]

Samenvatting:

Door artritis worden meestal de handen en enkels dik, stijf of voelen pijnlijk aan. Ashwagandha kan helpen tegen artritis, vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen die het heeft.

8. Ashwagandha kan het immuunsysteem versterken

Het immuunsysteem zorgt ervoor dat ziekteverwerkers onschadelijk worden gemaakt.

Mensen met een zwak immuunsysteem zijn meer vatbaar voor verschillende ziekten, zoals griep, infecties en verkoudheid.

Een zwak immuunsysteem kan door verschillende factoren komen, waaronder je dieet.

Een onderzoek bij muizen toont aan dat ashwagandha het aantal witte bloedcellen, rode bloedcellen en bloedplaatjes kan helpen verhogen, waardoor het immuunsysteem helpt versterken.[8]

Er moet echter meer onderzoeken gedaan worden naar de rol van ashwagandha en het immuunsysteem.

Samenvatting:

Het immuunsysteem houd je gezond door ziekteverwerkers onschadelijk te maken. Een onderzoek bij muizen toont aan dat ashwagandha het immuunsysteem kan versterken.

9. Ashwagandha kan de spiermassa vergroten

Verschillende onderzoeken tonen aan dat ashwagandha positieve voordelen kunnen bieden aan spiermassa, kracht en zelfs lichaamsvet.[9][10]

Een ander onderzoek toont aan dat gezonde mannen die dagelijks 750 tot 1250 mg ashwagandha innamen, ze na 30 dagen sterker werden.[4]

Ashwagandha kan daarom een voordelig voedingssupplement zijn voor sporters en atleten.

Samenvatting:

Ashwagandha kan helpen de spiermassa en kracht te vergroten, terwijl het lichaamsvet verminderd wordt. Een ashwagandha supplement kan hierdoor mogelijk voordelig werken voor sporters.

10. Ashwagandha kan de gezondheid van het hart verbeteren

Zoals eerder vermeld, kan ashwagandha helpen het cholesterol, stress en de bloeddruk te verlagen. Deze factoren kunnen helpen de gezondheid van het hart te verbeteren.

Een ander onderzoek toont aan dat ashwagandha extract het uithoudingsvermogen verhogen. Hierdoor kan het ook de gezondheid van het hart verbeteren.[11]

Echter is er meer onderzoek nodig naar de rol van ashwagandha en de gezondheid van het hart.

Samenvatting:

Ashwagandha kan meerdere gezonde voordelen bieden die de gezondheid van het hart kan verbeteren. Echter is er meer onderzoek nodig.

11. Ashwagandha kan testosteron stimuleren

Het is mogelijk dat ashwagandha kan helpen om testosteron te gaan stimuleren. Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon die zorgt voor mannelijke kenmerken, waaronder:

  • Lage stem
  • Baardgroei
  • Meer spiermassa
  • Lichaamsbeharing

Onderzoeken tonen aan dat ashwagandha voedingssupplementen kan helpen om testosteron te stimuleren.[10][12]

Samenvatting:

Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon die voor mannelijke kenmerken verzorgt. Ashwagandha voedingssupplementen kunnen gaan helpen om de productie van testosteron te gaan stimuleren.

12. Ashwagandha kan helpen met afvallen

Vroege onderzoeken tonen aan dat ashwagandha kan helpen met afvallen bij mensen die chronische stress hebben.

Langdurige stress kan gewichtstoename veroorzaken en ashwagandha kan helpen tegen stress. Dus klinkt het logisch dat ashwagandha ook kan helpen bij gewichtsverlies.

Zo toont een onderzoek aan dat ashwagandha extract niet alleen hielp om stress te verminderen, maar ook de eetlust, BMI, lichaamsvet en cortisol niveaus.[14]

Verder werd ook het welzijn en geluk verbeterd.[14]

Samenvatting:

Ashwagandha extract kan helpen om stress, eetlust, BMI, lichaamsvet en cortisol te verminderen bij mensen die chronische stress hebben.

13. Ashwagandha kan de hersenfunctie verbeteren

Het is mogelijk dat ashwagandha kan helpen om de hersenfunctie te verbeteren, waaronder het geheugen en de aandacht.

Een 8 weken durende onderzoek bij 50 volwassenen toont aan dat wanneer ze twee keer 300 mg ashwagandha extract innamen, het geheugen, taakprestaties en de aandacht sterk verbeterden.[15]

En zoals eerder vermeld, bevat ashwagandha ook antioxidanten. Deze antioxidanten kan helpen vrije radicalen te bestrijden en oxidatieve stress te verminderen.

Oxidatieve stress kan een negatief invloed hebben op het geheugen.

Een ander onderzoek toont aan dat wanneer gezonde mannen dagelijks 500 mg ashwagandha extract innamen, hun reactietijd en taakprestaties sterk verbeterden.[16]

Samenvatting:

De antioxidanten in ashwagandha kan helpen tegen oxidatieve stress, wat een negatief invloed kan hebben in de hersenen. Daarnaast kan ashwagandha extract helpen het geheugen, reactietijd, taakprestaties en aandacht kan verbeteren.

14. Ashwagandha kan de productie van rode bloedcellen stimuleren

Ashwagandha kan dus het aantal witte bloedcellen, rode bloedcellen en bloedplaatjes helpen verhogen, zoals eerder vermeld.[8]

Door de productie van rode bloedcellen te stimuleren, kunnen bepaalde aandoeningen zoals bloedarmoede kunnen worden voorkomen.

Rode bloedcellen vervoeren namelijk zuurstof door het lichaam.

Samenvatting:

Ashwagandha kan helpen om de productie van rode bloedcellen te stimuleren. Rode bloedcellen vervoeren onder andere zuurstof door het lichaam, waardoor het kan helpen om bloedarmoede te voorkomen.

15. Ashwagandha heeft antibacteriële eigenschappen

Ashwagandha heeft antibacteriële eigenschappen, waardoor het een effectieve middel kan zijn tegen bacteriële infecties.

Een onderzoek toont aan dat ashwagandha kan helpen tegen maag-darmstelsel en luchtweginfecties bij orale inname.[17]

Samenvatting:

Omdat ashwagandha antibacteriële eigenschappen heeft, kan het helpen tegen infecties die veroorzaakt zijn door bacteriën.

Hoe gebruik je ashwagandha poeder?

Hoe gebruik je ashwagandha poeder

Ashwagandha poeder wordt vaak gebruikt in water, thee, ghee boter en honing. Maar omdat ashwagandha een bittere smaak heeft, wordt het ook gebruikt in smaakvolle recepten.

Denk daarbij aan smoothies, warme dranken en nagerechten. Uiteraard kun je ashwagandha poeder ook zo het is innemen.

Samenvatting:

Er zijn verschillende manieren om ashwagandha poeder te gaan gebruiken, zoals water, thee, ghee boter en honing. Sinds het een bittere smaak heeft, kun je het ook gaan gebruiken in smoothies of nagerechten.

Hoeveel ashwagandha poeder per dag?

Ashwagandha is dus geen onzin, sinds het tal van potentiële gezondheidsvoordelen kan bieden aan het lichaam. Maar hoeveel ashwagandha poeder per dag moet je dan innemen?

De gebruikelijke dosering van ashwagandha poeder voor volwassenen is ongeveer 3 tot 6 gram per dag. Terwijl de gebruikelijke dosering van ashwagandha extract voor volwassenen ongeveer 300 tot 600 mg per dag is.

Maar, het is belangrijk om altijd de instructies van de ashwagandha product te gaan volgen. Niet alle voedingssupplementen hebben namelijk dezelfde doseringen.

Samenvatting:

De gebruikelijke dosering van ashwagandha poeder voor volwassenen is ongeveer 3 tot 6 gram per dag en van ashwagandha extract ongeveer 300 tot 600 mg per dag.

Ashwagandha nadelen

Ashwagandha heeft dus tal van potentiële gezonde voordelen voor het lichaam, maar heeft het ook potentiële nadelen? Ja, er kunnen nadelen of bijwerkingen ontstaan.

Maar, dit is alleen bij grote hoeveelheden ashwagandha. Dit kan namelijk komen door irritatie in de darmen. Hierdoor kan het onder andere leiden tot:

  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Diarree
  • Spijsverteringsproblemen

De meeste mensen zullen waarschijnlijk geen nadelen krijgen wanneer ze normale hoeveelheden ashwagandha consumeren.

Echter is er meer onderzoek nodig naar de rol van ashwagandha en de mogelijke nadelen.

Samenvatting:

Wanneer ashwagandha in overmatige hoeveelheden geconsumeerd wordt, kan het klachten veroorzaken. Deze zijn onder andere misselijkheid en diarree. In gebruikelijke hoeveelheden zal het waarschijnlijk geen klachten veroorzaken.

Is ashwagandha gevaarlijk?

Er zijn bepaalde groepen mensen die beter geen ashwagandha kan gaan innemen.

Zo wordt ashwagandha niet aanbevolen voor zwangere vrouwen, sinds ashwagandha het risico op vroegtijdige bevalling kan vergroten.

Daarnaast kunnen bepaalde ashwagandha zware metalen of andere verontreinigingen bevatten. Het is daarom beter om hoge kwaliteit ashwagandha te gaan kiezen.

Als je medicijnen gebruikt, zoals bloed verdunnende medicijnen, kunnen er problemen ontstaan wanneer je ashwagandha gebruikt. Hetzelfde geldt voor gezondheidsproblemen die je hebt.

Praat altijd eerst met jouw (huis)arts.

Samenvatting:

Ashwagandha kan mogelijke problemen veroorzaken voor bepaalde groepen mensen. Zo moeten onder andere zwangere vrouwen en mensen die medicijnen gebruiken oppassen.

In het kort: Ashwagandha werking

Ashwagandha werking

Ashwagandha is een kruid die tal van verschillende potentiële gezonde voordelen kan bieden aan het lichaam. Hierdoor is de ashwagandha geen onzin.

Zo kan ashwagandha bijvoorbeeld:

  • Stresshormoon verlagen
  • Cholesterol verlagen
  • Helpen tegen ontstekingen
  • Het immuunsysteem versterken
  • Testosteron stimuleren
  • Helpen met gewichtsverlies

Je hebt niet te veel ashwagandha nodig om deze gunstige voordelen te krijgen.

Gebruikelijke dosering is 3 tot 6 gram voor ashwagandha poeder en 300 tot 600 mg voor ashwagandha extract. Volg uiteraard altijd de instructies van de ashwagandha product.

Bij overmatig consumptie kan er namelijk klachten ontstaan, zoals misselijkheid, diarree en spijsverteringsproblemen.

Verder moeten bepaalde groepen mensen ashwagandha vermijden, zoals zwangere vrouwen en mensen die gezondheidsproblemen hebben of medicijnen gebruiken.

Praat daarom altijd eerst met jouw (huis)arts.